Ja taas kypsyttämisen sietämättömästä keveydestä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nappinen
Starting Member
Starting Member

Ja taas kypsyttämisen sietämättömästä keveydestä

Viesti Kirjoittaja Nappinen »

Pahoittelen, että tulee taas yksi kypsytys postaus. Jotenkin vain itsestä tuntuu, että murhaanko minä pienet nitriittibakteerit jollain, kun tuo nitriitti ei suuremmin ole noussut.

Viikon odottelun jälkeen laitoin uuden satsin safestarttia kun akvan vesi muistutti kokolailla vesijohto vettä ammoniakkilisällä. Hetimiten tämän jälkeen nitriitti osoitti pientä nousua, mutta tuntuu taas katoavan jonnekkin. Ei oikein tunnu edes nitraatiksi muuttuvan, saattaapa sitä aloitteleva akvaristi tietysti tulkita väärin tai hosua :)

Eli kuvassa näkyy akvan hoitokertomus, veden lämpö on pyörinyt siinä 26 paikkeilla. Kasvit yrittävät sitkoilla kyydissä. Ja jottei asia unohtuisi niin allas on siis 240 litrainen ja vesi on Helsingin. Kun tuota hoitokertomusta katselee, niin näyttäisi Ammonikkilisä katoavan ja pikkaisen tulevan nitriittiäkin, sekä ripaus nitraattia. Mitään maagisen suurta nitriitti piikkiä ei ole kuitenkaan näkynyt. Lieneekö sellainen vielä tulossa ja jatketaanko pienellä tasaisella Hirvensarvisuola lisäyksillä?

Viimoisten testien mukaan 1ml hirvensarvisuolaa katoaa vuorokaudessa ja nitriittiä on joko vähän tai ei lainkaan. Ihmetyttää vain tuo nitraatin vähyys.
http://nappinen.kuvat.fi/kuvat/Akva/akvaa_hoito.jpg
Sissie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sissie »

Kyllä kai sen noilla satseilla pitäisi alkaa kypsymään... olen myöskin aloitteleva akvaristi, mutta saisitko jostain hankittua jotakin kypsytetystä akvaariosta, suodatinmassoja tai pohjasoraa omaasi, olen jostain kuullut että tällainen auttaisi. En tiedä sitten. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.
Hurahatanut akvaarionhoitoon...
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Mittasitko määrät tippu- vai liuskatestillä. Tippatesti näyttää yleensä tarkemmin.
Nappinen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nappinen »

Kyllä nuo testit ovat Tetran tippatestejä. Tässä juuri testailin iltani iloksi niin, n. 5 tuntia hirvesarvisuolan lisäyksen jälkeen tuo nitriitti viipottaa taasen tuolla 1:n tuntumassa.

Mikäköhän olisi hyvä mittausväli? Tähän asti olen pyrkinyt tekemään mittaukset n. vuorokauden päästä lisäyksistä.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

kyllä yuo kypsältä vaikuttaa.

Voisit ensimmäiset kalat tuoda pikku hiljaa ja vaikka viikon kuluttua taas lisää. Näin ei (mikäli akva ei ollutkaan vielä täysin valmis) pitäisi nitriittien nousta hirvittävästi kerralla ja pahimmassa tapauksessa ei mene koko kalasto.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Kypsältä vaikuttaa minunkin mielestäni, kun nitriitti on pudonnut nollaan ja nitraattiakin muodostuu. Itse en ole vaihtanut lainkaan vettä kypsytyksen aikana, mutta tehnyt sitten kypsään altaaseen runsaan vedenvaihdon ennen kaloja.
Voisit tietty testata vielä kypsyyden lisäämällä satsin hirvensarvisuolaa ja seuraamalla sitten, miten se muuttuu nitraatiksi.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”