Vihdoinkin miekkapyrstövauvoja

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Riixxa
Junior Member
Junior Member

Vihdoinkin miekkapyrstövauvoja

Viesti Kirjoittaja Riixxa »

Joo eli pelastin akvaariostamme 6 miekkapyrstön poikasta. Osa poikasista on harmaita ja osa on keltaisia,mutta kaikilla on mustia täpliä :) Nättejä pikkuisia.Kiva seurata kun kasvaavat ja minkä värisiä noista tulee.
2 kissaa, koira, 235l, 63l ja 20l vauvalaari, minä ja mies :)
Corally
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Corally »

ihanaa! Meillekin tuli vaikka kuinka monta! Miekkapyrstöt on tosi kauniita. :)
Tyhmyydellä ei ole ikärajaa...
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Vihdoinkin miekkapyrstö vauvoja :D

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Riixxa kirjoitti:Joo eli pelastin akvaariostamme 6 miekkapyrstön poikasta. Osa poikasista on harmaita ja osa on keltaisia,mutta kaikilla on mustia täpliä :) Nättejä pikkuisia.Kiva seurata kun kasvaavat ja minkä värisiä noista tulee.
Kuulostaa siltä, että kaikista tulee tuxedoita, jos on kerran mustia täpliä. Niille vaan tulee todennäköisesti erilaiset pohjavärit, harmaapohjaisista luultavasti tulee "matta"sävyisempiä oranssipohjaisia ja keltapohjaisista "kiiltävän" oransseja, joko vaaleita tai voimakkaamman oranssilla pohjavärillä. Mullakin on molemman värisiä poikasia, ei harmaapohjaisista koskaan ole tullut isoina oikeasti harmaiksi jääneitä tuxedoja. Jännä juttu muuten kuinka tuxedovärityksen mustat osat kehittyy poikasilla, koskaanhan vastasyntyneillä ei ole valmis musta kuviointi, mutta se miten paljon juuri syntyneissä on mustaa näyttäisi vaihtelevan melko paljonkin. Sitten pikkuhiljaa mustien läikkien määrä lisääntyy ja mustat alueet kasvavat yhteen.

Mulla muuten ei ole siksi ollut mitään tarvetta eristää poikasia aikuisista, ettei ne tulisi syödyksi. Poikaset ovat erillisessä altaassa siksi, että niiden ruokinta onnistuu paremmin, voi ruokkia useammin kuin aikuiset, kalanpoikasille tarkoitetulla ruualla. Muutenkin aikuiset rohmuaisivat suurimman osan ruuasta jos kaikki kalat olisivat yhdessä. Mulla on myöskin kantavat pian poikivat naaraat odottamassa synnytysaikaa samassa altaassa kuin missä pidän poikasia, eikä ne käy poikasten kimppuun :D
Akvarismia 1992-2014
Largo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Largo »

Onneksi olkoon vauvoista, niitä on aina mukava saada ;)

Meillä ollut miekkapyrstöjä jo elokuusta asti, kun lahjoituksena saatiin, mutta vasta yhdellä on kasvanut miekka jatkeeksi pyrstöön. Yhdeksän noita on yhteensä niin luulisi siellä ainakin muutamia uroksia olevan enemmän.

Kuinka kauan teillä on yleensä mennyt miekan mudostumiseen?
Olisi kyllä pitänyt kysyä lahjoitushetkellä minkä ikäisiä pikkuiset silloin olivat.

Omia poikasia odotellessa :)
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Urokset voivat tulla murrosikään hyvinkin eri-ikäisinä/-kokoisina ja myös vaihe jossa kala saa uroksen ulkomuodon voi kestää toisilla pidempään kuin toisilla, ensin peräevä alkaa kapenemaan suipoksi, voi kestää pitkäänkin että se eväsiitin pysyy vasta hieman takareunan keskeltä suipentuneena. Eli evään tulee ikään kuin "kolo". Muita urokseksi muuttumisen ulkoisia merkkejä on se että kalan vartalon muoto alkaa tulla pitkäksi ja kulmikkaammaksi kun naaraisiin verrataan. Myös uroksen selkäevä on hieman toisenmallinen kuin naarailla, tuohon ei ole kylläkään tullut oikein kunnolla kiinnitettyä huomiota, missä vaiheessa tuo selkäevä-juttu tapahtuu. Uroksen selkäevähän on pidempi (pituussuunnassa siis) ja takareunastaan irti kalan selästä huomattavasti enemmän kuin naarailla.

Mulla on nyt pääaltaassa nuori murkkuikäinen uros, sillä on jo muut miehisyyden merkit, muttei miekka kasva vielä ollenkaan. Eväsiitintäkin se vielä roikottaa alaspäin eikä se ole vielä täysin valmis, ei ihan niin kaventunut kuin täysin aikuisella uroksella. Aikuiset uroksethan pitävät tuon evänsä tiiviisti vatsaa vasten, mutta nuoret keskenkasvuiset eivät.

Miekankin kasvunopeus voi olla yksilöllistä eikä kaikille edes kasva yhtä pitkä miekka.

Tuosta uroksien murkkuiän ajankohdasta vielä sen verran, että kovin nuorina/pienikokoisina sukukypsiksi tulevat tuppaavat jäämään kääpiöiksi.
Akvarismia 1992-2014
Riixxa
Junior Member
Junior Member

Kyllä suututtaa nyt! Yks meiän seeprakaloista oli jotenki päässy tohon poikas boxiin ja oli syöny 5 miekkapystön ja 3 miljoonakalan poikasta :/ Höh, eli enää yks miekkis jälellä. Toivottavasti saan tuon kasvatettua isoksi.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jos poikasia on tullut kerran, niin sama naaras varmaan synnyttää n. kuukauden päästä uudestaan... mulla taas on ongelmana poikasten liika määrä ja tässä järkkäilenkin suurimmalle osalle uusia koteja kun ei tila riitä niiden pitämiseen.
Akvarismia 1992-2014
Largo
Starting Member
Starting Member

Hah, vasta eilen pääsin kirjottelemasta kuinka omia poikasia jo kaivataan.

Noh, tänään sitten menin ilokseni hakemaan poikasia akvaariosta tuonne vauva-altaaseen. Luulimme, että miljoonakalojahan ne, mutta sitten huomasimme, että nuohan ovat ihan erinäköisiä ! Eli miekkapyrstöuros oli käynyt tekemässä tehtävänsä ja nyt meillä on muutamia poikasia :)

Ei näyttänyt loppua tulevan poikastulvalle, joten lisää luultavasti odotettavissa huomenna [;)]
Riixxa
Junior Member
Junior Member

Onneks olkoon vaan poikasien johdosta :) Minäkin odottelen että omani tekisivät taas poikasia :)
-Piia-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

Se on kyllä ihanaa kun tulee poikasia, niitä on niin mukava aina seurailla. Itellä alkaa vaan mitta täyttyä ku vähän väliä suoltaa sellasta 50+ poikasta 8O Se onni meillä on, että toi meidän eläinkauppa niitä kuitenki, ainaki vielä, on ottanu vastaan ja muutaman pennosen per kala aina hyvittää :)
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
minttis
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minttis »

Onnea vaan tosiaan poikasista,meillä niitä onkin n.160 kpl:tta
Largo
Starting Member
Starting Member

Nyt pitää vaan katsella onko nuo oikeasti miekkapyrstön poikasia, vai onko ne miljoonakalan vauvoja.

Onko teillä miekkapyrstöjen poikaset olleet aluksi "kömpelöitä"? (liikkuminen pyrähdysmäistä, pohjalla lillumista)

Kun muuten nuo näyttävät aika samoilta miljoonakalan poikasten kanssa, mutta ovat hieman tummempia kaikki. Ja ehkä hitusen isompia syntyessään.

Olemmeko vaan erehtyneet, se jää nähtäväksi. :) Toivottavasti kyseessä on kuitenkin miekkapyrstön poikasia. [;)] Noita milliksen poikasia on jo nimittäin liiankin kanssa. :D
Riixxa
Junior Member
Junior Member

Miekkiksen poikaset ainakin meillä liikkuu vaan ton poikas boxin pohjalla ja näykkivät ruokaa sieltä pohjalta eli ovat vähän laiskempia :) Miljoonakalan poikaset taas kiitelee ympäri boxia.. :)
Dude
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Dude »

Tuleeko miekkapyrstöille helposti poikasia?:)
Similis
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Similis »

Tulee vähän liiankin helposti.
317, 166 & 112L
3 x L-46, 6 x L-174, L-206, 3 x hypancistrus sp. & L-262.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Dude kirjoitti:Tuleeko miekkapyrstöille helposti poikasia?:)
No todellakin, mulla on nyt poikasaltaassa n. 100 poikasta eli taas tarttee etsiä uusia koteja niille.
Akvarismia 1992-2014
Riixxa
Junior Member
Junior Member

Mulla itselläni on kasvamassa vaan 2 poikasta kun ilkee seeprakala oli jotenki päässy poikasaltaaseen ja syöny osan poikasista :/ Mut jospa niitä tulis lisää :)
Riixxa
Junior Member
Junior Member

Tänään löydettiin pintakasvien seasta 13 miekkapyrstön poikasta :) Osa poikasista on mustia ja osa vaaleita. Minkököhän näkösiä noista vaaleista poikasista tulee isona?
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Minkä värisiä aikuisia kaloja sulla on ehdolla poikasten vanhemmiksi?

Voi olla että vaaleista tulisi oransseja tai keltaisia mutta näkemättä poikasia tai kuulematta vanhempien värejä ei osaa sanoa paremmin.
Akvarismia 1992-2014
Riixxa
Junior Member
Junior Member

No isä on punamusta tai oranssi mustilla evillä. Sitten äiti kaloja minulla on keltamusta, musta, musta oransseilla evillä ja oranssi mustilla evillä.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Eikö poikasissa tosiaan ole pienintäkään mustaa täplää missään? Västäräkkikuvioisille eli niille joille tulee musta pyrstö ja evät, tulee pieni musta täplä poikasena pyrstön tyveen. Tuxedot eli mustakylkiset poikaset taas saattaa syntyä melkein värittöminä, mutta yleensä on edes pari pientä mustaa täplää siellätäällä. Onko kukaan naaraistasi ostettu muutama kuukausi sitten? Jos on niin poikasten isä voi olla silloin akvaariosi ulkopuolinen kala. Mutta ei poikasista toki aina tule vanhempien värisiä, mun ekan kasvattipoikueen vanhemmat oli rusehtavan sävyinen oranssi mustapyrstöinen uros ja kirkkaan oranssi naaras, jolla oli mustat raidat pyrstön reunoissa. 12 aikuiseksi kasvaneesta poikasesta 2 oli isän värisiä, 5 emon, joista kolme oli vaaleampia kylläkin, 2 oli emon värisiä yksivärisiä oransseja ilman niitä pyrstöraitoja, loput kolme eivät olleet kummankaan vanhemman värisiä, yksi oli ihmeen harmahtavan oranssi ja pari sellasia vanhempien oranssin sävyjen sekoituksia.
Akvarismia 1992-2014
Riixxa
Junior Member
Junior Member

Nyt kattelin noita poikasia tarkemmin ja kyl niissä mustia täpliä näkyy, paitsi yhdellä poikasella ei ole mustaa kuin pyrstössä. Eli noilla joilla on mustia täpliä kyljissä, niin niistäkö tulee todennäköisesti tuxedoja? Naaraista yksi (musta oransseilla evillä) on tullut myöhemmin kuin muut varmaankin tuossa muutama kuukausi sitten. Montako kertaa päivässä noita miekkiksen poikasia kannattaa syöttää?
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Joo kyllä niistä täplikkäistä poikasista tulee tuxedoja ellei vanhemmat ole oikeasti täplikkäitä eikä tuxedoja. Ite ruokin poikaset 2-4 kertaa päivässä miten nyt ehtii olemaan kotosalla. Suositus on 3-5 kertaa päivässä.
Akvarismia 1992-2014
sussu-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja sussu- »

Jee tänään meille syntyi 46 miekkapyrstön poikasta, joista kaksi oli kuollut. Poikasista tulee varmaan tosi hienon värisiä, meinaan vanhemmat on aika upean ja erikoisen värisiä,erityisesti äiti :) Tosi kivaa et nyt tuli tällasia uus vuos-vauvoja :D Yritän jossain vaiheessa laittaa kuvia poikasten vanhemmista. [;)]
sussu-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja sussu- »

http://www.viherkala.fi/catalog/images/DSC_0327.jpg
tuollaisen tyylinen on poikasten isä, hieman oranssia sillä on keskivartalossa, muuten samanlainen.

http://www.akvaariolaakso.fi/catalog/im ... %20tux.JPG
poikasten äiti vähän kuvassa näkyvän naaraan näköinen paitsi, että sillä on todella paljon enemmän mustaa...pyrstöstä päähän ja eikä se ole niin oranssi vaan tavallaan "läpinäkyvä"?? :D

saisiko kukaan kertoa mitä nimityksiä näistä väreistä käytetään?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”