Oton mahassa tumma pilkku
Valvoja: Moderaattorit
Oton mahassa tumma pilkku
Ostin tänään nuoli-imumonni negroksia (Otocinclus negros) eräästä akvaarioliikkeestä ja kun tulin kotiin, huomasin, että yhdellä niistä oli vatsassa (vasemmalla puolella melko ylhäällä) tumma pilkku/laikku. En uskaltanut laittaa sitä muiden kanssa akvaarioon, vaan tuo on nyt väliaikaisesti yksin ämpärissä, jossa on suodatin. Onko kenelläkään tietoa, että onko tuo laikku mahdollisesti vaarallinen tai vaihtoehtoisesti vaaraton? Olisiko mitään käsitystä siitä, mikä se voisi olla..? Muilla ei sellaista ollut, eikä se kai ole mitenkään ominaista vain toiselle sukupuolellekaan..? Ollaanpas sitä nyt epätoivoisia, tiedän..
Osaisiko kukaan neuvoa? ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
¤albiinomonninen¤
- Member

- Akvaarioseurat: Tas
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
-
miljoonakala84
- Elite Member

-
Lightforce
- Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
-
Kalakaverit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
Lainaus tuolta toisesta keskustelusta;J.A kirjoitti:..nuolimonnilla..
prboy kirjoitti:Tuo "negros" ei ole Otocinclus. Usein se viedään sukuun Microlepidogaster, mutta olen vakuuttunut, että Evers ja Seidel ovat oikeassa, kun he väittävät sen kuuluvan tuntemattomaan eli vielä kuvaamattomaan sukuun..
Juu, minullekin selvisi myöhempiä keskusteluja lukiessani, ettei tuo kuulukaan "ottojen"/nuolimonnien heimoon, oletin vaan luonnollisesti tuon tieteellisen nimen perusteella, että olisi otto.VesiEläin kirjoitti:Lainaus tuolta toisesta keskustelusta;J.A kirjoitti:..nuolimonnilla..
prboy kirjoitti:Tuo "negros" ei ole Otocinclus. Usein se viedään sukuun Microlepidogaster, mutta olen vakuuttunut, että Evers ja Seidel ovat oikeassa, kun he väittävät sen kuuluvan tuntemattomaan eli vielä kuvaamattomaan sukuun..
En osaa sanoa..vein kalan myyjälle näytettäväksi ja hän sanoi, että kala näyttää voivan hyvin ja on esim normaali väritykseltään ym. Suostui kuitenkin vaihtamaan yksilön, koska asia vaivasi minua kovasti. En ollut nimittäin ihan vakuuttunut siitä, että on harmiton, koska ei osannut varmaksi sanoa, mikä se sitten voisi olla ja kertoi myös, ettei yhdelläkään muulla yksilöllä ollut moista nähnyt..ehdotti vain, että olisi normaali väripigmentti. Mutta minua olisi moinen jäänyt vaivaamaan, joten olin tyytyväinen saadessani yksilön vaihdettua..
Mutta on siis hyvinkin mahdollista, että kyseinen pilkku "ole mitään", vaan myyjän mainitsema pigmentti, kuka tietää..?
Niin, voi hyvin olla, se oli myyjän toinen ehdotus..mutta kun tuolla yhdellä negroksella (kuvassa) oli se laikku niin oudossa paikassa, vasemmalla ylhäällä, etten voinut tajuta, miten sen ruoka voisi sinne ajautua..?
Mutta tuskinpa niissä sinun negroksissasi siis mitään on, en usko, itse olen vaan hermoheikko. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
miljoonakala84
- Elite Member

Nyt nopeasti, ennen kuin joku muu kerkeää
:
, ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, eikä tuo nyt suoranaisesti asiaasi/kommenttiisi liity..toistaiseksi tuommoisen pilkun alkuperä ei siis ole yleisesti tiedossa..tässä nyt vaan on heitelty ilmaan kaikenlaisia ehdotuksia..ja kun "Ohukkaalla" on näkynyt useammassakin negroksessa tummia pilkkuja, niin ajattelinkin, että eivät ehkä ole juuri tuollaisia, siis sijoittuneet noin korkealle ym.
Vitsivitsiprboy kirjoitti:Tuo "negros" ei ole Otocinclus. Usein se viedään sukuun Microlepidogaster, mutta olen vakuuttunut, että Evers ja Seidel ovat oikeassa, kun he väittävät sen kuuluvan tuntemattomaan eli vielä kuvaamattomaan sukuun..
-
phanny
- Member

- Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS
Tungempa tähän ketjuun sillä olen huomannut albiinomonnisillani olevan kanssa aivan samallaiset täplät masussa mutta enemmänkin alavatsassa. Ennen niitä en ole huomannut ja yhdellä albiinolla on niitä 2! Kalat liikkuvat silti aivan virkeästi niin kuin ennenkin. Joten itseänikin kiinnostaisi kovasti tuon täplän syy/merkitys. 
Phanny
Ohukas: ei mitään hätää sun negroksilla!
Eihän minulla niistä siis kummempaa kokemusta ole, etten "periaatteessa" voi sanoa 100% varmasti, mutta nuo mahat näyttävät ihan tavallisilta levää runsaasti nauttineiden kalojen mahoilta!!
Mulla tuo laikku oli ihan erilaisen näköinen ja värinen ja aivan eri paikassa! En todellakaan usko, että sulla on mitään syytä huoleen.