Hiekkaa vai ei?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pandanen
Junior Member
Junior Member

Hiekkaa vai ei?

Viesti Kirjoittaja Pandanen »

Tästä aiheesta on varmasti keskusteltu vaikka kuinka paljon, kuitenkaan en lukemieni juttujen perusteella vielä ole osannut päättää, että vaihtaisinko akvaariooni hienoa hiekkaa. Silmää miellyttävän väristä hienoa hiekkaa olen jo löytänyt, mutta kuitenkin vaan tulee aina mieleen ne puheet hiekkapohjan tukkeutumisesta ja siitä että kasvit ei juurru kunnolla hiekkaan. Onko tällaiset ongelmat miten todennäköisiä? Olisinkin kiinnostunut erityisesti huonoista puolista ja ongelmista, mitä hienoon hiekkaan vaihtaminen voi tuoda tullessaan ja miten niistä selvitään? Onko kierteiset ainut ratkaisu estää pohjan tukkeutuminen, vai onko pohja ilman niitä väistämättä tukossa. Mikä raekoko olisi sopiva? Hiekka akvaarioharrastuksessa on minulle ainakin vielä toistaiseksi ihan tuntematon aihealue.

Joopa joo, huomasin äsken, että kysymykseni yläpuolelta löytyy valtavasti tietoa tästä hiekka asiasta, jospa minä sieltä löytäisin vastaukset ja ratkaisut tähän asiaan. [;)]
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja [[nienna]] »

Ilman kierteisiä voi selvitä tökkimällä pohjaa jonkun kepin kanssa, mutta keppi ei tee sitä läheskään yhtä hyvin kuin kierteiset.
Ainakin mitä mä oon saanut ymmärtää, niin 0,1-0,7 olisi hyvä raekoko... Korjatkaa jos olen väärässä (mikä on ERITTÄIN todennäköistä).
3 koiraa, 1 kissa ja 180-l ja 52-l akvaario
annuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja annuli »

Täällä ainakin kasvit istuvat hyvin hiekkapohjaan ja myös levittävät juurensa laajemmalle alalle kuin sorapohjalla. Myös hentovartisten kasvien varret säilyvät hiekkapohjaan laitettaessa paremmin ehjänä, eivät soran isot terävät reunat pääse rikkomaan ohuita ja hentoja varsia.

Itse ainakin tykkään kerran viikossa akvaariota siivotessa vähän pohjaa möyhiä ihan sormipelillä, siihen menee ehkä minuutti-pari aikaa. Pienemmässä mulla on kierteisiä, jotka kyllä näyttävät viettävän aikaa enemmän hiekalla tai laseissa, ei niinkään hiekkapohjassa, joka on kyllä pieninrakeista mitä löysin. Toisaalta enhän tiedä millainen kierteisarmeija siellä hiekassa vilistää, mutta en ole kokenut ongelmaksi tuota käsin pöyhimistäkään.
Petteri E
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Petteri E »

Minä päädyin hienonhiekan vaihtoon: Ongelmana oli 20cm ahvenet pöllyttää, tonkii,siirtelee... hienoahiekkaa niin paljon, että sitä joutuu liikaa ulkosuodattimiin(tukkeutuu).
Corally
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Corally »

Tumma hiekka on monien kalojen makuun. Se tuo turvaa nimittäin. :)
Tyhmyydellä ei ole ikärajaa...
Pandanen
Junior Member
Junior Member

Meillä ainoat mahdolliset pohjan pöllyyttelijät on partikset, vaan enpä usko että nekään niin paljon pohjassa pemmastavat, jotta suodatin tukkeutuisi. Eipä tuo pohjan möyhiminenkään pahalta, eikä varsin hankalalta kuulosta. Monnisten takia pohjamateriaalin niin mielellään hienoon hiekkaan vaihtaisin.
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Kannattaa ottaa kierteisiä, vaikka pohjaa itse tökkiikin. Niistä kun ei ole mitään haittaa( itse en ole huomannut).
Pandanen
Junior Member
Junior Member

Mitenkäs kovia ovat lisääntymään, nämä kierteiset. Se nyt voisi olla yksi haittapuoli jos niitä rupeaa riesaksi asti olemaan, paitsi tietysti ei sillon jos hiekan sisällä pysyttelevät.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kyllähän ne lisääntyvät jos ruokinta on runsasta, mutta onneksi kantaa saa hyvin vähennettyä nyppimällä yksitellen tai laittamalla ennen vedenvaihtoa runsaasti pohjalle vaipuvia tabletteja altaaseen, hetken odotus, jotta kierteiset etsiytyvät sapuskalle ja sitten lappoletkulla ämpäriin. :)
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Kierteiset rynnii taas

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Olen tätä ihmetellyt, mutten ole muistanut kysästä, että rynniikö teidän kierteiset vedenvaihdon jälkeen jonnekin?
Nämä tuolla taas menee "tuhatta ja sataa" nurkkaa kohti ja sieltä sitten parijonossa lasin pintaa pitkin ylöspäin. Ja tämä toistuu aina vedenvaihdon jälkeen, noin puolen tunnin kuluttua...
Jos joku tietää syyn ois hauskaa kuulla!
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Re: Hiekkaa vai ei?

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

on ollut akva käytössä nyt n puoli vuotta ja kierteisiä hoitamassa hiekkapohjaa(bilteman isompi rakeinen hiekka). Pitäisikö tuota hiekkaa silti välillä möyhiä itsekin? En ole veden vaihdoissa muuta tehnyt kuin vedellyt näkyviä kakkoja hiekan pinnasta, en kertaakaan ole sitä möyhinyt. kierteiset kyllä touhuavat hiekassa, varmaankin kun niitä ei näy kuin jokunen kasveissa ja kannoissa.

Eli voiko pohja tukkeutua ja aiheuttaa jotain "huonoja" bakteereita vaikka olisikin kierteisiä?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mä en voi suositella hiekkaa kenellekään.

Yhteen altaaseen laitoin, sillon ku tää hiekkavillitys alko. Kuulosti tosi hyvälle idea ja allas itseasiassa näyttiki ihan kivalle. Tosiaan ilman kierteisiä toi homma ei toimi joten niitä sinne piti hankkia. Tai no, tuli ihan luomuna kasvien mukana. Ongelmana vaan oli se, että mulla olio suodattimena sisäpuolinen valutussuodatin mallia hagen joka ei ollut yhteistyökykyinen kotiloiden kanssa. Kotilot tukki koko suodattimen.
Lisäksi kasvien kasvu oli tosi onnetonta, altaassa vesiarvot jatkuvasti päin mäntyä ja pohja tukossa.
Jokusen kuukautta yritin ja yritin kunnes kyllästyin ja vaihdoin takaisin soraan. Kyllä lähti kasvit kasvuun ja suodatinki alko taas toimimaan niinku piti ku pääsi samalla suurimmasta kotilomäärästä eroon.
Suurimpana plussana sorassa laiskana miehenä tietysti pidän sitä helppohoitoisuutta. Samalla ku vaihtaa veden, saa näppärästi lapottua skeidat pohjalta pois ja suodatuksen voi mitottaa niin että siellä suodattimessa, oli se sisä- tai ulkopuolinen olisi mahdollisimman optimaalinen kierto. Ei tarvitse hankkia mitään erillisiä roskankerääjiä vaan pärjää ihan normitekniikalla.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Tosi on, hiekka ei sovi kaikkien akvaarioon. Hiekka vaatii osaavan hoitajan ja vähän paremmat suodatussysteemit. :mrgreen:
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

meillä ainakin kasvit kasvaa tosi hyvin vaikka on hiekkapohja, kunhan muistaa laittaa pohjalannoitusta ja nestemäistä.
Monnistenkin vuoksi sitä pidän. mutta onko monilla se tukkeutunut kierteistenkin kanssa?

Miten huomaa että pohja on tukkeutunut ja mitä sille pitää tehdä?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
eriador
Member
Member

Viesti Kirjoittaja eriador »

Meillä on 2 altaassa hieno hiekka pohja, johon tosin on sekoitettu 50/50 menetelmällä. Eli puolet hienoa jokihiekka, puolet soraa. En sitten tiedä onko tuosta pitkällä tähtäimellä mitään hyötyä hoidon kannalta :roll: Lähinnä halusin piikkiksille tarjota kunnon alustan missä myöhiä.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

eriador kirjoitti:Eli puolet hienoa jokihiekka, puolet soraa. En sitten tiedä onko tuosta pitkällä tähtäimellä mitään hyötyä hoidon kannalta :roll:
Karkeampi sora tupppaa nousemaan hiekan päälle.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

R_R kirjoitti:Hiekka vaatii osaavan hoitajan ja vähän paremmat suodatussysteemit. :mrgreen:
Tuota en allekirjoita. [;)]
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
-tombba-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

Omissa altaissa kasveille parhaaksi alustaksi on osoittautunut raekooltaan 1-4mm tai 1-3mm hiekka. Eipä ole pohja mennyt tukkoon ja kasvit kasvattavat kunnon juuret varsin nopeasti ja menestyvät muutenkin. Sensijaan 200litraisessa missä on bilteman hiekat oliko kokoa 0.2-1.0mm tuntuu tuo kasvien juurtuminen kestävän hieman pidempään ja muutenkin menestyvät vähän miten menestyvät siinä altaassa.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”