Poksahtanut monimetalli
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Poksahtanut monimetalli
Eli siis, tänä aamuna ei toinen isomman akvan monimetallilampuista syttynyt. Polttimo (tai se pikku putki lampun sisällä, kai se polttimo on) oli ihan sirpaleina.
Eli kysymys kuuluu: ostanko siihen uuden polttimon vai onko itse lampussa jotain vikaa kun se polttimoita tuohon malliin räjäyttelee? Ja mistä saa uuden polttimon? Entä värisävyt, onko niissä minkälaisia eroja?
Eli kysymys kuuluu: ostanko siihen uuden polttimon vai onko itse lampussa jotain vikaa kun se polttimoita tuohon malliin räjäyttelee? Ja mistä saa uuden polttimon? Entä värisävyt, onko niissä minkälaisia eroja?
No tääpä kiinnostaisi myös mua. Kävi nimittäin samalla lailla syksyllä monimetallin kanssa, vaihdoin siihen myöhemmin uuden polttimon, mutta töpseliä seinään en ole vielä uskaltanut laittaa ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Muistaakseni ainakin Osramin polttimoiden ohjeläpyskässä ihan mainitaan, että ne saattavat räjähtää.
Itsellä ei ole noin käynyt vielä, mutta enpä usko että vika on valaisimessa.
Voihan tuon kuristimen tietysti jossakin mittauttaa, jos ei uskalla laittaa virtoja päälle.
Itsellä ei ole noin käynyt vielä, mutta enpä usko että vika on valaisimessa.
Voihan tuon kuristimen tietysti jossakin mittauttaa, jos ei uskalla laittaa virtoja päälle.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Ovatko polttimosi kuinka vanhoja? Onko valaisin hajottanut useammankin polttimon? Sullahan on kaksi valaisinta, minä kokeilisin ensin vaihtaa sen toimivan polttimon tuohon valaisimeen, joka oli poksauttanut polttimon. Yleensä monimetallipolttimoiden ikä on 6000-12000 tuntia, eli 1,5-3 vuotta. Värit tosin alkavat muuttua jo aiemmin. Loppuun kuluneen polttimon merkkejä ovat tummunut purkausputki, häiritsevä välkyntä, sirisevä ääni ja valon värin muuttuminen.Eli siis, tänä aamuna ei toinen isomman akvan monimetallilampuista syttynyt. Polttimo (tai se pikku putki lampun sisällä, kai se polttimo on) oli ihan sirpaleina.
Osram:in polttimoita saa SLO:lta, Philipsin polttimoita Onniselta. Onko tuttavapiirissäsi joku sähkö-, putki- tai rakennusmies joka asioi noissa liikkeissä?
Värisävyissä on eroja. Minun mielestäni paras on Iwasakin 6500K -polttimo. Se on kaikkein lähinnä luonnon valoa ja värit ovat erinomaiset (huom. värisävy on myös makuasia). Noita tosin ei saa Suomesta, sen sijaan niitä voi tilata suoraan Iwasaki:lta Englannista.
http://www.iwasaki.co.uk/productinfo/colorarc.html
email: sales@iwasaki.co.uk
Polttimot eivät ole juuri kalliimpia, kuin Osramit tai Philipsit, mutta he veloittavat lähetyskuluja 15 Puntaa/lähetys riippumatta siitä, montako polttimoa tilaa.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Juu, no.. Polttimon ikä ei ole tiedossa, kun ostin valaisimen polttimoineen käytettynä n. vuosi sitten. Kävin tänään kyselemässä yhdestä "lamppukaupasta" ja tarjoutuivat sieltä tilaamaan sopivan polttimon. Kilttejä ihmisiä.
Onko se värisävy jotenkin niin että 2000K ym on vähän punertavia tai sinnepäin ja vastaavasti 5000K ja yli jotenkin sinertäviä? Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin..? Huomenna pitäis nimittäin valita sopiva sävy...

Onko se värisävy jotenkin niin että 2000K ym on vähän punertavia tai sinnepäin ja vastaavasti 5000K ja yli jotenkin sinertäviä? Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin..? Huomenna pitäis nimittäin valita sopiva sävy...
-
- Advanced Member
2000K on hyvin punertava. Itse pidän erilaisten kokeilujen jälkeen edelleenkin 5200-5500K polttimoista. Se on hyvin luonnollinen, antaa vihreälle värille enemmän oikeutta ja vaalealle pohjahiekalle.
Ainoa mutta on, että onko näitä yli 5200K polttimoita keraamisena vielä? Itselle tuli nyt Aqualinen 5500K polttimot, joiden värisävy miellyttää kyllä silmää, mutta ovat kvartsilasiset. Tietysti näillä nyt pärjää taas pari vuotta ainakin. Silloin voi tarjonta taas olla ihan erilainen.
Itse olen nähnyt myös 10000K polttimoita makeanveden akvaariossa, ja siinä akvaariossa näytti hyvältä, mutta kun kokeilin omaan akvaarioon samoja, niin eipäs näyttänytkään enää hyvältä. Riippuu paljon sisustuksesta, ja myös akvaarion ulkopuolisesta valaistuksesta.
Aika pitkälti pitää mennä kokeilemalla.
Ainoa mutta on, että onko näitä yli 5200K polttimoita keraamisena vielä? Itselle tuli nyt Aqualinen 5500K polttimot, joiden värisävy miellyttää kyllä silmää, mutta ovat kvartsilasiset. Tietysti näillä nyt pärjää taas pari vuotta ainakin. Silloin voi tarjonta taas olla ihan erilainen.
Itse olen nähnyt myös 10000K polttimoita makeanveden akvaariossa, ja siinä akvaariossa näytti hyvältä, mutta kun kokeilin omaan akvaarioon samoja, niin eipäs näyttänytkään enää hyvältä. Riippuu paljon sisustuksesta, ja myös akvaarion ulkopuolisesta valaistuksesta.
Aika pitkälti pitää mennä kokeilemalla.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"