Tuukkis kirjoitti:Mitäköhän haittaa siitä vedenparannus aineesta on. Bisnesmiehet eivät käytä parannusaineita koska maksimoivat voiton ja oikeilla bisnesmiehillä altaat missä kraanavettä (sadevettä)seisotetaan ennen akvaarioihin lisäämistä.
Ne bisnesmiehet asuu tropiikissa.
Itse olen käyttänyt tuota easylifeä jo ennenkuin sitä alettiin tuoda virallisesti maahantuojan toimesta tänne. Täytyy sanoa että on aika fakiiri jos sillä saa jotain vahinkoa aikaan.
Kyllä se on edelleen hoitajan toiminnassa vika jos tulee äkkinäisiä kovia muutoksia huononpaan suuntaan kaloissa.
Haittaa?? En tiedä, mutta mitä hyötyä??
En laittaisi arvokkaiden luonnokiekkojeni veteen mitään aineita joiden vaikutuksia en tarkalleen tiedä.
Mittaappa sähkönjohtavuus ennen ja jälkeen aineen lisäämisen.
olen itse testannut aikoinani eri merkkisen tuotteen kanssa tuon ja tulokset ovat yllättäviä.
Itselläni on ollut erittäin puhdasta pohjavettä käytössä.
Olen myös käyttänyt viljelyssä käänteisosmoosivettä, pitäisikö siihenkin heittää tuota, kun tulopuoli on kuitenkin raakaa vesijohtovettä?
Jos aineesta ei ole kuin hyötyä niin mikset kokeilisi laittaa sita 1:1.
Uskotko että esimerkiksi levämyrkkyä kannattaa käyttää kiekkoaltaassa.
Tiedän että olet kokenut kiekkomies mutta jos saisit kiekoillesi esim. hiekkaharjujen suodattamaa pohjavettä jonka sähkönjohtavuus olisi vaikka n. 50mS niin laittaisitko silti tuota tohnää joukkoon.
Saksalaisten tekemissä akvaariopaketeissa on mukana aktiivihiilipatruuna koska saksalaisten vesijohtovesi on erittäin paljon huonompaa kuin Suomessa käytettävä juomavesi, vedenparannusaineet on myös kehitetty tällaista akvaariovettä käyttäville.
Näiden Saksalaisten akvaariopakettien ohjeissa myös käsketään suodattamaan akvaarioon laitettu vesi mukana tulleella hiilipatruunalla ainakin viikon verran ennen ensimmäisten kalojen tuontia altaaseen.
Varmaan muistat Pentti Tuomisen jolla oli käytössä Turun seudun yleisesti huonomaineisena tunnettu vesi. Johtoveden PH arvo vaihteli 8ja 9 välissä ja vesi oli erittäin kovaa. Tuominen ei halunnut kuitenkaan ammattimaisen viljely toimintansa takia käyttää kyseisiä aineita koska vettä kului todella paljon päivittäin.
Kuitenkin kyseisen kaverin kiekonviljely oli varmasti Suomen mittakaavassa melkoinen saavutus ja kalat täysin tautivapaita isoja ja komeimpia mitä olet itsekkään koskaan livenä nähnyt, kunnes kohtasivat kaukoidästä tuotettuja lajitovereitaan, mutta se onkin jo toinen juttu.
Mitenköhän toinen kiekkoguru, Tihe käytti omissa viljely hommissaan näitä aineita, olisi kiinnostavaa kuulla asiasta.
Täällä asuinpaikkakunnassani on useimmissa kaupungin osissa todella puhdas hiekkaharjujen suodattama pohjavesi, eikä tulisi mieleenkään lyödä joukkoon mitään kemikaaleja.
Ymmärrän niiden käytön todella huonolaatuisissa vesissä tai kloorausten yhteydessä jos silloin on pakko vaihtaa vettä.
Muuten ne ovat yhtä turhia kuin samppanja vispilä meikäläiselle.
Itselläni on ystävinäni myös akvaariokauppiaita mutteivat ole sanoneet mitään hirveän ylistävää kyseisistä tuotteista, vaan myyvät minulle vain todellisia akvaariotarvikkeita, eivätkä tyrkytä esimerkiksi muovisia merirosvolaivoja altaaseen.
Toivon ettet ota nokkiisi, sillä arvostan saavutuksiasi kiekkojen parissa ja tämä on vain henk. kohtainen mielipiteeni.
Terveisin A.J.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>
En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)