Silikonista kysyttävää

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Sarkka
Member
Member

Silikonista kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Eli: Ostin käytetyn 130-litraisen akvan ja siinä on sisäpuolella yhdessä kulmassa, noin 1/4 altaan korkeudesta, silikonista pieni muutaman millin kantiltaan oleva kolmionmuotoinen pala pois, kärki nurkkaan päin. Onko tämä miten akuutti korjattava? Ajattelin itse seurata tilannetta ja jossain vaiheessa uusia silikonin. Onko mahdollista uusia pelkkä yhden kulman sisäsilikoni, kun muut silikonit näyttävät ihan ehyiltä? Akva on neljä vuotta vanha. Miten tuollaiset pienet silikonipuutteet yleensä kestävät? Voivatko ne edetä ja sitten aiheuttaa vuodon vai voivatko ne säilyä ennallaan pitkäänkin (ja tällöin ei syytä liene huoleen)?

Ja miten on, jos vuoto tulee, niin alkaako allas vuotaa tihkuttamalla vai ryöpsähtääkö sieltä kertalaakista vedet pihalle?

Ensimmäinen akvani ja kokemusta tällaisesta ei ole, joten kuulisin mielellään kokeneempien mielipiteitä asiasta... kiitos jo etukäteen.
Sadar
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Sadar »

Riippuu niin paljon siitä missä kunnossa varsinaiset saumasilikonit ovat. Jos ne on kohtuullisen tuoreet niin saattaa kestää. Et kerro onko kysessä kehysakvaario vaiko liimalasi. Kehysakvaariossa tämmöinen pieni silikonivaurio ei ole niin paha kuin liimalasivadissa.

Voin kuiten kin suositella, että silikonit kannattaa uusia aina kun niiden kunto aiheuttaa huolta, silikoni ei ole kovin kallista ja saumojen uusiminen ei ole ainakaan heikennys. Miksi nukkua yönsä pelossa, että koska vedet on olohuoneen permannolla?

Itse tarkistan silikonit akvaarion puhdistuksen yhteydessä, tähän asti n. 1,5 vuoden välein, ja uusin sisäsaumat jos niiden alle on alkanut kasvaa levää. Jossakin akvaariokirjassa oli suositus silikonien uusimista, mutta en nyt muista kuinka usein.

Jukka Järven sivuilla on kivasti ohjeet myös tähän hommaan ja niin moneen muuhunkin... (http://aquahoito.info/suomi/ohjeita/uusiminen.php)
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kokemuksia ei ole, mutta kun tuo akvaario nyt on kuiva, niin mikset korjaisi tuota kohtaa.
Ja näin se käy, jos kokonaan uusit:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/uusiminen.php
Jos vain osittain, niin sitten soveltaen.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Sarkka
Member
Member

Ok, kiitos. Akva on nyt siis käytössä eikä vuoda. Ja kyseessä on ihan normaali akvaario, siis ilman kehyksiä.

Niin mä vähän ajattelinkin, että laitan silikonin siitä yhdestä kulmasta uusiksi ainakin tässä ennen kesälomia...

Mä vähän kattelinkin jo noita silikonin uusintasivuja jo valmiiksi...

Mistä muuten kannattaa ostaa akvaarioon soveltuva silikoni? Saniteettisilikonihan oli ainakin kielletty, mutta mnkähän tyyppiset silikonit noin muuten soveltuu?
Sadar
Member
Member

Normaali rautakaupasta saatava yleissilikoni kelpaa, jos haluaa värjättyjä ja olla varma siitä että se sopii myös akvakäyttöön kannattaa katsoa jostakin akvaarioliikkeestä.

Minulle on aina käynyt ihan perussilikoni.

1 panos perussilikonia oli jossakin 10€ tienoilla, varmasti halvempaakin, mutta se tarvitsee erillisen silikoniprässin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Kannataa varmistua siitä että silikoni soveltuu akvaariokäyttöön. Siitä on tällöin joko kirjallinen mainita ja/tai akvaarion kuva. Ei kannata olettaa että se muutoin on käypää.
Monissa silikoneissa on homeentorjunta-ainetta, mistä kalat eivät tykkää.
Sarkka
Member
Member

Tuolla aiemmin annetussa linkissä olikin noista ostopaikoista...

Kertokaas nyt kauhukokemuksia ym. mielenkiintoisia tarinoita silikonien tiimoilta... :mrgreen:
Mä nyt odottelen tässä muutaman viikon ainakin, että kalat saa "kotiutua" kunnolla, en nyt jaksa uskoa, että tuo allas nyt ihan tässä lähiaikoina alkaa tihkuttamaan. Kun se kohta tosiaan on pieni ja näyttää siistiltä ja muutenkin stabiililta...

Tuosta akvan puhdistuksesta ja kuivatuksesta kysyisin: kun mä putsaan ja uusin sen yhden sauman, niin miten pitkään mun täytyy odottaa puhdistuksen jälkeen, että voin laittaa siihen sen uuden silikonin? Pyyhitäänkö, puhalletaanko föönillä tms. kuivaksi vai annetaanko vaan olla, kunnes on silmin ja sormin todettuna kuiva?
Sarkka
Member
Member

Tarjoustalosta just kattelin silikoneja. Plastic Paddingin 70 ml (muistaakseni koko oli tuo) tuubi maksoi prässeineen 4,50 e. Ja oli nimenomaan akvaarioon soveltuvaa kirkasta silikonia tai ainakin niin tuubin kyljesssä väitettiin.
Oiskohan tuo hyvä..? Kallis se ei ainakaan olisi...
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Sarkka kirjoitti:Tarjoustalosta just kattelin silikoneja. Plastic Paddingin 70 ml (muistaakseni koko oli tuo) tuubi maksoi prässeineen 4,50 e. Ja oli nimenomaan akvaarioon soveltuvaa kirkasta silikonia tai ainakin niin tuubin kyljesssä väitettiin.
Oiskohan tuo hyvä..? Kallis se ei ainakaan olisi...
Aika hintavaa tuo on sillä itse ostin 300ml tuubin Bostikin akvaariosilikonia Starkilta hintaan 5,60€. Tokihan vaikuttaa se seikka mikä myyntipaikka on itseäsi lähinnä. Tuskinpa noissa laaduissa on huomattivia eroja kuhan on vain akvaariokäyttöön tarkoitettua.
Sarkka
Member
Member

^Mitens tuo silikonin menekki? Mihin esim. tuo 300 ml riittää? Kun mun tarvitsisi periaatteessa vain laittaa yksi kulmaus uusiksi, toinen juttu tietysti miten monta kertaa sen joudun tekemään. :mrgreen:
Sadar
Member
Member

300ml silikonia saumaa koko vadin sisäpuolelta. Jos tekee vastaavan kokoisen liimalasiakvaarion kokonaan uusiksi, niin menekki on 2-3 patruunaa. Tarkoitus ei ole uittaa vatia silikonissa. :)

Saumauksessa kannattaa huolehtia siitä, että saumattava kohta on puhdas vanhasta silikonista ja kaikesta rasvasta, mukaan lukien ihorasva. Eli saumattavaa aluetta ei tule kosketella puhdistuksen jälkeen.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Jos vähänkin epäilee omaa taitoaa tehdä siisti sauma, kannattaa maalarinteipillä suojata tulevan sauman ulkoreunat. Kun silikoni on levitetty ja sauma siistitty pyöreällä lastalla tai fairyveteen kastellulla sormella, vedetään maalarinteipit pois. Tuloksena on terävät siistit saumojen reunat ja ohuet saumat. Jos silikonia silti leviää väärään paikkaan, annetaan sen kuivua kunnolla, ja leikataan vasta sitten vaikka mattoveitsen terällä pois.
Sarkka
Member
Member

Täällä tosiaan yksi epäilevä Tuomas, joka ei luota omiin taitoihinsa näissä silikoonausasioissa sitten pätkääkään, aloittelija kun on... Nuo ohjeet tuolla linkissä olivat kyllä todella hyvät ja tuota maalarinteippiäkin tulen varmasti käyttämään. Jos ohjeita seuraa ja kärsivällinen on, niin kai se onnistuu ihan aloittelijaltakin...?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Se selviää sinulle vasta kun olet ensimmäisen sauman tehnyt. [;)]
Kaaka81
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaaka81 »

Suosittelen oikein erityisesti tuota maalarinteipin käyttöä, sillä tuore silikooni istuu tiukassa!

No tiedänhän seuraavaa kasatessa miten se tulee tehdä, jostain syystä jäi tuo teippi kohta noista ohjeista lukematta ja meni sitten melkoisesti aikaa rapsutellessa levinnitä silikooneja pois.

Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi :mrgreen:
Sarkka
Member
Member

Kaaka81 kirjoitti:Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi :mrgreen:

:mrgreen: Kuvaa minun tekosiani monessa suhteessa. Saanhan tuon sigikseni?
Kaaka81
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Samoin allekirjoittaneen, ihan muuten itse olen tuon sloganin keksinyt (kai?)

Bostikin lasisilikoni 300ml maksoi meidän paikallisessa Prismassa 4,95€ tuubi ja Keravan Honkkarissa 4,50€. Sika pistooli maksaa jotain 3-5€ eli ei oo kallis.

Mitä tuo sigi tarkoittaa? Näin "maalaisena" ei voi kaikkea tietää...
Sarkka
Member
Member

Sigi eli allekirjoitus on viestiisi alas tuleva tekstipätkä tai kuva.

Toi vaan on nimittäin h*tin hyvä... :mrgreen:
Kaaka81
Junior Member
Junior Member
Viesti:

No noinhan mä arvelinkin, mutta lainaa vaan!
mrmaccio
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mrmaccio »

Vaihdoin hiljattain yhteen altaaseen silikoonit ja löysin silikoonia hakiessani robin hoodista lastasarjan jolla silikoonit oli helppo levittää ja tuli todella suoraa saumaa... kuitenkin maalarinteippiä käytin sauman suoristamiseen
Sarkka
Member
Member

Kyllä mä varmaan muistin tuon Tarjousladon tuubikoon väärin, kerran sitä silikonia noin halvalla saa...
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Sarkka kirjoitti:Kyllä mä varmaan muistin tuon Tarjousladon tuubikoon väärin, kerran sitä silikonia noin halvalla saa...
Pieni tuubi on usein suhteessa kalliimpaa kuin iso. Myös myyntipaikoissa on eroja esim. tuo Starkkihan on oikea rakennustarvikeliike ja siksi edullisempi. Et ole välttämättä katsonut hintaa väärin sillä Teesikin myy ainoastaan pientä tuubia joka soveltuu akvaariokäyttöön ja hintaa tuolla 70ml tuubilla on yli 5 euroa. Itse olen uusinut useammasta akvaariosta silikonit jolloin varsinkin hintojen vertailu on tuonut minulle tuntuvia säästöjä.
Sarkka
Member
Member

Niin, tosiaan tuota mrmaccion suosittelemaa lastasarjaakin voisi jostain etsiskellä...
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
Lukettaja
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lukettaja »

Voisiko joku valottaa minkä merkkistä silikonia saa mustana :? siis joka soveltuu akvaarioon.
240l+50l+2*Sfinx
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Lukettaja kirjoitti:Voisiko joku valottaa minkä merkkistä silikonia saa mustana :? siis joka soveltuu akvaarioon.
Ainakin Perennator AQ201 soveltuu akvaariokäyttöön ja on saatavilla mustana.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”