Taas sitä hiekkaa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Satu-oulu
Junior Member
Junior Member

Taas sitä hiekkaa

Viesti Kirjoittaja Satu-oulu »

Nyt olen jo pitkänajan selannu haulla ja katsonut noita linkkikoosteita näistä hiekkoista. Koitin etsiä myös topikkia jossa oli kuvia akvaarioista joissa musta pohja mutten enää sitä löytänyt.. Jos joku hoksaa mitä tarkoitan niin voisiko pistää siihen linkin tai alle kuvia missä musta pohja? Ja mitä mustaa on se pohja? Basalttia? Onko tämä minkä hintaista? Pohjalle ei tule mitään mönkijäisiä joten ne ei ole esteenä. Onko tämä minkä hintaista ja onko saatavana oulusta/läheltä?

Taikka toinen vaihtoehto ihan normaali hiekka mutta koska en ihan vaaleinta halua niin mikä on tummin hiekka mitä löytyypi ja voipi käyttää mitään suurempia pesuja..biltema kuullemma melko vaaleaa? Ei nämä vaaleatkaan pois sulettuja ole kun en osaa päättää.. Tummempi vaan sopisi enemmän minun silmään :)

Tämän voipi sulkea jos löydätte haulla näihin kaikkiin vastauksen ja voitta linkittää ne tähän alle mutta itse en löytänyt.
Reilu 600 litraa läträttävää..
muiscu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Tummia pohjia

Tumma pohja on kaunis, mutta saattanut aiheuttaa monella isoja ongelmia. Lukemani perusteella voisi tehdä johtopäätöksen, että happaman/pehmeän veden altaaseen sen laitto olisi riski.
Lue joka tapauksessa topiceja joissa käsitellään asiaa, ennen kuin itse kokeilet.
Kyllä mustaa löytyy Oulun liikkeistä. Mutta ne on sitä värjättyä lasi/mitälie rouhetta, ei oikeaa hiekkaa. Oikeasta kivestä murskattua ei kuulemma löydy.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Meillä on aqua decor-merkkistä mustaa basalttihiekkaa altaassa. Seuraavaan altaaseen tulee rodasand-hiekkaa (täysin musta) jota haen vaikka akvaariokeskuksesta jos ei muualta löydy. Akvaariokeskuksen sivulla on kuvia hiekoista http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... asorat.htm
Satu-oulu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Satu-oulu »

muiscu kirjoitti:Tummia pohjia

Tumma pohja on kaunis, mutta saattanut aiheuttaa monella isoja ongelmia. Lukemani perusteella voisi tehdä johtopäätöksen, että happaman/pehmeän veden altaaseen sen laitto olisi riski.
Lue joka tapauksessa topiceja joissa käsitellään asiaa, ennen kuin itse kokeilet.
Kyllä mustaa löytyy Oulun liikkeistä. Mutta ne on sitä värjättyä lasi/mitälie rouhetta, ei oikeaa hiekkaa. Oikeasta kivestä murskattua ei kuulemma löydy.
Kertokaahan kokemuksia näistä hiekoista onko ollu vesiarvoissa heittoja? Tämä mitä oulusta löytyy mitä nyt lie lasirouhetta onkaan niin onko se sitä mikä nostaa arvoja ym?
Reilu 600 litraa läträttävää..
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

No meillä on ' sanin' mainitsemia tuotteita molempia ja ihan tyytyväisiä olemme niihin. Ei ongelmaa. vesi on noin ph6,5 kovuus 3.
muiscu
Senior Member
Senior Member

Etsi haulla, ne on niin laajoja juttuja (ja monimutkaisia) ettei kannata tässä alkaa setvimään...
Esim.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 2A+pohj%2A
Lue koko ketju ajatuksella.

Muistaakseni mm. Rådasand ja Aqua Decor ovat molemmat lasirouhetta tai muuta sellaista, ei oikeaa hiekkaa.
Mitään täysin varmaa noista hiekoista ei voi oikein sanoa, mutta...
Oulusta löytyvät ovat nimen omaan noita "epäilyttäviä".

Niin ja eihän kaikilla huonoja kokemuksia ole. Mutta yleensähän ongelmien ilmenemiseen menee aikaa. Pointti olisi siis siinä, että hapan vesi liottaa hiekan murusten pinnalta jonkin "pinnoitteen" jolloin hiekan murut alkavat päästää veteen esim. rautaa suuria määriä. Tähän voi siis mennä kuukausiakin...
Niina80
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Niina80 »

Minulla on tuota akvaariokeskuksen mustaa hiekkaa, eikä ole ollut sen kanssa vesiarvo-ongelmia. Aika terävää se kyllä on, vaikka hienoa raekooltaan onkin. Myyjä myös kertoi, että vasta täysin hapettomissa oloissa hiekasta saattaisi liueta rautaa, ja tällainen tila akvaariossa lienee aika epätodennäköinen.
muiscu
Senior Member
Senior Member

No, näköjään sitä on liuennut muilla vaikkei vesi edes ole ollut kauhean hapanta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”