NaditaN kirjoitti:Nyt saan kaverilta tuon 50L purkin
Kaipaisin apuja kalaston kanssa, olisi kiva jos sinne saisi edes paria eri lajia + muutamia monnisia tms pohjalle? Itse olen viehättynyt hehkurasboroihin, joten niitä haluaisin mahd ison parven (montako?) ja sitten pienempi parvi jotain muuta (esim neontetroja?) tai pari vähän isompaa ja näyttävämpää kalaa?
Pohjalle jotain pieniä ja kivoja monnisia, esim pandamonnisiin olen ihastunut mutta onko purkki liian pieni niille? Juovanuolimonneista tykkään myös mutta sopiiko ne sitten taas yhtään minkään muun suunnitelmani kanssa yhteen?
Haluaisin siis kuitenkin ainakin nuo hehkurasborat, ja sitten sellaisia kaloja jotka eivät helposti lisäänny ja mieluummin vähän vilkkaampia kuin flegmaattisia lajeja. Laittakaa ehdotuksia.

Hehkurasboran suosituslämpötila on aika korkea, 25-28 astetta. Kun taas
neontetralla se on 20-26 astetta. Nämä kaksi kalaa ei oikein sopisi lämpötilojen puolesta samaan altaaseen.
Kardinaalitetra sopisi paremmin lämpötilan puolesta. Toisaalta myös noin pienessä altaassa voisi olla parempikin kun olisi selkeästi yksi parvi.
Pandamonninen arvostaa viileämpää vettä mitä hehkurasbora, 20-25 asteista. Lisäksi tuo 50-litraa on turhan vähän tälle monniselle. Sen sijaan noihin litroihin voisi mennä
kääpiömonninen.
Mitä tulee tuohon juovanuolimonniin, niin netistä löytyi mm.
tällainen ja
tällainen esittely ko. kalasta.
Markku Varjon kirja Akvaariokalat, antaa samaisille kaloille seuraavat lämpötila ja minimiakvasuositukset:
hehkurasbora: 24-28 astetta ja 45 litraa
neontetra: 21-26, 54l
kardinaalitetra: 24-30, 63l
pandamonninen: 22-25, 85l
kääpiömonninen: 24-27, 45l
juovanuolimonni: 25-28, 54l