Aivan ufo juttu, vettä kadonnut

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Aivan ufo juttu, vettä kadonnut

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Jollain kalalla on vissiin ollut yöllä vähän jano, 50-100 litraa vettä kadonnut yön aikana, ilman että siitä löytyy jälkeäkään mistään!
Tuntuu täysin mahdottomalta, että tuollainen määrä vettä häviäisi haihtumisen kautta.
Pelokkaana etsin vielä mahdollista vuotopaikkaa, mutta kun lattia on kuiva kuin sahara...

-------------------------

Jaaha, taisi tämäkin mysteeri jo sitten selvitä...
En nyt ala selittämään minkälainen letkusto liittyy käänteisosmoosiin, mutta tässä omassa virityksessäni pääsi ilmeisesti käymään niin, että yksi letku jäi veden pinnan alle, ja kun vedentulo loppui, käynnistyi lappo-ilmiö lavuaariin.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
optimistx
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja optimistx »

NesteHukka kirjoitti:Jaaha, taisi tämäkin mysteeri jo sitten selvitä...
En nyt ala selittämään minkälainen letkusto liittyy käänteisosmoosiin, mutta tässä omassa virityksessäni pääsi ilmeisesti käymään niin, että yksi letku jäi veden pinnan alle, ja kun vedentulo loppui, käynnistyi lappo-ilmiö lavuaariin.
NesteHukalla nesteet hukassa. Milloin ja miksi muuten kehittelit noin oivasti soveliaan nimimerkin?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

:mrgreen: Onneksi oli letkut viemärissä eikä niinkuin meillä ties missä kun RO:ta ei käytetä. Olisinpa ollut kärpäsenä katossa kun tuota pulmaa mietit! :twisted: :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

-Alix- kirjoitti:Olisinpa ollut kärpäsenä katossa kun tuota pulmaa mietit! :twisted: :mrgreen:
Tosi hyvä kyllä ettei ole vedet missään parketin välissä, mutta alkoi myös vähän hymyilyttään kun mietin kuinka siellä ollaan unenpöperöisenä etsitty kadonneita nesteitä. Kontattu akvaariota ympäri, kokeiltu onko jalkalistat märät, maattu lattialla äksässä että näkis onko sohvan alla lätäkkö, raavittu vähän päätä ja taas kontattu akvaariota ympäri höpisten samalla itsekseen, missä pi%¤ssa ne on (ei marmorikuulat vaan nesteet). :mrgreen:
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Ei kyllä tosiaan viitsinyt töihin lähteä ennenkuin joku selitys asialle löytyy. Ei kauhean kiva kun suodattimet hörppii ilmaa ja omistajan päänpäällä on lauma kysymysmerkkejä :mrgreen:
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Tilanteeseen sopiva nimimerkki kyllä.. :D

Itselläni on muokkautunut aikojen ja altaiden saatossa millian kertoma toimintatapa rutiiniksi, jos ja kun jossakin litisee, roiskuu tai lirisee, eli konttaan vuorollaan altaiden ympäristöt, alusta, ulkosuodinkaapit, varmistaakseni ettei mikään vuoda. Samoin kaikki isommat riksahdukset tai loiskahdukset mennään syynäämään, jopa keskellä yötä.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Hyvä vesieläin, että avauduit, noitten konttaamisten suhteen. Olin luullut olevani ainut, joka konttailee lattioilla ja samalla kokeilee, että onko se kuiva. Harrastan sitä myös öisin, eli olen kuulevinani lirinää tai lorinaa tai näen vain unta, että allas vuotaa, niin siellä sitten kontataan lattioilla (naapurit eivät tiedä "oudosta" harrastuksestani, vois loppua tervehtimiset).
sinitarra
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sinitarra »

aquamarina kirjoitti:Hyvä vesieläin, että avauduit, noitten konttaamisten suhteen. Olin luullut olevani ainut, joka konttailee lattioilla ja samalla kokeilee, että onko se kuiva. Harrastan sitä myös öisin, eli olen kuulevinani lirinää tai lorinaa tai näen vain unta, että allas vuotaa, niin siellä sitten kontataan lattioilla (naapurit eivät tiedä "oudosta" harrastuksestani, vois loppua tervehtimiset).
Minäkin aina(tai no en enää niinkään) nukkumaan mennessä kuulen muka lorinaa, ja eikun konttaamaan.
Virvon varvon varvasta. Hikistä ja karvasta
Cocktail
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cocktail »

sinitarra kirjoitti:
aquamarina kirjoitti:Hyvä vesieläin, että avauduit, noitten konttaamisten suhteen. Olin luullut olevani ainut, joka konttailee lattioilla ja samalla kokeilee, että onko se kuiva. Harrastan sitä myös öisin, eli olen kuulevinani lirinää tai lorinaa tai näen vain unta, että allas vuotaa, niin siellä sitten kontataan lattioilla (naapurit eivät tiedä "oudosta" harrastuksestani, vois loppua tervehtimiset).
Minäkin aina(tai no en enää niinkään) nukkumaan mennessä kuulen muka lorinaa, ja eikun konttaamaan.
Minä myös. Viimeksi toissa yönä, en saanut unta ja jäin kuuntelemaan suodattimen pulputusta. Yhtäkkiä ääni muuttui erilaiseksi ja oikein höristelin korviani, sitten alkoi kuulua jotain kummaa lirinää (ihan tavallinen suodattimen ääni se kyllä oikeasti taisi olla) ja kuuntelin entistä tarkempaan. Sitten kertakaikkiaan en voinut olla nousematta ylös ja käymättä tarkistamassa asiaa. Ja eikun lattialle konttaamaan. Ei mitään poikkeavaa ollut. Takaisin sänkyyn. En saanut unta... kohta aloin taas kuulla jotain kummia ääniä muka, mutta enpäs noussutkaan enää tarkistamaan. Joskus tulee noustua useamminkin, jos liian tarkkaan alkaa kuunnella ja olo on virkeä :roll: Ehkä ei kannattaisi pitää akvaariota makuuhuoneessa kun alkaa kuulla ihan omiaan
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Cocktail kirjoitti:
sinitarra kirjoitti:
Minä myös. Viimeksi toissa yönä, en saanut unta ja jäin kuuntelemaan suodattimen pulputusta. Yhtäkkiä ääni muuttui erilaiseksi ja oikein höristelin korviani, sitten alkoi kuulua jotain kummaa lirinää (ihan tavallinen suodattimen ääni se kyllä oikeasti taisi olla) ja kuuntelin entistä tarkempaan. Sitten kertakaikkiaan en voinut olla nousematta ylös ja käymättä tarkistamassa asiaa. Ja eikun lattialle konttaamaan. Ei mitään poikkeavaa ollut. Takaisin sänkyyn. En saanut unta... kohta aloin taas kuulla jotain kummia ääniä muka, mutta enpäs noussutkaan enää tarkistamaan. Joskus tulee noustua useamminkin, jos liian tarkkaan alkaa kuunnella ja olo on virkeä :roll: Ehkä ei kannattaisi pitää akvaariota makuuhuoneessa kun alkaa kuulla ihan omiaan
Heh, usein tuollaisia lirinöiden muuttumisia tulee, kun joku kotilo marssii suodattimen reikäputken edessä :mrgreen:
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Kosteushälytin on aika hyvä...herättää naapuritkin jos sattuu vesi lorista altaasta ulos.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

hälytin

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mulla loppu painajaiset ja lirinä-äänien kuuleminen vasta sitten, kun asensin DIY kosteushälyttimet ja GSM releen joka soittaa mun kännykkään jos vuoto on havaittu.

Mulla oli semmoinen kevyt 100 litran vesivahinkokin ennen noiden vempainten asentamista ja meni parit huoneet uusiksi. Laitoin myös allashuoneesta vesitiiviin ja sekin lisäsi merkittävästä turvallisuuden tunnetta. Enää ei ole painajaisia tai pelkotiloja esiintynyt :P
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Jep, itteäkin alkoi kummasti jännittää kun juuri on korjattu edellisen vesivahingon jäljet. Vesivahinko ei johtunut akvaariosta, mutta kun muutama 10 litraa vettä lattialla aiheuttaa 4000€ korjauskustannukset, pelottaa ajetella mitä tapahtuisi altaan poksahtaessa.
/jari
Hermis
Member
Member
Viesti:

Re: hälytin

Viesti Kirjoittaja Hermis »

Jani kirjoitti:Mulla loppu painajaiset ja lirinä-äänien kuuleminen vasta sitten, kun asensin DIY kosteushälyttimet ja GSM releen joka soittaa mun kännykkään jos vuoto on havaittu.
Hih, voisin vain kuvitella omalla kohdalla puhelimen soivan ja itseni rynnistämässä äkkipikaa 80 km:n matkan työpaikalta kotiin vesivahinkopaniikki puserossa. :mrgreen:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Re: hälytin

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Hermis kirjoitti:
Jani kirjoitti:Mulla loppu painajaiset ja lirinä-äänien kuuleminen vasta sitten, kun asensin DIY kosteushälyttimet ja GSM releen joka soittaa mun kännykkään jos vuoto on havaittu.
Hih, voisin vain kuvitella omalla kohdalla puhelimen soivan ja itseni rynnistämässä äkkipikaa 80 km:n matkan työpaikalta kotiin vesivahinkopaniikki puserossa. :mrgreen:
Heeh, hurjan sakon pelossa(Saiskohan sen vakuutuksen piikkiin, kun oli estämässä vesivahingon syntyä?) vois koittaa saada poliisikyydin kotiin tai sitten vaihtoehtoisesti soittaa naapurille että käy heittää pari ämpäriä ja pyyhettä vuotokohdan alle. :mrgreen:
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Mä verhoilin alumiinijalustani niin, että lattian ja kaapin välillä on n. 15cm tyhjää, niin näkee heti jos altaan alla on lätäkkö. Erittäin kätevää. Samoin ku se että lattia viettää hieman altaan kohdalla kohti olohuoneen keskustaa, joten pienikin puro valuu pois sieltä altaan alta, joten ei tartte konttailla muuten kuin kuivausvaiheessa. Samoin altaasta ei lähde mikään putki/letku tms. ulos, kun on mattosuodatin, niin ei tarvitse pelätä että joku liitos vuotaisi. Tähän saakka ollut käyttäjäystävällinen ratkaisu, ainoat "vesivahingot" on sattunu vedenvaihdossa (potkasee letkua väärällä hetkellä ja se on lattialla) ja sillon ku mattosuodattimen imukupit petti väärällä hetkellä ja mokoma alkoi puhaltaa vettä akvaarion reunan yli. Onneksi vain vähän, sillä olen laittanut kyseisen puhaltimen sen verta alas, että lattialla oli vettä vain n. litra siinä vaiheessa kun aamulla asia todettiin.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Kalasoppa77
Starting Member
Starting Member

Miksi kaikki sattuu aina öisin...

Viesti Kirjoittaja Kalasoppa77 »

On se juu kumma nämä lirinän pelot, vaivaa aina kun on pidempää poissa kotoa. Mutta sitten kun jotain tapahtuu, niin tietenkin yöllä, kun ei mitään apua ole käsillä, eikä kellekään kehtaa soittaa, että Heeeelp!
Olin ollu erittäin viksu ja kääntänyt suodattimen sisääntuloputken puhdistamisen jälkeen niin, että vesi pääsi päällilasille ja siitäpä se valui lattialle. Kotiin kun tulin joskus puolenyön jälkeen niin olohuoneen puolessavälissä kastu jalat...
Ihan hirvee paniikki, että nyt se on mossahtanu. Kuivasin ja manasin ja ihmettelin kun vettä tuli vähän joka laidalta ennenkun tajusin katsoa lasien päälle lampun alle... Arviolta 50 litraa oli tullu ulos, onneks ei enempää, matto oli vaan imeny sen eteenpäin hanakasti.
Hyvä niin ,ei menny naapuriin... :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”