Vedenvaihtoväli

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kaitsu70
Starting Member
Starting Member

Vedenvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja kaitsu70 »

Miten usein kannattaa vaihtaa vettä uuteen merialtaaseen. Tuntuu et toi vesi haisis vähän pahalle. Kiitos etukäteen vastauksistanne.
heikki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja heikki »

Olen vaihtanut välillä kerran viikossa välillä kerran kuussa, yleensä kerran kuussa. Jotku kuulemma ei vaihda kuin kerran pari vuodessa?
patu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Aikaisemmin en vaihtanut vettä kuin muutaman kerran vuoden aikana, nyt olen pyrkinyt vaihtamaan 10% viikossa, en tiedä johtuuko sitten tästä muutoksesta mutta bryopsis on hävinnyt kokonaan, sitä nyt ei haitaksi ollut mutta ärsytti kun se alkoi kasvamaan hystrixissä josta se oli täys mahdottomuus repiä pois.
midas4
Junior Member
Junior Member

suodatuksesta

Viesti Kirjoittaja midas4 »

Kannattaa käyttää vaahdottimen lisäksi suodattimena myös aktiivihiiltä ja fosfaatinpoistorouhetta. Itse pidän aktiivihiiltä nykyään jatkuvasti, mikä takaa veden pysymisen kirkkaana ja vaihdan massat kuukauden välein.

Vettä pyrin vaihtamaan kerran kuussa n. 20% tai parin viikon välein 10%.

Sinun tapauksessa, kun allas on vasta perustettu kannattaa vaihtaa vettä aluksi useammin ja käyttää aktiivihiiltä ja fosfaatinpoistajaa.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

heikki kirjoitti:Olen vaihtanut välillä kerran viikossa välillä kerran kuussa, yleensä kerran kuussa. Jotku kuulemma ei vaihda kuin kerran pari vuodessa?
Ihan alkuaikoina, onkohan siitä nyt kohta kaksi vuotta, saimme vaihdettua kuukauden-kahden välein. Sen jälkeen vaihdot ovat olleet tosi harvassa. Tosin ehkä se tasoittaa, että altaan sisältö on joutunut muuttamaan kolme vai neljä kertaa ja aina silloin tulee väkisinkin tuoretta vettä mukaan... Parin viikon päästä pitäisi hinata purkki työhuoneesta olkkariin. Että siinä vaiheessa sitten taas ;) .
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
K.F.
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja K.F. »

Tämän vuoden aikana olen vaihtanut kolme kertaa vettä, yhden kerran 30L ja kaksi kertaa 10L...
kaitsu70
Starting Member
Starting Member

Vedenvaihto

Joo, kiitos paljon neuvoista.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

K.F. kirjoitti:Tämän vuoden aikana olen vaihtanut kolme kertaa vettä, yhden kerran 30L ja kaksi kertaa 10L...
,

..ja altaan koko oli...?
h u z k y
Member
Member

Re: suodatuksesta

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

midas4 kirjoitti:Kannattaa käyttää vaahdottimen lisäksi suodattimena myös aktiivihiiltä ja fosfaatinpoistorouhetta. Itse pidän aktiivihiiltä nykyään jatkuvasti, mikä takaa veden pysymisen kirkkaana ja vaihdan massat kuukauden välein.
Ajaako "nestemmäinenaktiivihiili" saman asian?
kaitsu70
Starting Member
Starting Member

Vedenvaihto

Altaan koko on 560l.
midas4
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja midas4 »

h u z k y kirjoitti:
midas4 kirjoitti:Kannattaa käyttää vaahdottimen lisäksi suodattimena myös aktiivihiiltä ja fosfaatinpoistorouhetta. Itse pidän aktiivihiiltä nykyään jatkuvasti, mikä takaa veden pysymisen kirkkaana ja vaihdan massat kuukauden välein.
Ajaako "nestemmäinenaktiivihiili" saman asian?
En ole nestemäisestä aktiivihiilestä kuullutkaan. Jotain fosfaatinpoistaja olen nähnyt kaupan hyllyssä myytävän pullossa, mutta en tiedä sanoa niistä mitään, koska olen käyttänyt suodatuksessa aina vain massoja. Mitenhän suodatusperiaate ylipäätään voi toimia nestemäisenä? Hmm...?
K.F.
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja K.F. »

Jorg kirjoitti:
K.F. kirjoitti:Tämän vuoden aikana olen vaihtanut kolme kertaa vettä, yhden kerran 30L ja kaksi kertaa 10L...
,

..ja altaan koko oli...?
No enemmän kuin tuo 10L :mrgreen:

Ämpäri on kätevä määre, tuon verran suurinpiirtein vaihtui vettä, kun imasin parista kohdasta kerääntyneen sontakasan pois.

Sittemmin olen päivittänyt pumpuiksi Tunzen TS24-paketin, eikä enää ole kasoja kertynyt...
h u z k y
Member
Member

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

midas4 kirjoitti: Mitenhän suodatusperiaate ylipäätään voi toimia nestemäisenä? Hmm...?

Ainetta laitetaan vähän altaan kiertoon ja se poistuu lian kanssa vaahdottimeen.Eli sitoo itseensä aineita.Tiedä sitten ottaako se jotain tärkeitäkin aineita pois...En usko.

"nestemmäinen a-hiili" vaikuttaa kuulemma positiivisesti veden kirkkauteen.Niin kuin perinteinenkin.
satuile
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja satuile »

Ensimmäisenä vuonna vaihdoin vettä noin joka toinen kuukausi 10%. Minusta oli ajatuksena ensin aika uskaliasta lähteä vaihtelemaan vettä. Hirvistytti, jos keikautan jonkun herkän tasapainon päälaelleen liiallisella lutraamisella. Tänä vuonna olen alkanut kokoilemaan uuden koulukunnan oppeja ja vähentänyt kaikenlaisen lisäaineitten tipotteluja (Groteck A,B & C) ja satsannut sen sijaan vedenvaihtoihin. Kesäloman jälkeen heinäkuun puolivälistä olen vaihtanut 250 litraiseen altaaseeni 60 + 60 + 40 litraa tuoretta suolavettä. Altaan voinnissa olen huomannut vain positiivisia tuloksia. Värit parempia ja ennen kaikkia kasvuvauhti :) Olen fragannut yhtä SPS koralliani jo 3 kertaa ihan vaan ettei sen latvat tulisi pintaan.... harvinaisen hyväkasvuinen yksilökö vain? En usko, kaikki muutkin ovat kiihdyttäneet kasvuaan. En meinaa pysyä tohveleissani, kun saan siirtyä lähitulevaisuudessa hieman suurempaan altaaseen (allas makaa makkarissa ja odottaa että saisin aikaiseksi pöydän sille). Silloin saan myös melkoisen vedenvaihdon aikaiseksi.
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Eiköhän tässä suolavedenvaihdossa ole sama tilanne kuin makeassakin. Jos vaihtovälit ovat pitkät, veden laatu ehtii hiljalleen muuttua paljonkin alkuperäisestä ja iso vedenvaihto heilauttaisi tasapainoa paljon. Vastaavasti tekemällä tiheästi vaihtoja ei veden laatu juurikaan muutu vaihtojen välissä eli lopputulos on tasa- ja parempilaatuinen ympäristö asukkaille.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Minä voin kertoa vanhasta altaasta kauhukuvan vedenvaihtoihin liittyen. Jostain syystä minun oli vaihdettava aluksi 7 päivän välein ja sitten 6 päivän välein vettä, jotta korallit eivät sairastuneet. Säännöllinen 10% vedenvaihto piti homman kuosissaan. En tiedä missä oli vika, mutta enemmän olisi kyllä silloin voinut testailla erilaisia absorvoivia aineita, kuten aktiivihiiltä... (ja tehokkaampaa vaahdotinta)

En sitten tiedä, että loppuiko vedestä jokin hivenaine, vai kasvoiko jonkin haitallisen aineen määrä liikaa vedessä, mutta eihän 10% vaihdolla paljoa vedestä mitään poisteta, mutta tuodaan lisää hivenaineita...
akvaarioprojekti
Member
Member
Akvaarioseurat: SMAS, TAS

Viesti Kirjoittaja akvaarioprojekti »

Kimmo S kirjoitti:Minä voin kertoa vanhasta altaasta kauhukuvan vedenvaihtoihin liittyen. Jostain syystä minun oli vaihdettava aluksi 7 päivän välein ja sitten 6 päivän välein vettä, jotta korallit eivät sairastuneet. Säännöllinen 10% vedenvaihto piti homman kuosissaan. En tiedä missä oli vika, mutta enemmän olisi kyllä silloin voinut testailla erilaisia absorvoivia aineita, kuten aktiivihiiltä... (ja tehokkaampaa vaahdotinta)

En sitten tiedä, että loppuiko vedestä jokin hivenaine, vai kasvoiko jonkin haitallisen aineen määrä liikaa vedessä, mutta eihän 10% vaihdolla paljoa vedestä mitään poisteta, mutta tuodaan lisää hivenaineita...
Mittailitko tuolloin kuona-aineiden määriä?
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

En mittaillut sen kummemmin, kh, ca ja mg olivat hieman alhaisia kovan kulutuksen takia ja PH ehkä hieman alhainen kalkkireaktorin takia, mutta korallit kasvoivat kuin rutto ja kaikki oli muuten hyvin.

Lisäksi HQIn polttimot oli ehkä hieman vanhat (+12kk)...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”