Mitä kaloja 50L altaaseen?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
NaditaN
Starting Member
Starting Member

Mitä kaloja 50L altaaseen?

Viesti Kirjoittaja NaditaN »

Jep, tiedän että isompi olisi helpompi ja parempi aloittelijalle mutta meille ei kovin isoa oikein mahdu eikä ole rahaakaan. Nyt saan kaverilta tuon 50L purkin + tarvikkeet ilmaiseksi. :D

Kaipaisin apuja kalaston kanssa, olisi kiva jos sinne saisi edes paria eri lajia + muutamia monnisia tms pohjalle? Itse olen viehättynyt hehkurasboroihin, joten niitä haluaisin mahd ison parven (montako?) ja sitten pienempi parvi jotain muuta (esim neontetroja?) tai pari vähän isompaa ja näyttävämpää kalaa? Vai syödäänkö nuo pienet rasborat jos sinne laittaa isompia?

Pohjalle jotain pieniä ja kivoja monnisia, esim pandamonnisiin olen ihastunut mutta onko purkki liian pieni niille? Juovanuolimonneista tykkään myös mutta sopiiko ne sitten taas yhtään minkään muun suunnitelmani kanssa yhteen?

Haluaisin siis kuitenkin ainakin nuo hehkurasborat, ja sitten sellaisia kaloja jotka eivät helposti lisäänny ja mieluummin vähän vilkkaampia kuin flegmaattisia lajeja. Laittakaa ehdotuksia. :)
cruella
Member
Member

50-litraa

Viesti Kirjoittaja cruella »

Muista sitten että vaikka sait altaan ilmaiseksi, sen pito ei ole ilmaista. Tätä kautta saa yleensä kaloja ja kasveja halvemmalla kuin akvaariokaupoista, ja samalla saa neuvoja.. :D

Minä opin tänään että pandamonniset ei sovi edes kunnolla 140-litraiseen,joten en usko että ne sinunkaan altaaseesi sopivat..Ei sinne oikeen isompia kaloja voi laittaa.

Taistelukalakoiras ja neontetraparvi tai rasboraparvi kuulostaa hyvältä,en sitten tiedä miten vesiolosuhteet sopivat yksiin. Ota ottoja,ne on kivoja pieniä nuoliaisia, ja niitä mahtuu aika monta. Joku kiva ihminen laittaa varmaan linkin oton kuvaan..
146l sekä 3 maatiaiskissaa ja sfinx-kissa.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Mitä kaloja 50L altaaseen?

Viesti Kirjoittaja f_isu »

NaditaN kirjoitti:Nyt saan kaverilta tuon 50L purkin

Kaipaisin apuja kalaston kanssa, olisi kiva jos sinne saisi edes paria eri lajia + muutamia monnisia tms pohjalle? Itse olen viehättynyt hehkurasboroihin, joten niitä haluaisin mahd ison parven (montako?) ja sitten pienempi parvi jotain muuta (esim neontetroja?) tai pari vähän isompaa ja näyttävämpää kalaa?

Pohjalle jotain pieniä ja kivoja monnisia, esim pandamonnisiin olen ihastunut mutta onko purkki liian pieni niille? Juovanuolimonneista tykkään myös mutta sopiiko ne sitten taas yhtään minkään muun suunnitelmani kanssa yhteen?

Haluaisin siis kuitenkin ainakin nuo hehkurasborat, ja sitten sellaisia kaloja jotka eivät helposti lisäänny ja mieluummin vähän vilkkaampia kuin flegmaattisia lajeja. Laittakaa ehdotuksia. :)
Hehkurasboran suosituslämpötila on aika korkea, 25-28 astetta. Kun taas neontetralla se on 20-26 astetta. Nämä kaksi kalaa ei oikein sopisi lämpötilojen puolesta samaan altaaseen. Kardinaalitetra sopisi paremmin lämpötilan puolesta. Toisaalta myös noin pienessä altaassa voisi olla parempikin kun olisi selkeästi yksi parvi.

Pandamonninen arvostaa viileämpää vettä mitä hehkurasbora, 20-25 asteista. Lisäksi tuo 50-litraa on turhan vähän tälle monniselle. Sen sijaan noihin litroihin voisi mennä kääpiömonninen.

Mitä tulee tuohon juovanuolimonniin, niin netistä löytyi mm. tällainen ja tällainen esittely ko. kalasta.

Markku Varjon kirja Akvaariokalat, antaa samaisille kaloille seuraavat lämpötila ja minimiakvasuositukset:
hehkurasbora: 24-28 astetta ja 45 litraa
neontetra: 21-26, 54l
kardinaalitetra: 24-30, 63l
pandamonninen: 22-25, 85l
kääpiömonninen: 24-27, 45l
juovanuolimonni: 25-28, 54l
NaditaN
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksista. Toki se ei ole ilmaista se akvaarion pito mutta menoerät ovat kerralla vähän pienemmät kuin se hankintahinta. :)

Taistelukalakoiraan voisin sinne hyvinkin ottaa, mutta onko sitten varmaa ettei se syö noita hehkurasboroita? Toki voin ottaa myös pelkkiä hehkurasboroita, vielä kaipaisin tietoa että montako tuon kokoiseen akvaarioon mahtuu?

Tuo kääpiömonninen ei jostain syystä oikein miellytä, mieluummin ottaisin sitten vaikka pikkumonnisia? Ja taas, montako? Tietäisikö joku noista juovanuolimonneista (tai muista sen kaltaisista) enemmän? Ja mitäs nämä "otot" sitten ovat? :)
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

NaditaN kirjoitti:Ja mitäs nämä "otot" sitten ovat? :)
Olet sellaisia jo aatellut ottavasi :P
KLIK
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Otot ovat juuri noita nuolimonneja. Nimitys tulee latinankielisestä suvun nimestä Otocinclus.
Pandanen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pandanen »

Nimitys ei tule latinankielisestä, vaan tieteellisestä nimestä.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Pandanen kirjoitti:Nimitys ei tule latinankielisestä, vaan tieteellisestä nimestä.
Sori, ajatuskatko. Hyvin monet (ainakin kasvien) tieteelliset nimet ovat peräisin latinasta, mutta siitä onko tämä tieteellinen nimi sieltä kotoisin, en ole varma. Ilman muuta tuo tieteellinen nimi on oikeampi ilmaus.
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Voi hyvää päivää... 8O

Kyllä minä olen ainakin ollut siinä uskossa että esim. lajinimi Otocinclus Vittatus on latinaa. Vai olenko nyt ihan metsikössä??

Varsinaistaa asiaa kommentoidakseni, hehkurasborat ovat aivan ihania kaloja, tuon kokoiseen altaaseen voisin itse laittaa niitä hyvänkokoisen vaikka 30 yksilön parven. Jos siis ei olisi rahasta kiinni.. :)
Otot (siis nuolimonnit) ovat myöski söpösiä, mutta en itse ehkä kuitenkaan laittaisi samaan altaaseen, koska olen siinä käsityksessä että otot tykkäisi ehkä himpun verran viileämmästä vedestä joka saisi myös olla miel virtaavaa. Ainakin edellisessä altaassani otot viihtyivät hyvin suodattimen virtauksen tienoilla, mutta toisaalta kyllähän virtauksen suuntaakin "tuunaamalla" saa altaaseen viirtaavampia ja vastaavasti suvantoisia kohtia.
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
try-out
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja try-out »

Pakottava tarve osallistua aiheettoman tiedon jakamiseen. Latina on länsimaisen tieteen perinteellinen kieli. Vaikka eläinten, kasvien ja muiden eliöiden tieteellisiä nimiä sanotaan usein "latinankielisiksi", ne ovat oma järjestelmänsä.

Huh. Toivottavasti tämä auttoi 50L:n kalastosuunnitelussa 8O

Niin. Virtauksen saa aika hyvin jaettua kun suuntaa suodattimen lyhyen seinän suunteisesti. Näin toinen puoli altaasta virtaa kovempaa ja toinen puoli tyyntä. Tuossa kalatkin helposti jakautuu omille puolilleen.
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Re: 50-litraa

Viesti Kirjoittaja Mabo »

cruella kirjoitti: Minä opin tänään että pandamonniset ei sovi edes kunnolla 140-litraiseen...
Pakko kysyä, että missä tällaista oppia on jaettu?
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
NaditaN
Starting Member
Starting Member

Just mun tuuria. Nyt se allas olikin sitten hajonnut muutossa (piti tänään tuoda meille), lasi halki eikä sillä siis tietenkään tee mitään. [}:)] Ellei siitä perusta vaikka hiiriterraa.. :mrgreen:

Mutta joo. Akvaarion etsintä siis jatkuu ja siinä samalla menee varmaan kalastokin uusiksi, kun en mä mitenkään tarkoituksella noin pientä hae vaan saisi se olla vaikka tuplamääräkin litroja. Vinkkinä vaan jos jollain on ~100L tai alle myytävänä Tampereen seudulla niin täällä yksi kiinnostunut. [;)]
cruella
Member
Member

Re: 50-litraa

Viesti Kirjoittaja cruella »

Mabo kirjoitti:
cruella kirjoitti: Minä opin tänään että pandamonniset ei sovi edes kunnolla 140-litraiseen...
Pakko kysyä, että missä tällaista oppia on jaettu?

Tai siis mahtuvathan ne mutta..siis sillai..en jaksaka selittää. Akvassa kun on aika paljon muutakin kuin pandat. Olipas taas selkeää. :mrgreen: Linkki siihen keskusteluun: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=117108
146l sekä 3 maatiaiskissaa ja sfinx-kissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”