Eli tilanne on tämä: Altaalla kokoa 40 litraa ja asukkaina sekaparvi kääpiö- ja nuolimonnisia yhteensä alunperin 15kpl. Kypsytin akvaarion siirtämällä toisesta akvaariosta sinne suodattimen ja kasveja ja lisäksi lisäsin Safe startia. Kaloja ostaessa altaassa ei ollut nitriittiä, nitraatti oli 10 paikkeilla, pH 6,4 ja vesi erittäin pehmeää. Eli kaiken pitäisi olla kunnossa.
No, kaloista ensimmäinen kuoli seuraavana päivänä muutosta, ajattelin ettei mitään hätää, ehkä se vain oli heikompi yksilö. No kalat olivat olleet noin kaksi viikkoa, jälleen yksi kuollut kala. Tänään altaasta löytyi kolme kuollutta kalaa! Kalat ovat siis olleet nyt vajaat kolme viikkoa. Mistähän tämä voisi johtua? Kaikki kalat ovat olleet pirteitä ja yhtäkkiä kuolleet. Itse olen syitä koittanut miettiä ja vaihtoehtoja on ollut:
-musta hiekka, tosin ei ole toisessa altaassa aiheittanut mitään ongelmia ja molempiin on samasta säkistä laitettu hiekka
-lannoitetabletit: niitä laitoin perjantaina ja sen jälkeen siis 4 kalaa kuollut, tablettien merkki on Dajana Pet. Yksi niistä oli tullut hiekan pinnalle ja siihen "räjähtänyt", vaikka sen syvälle hiekkaan laitoin.
-ruoka: käytän Seran hiutaleruokaa ja olen kyllä ruokkinut nyt Todella niukasti ja siksi tämä vaihtoehto tuntuu epätodennäköiseltä
Muita syitä en nyt itse keksi. Vettä vaihdan kaksi kertaa viikossa noin 30-50%. Suodattimen (Fluval 2+) olen nyt kerran putsannut. Mitä ihmettä tässä oikein voisi tehdä? Tarkoituksena olisi ottaa tuonne vielä sinineontetroja, mutta uskaltaako sitä mitään enää ostaa, kun pikkuhiljaa tuntuvat kuolevan kaikki.
Kalakuolemia pikkuakvassa
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Paljonko vesiarvot näyttävät tällä hetkellä? Tämä olisi aika tärkeä lähtökohta.
Laitoit siis kalat suoraan altaaseen, karanteenaamatta niitä erillisessä altaassa? Kolme viikkoahan on vielä ihan normaali karanteenausaika, jonka kuluessa erilaiset taudit pääsääntöisesti ilmenee. Onko toisessa altaassa (josta otit suodattimen) kalat terveitä? Kauanko pieni allas oli pystyssä ilman kaloja? Muita kaloja ei ilmeisesti ole, kuin nuo monniset?
Oman kokemukseni perusteella en tutkimatta syyttäisi mustaa hiekkaa. Pohjakaan tuskin on tukossa, jos kerran on uusi allas kyseessä. Lannoitetableteista en osaa sanoa mitään. Ruoka tuskin on sinänsä syynä, paitsi jos olet yliruokkinut ja altaassa on nitriittiä.
Itse lähtisin siitä että jos altaassa on vesiarvot kunnossa, kalat ovat tuoneet mukanaan jonkun taudin. Ostitko ne liikkeestä? Olivatko ne eri altaissa?
Laitoit siis kalat suoraan altaaseen, karanteenaamatta niitä erillisessä altaassa? Kolme viikkoahan on vielä ihan normaali karanteenausaika, jonka kuluessa erilaiset taudit pääsääntöisesti ilmenee. Onko toisessa altaassa (josta otit suodattimen) kalat terveitä? Kauanko pieni allas oli pystyssä ilman kaloja? Muita kaloja ei ilmeisesti ole, kuin nuo monniset?
Oman kokemukseni perusteella en tutkimatta syyttäisi mustaa hiekkaa. Pohjakaan tuskin on tukossa, jos kerran on uusi allas kyseessä. Lannoitetableteista en osaa sanoa mitään. Ruoka tuskin on sinänsä syynä, paitsi jos olet yliruokkinut ja altaassa on nitriittiä.
Itse lähtisin siitä että jos altaassa on vesiarvot kunnossa, kalat ovat tuoneet mukanaan jonkun taudin. Ostitko ne liikkeestä? Olivatko ne eri altaissa?
Vesiarvot ovat siis pysyneet noissa samoissa lukemissa, aloitusviestissä en sitä huomannut mainita, eivätkä ole missään vaiheessa heitelleet. Liikkeestä ostin kalat, enkä laittanut karanteeniin. Kalat olivat liikkeessä eri altaista. Muita kaloja tosiaan tuossa mun pikku altaassa ei ole kun nuo monniset.
Toisen altaan kalat ovat täysin terveitä ja hyvinvoivia, joten en usko, että sieltä mitään olisi tullut. Uusi allas oli pystyssä 2-3 viikkoa ennen kalojen tuontia, mitään nitriittipiikkiä ei silloin tullut, eikä tähän mennessäkään ole nitriitit noussut. Eihän niiden pitäisi noustakaan, kun valmiin bakteerikannan sinne siirsin?
Toisen altaan kalat ovat täysin terveitä ja hyvinvoivia, joten en usko, että sieltä mitään olisi tullut. Uusi allas oli pystyssä 2-3 viikkoa ennen kalojen tuontia, mitään nitriittipiikkiä ei silloin tullut, eikä tähän mennessäkään ole nitriitit noussut. Eihän niiden pitäisi noustakaan, kun valmiin bakteerikannan sinne siirsin?