Kyseessä on noin 120*35*35cm allas eli tilavuutta n. 147l. (En tosin ole mitannut allasta, joten tarkistan asian. Kuitenkin arvelisin, että tilavuutta on noin 140-170l.
Akvaariovalaisin on altaan kanssa saman pituinen (2-putkinen). Edessä oleva putki on kuitenkin lyhempi ja taaempi ei edes toimi(valaisin rikki, ei putki). Miksiköhän toinen on lyhempi?
Akvaarion hoitoon saa hurjat 10e/lukukausi. Joten uutta valaisinta ei ole mahdollista saada. Talkkari ei kuulemma saanut takaputkea valaisemaan vaikka se onkin uusi. (Itselläni olisi 80cm, yksiputkinen tarpeettomana mutta hyötyykö tommonen akvaario siitä mitää?)
Pohjalla on vain noin 2cm teräväreunaista punertavaa soraa. Kasvit eivät siis pysy kunnolla pohjassa. Ajattelin ostaa uutta hienompaa hiekkaa, sillä sain aika vapaat kädet akvaarion hoitoon. Tosin tulen maksamaan hiekat luultavasti itse, joten ajattelin puhallushiekkaa. Onko suosituksia? Kannattaako alkaa kokeilemaan ''julkiseen'' akvaarioon? Ehkä vaaleampi pohja jotenkin ''toisi valoa'' toisen putken tilalle?
Kasvit voivat hyvin, joskin ovat vähän leväisiä. Jaavansaniaista ja vallisneriaa on yksi ja loput jotain mela- ja keihäslehteä. Eivät ainakaan vielä ole kärsineet valonpuutteestaa. Ajattelin hankkia jotain nopeasti kasvavaa ja vähällä valolla pärjäävää. Olenko ihan hukassa, jos hankin karvalehteä ja konnanputkea? Lämpötila akvaariossa lämpömittarin mukaan 28astetta, onkohan edes mahdollista ilman lämmitintä?
Sitten kaloihin..
n. 10 pikkuista neontetraa
2 kirsikkabarbia (uros ja naaras)
1 leväbarbi
3 maatiaispartamonnia (uros ja naaras ja ?)
Mitäs mä kalastolle teen? (Siihenkin kuulemma saa itse vaikuttaa, edellinen hoitaja oli ostanut nuo neontetrat keväällä)
Ajattelin kirsikkabarbilisäystä..ja ehkä täplämonnisia? Kuinkas tuon leväbarbin kanssa, muistaakseni parvikala, mahtuuko niitä lisää?
Partamonneja taitaa olla liikaa?
Keksiikö joku jotain juuri tuohon ''soppaan sopivaa''? Ehkä jotain isompaa Aasiasta, ehdotuksia?
Kiitos, jos joku luki ja vastaa