Taustatietoa
Tänään olin juuri alkamassa putsaamaan akvaariotani, kun huomasin pikkuruisen partamonninpoikasen lasiin kiinnittyneenä. Poikanen on n. 7 mm. pitkä, halkaisijaltaan n. 2 mm. Muita poikasia en akvaariosta ainakaan vielä ole huomannut. Saattavat olla koiraspartamonnin vartioimassa "luolassa" (kannossa oleva kolo).
Olen kyllä arvellutkin jotain poikasiin viittaavaa, kun yksi partiksista on viihtynyt kannon kolossa. Partamonnieni (3 kpl) sukupuolesta en ole ollut varma, joten en olisi arvannut partiksien saavan poikasia. Yhtä olen kyllä epäillyt koiraaksi sen pitkien, "kuonon" päällä olevien pitkien "partojen" takia.
Itse kysymykset
Poikanen oli siis todennäköisesti lähtenyt uiskentelemaan koiraan vartioimasta kannon kolosta ja olenkin miettinyt, että pitäisikö poikanen eristää, etteivät muut kalat syö sitä? Akvaariossani uiskentelee partiksien lisäksi viisiraitabarbeja ja kardinaalitetroja. Yritin eristää poikasen väliaikaisesti, mutta oli liian vikkelä. Uskon koiraspartiksen pitävän huolta ainakin muista poikasista, joten ainakaan toistaiseksi hätää niiden kohdalla tuskin on?
Entä kelpaako poikasille partisten perusruoka eli vihertabletit + akvaariosta löytyvät levät, kasvit ym. vai pitäisikö olla erikseen poikasille tarkoitettua ruokaa?
Kiitoksia jos joku vaivautuu vastaamaan! Minulla ei ole kalat ennen saaneet poikasia, joten tämä on täysin uutta. Lisätietoja saa kysyä, yritän parhaani mukaan vastailla.
[/b]
Partamonnin poikasten hoito
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Partispoikaset kyllä yleensä pärjäävät ellei akvaariossa sitten ole tosi isoja nälkäisiä kaloja. Ja kurja sanoa, mutta parempi jos niitä poikasia ei tulisi, niitä kun on niin hankala saada mihinkään. Poikaset ovat kivoja kun niitä ensimmäisen kerran huomaa, mutta kohta niitä alkaa tulla jatkuvalla syötöllä ja olet pulassa. Kannattaa siis hyvissä ajoin hankkiutua toisesta sukupuolesta eroon jottei poikasia tule. Niitä on nimittäin aika ikävä alkaa murhaamaan ja kaikille tuskin löytyy kotia
Ystäväni altaassa oli monia satoja partispoikasia ihan yhtäkkiä.
Poikasille kelpaa sama ruoka kuin aikuisille.
Poikasille kelpaa sama ruoka kuin aikuisille.
-
Joulutonttu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Poikasille kelpaa ihan normaali, aikuisillekin kaloille tarkoitettu ruoka. Varsinkin kurkku, kesäkurpitsa yms. kelpaavat loistavasti! Ja levä kelpaa myös. Syövät siis samaa ruokaa kuin aikuiset partiksetkin.
Koiras pitää poikasista huolta, kunnes ne lähtevät uimaan. Sen jälkeen poikaset "eivät voisi vähempää kiinnostaa", eli ei kiinnitä mitään huomiota.
Itse olen kasvattanut yhden 20-päisen partamonnin poikaslauman myyntikuntoon asti. Niistä eroonpääsy on erittäin vaikeaa, partamonneista nimittäin on ylitarjontaa. Sinuna (tai minunakaan) en (enää) kasvattaisi poikasia, ja olen ihan iloinen että lehtikalat pitävät huolen, ettevät partikset lisäänny liikaa.
Nytkin tuolla taitaa olla kutu.
Ja haulla tosiaan löytyy myös juttua, kokeile vaikka hakusanoja partamonn* tai vaikka partamonn* AND kutu*
Koiras pitää poikasista huolta, kunnes ne lähtevät uimaan. Sen jälkeen poikaset "eivät voisi vähempää kiinnostaa", eli ei kiinnitä mitään huomiota.
Itse olen kasvattanut yhden 20-päisen partamonnin poikaslauman myyntikuntoon asti. Niistä eroonpääsy on erittäin vaikeaa, partamonneista nimittäin on ylitarjontaa. Sinuna (tai minunakaan) en (enää) kasvattaisi poikasia, ja olen ihan iloinen että lehtikalat pitävät huolen, ettevät partikset lisäänny liikaa.
Ja haulla tosiaan löytyy myös juttua, kokeile vaikka hakusanoja partamonn* tai vaikka partamonn* AND kutu*
-
Joulutonttu
- Advanced Member

-
Joulutonttu
- Advanced Member

Poikasista olen kuullut, että olisivat luovutuskoossa n. 3 cm kokoisina ja siitä ylöspäin.
Pienemmät eivät yleensä kestä oikein kuljetuksia ja siirtoja altaasta toiseen.
Koiras vahtii kyllä poikasia, lähinnä sitä varten, ettei muut kalat pääisi lähelle niitä. Kuulostaa ikävältä, mutta kannattaisi poistaa kutu tai antaa muiden kalojen syödä poikaset, minulla lehtikalat hoitavat onneksi sen homman.
Muuten saat itse niitä jossain vaiheessa niiden ollessa isompia joko antamaan pois tai lopettamaan itse.
Jos jonkun aikuisista annat pois, sinuna antaisin naaraan. Koiras on minusta ainakin nätimpi komeine partoineen.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pienemmät eivät yleensä kestä oikein kuljetuksia ja siirtoja altaasta toiseen.
Koiras vahtii kyllä poikasia, lähinnä sitä varten, ettei muut kalat pääisi lähelle niitä. Kuulostaa ikävältä, mutta kannattaisi poistaa kutu tai antaa muiden kalojen syödä poikaset, minulla lehtikalat hoitavat onneksi sen homman.
Jos jonkun aikuisista annat pois, sinuna antaisin naaraan. Koiras on minusta ainakin nätimpi komeine partoineen.