3000 miljoonakalaa annetaan?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
optimistx
Senior Member
Senior Member

3000 miljoonakalaa annetaan?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Tämänhetkisellä vauhdilla näyttäisi meille tulevan vuodessa ainakin 3000 miljoonakalaa, varovainen alakantin arvio. (jos ei siis katastrofit iske). Mitä tehdä niille? Miten? Olisi kiva lahjoitella ne vasta-alkajille, mutta tämän aqua-webin löytäneet harvoin ovat aloittelemassa harrastustaan.
Vipe
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vipe »

Nyt täytyy ihan kysyä että miksihän sinä niitä lisäännytät, onko tämäkin jokin testiluontoinen juttu? Ihan uteliaisuudesta kysyn vain, harva kun todella tahtoo niitä poikasia. Kyllähän pelkät koiraatkin olis hienoja. Vastaus kysymykseesi: estä lisääntyminen niin ei tule tuota kolmen tonnin ongelmaa.
"I'm here to lead not to read!"
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Mä laitoin lapsena kissan e-pillerin miljoonakala-akvaarioon 8O ei auttanut, yritys hyvä (..ja vaarallinen). Eiköhän nälkäiset vanhemmat ja muut kalat popsi ylimääräiset jälkeläiset.
Massi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Massi »

Ei miljoonakalat syö omia poikasiaan, jos ne on kunnolla ruokittu.
optimistx
Senior Member
Senior Member

Vipe kirjoitti:Nyt täytyy ihan kysyä että miksihän sinä niitä lisäännytät, onko tämäkin jokin testiluontoinen juttu? Ihan uteliaisuudesta kysyn vain, harva kun todella tahtoo niitä poikasia. Kyllähän pelkät koiraatkin olis hienoja. Vastaus kysymykseesi: estä lisääntyminen niin ei tule tuota kolmen tonnin ongelmaa.
Yleisessä Disneyn eläinten ihmistämisvimmassa täytyy kysyä, olisitko sinä tyytyväinen ja onnellinen, jos et koskaan elämässäsi tapaisi yhtään vastakkaisen sukupuolen edustajaa? Eikös eläimiä pitäisi pitää mahdollisimman luonnonmukaisissa oloissa?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Tästä nyt on epäilemättä väännetty jo muuallakin, mutta silti...
optimistx kirjoitti:Eikös eläimiä pitäisi pitää mahdollisimman luonnonmukaisissa oloissa?
Sitten pitäisi järjestää luonnonmukainen karsintakin, eli muutamia petokaloja, ehkä joku pieni nisäkäs ja muutamaa lajia vesilintuja, vaihtolämpöisiä kalansyöjiä unohtamatta. Näin saataisiin luonnollinen väestöräjähdyksen hallitsemisyksikkö 8-) .

Ongelmaksi tässä nousee tietty eettisyys (ja miksei e-suojelulakikin) elävän kalan tarjoaminen ruoaksi on vähän kinkkinen juttu.

Itse tarjoaisin ratkaisuksi luontaista harvennusta esim. platyparven muodossa. Miljoonakaloja edelleen selviytyisi aikuiseksi asti mutta ei ihan kaikkia miljoonaa kappaletta. Platyt ovat ahneita porsaita jotka harventavat sekä omaansa että muiden poikasmääriä melko tehokkaasti. Ajattelen tätä nyt siltä pohjalta etten edes ala saarnaamaan aikuiselle ihmiselle poikasten uudelleen sijoittamisesta ja elävän, kalanpoikasista koostuvan, ravinnon tarjoamisesta toiselle kalalajille, näistä asioista löydät taatusti tietoa jos niistä tahdot lukea [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
optimistx
Senior Member
Senior Member

Adrianna kirjoitti:...
optimistx kirjoitti:Eikös eläimiä pitäisi pitää mahdollisimman luonnonmukaisissa oloissa?
Sitten pitäisi järjestää luonnonmukainen karsintakin, eli muutamia petokaloja, ehkä joku pieni nisäkäs ja muutamaa lajia vesilintuja, vaihtolämpöisiä kalansyöjiä unohtamatta. Näin saataisiin luonnollinen väestöräjähdyksen hallitsemisyksikkö 8-) .

Ongelmaksi tässä nousee tietty eettisyys (ja miksei e-suojelulakikin) elävän kalan tarjoaminen ruoaksi on vähän kinkkinen juttu.

Itse tarjoaisin ratkaisuksi luontaista harvennusta esim. platyparven muodossa. Miljoonakaloja edelleen selviytyisi aikuiseksi asti mutta ei ihan kaikkia miljoonaa kappaletta. Platyt ovat ahneita porsaita jotka harventavat sekä omaansa että muiden poikasmääriä melko tehokkaasti. Ajattelen tätä nyt siltä pohjalta etten edes ala saarnaamaan aikuiselle ihmiselle poikasten uudelleen sijoittamisesta ja elävän, kalanpoikasista koostuvan, ravinnon tarjoamisesta toiselle kalalajille, näistä asioista löydät taatusti tietoa jos niistä tahdot lukea [;)] .
Mahdollisimman luonnonmukaisia oloja tarkoitin, en mahdottoman luonnonmukaisia ;).

Jos eläinsuojelulaki sanoo, ettei elävää selkärankaista tule antaa elävänä eläinten ruoaksi, niin miksi venkoilisimme lain noudattamisessa?

'Enhän minä antanut niitä platyjen ruoaksi, ihan itse ne pyydystivät ne ja söivät. Kaikkeni tein, ettei niin tapahtuisi, mutta suurista ponnistuksistani huolimatta jatkuvasti epäonnistuin. ' (sanoo , ja korjailee sitten pyhimyksenkehää oikein loistavaan asentoon).
Juupajuu
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Re: 3000 miljoonakalaa annetaan?

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

optimistx kirjoitti:Tämänhetkisellä vauhdilla näyttäisi meille tulevan vuodessa ainakin 3000 miljoonakalaa, varovainen alakantin arvio. (jos ei siis katastrofit iske). .
Luulenpa että jos lisääntyminen on tuota tahtia, niin jokin akvaarion ylikansoitukseen littyvä katastrofi kyllä iskee. :roll:

Ainakin Adrianna ja Vipe jo kirjoittivatkin samoja asioita, joita miullekin tästä tuli mieleen.

Siksipä kommentoin vain tuota luonnomukaisuuteen pyrkimistä. Että jos Optimistix pidät luonnottomana koiraiden ja naaraiden pitämistä erossa toisistaan. Niin kannattaa huomata se ettei luonnossakaan kaikki koiraat pääse naaraiden kanssa lähempään tekemiseen. Erityisesti tällaisella lajilla kuin miljoonakala, jolla parisuhde kestää vain parittelun ajan. Muutama vahva ja komea koiras "hoitaa" valtaosan naaraista ja itseasiassa naaraat nimenomaan pyrkivät saamaan poikastensa isäksi niitä harvoja parhaina pitämiään koiraita.

Niin että sikäli keskimääräinen luonnossa elävä, vain naaraita katsomaan pääsevä millis-koiras tuskin on sen onnellisempi kuin akvaariossa pelkässä poikaporukassa oleva koiras.

Ja toisaalta, eihän minkään muunkaan lemmikki-ja kotieläimen anneta lisääntyä täysin suunnittelematta ja hallitsemattomissa määrin.
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Okei, tässä yksi esimerkki luonnonmukaisuudesta:
Minulla on kesyhiiriä, sekä uroksia että naaraita. Kasvattelen niitä pienimuotoisesti. Jos tahtoisin pitää niitä mahdollisimman luonnonmuokaisesti, eikö minun pitäisi laittaa uros naaraiden kanssa vakituisesti? Mitäs tekisin, kun naaraat väsyisivät, sillä täällä ei ole petoja, jotka karsisivat ylimääräiset poikaset. Tällöin ei emo voi huolehtia kaikista poikasistaan ja nääntyy ja sekä emo että poikaset voivat kuolla. Minne laittaisin muutenkaan ylimääräiset poikaset? Ei olisi resursseja pitää satoja hiiriä, eikä kukaan niitä lopulta haluaisi, kuten ei miljoonakalojakaan. Näin ollen en pyri luonnonmukaiseen lisimiseen, sillä luontoon kuuluu karsiminen. Muutenkaan populaation potentiaalinen kasvu ei ole mahdollinen, sillä ympäristön vastus estää sen akvaario-oloissakin.
mairea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mairea »

Kyllä ne eläinkauppoihin kelpaa melkeinpä aina (miljoonakalat siis), eikun kyselemään.
Ne kun jostain syystä menee aina vaan kaupaksi.
pikkuakvaariosta
Member
Member

Viesti Kirjoittaja pikkuakvaariosta »

Eläinkaupat ottavat vastaan mieluiten tai ainoastaan myyntikokoisia yksilöitä, siis lähes aikuiskokoisia. Sanonpahan vain vihjeeksi, ettei joku toiveikas pettyisi yritettyään viedä lähes vastasyntyneitä, värittömiä "tikkuja"... [:I]
_Ansku_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Ansku_ »

Mie voisin ottaa jonkun 10kpl miljoonakaloja (koiraita)
optimistx
Senior Member
Senior Member

_Ansku_ kirjoitti:Mie voisin ottaa jonkun 10kpl miljoonakaloja (koiraita)
Kiva, sovitaan asiasta yksityisviestein. Sama ohje kaikille lukijoille.

Kaloja on Espoossa, vain nouto, vain omaan käyttöön. *Anna hyvän kiertää periaate' , eli toivomme vastaanottajan lahjoittelevan näiden poikasia tai jotain muuta muille pikkuhiljaa, sitoumuksetta tosin.

Ideanani on vähitellen edeten testata tätä 'Anna hyvän kiertää' -periaatetta ja katsella, kuinka se leviäisi akvaristien keskuudessa jopa siten, että itse kuikin näkisi tietokannasta, kuinka laajalle oma hyväntekemisen haara on laajentunut. (yksityiseen suoja huomioidaan).
mupu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mupu »

Tuottaa...

Itselläni on miekkapyrstöjen kohdalla koiraat toisessa ja naaraat toisessa altaassa.. Suosittelen. =) ja tietääpähän ainakin kuka on lasten isä. :D
Alorer
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Alorer »

Minulla ainakin rajoittuu platyn poikaskanta kun kaksi tiikerinuoliaista hotkii ne ''suosittelen'' mutten liian pieneen akvaan...
Akvaario 125l ja kaksi kissaa
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Alorer kirjoitti:Minulla ainakin rajoittuu platyn poikaskanta kun kaksi tiikerinuoliaista hotkii ne ''suosittelen'' mutten liian pieneen akvaan...
Eikä muuten vesiarvotkaan kohtaa toisiaan, joten kannattaa unohtaa koko juttu :roll:

(Tuo e-pillerijuttu olikin muuten aika mielenkiintoinen, kaikkea sitä immeiset kokeilevatkin :mrgreen:)
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jos poikastuotanto on hyvä (satoja kuukaudessa) ja saat kasvatettua ne myyntikuntoon niin voit tarjota niitä myös tukkuihin. Kuitenkin vähittäismyymälällä on rajalliset resurssut myydä kaloja eteenpäin.
tÄhti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tÄhti »

Itse olen huomannut, että jatkuva raskaana olo, synnyttäminen ja uroksen jahtaaminen stressaa naaraita. Tästä syytä ovat urokset päätyneet omaan altaaseen jossa saavat rauhassa kisailla keskenään. Naaraat kerkeävät toisessa altaassa rauhassa lepäilemään ja palautumaan synnytyksestä ilman, että urokset olisivat koko ajan kimpussa. Lisäksi itselläni syntyy huomattavasti enemmän uroksia kuin naaraita, joten tämä erottaminen on paras ratkaisu.
100l kalasoppaa, 4 viljakäärmettä
Hansk1
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Hansk1 »

Massi kirjoitti:Ei miljoonakalat syö omia poikasiaan, jos ne on kunnolla ruokittu.
KYLLÄ SYÖ!
mun poikaset ahmitaan, mutta nyt oon saannu pistettyy niitä vähän poikashäkkii turvaan.

annan kaloilleni kerran päivässä sapuskaa, joskus kaksikin kertaa ;>
Miljoonakalat<3
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Kasvatan myös itse miljoonakaloja, mutta ei niitä kyllä noin paljon ole. 8O
Mulla on koirasta kohden 3-4 naarasta kerrallaan altaassa. Saa osa naaraista olla edes hetken rauhassa, kun on enemmän naisia ympärillä. :mrgreen:
Välillä otan uroksen kokonaan pois altaasta että saa naaraat levätä pari päivää ihan rauhassa. Järjen käyttö miljoonakalojen kasvatuksessa on kait suotavaa. Kyseessä kumminki kala mikä voi synnyttää vielä 4 kuukauden päästäkin vaikka uros olisi poistettu aikoja sitten altaasta.
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuli vaan mieleen, että kuinka isoon akvaarioon nuo 3000 miljonakala voisi laittaa jos haluaisi? :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”