Kuinka usein ja kuinka paljon (%) vaihdat kiekkolaan vettä?
Valvoja: Moderaattorit
Kuinka usein ja kuinka paljon (%) vaihdat kiekkolaan vettä?
Tähän asti (sitten sen 80-luvun oppien mukaan = harvoin ja kaikki) olen vaihtanut altaisiini vettä kerran viikossa ja n. 50%. Nyt mietinkin, olisiko parempi vaihtaa 30% kaksi kertaa viikossa tuonne kiekkolaan?
Kardinaalitetroja olen nyt saanut parissa viikossa haavia sieltä kuolleina pois 3kpl - ja mitä aiempaa ketjua tuolta olen lukenut, niin herkkiä kaloja kuulema ovat..pikkuhiljaa olen om.koht.kok. samaa mieltä. Eli olisiko näille(kin) kaloille parempi tuo vähempi ja tiheämpi vedenvaihto?
Kardinaalitetroja olen nyt saanut parissa viikossa haavia sieltä kuolleina pois 3kpl - ja mitä aiempaa ketjua tuolta olen lukenut, niin herkkiä kaloja kuulema ovat..pikkuhiljaa olen om.koht.kok. samaa mieltä. Eli olisiko näille(kin) kaloille parempi tuo vähempi ja tiheämpi vedenvaihto?
Re: Kuinka usein ja kuinka paljon (%) vaihdat kiekkolaan vet
Sama juttu täällä nyt olen päättänyt että kardinaalit lähtee altaasta ja tilalle tulee joko takkahuoneen sitruunatetrat tai joku muu parvi.f_isu kirjoitti:Kardinaalitetroja olen nyt saanut parissa viikossa haavia sieltä kuolleina pois 3kpl - ja mitä aiempaa ketjua tuolta olen lukenut, niin herkkiä kaloja kuulema ovat..pikkuhiljaa olen om.koht.kok. samaa mieltä. Eli olisiko näille(kin) kaloille parempi tuo vähempi ja tiheämpi vedenvaihto?
Vuodessa on pudonnut puolet 50 kardinaalin parvesta toki tuo villikiekko on saattanut muutaman syödä.

Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Puolet viikottain lähtee altaasta kuin altaasta. En ole tehnyt eroa kiekkojen kohdalla tähän, joskus jos olen syöttänyt paljon pakasteita, vaihdan enemmän kerralla. Kiekot tuntuvat saavan lisäpotkua tuommoisesta 70 - 80 % kertavaihdosta, mutta toki sellaista ei pidä mennä tekemään jos vedenvaihtoväli on pidempi kuin viikottainen.
Emmä kyllä tajua miten te saatte kardinaalitetrat tipahtelemaan vedenvaihdoilla
Ei multa ole ikuna sen takia tipahdellut, paitsi kerran kun tuli eräästä tukusta kardinaaleja joiden vesiä ei ilmeisesti kuljetuspussin +70 mg nitraattia- lukemien perusteella ollut vaihdeltu juuri lainkaan. Nämä kardinaalit tykkäsivät kyttyrää ekasta vedenvaihdosta ja sairastuivat.
Emmä kyllä tajua miten te saatte kardinaalitetrat tipahtelemaan vedenvaihdoilla

En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Vaihdan täysin tilanteen ja altaan mukaan. "Aikuisilta" kaloilta niukasti miehitetystä altaasta vaihtuu se kolmasosa viikkoon, tehoruokinnassa olevilta nuorukaisilta jopa 2 x puolet viikkoon ja ihan vauvoille tulee kraanasta puhdasta vettä vähintään puolet päivässä (ei kerralla, vaan useassa erässä päivän mittaan).
* Huvinsa kullakin! *
-
- Advanced Member
Huomasin tän viime veden vaihdon jälkeen. Tuli vahingossa tehtyä just tollanen about 70% vedenvaihto, ku unohin aw:ssä ollessani et vesi poistuu altaasta samaan aikaan. Kalat ei ollu milläskään ja jopa pariskunta innostu kutemaan. Tosin kävi jälleen niin, että kutua ei tullut, vaikka tapahtuma oli normaali rituaaliMari kirjoitti:Kiekot tuntuvat saavan lisäpotkua tuommoisesta 70 - 80 % kertavaihdosta.

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Re: Kuinka usein ja kuinka paljon (%) vaihdat kiekkolaan vet
Laita vaan sitruunat kiekolaan. Mullakin oli siellä alkuun n.15 sitruunaa ja samanverran intiaani sulkia. Nyt molempia on ainanki 30kpl/lajikarihe kirjoitti:Sama juttu täällä nyt olen päättänyt että kardinaalit lähtee altaasta ja tilalle tulee joko takkahuoneen sitruunatetrat tai joku muu parvi.f_isu kirjoitti:Kardinaalitetroja olen nyt saanut parissa viikossa haavia sieltä kuolleina pois 3kpl - ja mitä aiempaa ketjua tuolta olen lukenut, niin herkkiä kaloja kuulema ovat..pikkuhiljaa olen om.koht.kok. samaa mieltä. Eli olisiko näille(kin) kaloille parempi tuo vähempi ja tiheämpi vedenvaihto?
Vuodessa on pudonnut puolet 50 kardinaalin parvesta toki tuo villikiekko on saattanut muutaman syödä.

800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Vettä tulee vaihdettua 5-7 päivän välein noin 30-40 prosenttia kerralla vähän tilanteesta riippuen. Jos ruokkii vähän runsaskätisemmin välillä, niin on sitten hyvä vaihdella vettäkin sen mukaan.
Intiaaninsulkia uiskentelee minullakin n. 20 kpl. kiekkojen seassa, hyvin ovat pärjänneet ja kasvaneet melkoisiksi pötkäleiksi lyhyessä ajassa, kun syövät kiekkojen kanssa samoja ruokia
Intiaaninsulkia uiskentelee minullakin n. 20 kpl. kiekkojen seassa, hyvin ovat pärjänneet ja kasvaneet melkoisiksi pötkäleiksi lyhyessä ajassa, kun syövät kiekkojen kanssa samoja ruokia

-
- Junior Member
Itse vaihdan vettä 1-1.5vkon välein 30%.
Itselläni ei kiekkolassa kylläkään, mutta toisessa altaassa, kardinaalitetroja.
Saavat lähteä. Kupsahdellut muutamia lähiaikoina. Muut tetrat ( sinineon ja kupari) voivat hyvin. Mutta olen huomannut, että kardinaalit ovat mega ahneita ruokalijoita. Olen miettinytkin, että olisiko ylen syönti näiden suurin kuolin syy
Ahneelle kun on, tiedätte mikä loppu..
Itselläni ei kiekkolassa kylläkään, mutta toisessa altaassa, kardinaalitetroja.
Saavat lähteä. Kupsahdellut muutamia lähiaikoina. Muut tetrat ( sinineon ja kupari) voivat hyvin. Mutta olen huomannut, että kardinaalit ovat mega ahneita ruokalijoita. Olen miettinytkin, että olisiko ylen syönti näiden suurin kuolin syy

Ahneelle kun on, tiedätte mikä loppu..
-
- Junior Member
Eikö tuo mene jo överiksi?jorge13 kirjoitti:nyt kun altaassa on vähän enemmän porukkaa ja ruokinta on "raskaampaa" muutaman poikasen takia,
vaihdan vettä kolme kertaa viikossa n. 25-30% kerralla.
Vähemmällä porukalla ja vähemmällä ruokinnalla olen vaihtanut kaksi kertaa viikossa saman määrän.

-
- Junior Member
En tiedä meneekö överiksi? Kiekot voi hyvin ja poikaset kasvavat paremmin. Kai sitä vois vähemmälläkin pärjätä.dr. Axelrod kirjoitti:Eikö tuo mene jo överiksi?jorge13 kirjoitti:nyt kun altaassa on vähän enemmän porukkaa ja ruokinta on "raskaampaa" muutaman poikasen takia,
Vähemmällä porukalla ja vähemmällä ruokinnalla olen vaihtanut kaksi kertaa viikossa saman määrän.Kaikella kunnioituksella, mutta eikö jossain ole hieman vinksallaan , mikäli noin usein täytyy vettä vaihtaa?
Meikäläisen ruokinta on aikas raskasta. Useampi kerta päivässä.
Enkä koe tuota vedenvaihtoa mitenkään rasitteena.
Voihan vettä vaihtaa vaikka 80 % joka päivä jos vesiarvot, veden laatu ja lämpötila on kohdillaan. Ei se silloin ainakaan huononna kiekkojen elämää, parantaa se voi kylläkin. Kiekkofarmeilla kaukoidässä vaihtavat vettä melkein 100% päivässä.dr. Axelrod kirjoitti:Eikö tuo mene jo överiksi?jorge13 kirjoitti:nyt kun altaassa on vähän enemmän porukkaa ja ruokinta on "raskaampaa" muutaman poikasen takia,
Vähemmällä porukalla ja vähemmällä ruokinnalla olen vaihtanut kaksi kertaa viikossa saman määrän.Kaikella kunnioituksella, mutta eikö jossain ole hieman vinksallaan , mikäli noin usein täytyy vettä vaihtaa?

-
- Junior Member
Niin, jos vaihtaisin esim. kerran viikossa vettä vain yhden kerran, vaihtuisi vettä kerralla paljon enemmän.Archie kirjoitti:Voihan vettä vaihtaa vaikka 80 % joka päivä jos vesiarvot, veden laatu ja lämpötila on kohdillaan.dr. Axelrod kirjoitti:Eikö tuo mene jo överiksi?jorge13 kirjoitti:nyt kun altaassa on vähän enemmän porukkaa ja ruokinta on "raskaampaa" muutaman poikasen takia,
Ja luultavasti vesiarvot heilahtelisivat jonkin verran enemmän.
-
- Junior Member
Itsellä kun oli kesäaikaan poikasia kasvamassa, vaihtui vettä joka päivä n. 60%/päivä. Paitsi juhannusviikolla, silloin oltiin lomalla.
Ja nyt kun on villejä karanteenissä lihoamassa ja kasvamassa, vaihdan vettä kolme kertaa viikossa n. 60% kerralla.
Tietenkin joka päivä imuroin pohjan paskoista ja syömättömästä ruuasta.
Ja nyt kun on villejä karanteenissä lihoamassa ja kasvamassa, vaihdan vettä kolme kertaa viikossa n. 60% kerralla.
Tietenkin joka päivä imuroin pohjan paskoista ja syömättömästä ruuasta.