Kalan metsästys akvaariosta

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Sissie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 09:13, 18.04.2007
Paikkakunta: Kuopio

Kalan metsästys akvaariosta

Viesti Kirjoittaja Sissie »

Niin... minä olen tosi huono haavimaan kaloja akvaariosta, en saa niitä kiinni [:I] Onkohan tässä joitakin keinoja? Joskus olen onnistunut haavimaan keskellä yötä.
Hurahatanut akvaarionhoitoon...
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Täältä löytyisi muutamia haavimisvinkkejä: linkki
Monnis-
Member
Member
Viestit: 262
Liittynyt: 21:37, 28.03.2007
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Monnis- »

Itse olen koittanut huijata ensin laittamalla jotain pintaruokaa ja sitten koukkaamalla nopeasti haavilla mutta on kyllä monesti joutunut tyhjentämään koko altaan tuon pyydystämisen vuoksi. Pohjakalat ovatkin sitten paljon vaikeampia ja niitä saakin pyydystellä melkoisen kauan. Tiikeribarbit tosin ovat joko tyhmiä vai mikä niillä on mutta eksyvät haaviin jo muita kaloja pyydystäessä. :roll:
Cocktail
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 15:15, 22.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Cocktail »

Minä elättelen toivoa, että haavimisen oppisi ajan kuluessa :D Vielä on vähän hankalaa, uusia kaloja pyydystäessä pussista akvaarioon, siinäkin menee kamalan kauan jos kalat sattuvat olemaan kovinkin pieniä. Sitten kun tulee itsekin oltua vähän turhan varovainen, ettei vahingossakaan vahingoittaisi kalaa.. Mahtaa siinä olla stressiä kalalle kun operaatio kestää niin kauan :?
nelluska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 14:49, 17.09.2007
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja nelluska »

Taistelukala ehdottomasti helpoin saada haaviin.
Meillä ainakin taisto tulee käden päälle ku laitto käden akvaarioon,voi vaikka nostaa kädellä pois altaasta.Ei yhtään ymmärrä pelätä.
Siiamin piikisilmät onki sit vähän haasteellisempia..
Mutta kannattaa hommata kaks haavia,helpottaa ihmeesti kiinni saamisessa ku saa toisella "ajaa" toiseen haaviin.
Mikä olis mitä,olis vähän sitä sun tätä
¤albiinomonninen¤
Member
Member
Viestit: 447
Liittynyt: 15:42, 11.01.2007
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ¤albiinomonninen¤ »

En oo ikinä kokeillu "haaveilla". Kun tohon ei oo ollu tarvetta.
Olivian lemmikkisivut =)
Tiesin sen, mutta unohdin.
KatjaS
Member
Member
Viestit: 459
Liittynyt: 14:18, 20.12.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Minulla on isossa altaassa edelleen yksi Kiilakylki, joka pitäisi haavia pienempään kavereiden seuraan. Ei auta, vaikka olisi hehtohaavit, kun ei saa kiinni niin ei saa. Tuolla se on nyt ollut lähemmäs puoli vuotta ja kyllä, olen luovuttanut.
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
annuli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 237
Liittynyt: 21:46, 14.02.2006
Paikkakunta: E-P

Viesti Kirjoittaja annuli »

Luulin olevani jo taitava haavija, kunnes yritin pyydystää kirsikkabarbeja aika hyvin kasvillisuuden valtaamasta akvaariosta, pyysin poikani 12-v apuun, (ajattelin että saapahan lotrata kun eihän se niitä oikeasti saa kiinni...) Kuinkas kävikään, poitsu piti haavia paikoillaan pohjassa kun minä sähelsin toisessa päässä akvaariota, välillä kuulin viereltä: taas tuli yksi haaviin... Itse sain kaksi, joista vielä toinen mokoma hyppäsi haavista takaisin akvaarioon. Poika poimi tyynen rauhallisena 10 barbia ja minä vain kaksi. [:I]

Joten, rauhallinen asenne kannattaa. Istu vain käsi ja haavi akvaariossa, äläkä ajattele mitään. Varsinkaan ajan kulua. Ja kas, pian kala ui haaviin ja voit nostaa sen kätevästi ylös. Ja eikun taas haavi alas ja... toimii parhaiten pienillä lapsilla, joilla on malttia olla hiljaa paikoillaan. :roll:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

annuli kirjoitti:Joten, rauhallinen asenne kannattaa. Istu vain käsi ja haavi akvaariossa, äläkä ajattele mitään. Varsinkaan ajan kulua. Ja kas, pian kala ui haaviin ja voit nostaa sen kätevästi ylös.
Samaa taktiikkaa olen minäkin käyttänyt. Parhaiten ne saa kiinni kun ei ole hätää ja on aikaa "haaveilla". Äkkinäisistä liikkeistä kalat sinkoilevat kantojen ja kasvien alle, mutta hitaat ja sulavat liikkeet saa kalatkin rauhoittumaan ja melkein uivat haaviin. Eli rauhallisesti. :)
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Cocktail kirjoitti: Vielä on vähän hankalaa, uusia kaloja pyydystäessä pussista akvaarioon, siinäkin menee kamalan kauan jos kalat sattuvat olemaan kovinkin pieniä. Sitten kun tulee itsekin oltua vähän turhan varovainen, ettei vahingossakaan vahingoittaisi kalaa.. Mahtaa siinä olla stressiä kalalle kun operaatio kestää niin kauan :?
Sitten tekee vaikka niin, että pistää haavin ämpärin reunojen päälle ja kaataa kalat pussista haaviin (vesi menee ämpäriin) ja siitä akvaarioon, niin ei tarvitse ressata kalaparkoja liian kauaa, eikä tule ahtaassa pussissa haavia kännellessä kolhuja.
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Malys »

^ samaa taktiikkaa käytän minäkin kalojen saamiseksi pussista ulos, kun en haavia sinne uskalla laittaa, kuitenkin joku jäisi väliin, sama juttu jostain sankosta pyydystämisen kanssa.

Tuossa kesällä pyydystin 98 litraisesta viidakosta vajaa parikymmentä rubiinitetraa. Kohtalaisen hyvin sain kalat pois, kun alensin vedenpintaa ja otin ne kaikista tiheimmät köynnästävät puskat pois ja kannon (sain keskelle allasta aukion). Siinä sitten isompi haavi passiin aukiolle ja pienemmällä hätyytellään kaloja puskista. Kohtalaisen helposti lähtivät, paitsi ne viimeiset sissit, jotka eivät suostuneet piilostaan väistämään haavia/kättä. :roll:
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Eri kalalajeille on omat kikkansa miten ne saa akvaariosta ylös. Ylivoimaisen helpoin on kyllä taistelukala, niitä ei pahemmin tarvitse metsästää. Sen kun noukkii vaan akvaariosta, ei tarvita välttämättä edes haavia.

Platyt, korurihmakalat ja ruostekirjoahvenet ovat osoittautuneet tähän mennessä hankalimmiksi. Se on aina haasteellista jos kaloilla on sen verran kisahenkeä että osaavat mennä piiloon ja pysyä siellä vaikka kuinka hätistäisi. Siinä ei sitten pysty oikein muuta tekemään kuin joko luopua leikistä tai poistaa piilot akvaariosta.

Tetrat, piikkisilmät, barbit yms. helpolla karkuun uivat ovat siitä helppoja että ne käyttävät aina samaa pakoreittiä. Muutaman kierroksen kun niitä uittaa akvaariossa pakoon niin kyllä sen jo sitten huomaa mistä ne menevät. Sitten vaan iso haavi siihen kohtaan mistä pakoreitti kulkee ja käsillä pelästyttää kalat taas pakoon. Ne uivat suoraan haaviin ja luulevat pöljät olevansa siellä piilossa.
try-out
Senior Member
Senior Member
Viestit: 534
Liittynyt: 11:26, 18.10.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja try-out »

Pahin lienee suuremmat kalat mitkä ui päin seiniä kun haavilla jahtaa 8O Noiden kanssa olen aina tyhjännyt veden puoleen ettei hypi altaasta. Kiinni otto itsessään kyllä Ok (yleensä kala väsähtää suht nopsaan kun rauhassa vie haavia perässä)
Pandanen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 09:55, 23.03.2007

Viesti Kirjoittaja Pandanen »

Rauhallisesti ja kärsivällisesti, se on varmasti peruslähtökohta kun haavit kaloja. Ohjaa haavilla kala lähelle lasia, se on siitä vähän helpompi saada kiinni, kun lasi on toisella puolella vastassa. Toinen vaihtoehto on, että jos sinulla on kaveri apuna hommassa mukana niin yrittäkää kahdella haavilla.
pahkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 19:52, 23.03.2007
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja pahkis »

Minäkin olen epätoivoisesti yrittänyt haavia kaloja akvaariostani, mutta nyt limaskan valloitettua pinnan olen haavinut sitä välillä vähemmäksi ja yrittänyt epätoivoisesti pitää kalat POIS HAAVISTA. Se homma on aika turhauttavaa, kun sinne haaviin ei tosiaan halua kaloja ja ne tunkee sinne ihan pakosti. Varsinkin platyt on siinä suhteessa rasittavia että ne on jatkuvasti haavin pohjalla.
Kiiski
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 23:04, 24.04.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kiiski »

Kyllä ne kalat kannattaa kesyttää.
Aina välillä ruokkii niitä haavilla, liottelee haavia muuten vaan akvaariossa etc. Takaa-ajoja välttää viimeiseen asti, etteivät opi pelkäämään. Luodaan illuusio haavista kalan parhaana ystävänä.
---------------------------------------------------------
Malawi 200L, seura 40L, koira, perhe...
pikkuakvaariosta
Member
Member
Viestit: 264
Liittynyt: 22:58, 26.01.2007
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja pikkuakvaariosta »

Rasittavia ovat myös haavin rikkojat..mulla ovat sisustuksen uudistamisen yhteydessä haavitut piikkisilmät "sahanneet" itsensä haavista olohuoneen lattialle. Olisipa silloin lauantai-iltana voinut lähteä varahaaveja hankkimaan, kun joka piikkis osaltaan suurensi haavin reikää... Nytpä olen jo oppinut hamstraamaan haaveja! :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”