Artemia
Valvoja: Moderaattorit
Artemia
Oon kasvattanu artemiaa, ja nyt kun se on kuoriutunu nii en saa sitä yhteen rykelmään. Eli haittaako se että noi munatkin tulee mukaan? En löytäny aiheesta mitään juttua niin ajattelin sitten tehdä uuden keskustelun 

128 litraa + tyhjä 45 litran pikkuallas
Artemian pitäisi olla valohakuisaa. Hämärässä huoneessa laitat taskulampun pinnan tuntumaan, niin artemia lähtee valoa kohti. Sitten vain haavimaan/ lappoamaan. Korjatkaa, jos olen ihan hakoteillä...
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Ciclidistit
- Sukupuoli: Nainen
Ne tulevat valon luo. Minä kaadan koko litkun, kun munat ovat kuoriutuneet, kakkukupuun ja lamppu viereen. Elävät tulevat valon luo. Pohjalla olevat munat voi puhallella kauemmas, niin eivät tule mukaan. 20 ml lääkerusikulla, joss on silikoniletkun pätkä, imen ötökät ja siivilöin sukkahousun tiiviin osan läpi ja huuhtelen puhtaalla vedellä, sitten poikasille.
Okei, kiitti vastauksista
Tiesin kyllä että tulevat valoo kohti ja koitin taskulamppuakin käyttää mut en tajunnu laittaa tota purkkii pimeeseen huoneeseen 
----------------------------------------
Ei toi näytäkkään auttavan. Purkki on tuolla pimeessä vessassa ja taskulamppu palaa noin puol metriä purkin yläpuolella, mutta silti ne veijarit vilistää siellä ympäri purkkia. Mitäs nyt?
Edit: Yhdistetty peräkkäiset viestit.
-Ylläpito

----------------------------------------
Ei toi näytäkkään auttavan. Purkki on tuolla pimeessä vessassa ja taskulamppu palaa noin puol metriä purkin yläpuolella, mutta silti ne veijarit vilistää siellä ympäri purkkia. Mitäs nyt?

Edit: Yhdistetty peräkkäiset viestit.
-Ylläpito
128 litraa + tyhjä 45 litran pikkuallas
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
No laitampa oman konstini mukaan soppaan..
Teippaa astian kylkeen veden pinnanrajaan jokin tumma paperi joka ei läpäise valoa. Sitteen tee reikä ja laita valo siihen kohtaan johon haluat elukoiden kertyvän.
Valona käytän itse ihan pientä lediä joka palaa kauan vaikka sen unohtaisi päällekin.
Sitten vaan imet 20-50ml ruiskulla elukat talteen.
poikasille jos annat niin suola pois mutta aikuisille annan suoloineen.
Kerään yleensä toukat vain hyvin tiheistä rypäksistä joten sitä suolaa ei akvaan mene kuin hieman. Vedän ko. ruiskuun noin puolet suolavettä ja
sitten vedän sen akvaariosta täyteen eli se laimenee hieman.
Siivilän käyttöä suosittelen joka tapauksessa.
Teippaa astian kylkeen veden pinnanrajaan jokin tumma paperi joka ei läpäise valoa. Sitteen tee reikä ja laita valo siihen kohtaan johon haluat elukoiden kertyvän.
Valona käytän itse ihan pientä lediä joka palaa kauan vaikka sen unohtaisi päällekin.
Sitten vaan imet 20-50ml ruiskulla elukat talteen.
poikasille jos annat niin suola pois mutta aikuisille annan suoloineen.
Kerään yleensä toukat vain hyvin tiheistä rypäksistä joten sitä suolaa ei akvaan mene kuin hieman. Vedän ko. ruiskuun noin puolet suolavettä ja
sitten vedän sen akvaariosta täyteen eli se laimenee hieman.
Siivilän käyttöä suosittelen joka tapauksessa.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Täältälöytyy ainakin. Mutta helppoa se on käyttää tavallista merisuolaakin. Puoli litraa keitettyä vettä, teelusikallinen suolaa, ja lepomunat perään kun vesi on jäähtynyt. Jopa ilman ilmastinta pärjää, kunhan muistaa sekoitella muna-vesiseosta aina silloin tällöin.
-
- Junior Member
Miulla menee nyt näin: 2-3 teelusikallista karkeaa suolaa ja n. litra lämmintä vettä 1½ litran lasipurkkiin, ripaus ruokasoodaa. 1-2 tl munia. Pöytälamppu, jossa on 60 W hehkulamppu lähelle purkin kylkeä (=valo ja lämpö), kiveen kumirenksukalla laitettu ilmastimen letku pulputtamaan ilmaa, niin että munat liikkuu koko ajan. 1½ vrk, kaato kakkukupuun, loput olikin ylempänä
Artemia kuoriutuu vallan hyvin ilman erillistä lämmönlähdettäkin (paitsi tietty jos sisälämpötila on alhainen), enkä minä nää mitään järkeä kaataa koko litkua mihinkään, koska artemiaa kuoriutuu koko ajan. Litku on helpoin mielestäni laittaa laakeahkoon astiaan (itselläni muovinen jäätelörasia), josta lääkeruiskulla saa kerättyä valmiita naupliuksia aina kun niitä tarvitsee. Jos artemiaa pitää olla koko ajan saatavilla, kannattaa uusi satsi laittaa viimeistään joka kolmas päivä, näin tuotanto pysyy tasaisena. Poikasten määrästä riippuen joko puolen litran tai litran satsi (siis vettä litra).
Litran satsista olen itse ruokkinut kuusikymmenpäisen kääpiöahvenpoikueen noin kolme vuorokautta, viisi kertaa päivässä.
Lääkeruiskulla siis kerää ne rasiasta suppiloksi muotoiltuun kahvinsuodatinpussiin, huuhtaisee kerran, kerää takaisin ruiskuun ja antaa poikasille. Mikä ettei niitä voi antaa myös suoraan suodatinsuppilosta.
Litran satsista olen itse ruokkinut kuusikymmenpäisen kääpiöahvenpoikueen noin kolme vuorokautta, viisi kertaa päivässä.
Lääkeruiskulla siis kerää ne rasiasta suppiloksi muotoiltuun kahvinsuodatinpussiin, huuhtaisee kerran, kerää takaisin ruiskuun ja antaa poikasille. Mikä ettei niitä voi antaa myös suoraan suodatinsuppilosta.
-
- Junior Member
Minulle on kerrottu ammattilaistaholta, että artemia kuoriutuuu paremmin kun pH on 8, ruokasoodalla hanaveden pH nousee hiukan. Samoin lämpötila vaikuttaa. Itse huomasin ainakin että saalis on parempi, kun on lämmintä ja ruokasooda mukana.
Tarvitava määrä riippuu tietysti kalalajista, niiden iästä ja poikasmäärästä. Laakeasta kakkukuvusta ne on vaan helpompi ottaa tiviistä läjästä, ja sukkahousun läpi vesi menee nopeammin kuin kahvisuodattimesta..kiire aina jonnekin on on on. Mutta kukin tekee miten itse tykkää parhaimaksi, tää nyt on meikäläisen tyyli.
Tarvitava määrä riippuu tietysti kalalajista, niiden iästä ja poikasmäärästä. Laakeasta kakkukuvusta ne on vaan helpompi ottaa tiviistä läjästä, ja sukkahousun läpi vesi menee nopeammin kuin kahvisuodattimesta..kiire aina jonnekin on on on. Mutta kukin tekee miten itse tykkää parhaimaksi, tää nyt on meikäläisen tyyli.