Suklaaokamonnin maha

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Törökala
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Suklaaokamonnin maha

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Aikanaan otin yhden huonossa jamassa olleen suklaaokamonnin. Ostettu joskus 80 luvulla kun näitä oli enemmän myynnissä. Tunnistutin sitä planetcatfish:n sivuilla ja suklaaokamonniksi väittivät. Toistakin mieltä saa olla.

Se oli jo silloin 16 vuotias ja elänyt siihen asti n. 80 litraisessa akvaariossa jonka vesiarvot oli sillä mallilla, että kalojen evät yms. oli syöpyneet, okan viikset osittain sulaneet pois ja sitä rataa. Tullessaan se oli laiha ja silmät sumeat. Keskittyi lähinnä syömiseen ja pienensi kuparitetraparvea siihen malliin, että lopuista kupareista piti luopua. :roll:

Sitä näkee nykyään hirvittävän harvoin, ehkä joskus vilauksen pimeän tullen puolen vuoden välein. Luulin, että se on kuollut kun en ole aikoihin nähnyt sitä. Voi kauhistusta kerrakseen kun sen vihdoin sain kameran eteen poseeraamaan. Maha on aivan hirvittävän kokoinen tennispallo. En keksi mitä se tuolla akvaariossa syö, mutta nähtävästi jotain kuitenkin ja paljon. Ruoka-aikaan se ei tule enää koskaan paikalle.

Kaveri on nyt pari kymppinen ja tässä mietenkin, että kauanko nämä yleensä elävät? Nämä kai ovat isomahaisia kavereita muutenkin, mutta nyt taitaa mennä pahasti yli? Onko kukaan laihduttanut kalojaan ja miten ihmeessä se tehdään seura-akvaariossa. Pitääkö mun ostaa dieettiallas?

Tullessa:
Kuva

Pari vuotta sitten:
Kuva

Eilen:
Kuva 8O
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
try-out
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja try-out »

Taitaa olla okamonnien tyyli tuo ylen syöminen :mrgreen:

Hauskan näköinen kaiffari
Törökala
Member
Member

Taisi selvitä miksi okamonni tuli esille pitkästä aikaa. Aivan hetki sitten otin tämän kuvan:
Kuva

Se onkin sairas ja näyttää huonolta. Ikinä en ole tämmöistä kalalla nähnyt. Onkohan mitään tehtävissä? Jos ei niin kertokaahan nopein tapa lopettaa okamonni. Vaikka kaloja olen ennenkin lopettanut niin tämän kaverin tappaminen ei ole helppoa tunnetasolla eikä kyllä muutenkaan. Ei tuota kurnuttajaa tuolta haluaisi pois ottaa vain lahdattavaksi. :(
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Huonolla hapella on

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kyllä tuo maha viittaa tautiin. En ole ikinä nähnyt noin lihavaa okamonnia, joten epäilen että kalalla voisi olla vaikka vesipöhö. Myös iho-oireet viittaavat johonkin tautiin.

Okamonnihan on melko ikävä lopetettava. Kalalla on tosi paksu panssari niskassa ja sitä ei lyömällä saa helposti heti tapettua. Neilikkäöljy kyllä voisi toimia. Itse kyllä lopettaisin lyömällä ja valintani aseeksi olisi jykevä laattakivi tai kirves ja sillä helvetin luja lyönti niskaan. Rumaa jälkeähän siitä tulee ja kalaan kiintynyt henkilö voi antaa moisen ikävän työn jollekkin muulle.

Itse aina lopetustilanteessa käännän ajatukseni siihen, että olen tekemässä kalalle viimeistä palvelusta ja ns. armeliaasti päästän sen tuskistaan. Sillä tavalla ei tule niin paha olo, kun rakkaan lemmikin joutuu lopettamaan.
try-out
Senior Member
Senior Member

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... an+lopetus

Aika pitkä thread lopetuksesta. Ainakin siirtäisin karanteeniin alkuun seurattavaksi missä voisi koettaa lääkitystä (jos jotain pöpöä). Esim alkuun kovennettu annos veden parannus ainetta.
Törökala
Member
Member

Mä olen juuri pistämässä karanteeniallasta pystyyn ja olin laittamassa miehen kohti Leppävaariota hakemaan jotain yleispätevää lääkettä. Ei siis ehkä kannata edes kokeilla parantaa? Vesipöhöstä ei parane, sen tiedän.

Hyvin lihava tuo on ollut jo pitkään mitä olen vilaukselta nähnyt, mutta ei ehkä noin isomahainen kuitenkaan.

Muissa kaloissa ei ole mitään oireita. Vaihdan vettä äärimmäisen säännöllisesti kerran viikkoon, ruokin monipuolisesti jne. En ole ostanut mitään uusia kaloja tai edes kasveja viimeisen puolen vuoden aikana. Akvaario on 720 litrainen ja suodatuksessa on kiinni uv-sterilisator. Mistä se sairaus vain yhtäkkiä ilmestyy? Eikö vesipöhö ole huonon vedenlaadun merkki?

Jos lopetukseen mennään niin luultavasti saa tuo mies sen hoitaa. Periaatteessa akvaarion hoito kaloineen loppuun asti on mun, mutta kirveen heiluttaminen okamonnin yllä tuntuu kyllä hieman ylivoimaiselta juuri nyt.
KatjaS
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Jos se on vanhuuden tuomaa herkkyyttä. Kyllähän vanhat ihmisetkin sairastuvat herkemmin.
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuota, tuli vaan mieleen että tuota neilikkaöljyä ei saa enää käyttää lopetus aineena, koska ei tapa kalaa kivuttomasti, vaan tukehduttamalla.
Näin muistelisin täältä lukeneeni.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Vesipöhö on heikkoustauti, ymmärtääkseni. Myös melkolailla mahdoton parannettava :( . Minulta meni pöhöön kaksi perhosplekoa, toinen ennen muuttoa kun vedenvaihtotahti ripeytyi ja osa piiloista otettiin pois ja pakattiin valmiiksi muuttokuormaan (tyhmää, tyhmää, idioottimaista, tyhmää!), ja toinen sitten muuton jälkeen. Molemmille taisi laukaisija olla stressi, omien piilojen puuttuminen/siirtyminen.

Jos olisin sinä niin voisin yrittää lääkitsemistä, koska ei siinä periaatteessa kamalasti häviäkään. Tuo valkoinen "sieni" on kyllä aika huiman näköinen 8O .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Törökala
Member
Member

Okamonni on nyt karanteenissa. Laitoin sinne pikkusen Eheimin ja okamonni meni virran mukana. Laitoin sitten vain ilmastimen/hapettimen tai miksi noita nyt kutsutaan.

Katsotaan nyt tehoaako lääkitys parin päivän aikana mihinkään suuntaan. Toisaalta tämän ikäisen kalan todennäköinen kiusaaminen loppuun astikin vähän mietityttää. Näyttäisi kuitenkin syövän vielä joten ei ihan lopussa kuitenkaan ole. Tai sitten okamonnit syö viimeiseen henkäykseen asti. Pitää ajatella vielä hetki.

Näinköhän sen tarina olikin sitten siinä. Mä en sitä olisi aikanaan edes halunut ottaa kun oli niin iso ja ruma. Olin juuri aloitellut akvaarioharrastuksen eikä tommonen jättikokoinen rumilus ollut top 3:ssa mun tetrojen seassa. Sitten iski vain hirveä sääli ja otin sen kuitenkin. Nyt se on mun mielestä vaan söpö ja persoonallinen vaikka söikin osan tetroista, näin se mieli muuttuu.

Toivottavasti muut kalat nyt säilyisivät terveinä. Tuollaisen 720 litraisen lääkitys on luultavasti harvinaisen halpaa lystiä.
Törökala
Member
Member

Iho-oireilu hävisi yön aikana, mutta myös okamonni kuoli. Katsotaan nyt selviäisikö vielä mikä okan vei.
try-out
Senior Member
Senior Member

:( Näin valitettavasti välillä käy. Vanhuuden heikentämänä voi tulla mitä vain. Toivon ja uskon että muut kalat välttyvät oireilta
Törökala
Member
Member

Kalan avauksessa selvisi, että uimarakko oli valtava ja sisälsi nestettä. Suklaaokamonni oli naaras ja mätiä oli huomattava määrä. Nähtävästi laajempi bakteeritulehdus joka ehkä olisi voitu parantaa aikaisemmalla lääkityksen aloittamisella. En itse ollut paikalla kun kala avattiin joten miehen muistikuvien mukaan nyt kirjoittelin tuloksen.

Suuri kiitos Leppävaariolle erinomaisen hyvästä palvelusta.
Hermukka
Starting Member
Starting Member

tuo kuva..

Viesti Kirjoittaja Hermukka »

kysyisin vielä, mitä ihmettä tuossa kuvassa tapahtuu, missä on valkoista ja kala? :0
Törökala
Member
Member

Tuosta valkoisesta kasvustosta ei saatu näytettä. Se hävisi lääkityksen mukana. Jonkinlainen bakteerin aiheuttama tila. Sen tarkemmin en osaa sanoa.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

OT:
Törökala kirjoitti:Kalan avauksessa selvisi
[klip]
Suuri kiitos Leppävaariolle erinomaisen hyvästä palvelusta.
Ah, se oli siis teidän möllykkä avattavana siinä pöydällä ennen Lemmikkimessuja perjantaina! Hyvä että sentään vähän diagnoosin vartta saitte avauksessa, ikävää ettei kala ollut enää hoiettavissa. Melkoinen lotuska se oli kyllä kooltaan [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Törökala
Member
Member

Juu, taisi olla meidän mötkäle avauksessa silloin. Olin kyllä erittäin postitiivisesti yllättynyt, että kalan avasivat ja sai jotain suuntaviivaa. Olisi avaamiset multa jääneet kyllä tekemättä. Toiseksi vaikka olisinkin veistä heilutellut niin en olisi kuitenkaan keksinyt, että mikä mätti. :roll:

Tässä olen miettinyt josko toisen rohmun eli okamonnin ottaisi. Suklaaokamonni saisi meiltä heti kodin jos sellainen joku maailman päivä vielä tulisi eteen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”