Mistä hankitte hienot juurakkonne?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Mistä hankitte hienot juurakkonne?

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Niin, olen katsellut että joillakin täällä AW:ssä on akvaariossaan upeita juurakoita, sellaisia oksamaisia, ohuita ja haaraisia. Aika suuren kokoisiakin, itse kaipaisinkin juuri melko kookasta.
Olen niitä ihastellut niin kauan, että nyt ajattelin kysyä: mistä hankitte ne? Haetteko itse metsästä, katajaa ym.? Vai oletteko ostaneet ihan akvaarioliikkeestä?

Kiitos vastauksista! :P
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
KatjaS
Member
Member
Viestit: 459
Liittynyt: 14:18, 20.12.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Helsingin akvaariokeskus ainakin myy noita hämähäkkipuita.
Komeita kantojakin sieltä löytyy. Juuri ostin sieltä todella ison kannon ihan kohtuu hintaan.
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Kuinka käsittelette suuret juurakot? Kun ne eivät mahdu kattilaan keittämistä varten, eikä taloudessa ole tarpeeksi suurta ämpäriäkään. :roll:
Suoraan altaaseen vain?
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 552
Liittynyt: 07:58, 10.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Metsästä haetut kannattaa kuoria hyvin ja laittaa vaikka karanteeni altaaseen likoon. Itse akvaario kaupan juurakot pesen juuriharjalla ja laitan likoon saaviin.
iisku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:19, 22.06.2007
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja iisku »

metsästä kun kävin, ni harjasin moneen kertaan ja liotin vedessä pari päivää ennen akvaa. Hyvin uppos, eikä mitää ongelmii.
Imujon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 14:50, 02.04.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Imujon »

Joulutonttu kirjoitti:Kuinka käsittelette suuret juurakot? Kun ne eivät mahdu kattilaan keittämistä varten, eikä taloudessa ole tarpeeksi suurta ämpäriäkään. :roll:
Suoraan altaaseen vain?
Perinpohjainen harjaus kuuman veden alla useaan otteeseen, kunnes puusta ei irtoa enää mitään väriä tai muuta ja sitten vain altaaseen. Jos kelluu, niin kivi tjsp ankkuriksi. Vettähän nuo saattavat sitten värjätä pitemmänkin aikaa mutta kai sen kanssa on vain elettävä :?
Hermen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 909
Liittynyt: 16:26, 21.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Metsästä löysin tuon ison juurakon. Se oli kaivettu jo joku vuosi sitten ylös maasta, syytä en tiedä. Aloin heti vuoleskelemaan kuortaja nilaa pois, joka lähtikin aika hyvin laatoittain irti. Kanto oli ulkona saavissa likoamassa viikon pari ja joka päivä kävin puhdistelemassa kantoa. Sitten ennen akvaarioon laittoa jynssäsin juuriharjalla kaiken irtoavan mähnän pois ja pesin kuumalla vedellä. Ongelmia ei ole tullut. Juurakko on todennäköisesti koivua.

Kanto oli likoamisajan upotettuna kivien avulla. Tuo kehno ei vieläkään pysy vapaaehtoisesti tuolla altaassa veden alla, joten siinä on yksi hiekkapussi päällä sitä pitämässä kurissa. Alussa noita pusseja oli 5kpl, mutta nyt olen tosiaan päässyt niitä hiljalleen vähentelemään...
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Löysin tänään metsästä upean katajankarahkan, se on todella hieno kaikkine käkkyröineen. Kataja josta sen sain, oli kuollut ja kuivettunut jo valmiiksi.
Muuta ei ilm. tarvitse tehdä, kuin liottaa ja rapsutella kuori irti? Liotus onnistuu varmaan hyvin pihalla olevassa sadevesitynnyrissä. :roll:
Millaisia kokemuksia on, kelluuko kataja kovin kauan vai kelluuko lainkaan?
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ite en omaa katajanlatva osaa mitenkään liottanut. Kuorin puukolla kaarnan pois ja sienen kanssa pesin kuumassa vedessä, ja laitoin akvaarioon.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

miljoonakala84 kirjoitti:Ite en omaa katajanlatva osaa mitenkään liottanut. Kuorin puukolla kaarnan pois ja sienen kanssa pesin kuumassa vedessä, ja laitoin akvaarioon.
Ja pysyi ilmeisesti pohjassa ilman mitään vippaskonsteja?
Värjäsikö muuten vettä?
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Joulutonttu kirjoitti:
miljoonakala84 kirjoitti:Ite en omaa katajanlatva osaa mitenkään liottanut. Kuorin puukolla kaarnan pois ja sienen kanssa pesin kuumassa vedessä, ja laitoin akvaarioon.
Ja pysyi ilmeisesti pohjassa ilman mitään vippaskonsteja?
Värjäsikö muuten vettä?
No kyllä se pohjassa pysyy, kun laitoin sen pystyyn nurkkaan, ja upotin oksat jonkin matkaa hiekan sisään. Eipä tuo viellä ole vettä värjännyt, tosin laitoin sen vasta eilen akvaan, joten on ollut siellä vasta yhden päivän. Ei se varmaan pitkittäin pohjalla pysyis viellä pitkään aikaan.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Kiitos vastauksista, jos nyt sitten itsekin uskaltaisin tuon oman karahkan upottaa. [;)]
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Kuorin tänään jo hiukan sitä juurakkoa, sehän on kuorensa alta ihan vaalea/lähes valkoinen!
Tummuuko se akvaariossa ollenkaan?
Hieno käkkärä se kyllä on, joskin hieman iso. Täytyypä vielä pienentää sitä. [;)]
Kuinka ohuita oksia uskaltaa jättää akvaarioon pistettäväksi? Jos käkkärässä on kiinni sellaisia pieniä "risumaisia" oksiakin, niin mädäntyvätkö ne helpommin? Onko sellaisilla ohuilla oksilla mitään haittaa? Jos otan ne pois, juurakosta tulee ehkäpä hieman alaston... :roll:
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Jos on järviä tai muuta lätäkköä lähellä, niin kannattaa käydä rantamilla kävelemässä. Saaattaapi löytyä rantavedestä mukavia karahkoja ja vielä sopivasti valmiiksi vettyneinä. Sitten vaan kuuman suihkun alla jynssää juuriharjalla kaiken irti lähtevän pois ja viskaa akvaarioon :D Omassa lootassa kaksi järvestä kaivettua puuta.
*laa la laa*
Hermen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 909
Liittynyt: 16:26, 21.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Joulutonttu kirjoitti:Kuorin tänään jo hiukan sitä juurakkoa, sehän on kuorensa alta ihan vaalea/lähes valkoinen!
Tummuuko se akvaariossa ollenkaan?
Hieno käkkärä se kyllä on, joskin hieman iso. Täytyypä vielä pienentää sitä. [;)]
Kuinka ohuita oksia uskaltaa jättää akvaarioon pistettäväksi? Jos käkkärässä on kiinni sellaisia pieniä "risumaisia" oksiakin, niin mädäntyvätkö ne helpommin? Onko sellaisilla ohuilla oksilla mitään haittaa? Jos otan ne pois, juurakosta tulee ehkäpä hieman alaston... :roll:
Kyllä se ajan myötä tummuu. Uskoisin, että voit jättää ohuemmat oksatkin, mutta ne varmaankin jossain vaiheessa itse tiputtautuvat pois, kun vesi pehmittää/hapattaa puuta.
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
Rantanplan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 21:53, 08.08.2007
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Rantanplan »

Mulla olis yks kokonainen kataja haaroittuvine runkoineen kahdella suhtkoht ehjällä juurakolla ja 6 kpl kuusen juurakoita, rungon paksuus n. 4 cm ja yks vähän isompi.

Kuuset on kuolleet "pystyyn" viime kesänä, ja nyt juurakot kuivumassa partsilla.

Ajattelin ensin kuivata ne uunissa jotta saa pihkan ulos ja kuoret irti, ja sitten pakastaa/kylmentää ne jolloin sen irtopihkan saa helpoimmin irti.
Sen jälkeen sitten vettymään johonkin ämpäriin.

Pihka käsittääkseni ei ole hyvästä millekään elävälle, koska on koostumukseltaan hyvin lähellä esim. bensiiniä tai tärpättiä.
(Silloin kun se on lämmin ???)

Jossain kumminkin sanottiin ettei kuusi kestä kuin muutaman kuukauden vedessä, ja sitten se on laho. 8O

Näistä kumminkin ajattelin tehdä jotain, aika kivannäköisiä kun ovat.

Katajasta saa vaikka porattua piilopaikkoja, tai muuten vaan onkaloita.

Onko kokemuksia puun kestävyydestä ?
Mänty ja kuusi ovat tosi pehmeitä, mutta miten akvassa...

4- 5 kpl juurakoita lahjoitetaan
Frustra poeticas fores compos sui pepulit.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Nyt on karahka ollut muutamia päiviä, ehkäpä jo viikonkin likoamassa ulkona sadevesisaavissa. Mokoma kelluu vieläkin, mutta tuon sen tässä viimeistään seuraavassa viikonvaihteessa sisälle ja tuuppaan akvaarioon. Jos kelluu, ankkuroin sen pohjaan kivillä tms. Kai se siitä ajan myötä vettyy ja pysyy pohjassa ihan omillaankin. :roll:
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Jääpala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 18:10, 24.07.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Jääpala »

Olen löytänyt metsästä muutaman kivan käppyräoksan ja pari kantoa. :D Viikonloppuna löydettiin pikkuveljen kanssa iso kuusen tai männyn kanto, jolla on leveyttä ja korkeutta reilusti yli 50cm. Harmi ettei se mahdu mihinkään meidän altaaseen (isompaa odotellessa...)

http://s8.photobucket.com/albums/a40/pu ... GP1480.jpg Iso kanto

http://s8.photobucket.com/albums/a40/pu ... GP1484.jpg Käppyröoksat
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Ihan akvakaupoista olen mangroveni ostanut.
Rantanplan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 21:53, 08.08.2007
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Rantanplan »

Ihan akvakaupoista olen mangroveni ostanut.
Aivan, sieltähän niitä löytyy... :D

Toiset jotkut vaan haluaa tehdä omista akvoistaan itse tehtyjä, ja oman näköisiä, toiset jotkut ostaa kaupasta... 8O
Frustra poeticas fores compos sui pepulit.
brisco county jr
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 16:49, 02.03.2007
Paikkakunta: Wild Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja brisco county jr »

Tuosta 30 kilometrin päästä, olen omat uppopuuni hakenut. Veikeää että siinä on lähellä ihan ruskeavetisiä lampia, ja siten tämä yksi on ihan kirkasvetinen lampi, mistä olen juuret ottanut. [;)]
550 l Seura-akvaario 90 l Seka T.Brisco
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Rantanplan kirjoitti:Toiset jotkut vaan haluaa tehdä omista akvoistaan itse tehtyjä, ja oman näköisiä, toiset jotkut ostaa kaupasta... 8O
Ihan itse altaani olen sisustanut vaikka mangrovea siellä onkin. :D
Mä en halua nopeasti lahoavia puita altaaseeni ja mieluusti kaikki samaa sävyäkin, sointuu paremmin altaan sisustuksessa, eikä pompi silmille..

Ja katsoppas tuonne(linkki), ovatko kaupasta ostetut mangrovet inhan kaupallisen ja tylsän näköisiä?
Hintaahan niille tulee, mutta elämä on.. ;)
http://sv.aqua-web.org/akvaariot.html
Vipe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 21:00, 20.03.2007
Paikkakunta: Helsinki HAS

Viesti Kirjoittaja Vipe »

Samaa mieltä Vesieläimen kanssa. Allas voi hyvinkin olla täysin oman näköinen vaikka ostaa juurakot kaupasta. Ainakaan minulla pienessä kaupunkikerrostalossa ei ole tilaa ylimääräisille saaveille jossa puita liotella, pakastamisesta nyt puhumattakaan. Jos on rahaa niin miksi ei ostaisi kaupasta pienellä vaivalla valmiiksi uppoavaa ja puhdasta puuta. Onhan niissäkin todella paljon eroja. :) Itse olen Pienen Akvaariokaupan valikoimiin tyytyväinen, kunnon kokoisia mötkäleitä altaissa.
"I'm here to lead not to read!"
chanteloup
Junior Member
Junior Member
Viestit: 139
Liittynyt: 22:47, 13.03.2007
Paikkakunta: Hammarland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja chanteloup »

Meren/järven rannasta. Nelivedolla, hinausköydellä ja sahalla. :mrgreen:
Intelligence is not having all the answers; it's knowing how to think!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”