Kuinka usein ja kuinka paljon (%) vaihdat kiekkolaan vettä?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Kuinka usein ja kuinka paljon (%) vaihdat kiekkolaan vettä?

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Tähän asti (sitten sen 80-luvun oppien mukaan = harvoin ja kaikki) olen vaihtanut altaisiini vettä kerran viikossa ja n. 50%. Nyt mietinkin, olisiko parempi vaihtaa 30% kaksi kertaa viikossa tuonne kiekkolaan?

Kardinaalitetroja olen nyt saanut parissa viikossa haavia sieltä kuolleina pois 3kpl - ja mitä aiempaa ketjua tuolta olen lukenut, niin herkkiä kaloja kuulema ovat..pikkuhiljaa olen om.koht.kok. samaa mieltä. Eli olisiko näille(kin) kaloille parempi tuo vähempi ja tiheämpi vedenvaihto?
tapiopa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tapiopa »

Minä ainakin yleensä vaihdan tuon kaksi kertaa ja n. 30 %.
riksu70
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Kertaviikkoon 30-40 %.
urmutti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Pari kertaa viikossa 25-30% Olen huomannut sen paremmaksi kun puolet kerralla.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Kertaviikkoon 35-45% poikasaltaaseen kaksi kertaa viikossa 35-45%.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Re: Kuinka usein ja kuinka paljon (%) vaihdat kiekkolaan vet

f_isu kirjoitti:Kardinaalitetroja olen nyt saanut parissa viikossa haavia sieltä kuolleina pois 3kpl - ja mitä aiempaa ketjua tuolta olen lukenut, niin herkkiä kaloja kuulema ovat..pikkuhiljaa olen om.koht.kok. samaa mieltä. Eli olisiko näille(kin) kaloille parempi tuo vähempi ja tiheämpi vedenvaihto?
Sama juttu täällä nyt olen päättänyt että kardinaalit lähtee altaasta ja tilalle tulee joko takkahuoneen sitruunatetrat tai joku muu parvi.
Vuodessa on pudonnut puolet 50 kardinaalin parvesta toki tuo villikiekko on saattanut muutaman syödä. :mrgreen:
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Kerran viikkoo 50% vedestä menee vaihtoon.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
vege
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vege »

Kerran viikossa 1/3 osa.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Taidan olla ainut joka vaihtaa altaastaan puolet vedestä kerralla... :|
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

wantukka kirjoitti:Taidan olla ainut joka vaihtaa altaastaan puolet vedestä kerralla... :|
No et, mä kans..
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Puolet viikottain lähtee altaasta kuin altaasta. En ole tehnyt eroa kiekkojen kohdalla tähän, joskus jos olen syöttänyt paljon pakasteita, vaihdan enemmän kerralla. Kiekot tuntuvat saavan lisäpotkua tuommoisesta 70 - 80 % kertavaihdosta, mutta toki sellaista ei pidä mennä tekemään jos vedenvaihtoväli on pidempi kuin viikottainen.

Emmä kyllä tajua miten te saatte kardinaalitetrat tipahtelemaan vedenvaihdoilla :o Ei multa ole ikuna sen takia tipahdellut, paitsi kerran kun tuli eräästä tukusta kardinaaleja joiden vesiä ei ilmeisesti kuljetuspussin +70 mg nitraattia- lukemien perusteella ollut vaihdeltu juuri lainkaan. Nämä kardinaalit tykkäsivät kyttyrää ekasta vedenvaihdosta ja sairastuivat.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
lapranlikka
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja lapranlikka »

Puolet lähtee täälläkin kerta vkossa.
plenty
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Vaihdan täysin tilanteen ja altaan mukaan. "Aikuisilta" kaloilta niukasti miehitetystä altaasta vaihtuu se kolmasosa viikkoon, tehoruokinnassa olevilta nuorukaisilta jopa 2 x puolet viikkoon ja ihan vauvoille tulee kraanasta puhdasta vettä vähintään puolet päivässä (ei kerralla, vaan useassa erässä päivän mittaan).
* Huvinsa kullakin! *
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Mari kirjoitti:Kiekot tuntuvat saavan lisäpotkua tuommoisesta 70 - 80 % kertavaihdosta.
Huomasin tän viime veden vaihdon jälkeen. Tuli vahingossa tehtyä just tollanen about 70% vedenvaihto, ku unohin aw:ssä ollessani et vesi poistuu altaasta samaan aikaan. Kalat ei ollu milläskään ja jopa pariskunta innostu kutemaan. Tosin kävi jälleen niin, että kutua ei tullut, vaikka tapahtuma oli normaali rituaali :mrgreen: . Tätä mulla on tehny kiekot ennenkin, mut vain ekat kerrat (vasta muodostunut pariskunta) on olleet ns. "tyhjiäkutemisia". Tällä pariskunnalla kuitenkin jo jonkin verran kokemusta tuon lisääntymisen ilosta [;)]
-Piia-
Member
Member

Re: Kuinka usein ja kuinka paljon (%) vaihdat kiekkolaan vet

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

karihe kirjoitti:
f_isu kirjoitti:Kardinaalitetroja olen nyt saanut parissa viikossa haavia sieltä kuolleina pois 3kpl - ja mitä aiempaa ketjua tuolta olen lukenut, niin herkkiä kaloja kuulema ovat..pikkuhiljaa olen om.koht.kok. samaa mieltä. Eli olisiko näille(kin) kaloille parempi tuo vähempi ja tiheämpi vedenvaihto?
Sama juttu täällä nyt olen päättänyt että kardinaalit lähtee altaasta ja tilalle tulee joko takkahuoneen sitruunatetrat tai joku muu parvi.
Vuodessa on pudonnut puolet 50 kardinaalin parvesta toki tuo villikiekko on saattanut muutaman syödä. :mrgreen:
Laita vaan sitruunat kiekolaan. Mullakin oli siellä alkuun n.15 sitruunaa ja samanverran intiaani sulkia. Nyt molempia on ainanki 30kpl/laji 8O Noi ainaki tuntuu tykkäävän ku vaihtaa vettä pari kertaa viikossa 30-40%
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

Vettä tulee vaihdettua 5-7 päivän välein noin 30-40 prosenttia kerralla vähän tilanteesta riippuen. Jos ruokkii vähän runsaskätisemmin välillä, niin on sitten hyvä vaihdella vettäkin sen mukaan.
Intiaaninsulkia uiskentelee minullakin n. 20 kpl. kiekkojen seassa, hyvin ovat pärjänneet ja kasvaneet melkoisiksi pötkäleiksi lyhyessä ajassa, kun syövät kiekkojen kanssa samoja ruokia :D
Archie
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Archie »

Pari kertaa viikossa n. 30%
scareface
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja scareface »

Itse vaihdan vettä 1-1.5vkon välein 30%.

Itselläni ei kiekkolassa kylläkään, mutta toisessa altaassa, kardinaalitetroja.
Saavat lähteä. Kupsahdellut muutamia lähiaikoina. Muut tetrat ( sinineon ja kupari) voivat hyvin. Mutta olen huomannut, että kardinaalit ovat mega ahneita ruokalijoita. Olen miettinytkin, että olisiko ylen syönti näiden suurin kuolin syy :)
Ahneelle kun on, tiedätte mikä loppu..
jorge13
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jorge13 »

nyt kun altaassa on vähän enemmän porukkaa ja ruokinta on "raskaampaa" muutaman poikasen takia,
vaihdan vettä kolme kertaa viikossa n. 25-30% kerralla.
Vähemmällä porukalla ja vähemmällä ruokinnalla olen vaihtanut kaksi kertaa viikossa saman määrän.
dr. Axelrod
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja dr. Axelrod »

jorge13 kirjoitti:nyt kun altaassa on vähän enemmän porukkaa ja ruokinta on "raskaampaa" muutaman poikasen takia,
Vähemmällä porukalla ja vähemmällä ruokinnalla olen vaihtanut kaksi kertaa viikossa saman määrän.
Eikö tuo mene jo överiksi? :D Kaikella kunnioituksella, mutta eikö jossain ole hieman vinksallaan , mikäli noin usein täytyy vettä vaihtaa?
jorge13
Junior Member
Junior Member

dr. Axelrod kirjoitti:
jorge13 kirjoitti:nyt kun altaassa on vähän enemmän porukkaa ja ruokinta on "raskaampaa" muutaman poikasen takia,
Eikö tuo mene jo överiksi? :D Kaikella kunnioituksella, mutta eikö jossain ole hieman vinksallaan , mikäli noin usein täytyy vettä vaihtaa?
En tiedä meneekö överiksi? Kiekot voi hyvin ja poikaset kasvavat paremmin. Kai sitä vois vähemmälläkin pärjätä.
Meikäläisen ruokinta on aikas raskasta. Useampi kerta päivässä.
Enkä koe tuota vedenvaihtoa mitenkään rasitteena.
Archie
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Archie »

dr. Axelrod kirjoitti:
Voihan vettä vaihtaa vaikka 80 % joka päivä jos vesiarvot, veden laatu ja lämpötila on kohdillaan. Ei se silloin ainakaan huononna kiekkojen elämää, parantaa se voi kylläkin. Kiekkofarmeilla kaukoidässä vaihtavat vettä melkein 100% päivässä. 8-)
jorge13
Junior Member
Junior Member

Archie kirjoitti:
dr. Axelrod kirjoitti:
Voihan vettä vaihtaa vaikka 80 % joka päivä jos vesiarvot, veden laatu ja lämpötila on kohdillaan.
Niin, jos vaihtaisin esim. kerran viikossa vettä vain yhden kerran, vaihtuisi vettä kerralla paljon enemmän.
Ja luultavasti vesiarvot heilahtelisivat jonkin verran enemmän.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Täällä vaihtuu 50% vedestä joka toinen päivä poikasaltaassa johtuen raskaasta ruokinnasta.
jorge13
Junior Member
Junior Member

Itsellä kun oli kesäaikaan poikasia kasvamassa, vaihtui vettä joka päivä n. 60%/päivä. Paitsi juhannusviikolla, silloin oltiin lomalla.
Ja nyt kun on villejä karanteenissä lihoamassa ja kasvamassa, vaihdan vettä kolme kertaa viikossa n. 60% kerralla.
Tietenkin joka päivä imuroin pohjan paskoista ja syömättömästä ruuasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”