Nuoliaisten tunnistusapua pyydetään

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Nuoliaisten tunnistusapua pyydetään

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

Selailin tuossa Helsingin akvaariokeskuksen sivuilta nuoliaisten kuvia ja kovin tuo google antaa verkkonuoliaisen Botia lohachata ja klovninuoliaisen Botia histrionica kuvia sekaisin.
Näyttääpä se google klovninuoliaisen kohdalla myös harlekiininuoliaisen Botia kubotai kuvia.
Mistä siis erottaa nämä kaksi toisistaan, eli kumpi on kumpi että tietää mitä ostaa? Millä tavalla verkkonuoliaisen kuviointi poikkeaa klovninuoliaisesta?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Ensinnäkin kannattaa tutustua http://www.loaches.com/ -sivustoon.

B. almorhae (synonyymi B. lohachata) on helppo erottaa kun muistaa lajin englanninkielisen nimen, tai lempinimen, en muista kumpi on kyseessä. Se on Yoyo-loach ja tuo jojo tulee siitä että nuorissa kaloissa lukee kyljessä yoyo.
Monnis-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Monnis- »

Tässä on ainakin yksi linkki josta löytyvät nuoliaiset kuvineen ja tieteellisineen nimineen ja tietoa ym. Itse erotan omista kaloistani nuo helposti: klovninuoliainen ja tässä verkkonuoliainen.
Kun olen noita omien (3) verkkonuoliaisten kuviointeja katellut kaikissa noissa tuntuu olevan tommoinen y-kirjaimen muotoinen kuvio.
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

millia kirjoitti:Ensinnäkin kannattaa tutustua http://www.loaches.com/ -sivustoon.
Kiitos, jotain tuollaista sivua yritinkin etsiä.

Monnis- Onko klovninuoliaisella siis tuo raita tuollainen tasainen "pennusta" aikuiseen? Entä nuorella verkkonuoliaisella, lohkeileekohan raidoitus Y-muotoon jo silloin? Jostain olin lukevinani, että niitä on todella vaikea erottaa nuorina,enkä aina noihin tukkureiden listoihin luota.
Monnis-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Monnis- »

Poppeli kirjoitti:
millia kirjoitti:Ensinnäkin kannattaa tutustua http://www.loaches.com/ -sivustoon.
Kiitos, jotain tuollaista sivua yritinkin etsiä.

Monnis- Onko klovninuoliaisella siis tuo raita tuollainen tasainen "pennusta" aikuiseen? Entä nuorella verkkonuoliaisella, lohkeileekohan raidoitus Y-muotoon jo silloin? Jostain olin lukevinani, että niitä on todella vaikea erottaa nuorina,enkä aina noihin tukkureiden listoihin luota.
No tuosta klovninuoliaisesta en oikein osaa sanoa koska myin sen pois kun se oli vasta 5 cm eli ehti olla altaassa vain n. 2 kuukautta.

Itse asiassa 2 verkkonuoliaistani ovat vielä melko pieniä, 6-7 cm ja niillä tuo erottuukin ja kuvassa onkin tuo toinen noista pienemmistä yksilöistä. Yksi verkkonuoliainen onkin sitten jo vanhempi ja on suunnilleen 10 cm pitkä ja tuo "y" erottuu siitä edelleen.

Olen kyllä joskus kaupoissa käydessäni huomannut ainakin touhunuoliaisen kuvioinnin olevan todella erillainen kuin joskus omillani. Mulla on myös harlekiininuoliaisia ja noissa erottuvat yksilöt myös kuvioinnillaan selvästi.

Yksi noista verkkonuoliaisista erottuu kuitenkin selvästi, sillä se on paljon noita toisia tummempi (nuo 2 ovat lähes harmaita) mutta tällä yksilöllä nuo kuviot ovat siis täysin mustat. Onkohan noilla kuvioilla niin suuria eroja vai ehkäpä värityksellä?

---------------------

Epäilisin kuitenkin että tuon klovninuoliaisen raidat pysyvät tuommoisina aikuisikään asti. Ainakin tuon loaches sivuston kuvien perusteella. Tosin tämä
kuva hämää hieman sillä tuossahan tuo klovni näyttää hieman harlekiininuoliaiselta. Ilmeisesti kuitenkin noitten alapuolisten raitojen välissä on selvästi enemmän valkoista verrattuna harlekiininuoliaiseen joten siitä kai nuo erottaisin.
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Harlekiinit kyllä erotan, ainakin jos suurin osa kuvista netissä ja kalat eläinkaupassa pitävät paikkaansa.

Tarttuipa nyt kuiten mukaani eläinkaupasta, ennenkuin kauppias ehti niitä altaaseen laittaa nuoliaisia, jotka myytiin nimellä klovninuoliainen, mutta en ole yhtään varma ovatko verkkoja vai klovneja. Voisivatkohan olla niiden sekoituksia :mrgreen: no joo, tuskinpa sentään. Koitanpa laittaa kuvan.

http://kuvablogi.com/nayta/757920/ (linkki sen takia kun en osaa pienentää kuvia [:I] ) Kuva on aika huono -okei, tosi huono, mutta parempaakaan en nyt saanut. Näyttää kyllä klovnilta.
toothpick
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja toothpick »

Minustakin näyttää kovasti klovnilta (tai ei ainakaan verkolta) tuo sinun nuoliainen. Tässä minun verkkonuoliaista yksi vanhus (10cm) ja lapsukainen (5cm). Eli kyllä se kuviointi on jo lapsena tuollainen yoyo-tyylinen, vanhempana niitä kirjaimia alkaakin jo olla hieman vaikea erottaa tuolta sekamelskasta.
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kiitoksia toothpick, tuo kuva vanhuksesta on osunut silmiin myös ja sekin on sekoittanut päätä entisestään kun en sitä yoyo-ta erota :D .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”