Keltakääpiöpari altaaseeni?
Valvoja: Moderaattorit
-
Helgaliini
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Keltakääpiöpari altaaseeni?
Sopisiko pari keltakääpiöahvenia 92 l (80cm) altaaseni? Kalastona on 1 kääpiörihma, 7 keisaritetraa, 6 täplämonnista. Tällä hetkellä vielä parven jämä 5 kiilakylkeä, jotka pääsevät muualle parven jatkoksi. Vesiarvot sopisivat lukemani perusteella näine hyvineen kääpiöahvenille (pH 6.5-7, pehmeä vesi, 25 astetta.) Turpeen lisäyskin olisi muun kalaston puolesta mahdollista ja jopa suotavaakin. Tuo kääpiörihma mietityttää, eli tuleeko ongelmia? Eihän rihmojen kyllä pitäisi olla äkäisiä muille kuin lajitovereilleen, ainakaan tuo ei kiinnitä muihin kaloihin mitään huomiota.
-
marikap
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura JAS
Mulla on ollut keltakääpiöahven pariskunnan kanssa samassa altaassa kääpiörihmakala pariskunta. Kääpiörihmauros oli sellainen puna sininen väritykseltään (mielettömän kaunis). Mieletön sotahan siellä syntyi. Keltakäppänä ukko ja kääpiörihmis ukko tappeli melkein kokoajan. Ajattelin ensin että menee ohitse tuo riitely kun tutustuvat toisiinsa ja ottavat omat reviirinsä, mutta se riitely oli jo niin rajua että pakko oli siirtää eri altaisiin. Tietystihän näissä kalalajeissa on erilaisia yksilöitä.
Mutta minulle kävi näin.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Edit. lisätty välilyönnit välimerkkien jälkeen ja pari pistettä. -Ylläpito
Mutta minulle kävi näin.
Edit. lisätty välilyönnit välimerkkien jälkeen ja pari pistettä. -Ylläpito
-
Helgaliini
- Junior Member

-
marikap
- Junior Member

Minä muistan itsekkin kuinka ihastunut olin kääpiörihmakalan väritykseen. Se on kaunis kala, mutta hirvittävän äksy. Minulla kävi samoin että ukko ajoi naaraan hengiltä.
Aina oli naaraan kimpussa ja muidenkin kalojen. Yksi päivä ihmettelin että missäs naaras on? Löysin sen kuolleena kookoksen sisältä. Uskon että uros ajanut sen sinne ja naaras ei ole päässyt enää pois tai uskaltanut tulla pois. Sitten siltä oli ilma loppunut
.
Myin uroksen eteenpäin ja näin keltakääpiöahvenet saivat oman altaan.
Keltakääpiöuros on mahtavan värinen. Minulla vaihteli väriään ainakin mielialojen mukaan.
Luovu sinäkin kääpiörihmakalasta ja tutustu keltakääpiöahventen veikeään elämään
.
Aina oli naaraan kimpussa ja muidenkin kalojen. Yksi päivä ihmettelin että missäs naaras on? Löysin sen kuolleena kookoksen sisältä. Uskon että uros ajanut sen sinne ja naaras ei ole päässyt enää pois tai uskaltanut tulla pois. Sitten siltä oli ilma loppunut
Myin uroksen eteenpäin ja näin keltakääpiöahvenet saivat oman altaan.
Keltakääpiöuros on mahtavan värinen. Minulla vaihteli väriään ainakin mielialojen mukaan.
Luovu sinäkin kääpiörihmakalasta ja tutustu keltakääpiöahventen veikeään elämään
-
Helgaliini
- Junior Member

No täällähän yllytetään salaliittoon
itseasiassa mulle on jo miehen vastusteluista huolimatta tulossa yksi uusi allas sukaravuille ja rasboroille...Sekin valitettavasti vaan 40 l (eikähän nuo sukaravut kauaa säilyisi kirjoahventen seurassa anyway)
Tuosta kääpiörihmakalasta en voi luopua, koska se on 4-vuotiaan tyttäreni Nemoksi nimetty lemmikki. Eli saa asua meillä kuolemaansa saakka. Ja yksikseen, koska tuntuu kuuluvan Natural born killers seuraan...Miten noin kaunis kala voi olla tuon luonteinen? Ja joka paikassa tituleerataan kiltiksi ja rauhalliseksi. Just luin Akvaariomaailmasta, ettei kääpiörihmakala hätyyttele muita kun oman lajinsa edustajia, ja sen seuraan sopii hyvin esimerkiksi pienet rauhalliset kirjoahvenet...Just joo.
Tuosta kääpiörihmakalasta en voi luopua, koska se on 4-vuotiaan tyttäreni Nemoksi nimetty lemmikki. Eli saa asua meillä kuolemaansa saakka. Ja yksikseen, koska tuntuu kuuluvan Natural born killers seuraan...Miten noin kaunis kala voi olla tuon luonteinen? Ja joka paikassa tituleerataan kiltiksi ja rauhalliseksi. Just luin Akvaariomaailmasta, ettei kääpiörihmakala hätyyttele muita kun oman lajinsa edustajia, ja sen seuraan sopii hyvin esimerkiksi pienet rauhalliset kirjoahvenet...Just joo.
Meillä on kyllä ollut koko ajan sukarapuja keltakääpiöahventen kanssa.
Miksi keltakääpiöahvennaaras jahtaa urosta?
Lainaus toisesta ketjusta:
Miksi keltakääpiöahvennaaras jahtaa urosta?
Juuso kirjoitti:Meille saatiin eilen pitkän odottamisen jälkeen kaveri keltakääpiöahvenelle. Nyt seuraillaan käytöstä. Mitä tuo tarkoittaa, kun entinen (naaras?) lähestyy uutta (koiras?) vinottain, tai siis lähes kyljellään uiden, ja yrittää "läpsäyttää" pyrstöllä? Uusi (koiras?) menee yleensä pakoon.
Entä miksi keltakääpiöahvenet suipistavat huuliaan? Ihan piti ihmetellä, miten noin pieni kala saa huulensa niin törrölleen.
-
marikap
- Junior Member

Keltakääpiönaaraan käytökseen urosta kohtaan on minulla itselläni ollut seuraavanlaisia syitä: Naaras haluaa että uros tulee hedelmöittämään kudun, poikaset ovat kuoriutuneet ( naaras huiskii pyrstöllään urokselle, että menee pois ), sekä ihan ilmoittaa urokselle kutemishalunsa
.
Silloin kun huomaa naaraan käyttäytyvän juuri noin kannattaa katsella ettei poikasia ole jo näkyvissä tai kutu jossain jo valmiina.
Silloin kun huomaa naaraan käyttäytyvän juuri noin kannattaa katsella ettei poikasia ole jo näkyvissä tai kutu jossain jo valmiina.
-
Joulutonttu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY
Re: Keltakääpiöpari altaaseeni?
Monnisia ei yleisesti suositella samaan akvaarioon kääpiöahventen kanssa, molemmat kun viihtyvät pohjan tuntumassa. Muutamia ketjuja täällä onkin aiheesta, kääpiöahvenet kun tuppaavat jahtaamaan ikävästi monnisia.Helgaliini kirjoitti:Sopisiko pari keltakääpiöahvenia 92 l (80cm) altaaseni? Kalastona on 1 kääpiörihma, 7 keisaritetraa, 6 täplämonnista. Tällä hetkellä vielä parven jämä 5 kiilakylkeä, jotka pääsevät muualle parven jatkoksi. Vesiarvot sopisivat lukemani perusteella näine hyvineen kääpiöahvenille (pH 6.5-7, pehmeä vesi, 25 astetta.) Turpeen lisäyskin olisi muun kalaston puolesta mahdollista ja jopa suotavaakin. Tuo kääpiörihma mietityttää, eli tuleeko ongelmia? Eihän rihmojen kyllä pitäisi olla äkäisiä muille kuin lajitovereilleen, ainakaan tuo ei kiinnitä muihin kaloihin mitään huomiota.
Toinen, ja se pahempi este on tuo kääpiörihmakalasi. Jos et kerran siitä halua luopua, niin siihen akvaarioon en pistäisi keltakääpiöahvenia. Ihan noiden yllä mainittujen syiden vuoksi ja sitten sen, että keltakääpiöt ovat sen verran ujoja kaloja, että niiltä saattaisi mennä ruoat ohi suun.
Meillä on kyllä ollut koko ajan sukarapuja keltakääpiöahventen kanssa.
Tuo kuulostaa kyllä ihan keltakääpiöiden kutuleikeiltä. Meillä on nimittäin juuri keltakääpiöahvenet kuteneet kolmannen kerran, lisäksi akvaariossa vielä kaksi kahden kuukauden ikäistä keltakääpiön poikasta.Juuso kirjoitti:Miksi keltakääpiöahvennaaras jahtaa urosta?
Juuso kirjoitti:
Meille saatiin eilen pitkän odottamisen jälkeen kaveri keltakääpiöahvenelle. Nyt seuraillaan käytöstä. Mitä tuo tarkoittaa, kun entinen (naaras?) lähestyy uutta (koiras?) vinottain, tai siis lähes kyljellään uiden, ja yrittää "läpsäyttää" pyrstöllä? Uusi (koiras?) menee yleensä pakoon.
Entä miksi keltakääpiöahvenet suipistavat huuliaan? Ihan piti ihmetellä, miten noin pieni kala saa huulensa niin törrölleen.
Tekevät minulla juuri tuollaista samanlaista jahtausta ym. ennen kutua. Kääpiöahvenet kutevat onkaloihin, meillä kutu on kookoksenkuoressa, jonka sisällä naaras vahtii kutua tiiviisti.
Itse huomasin kudun tässä edellispäivänä, kun naaras sujahteli vähän väliä kookokseen ja kurkki akvaarion tapahtumia onkalonsa suulta.
Omistan itse siis keltakääpiöahven pariskunnan, plus sitten poikaset siihen lisäksi. Koiras on upea sininen (opal) ja naaras nyt kudun aikaan ja muutenkin hienon sitruunankeltainen. Koiras on nyt n. 6-7 cm ja naaras ehkä 4 cm, korkeintaan vähän vajaa 5 cm.
Olen aivan ihastunut näihin ihanan persoonallisiin kääpiöahveniin, minulla eivät ole ollenkaan pelokkaita, se saattaa kyllä johtua siitä, että keltäkääpiöilläni on aivan oma lajiallas, jossa on kylläkin niiden lisäksi vain sukarapuja pitämässä altaan puhtaana.
Helgaliini, sinun täytyy kyllä hankkia vielä yksi allas lisää, jotta pääsisit seuraamaan kunnolla näiden ihanien pienten ahventen elämää!
-
Helgaliini
- Junior Member

Kiitos vaan hyvistä kommenteista, tuon kääpiörihman epäsopivuuden melkeinpä arvasinkin, mutta halusin tiedoille kokemusperäistä vahvistusta. Monnisten epäsopivuutta taas en ollut tullut edes ajatelleeksi, mutta sehän on ihan järkeenkäyvää, kun kääpiöahvenet muodostavat reviirinsä pohjan tuntumaan monnisten alueelle. Ei tästä taida ilman uutta allasta taaskaan selvitä, saas nähdä mistä finanssit tähänkin projektiin repäistään...itseasiassahan altaita on tulossa kaksi uutta. Hui, ihan itseäkin hirvittää.
-
marikap
- Junior Member

Minulla oli kyllä samassa 130l altaassa keltakääpiöahventen seurassa 4kpl pandamonnisia. Ei mitään ongelmaa. Kutuaikana moniset häädettiin kutupesästä kauemmaksi, samoin kuin muutkin kalat.
Ei esiintynyt monnisten jahtaamista. Voi tietysti olla että minulla oli vain 4kpl monnisia ja eivät siksi olleet keltakääpiöiden tiellä altaassa.
Taas voisi sanoa että keltakääpiöissäkin on monenlaisia yksilöitä
.
Oma keltakääpiöurokseni kupsahti 10cm kokoisena ja mitä itsehuomasin kymmenkunta poikaskutua tehneenä.Henkeä salpaavan kaunis tuo uros kyllä on
. Taidan hommata vielä uuden pariskunnan jokupäivä.
Ei esiintynyt monnisten jahtaamista. Voi tietysti olla että minulla oli vain 4kpl monnisia ja eivät siksi olleet keltakääpiöiden tiellä altaassa.
Taas voisi sanoa että keltakääpiöissäkin on monenlaisia yksilöitä
Oma keltakääpiöurokseni kupsahti 10cm kokoisena ja mitä itsehuomasin kymmenkunta poikaskutua tehneenä.Henkeä salpaavan kaunis tuo uros kyllä on