Hei! Miksei mun partamonneilla ole partaa? On niin ajellun näköstä porukkaa ettei ole tosikaan:( Toinen isommista tosin teki vasta itsarin muuton aikana, eli nyt sitte odottelen josko noille poikasille kasvaisi partaa.. Vai onko olemassa sitten laji jolla ei tota partaa ole ollenkaan?
Ja jos jollakin on tarjota sellasta isoa _parran_ omistavaa vonkaletta niin ottaisin mielelläni vastaan:)
(ei mulla mkn pakkomielle ole.. )
Rakkaus on ku lankakerä, se alkaa ja sit se loppuu...
-Matti Nykänen-
Harmi, kun olet siellä Kotkassa. Meillä olisi tarjota MIESpartis, jolla on todella komea parta ! Poikastehdas on jatkuvasti käynnissä. Maailmallekin on lähtenyt poikasia. Uroon saa kyllä ilmatteeks, jos joku vaan viittii tulla hakemaan.
Myynnistä en tiedä. Lisääntyvät niin kovaa vauhtia (ihan vaivoiksi asti ), että epäilen, haluaako niistä kukaan mitään maksaa. Itse lahjoitin omani pois n. 3-5 cm kokoisina. Jos taas ihan myy, niin niiden täytyy varmaan olla vähintään 5 cm, jotta varmasti selviävät.
Sunne! Te ette ole selvästikään käyneet tutustumassa Kotkan Maretariumiin ja olette sinne tulossa, eikö niin Jos sitä ei kukaan ole kerinnyt sulta varastamaan, niin tulen sen seuraavaksi ottamaan mukaan kun sinne eksyn:)
Rakkaus on ku lankakerä, se alkaa ja sit se loppuu...
-Matti Nykänen-
Riippuu ihan, paljonko kaloja muuten ruokkii. Kyllä partiksellekin voi joskus tulla se paastopäivä ihan tarpeeseen, ja välillä sille kannattaa antaa kasvisten sijaan kuivamuonaa. Altaassa jatkuvasti olevat tuoreet kasvikset kun tahtovat liata vettä aikamoista tahtia.
Niin, luonnossa partamonnit syönevät kaikkea nieluun sopivaa, mikä eteen tulee. Levät ovat varmaan pääravintoa yhdessä levien seassa elävien pieneliöiden kanssa, ja varmaankin syövät isojen plekojen tavoin myös detritusta, eloperäistä pohjamutaa matoineen päivineen. Kaikkiruokaisena partis varmaan ottaa osansa myös eteen tulevasta kuolleesta kalasta tai muusta eläimestä.
Mulla tuli sellainen kysymys, että miten te saatte kurkun palan taikka kesäkurpitsan palan akvaarion pohjalle? Mä kun laitan siivun niin se vaan kelluu...
Mitä voi akvaariossa käyttää painona, jotta pala uppoaa?
Tai haarukan, veitsen tai minkä tahansa muun ruuan käsittelyyn tarkoitetun riittävän painavan kapineen. Halutessaan siihen voi vielä sitoa nauhan, jolloin painon saa vedettyä pois altaasta kastelematta käsiään.
Minua huolestuttaa tuo meidän Valle partamonni, kun se ei ole vissiin syönyt pitkään aikaan mitään, eikä se juuri liikukkaan melkein ollenkaan.
Ruoaksi annan joka toinen päivä tuoreita kasviksia ja joka toinen päivä vihertabletteja, mutta tuon vihertabletin syö monniset, ja jos laitan vaikka Paprikan palan, niin sitä syö lähinnä kotilot. Olen myös laittanut partamonnin ruoan akvaarioon valojen sammumisen jälkeen, mutta eipä tuo näytä silloinkaan syövän niitä, makaa vain lehden alla.
Tuosta liikkumisesta sen verran, että partamonni ei liiku juuri ollenkaan, vaan makaa koko päivän esim. miekkakasvin lehden alla, joskus se sattaa siirtyy suodattimen taakse, mutta muuten se liiku akvaariossa ollenkaan.
Eip nuo meilläkään paljoa liiku, välillä ovat oikein liikkuvaisia, välillä toinen roikkuu suodattimessa ja toinen makoilee miekkakasvin lehdellä. Ja nehän liikuskelee mieluiten yöllä, meillä saa niihin elämää kurkulla.
Juu, tiedän että ovat yöllä liikkujia ainakin vissiin vanhempana. Kyllä tuo pienempänä liikku sekä päivällä että yöllä. Jospa se sitten syöpi ihan pilkkopimeässä, koska niin kauan kun olohuoneessa on valot se ei liiku.
Joo, liikkuu ne nuorena milloin sattuu, kyllä siellä yöllä liikettä on. Itse laitoin kuuvalot ihan sitä varten, että näen myös yöaikaan mitä siellä tapahtuu, taskulampulla sai vaan kaikki piiloon. Sitäpaitsi se miekkakasvi on partisten mielestä hyvää ja tulee kivoja riekiä koristeeeksi. Katsopa aamulla niitä kasviksia lähemmin, niistä kyllä partiksen syömäjäljet tunnistaa.
Meidän partis-neiti on tosi arka, ei kestä edes tuijotusta. Ei tule piilopaikastaan koskaan päivällä ulos, ja yöllä jos jokin edes liikahtaa se painuu heti takaisin piiloonsa.
Saisiko vaikkapa omenapuun oksa sitä vähän innostetua? Ettei aina vaan olisi siellä piilopaikassaan liikkumattomana. Ruokaakin se saa mielestäni liian vähän, kuparimonniset on tosi ahkeria syömään sen ruuat...