Tulisuun akvaarion koko

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
KirsiKirppu
Member
Member

Tulisuun akvaarion koko

Viesti Kirjoittaja KirsiKirppu »

Olisiko kituuttamista pitää yhtä koiras tulisuuta (13-15cm) metrin pituisessa ja 35cm leveässä, korkeus 40cm, akvaariossa, muita kaloja ei siis olisi..?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Uusimmassa Akvaariokalat-kirhassa suosituksena on 250L ja parille, Helsingin Akvaariokeskuksen sivuilla 200L, Paratiisikalan sivuilla puolestaan 250L. Kyseessä on kuitenkin n. 15senttiseksi kasvava ahvena, jonka akvaariossa saisi olla paljon juurakoita ja luolia, mutta myöskin paljon vapaata uimatilaa.
Mielestäni ko. kala ei kuulu 140litraiseen altaaseen, edes ainoana lajina. Ahventen kun kosio menot/pariskunnan rinnakkaiselo ei aina ole kovinkaan hellävaraista ja sopuisaa.
KirsiKirppu
Member
Member

Aikaisemmin pohdin tuolla 317 litraiselle akvaariolleni jalustaa, mutta ikävä takapakki sattui eilen. Tämän tulisuu koiraan puoliso kuoli..Ja kaikenlisäksi minä taisin sen aiheuttaa, kyllähän tuntui pahalta :cry: Siksi kyselin, kun meinasin, jos sitä luopuisikin kongontetroista ja tulisuupariskunnasta (nuoria kaikki) ja pitäisin vain tuon tulisuukoiraan joka on siis aikuinen. Akvaarioksi sille 100x35x40cm, tälle olisi jalustakin.
Niin onko se sitten vaan liian pieni sille asuinpaikaksi? Suositukset antavat niiiiin eri vastauksia , kuin f_isun viestistä näkee.
simo12
Junior Member
Junior Member

Moi

Viesti Kirjoittaja simo12 »

Ei mun mielestä 100l liian pieni minusta ole koska eläishän ne vaikka kuinka pitkään vesisankossakin :D .Suosittelen tietenkin isoa akvaa :mrgreen: .
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Suosittelisin nyt ottamaan huomioon että nuo pienet litramäärä suositukset löytyvät pääasiallisesti noilta jenkkiläisiltä sivuilta... :roll: Ja tunnettuahan on että siellä ei katsota pahalla sitä kultakalaakaan siellä maljassa, joka taasen suomessa on suurimmalle osalle akvaristeista suuri kauhistus.

Ahvenet ovat usein, kuten jo sanoinkin, varsin ärhäköitä kutuaikaan ja myös sangen reviiritietoisia. Pariskunnan toinen osapuoli saattaa saada toiselta jopa kohtalokkaasti selkäänsä, nahinoinnin yhteydessä. Eihän tietenkään suurikaan allas välttämättä ole vastaus moiseen ongelmaan, mutta antaa kuitenkin huomattavasti enemmän mahdollisuuksia luoda piilopaikkoja.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

En tiedä olenko ymmärtänyt kysyjän viestin väärin, mutta olen ymmärtänyt, että nyt oli tarkoitus pitää sitä yhtä koirasta yksin, siis myös ilman lajitovereita. Jotenkin voisin kuvitella sen ihan yksin menevänkin tuossa 140 litraisessa, mutta toki lisälitrat tois mukavuutta senkin elämään...
Audiostatic
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Audiostatic »

Voihan se tulisuu tosiaan kasvaa 15 senttiseksi mutta ei varmasti tuon kokoisessa altaassa... Mun mielestä menee yksi koiras kivuttomasti tuohon akvaarioon. 8-)
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Noh, yksin... Kutukäyttäytyminen kun on lähestulkoon sitä mielenkiintoisinta antia ahvenissa, joten en yksin laittaisi, vaikka pärjäisikin. (Mielipide)

Mielenkiinnosta; onko kyseessä joku ongelmatapaus, vai miksi koiras yksinään?
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Audiostatic kirjoitti:Voihan se tulisuu tosiaan kasvaa 15 senttiseksi mutta ei varmasti tuon kokoisessa altaassa... Mun mielestä menee yksi koiras kivuttomasti tuohon akvaarioon. 8-)
Hmmm....onko fiksua pitää kalaa niin pienessä altaassa, että se tilan ahtauden vuoksi jää kitukasvuiseksi....? :?

Itse en laittaisi tulisuuta 140-litraiseen. En edes yksin.
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
KirsiKirppu
Member
Member

Tämä koiras on ollut minulla 4,5 vuotta ja on kasvanut täysikokoiseksi. On todella ärhäkkä muita tulisuita kohtaan ja välillä näyttäisi siltä, että eivät mahtuisi elämään keskenään edes 300 litrassa! (siis nuori pariskunta ja vanha koiras)
Santte
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Santte »

affenainen80 kirjoitti:
Audiostatic kirjoitti:Voihan se tulisuu tosiaan kasvaa 15 senttiseksi mutta ei varmasti tuon kokoisessa altaassa... Mun mielestä menee yksi koiras kivuttomasti tuohon akvaarioon. 8-)
Hmmm....onko fiksua pitää kalaa niin pienessä altaassa, että se tilan ahtauden vuoksi jää kitukasvuiseksi....? :?

Itse en laittaisi tulisuuta 140-litraiseen. En edes yksin.
Kitukasvuisuus on liian vahva termi tuohon... tulisuulla on potentiaalia jopa ylittää 15cm , mutta luonnossa nuo väli-amerikan ahvenet jää pienenmiksi kuin akvaariossa , joka johtuu puhtaasti siitä ankarasta elin ympäristöstä... sitten on tietenkin yksilö kohtaiset erot eihän ihmisestäkään sanota , että ihminen kasvaa 272cm pitkäksi , eihän kalatkaan ole mitään robotteja vaan eiköhän sielläkin ole ne geenit taustalla [;)]

eihän tuo poikkea paljoakaan oskarista 500litraisessa akvaariossa , jos suhteutetaan kalan koko altaan mittoihin... itse en kyllä välttämättä pitäisi , mutta eiköhän se siinä mene... allas kavereita ei tietenkään kannata kauheasti miettiä , ehkä joku pienehkö levänsyöjä partis tjv.
KirsiKirppu
Member
Member

Kiitos mielipiteistänne! Kävin katsomassa akvaariota varastossa ja kuvittelin kalan sinne. Se on hiinä ja hiinä mahtuisiko se sielä elelemään. Hetkeäkään en epäilisi laittaa sitä sinne, jos syvyyttä olisi 5cm lisää eli 100x40cm.
Ei auta kun miettiä kuinka sitä nyt toimisi. Mikä olisi se paras ratkaisu. Taustalla mietinnöissäni on pelko 300 litrasta vettä lattialla, alkanut kauhistuttamaan ajatuskin.. 8O
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”