Massoista kysymys, esim. Eheim 2213

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
akvaristi78
Starting Member
Starting Member

Massoista kysymys, esim. Eheim 2213

Viesti Kirjoittaja akvaristi78 »

Heissan, Tuollaista olisin kysynyt ulkosuodattimien käyttäjältä, minkälaisia massoja/suodatinlevyjä olette käyttäneet.

Eli tarkoitan että sain liikkeestä useampia neuvoja ja vähän jäin ihmettelemään, kun sanottiin pelkkiä filttereitä tai massoja,
osaisiko joku täsmentää?

Sitten vielä sellainen asia että vanhemmassa ulkosuodattimessa
Eheim 2213 tuli sellainen valkoinen "verkko" mukana?
Mikäs tämän tarkoitus, olisiko neuvoja ja kuvia.

kiitos kaikille vastanneille.
Skerries
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Skerries »

Itsellä on massat ihan vaan valmistajan suosituksen mukaan.

Vaihtoehtojahan riittää. Haulla niitä saa esiin.

Siinä neljän sivun verran verkkokaupan tarjontaa.

Se verkko lienee sellainen, jonne voi laittaa suodatinsoraa tai makarooneja, ettei ne sekoitu keskenään. Itse suosin erillisiä erottavia kerroksia suodatinmattokiekkoja tai Ehfifixiä.

Haulla löytyi esimerkiksi yksi mielenkiintoinen, jonka sisällä on linkki toiseen mielenkiintoiseen keskusteluun.
If you want the rainbow, you gotta put up with the rain. - Steven Wright
vinkulelu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vinkulelu »

Vähän aiheesta poiketen, mutta mulla on 70l akvaario, johon olen hommaamassa uutta suodatinta. Ajattelin Eheimin 2208, mutta se kai on liian pieni? En kyllä haluaisin 2210, tuntuu että se on ihan mahdottoman iso koko purkkiin..
140l ja 70l purtelot. Myös kolme koirariiviötä löytyy ;)
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Eikä ole liian iso 2210 tuohon purkkiin, vaan erittäin sopiva. Osta pois vaan. :)
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

vinkulelu kirjoitti:Vähän aiheesta poiketen, mutta mulla on 70l akvaario, johon olen hommaamassa uutta suodatinta. Ajattelin Eheimin 2208, mutta se kai on liian pieni? En kyllä haluaisin 2210, tuntuu että se on ihan mahdottoman iso koko purkkiin..
Eheim 2208 on ehdottomasti liian pieni, se kun on tarkoitettu 30-60 litraisiin ja aina tehoja saa olla enemmän. 2210 on sopiva tai sitten joku ulkosuodatinkin olisi hyvä ratkaisu esim. Eheim classic [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
vinkulelu
Junior Member
Junior Member

Siis mietin vaan, että se 2210 olisi mun silmään vähän suuri noin pieneen akvaarioon, kun meidän 140l purkissa on juuri tuo 2210. Pakko se on sitten kai sellainen ostaa, vaikka möhkäle onkin..

Niin ja ulkosuodattimista en tiedä yhtikäs mitään, että miten toimivat jne.. Jotain yritin lukea, mutta enpä pahemmin ymmärtänyt :D
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Ulkosuodatin laitetetaa altaan ulkopuolelle, vain imu ja paluuputket tulevat tietysti altaaseen sisäpuolelle. Ulkosuodatin on paljon huoltovapaampi eli sitä ei tarvitse puhdistaa kovin usein (n. 4 krt vuodessa) . Lisäksi hyödyllinen bakteerikanta säilyy tässä paremmin kuin sisäsuodattimessa. Tässä vielä tietoa:
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... s_ulko.htm
vinkulelu
Junior Member
Junior Member

Tuo kyllä sopisi minulle siinä suhteessa hyvin, että ei tarvitsisi niin usein puhdistaa eikä edes veisi tilaa jo pienessä akvaariossa ;) Mitä suosittelisit tuon kokoiseen akvaarioon? Purkkiin tulee sinineoneja, ottoja, nuolimonnisia ja perhosia.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Minulla on ollut nyt kk päivät Eheim 2213 ulkosuodatin 84 litraisessa ja aiemmin oli juuri tuo Aquaball ja nyt on kyllä paljon kirkkaampi vesi. Hiljainenkin tuo pönttö on. Suosittelen [;)] .
Eheim 2213
vinkulelu
Junior Member
Junior Member

Mutta tuo Eheim 2213 on tarkoitettu yli sadan litran purkkeihin? Ja tuo linkki, jonka marinum laitoit, mitä muuta tuon paketin lisäksi pitäisi ostaa, jotta se olisi toimiva? :o Oon ihan pihalla. Kovin kalliita ovat nuo ulkosuodattimet..
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Tuo 2213 sopii oikein hyvin pieneenkin tankkiin, suodatus parempi ylimitoittaa. Minä ostaisin TÄMÄN paketin, mukana tuplahanat, jotka helpottavat huoltoa, saman hommasin itsekin. Sitten massat päälle, niin paketti on valmis. Ovat juu kalliimpia kuin sisäsuodattimet, mutta vievät paljon vähemmän tilaa akvaariosta ja puhdistusväli harva. Oma 2213 on 98 litraisessa ja olen sen vuoden aikana putsannut muistaakseni 3 kertaa.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Malys kirjoitti:Tuo 2213 sopii oikein hyvin pieneenkin tankkiin, suodatus parempi ylimitoittaa. Minä ostaisin TÄMÄN paketin, mukana tuplahanat, jotka helpottavat huoltoa, saman hommasin itsekin. Sitten massat päälle, niin paketti on valmis. Ovat juu kalliimpia kuin sisäsuodattimet, mutta vievät paljon vähemmän tilaa akvaariosta ja puhdistusväli harva. Oma 2213 on 98 litraisessa ja olen sen vuoden aikana putsannut muistaakseni 3 kertaa.
Tuossa paketissa on siis suodatuslevyjä (aktivihiili, karkea ja hieno) mukana, mutta ei biologisia massoja. Itse hommasin tuohon substratit sisälle.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Ei antanut mokoma enää muokata. Eli jäi lisäämättä:

Jotta tuosta suodattimesta saa hyvän suodatukseltaan, niin ostaa makarooneja ja palleroita. Kumpaakin pari litraa ja jää vähän yli varastoonkin. Noita ei tarvitse olla jatkuvasti vaihtamassa, vaan toimivat vuosia.
vinkulelu
Junior Member
Junior Member

All right, pitänee miettiä tuota. Toisaalta kyllä haluttaisi mielummin ulkosuodatin, kun purkki muutenkin pieni niin säästyisi tilaa. Ainoa ongelma on vain se, että itselläni ei ole välttämättä varaa pulittaa suodattimesta noin paljoa enkä tiedä kuinka innoissani vanhempani olisivat noin kalliista ostoksesta.

Myös tuleville perhosille olisi varmaan hyvä, jos olisi ulkosuodatin, kun sehän on tehokkaampi ja pitää näin veden kirkkaampana ja puhtaampana kuis sisäsuodatin? :) Jänskättää kun haen kalasia huomenna! :) Ja kun minulla ei ole oikeastaan koskaan ollut mitään ns. vaativia kaloja ja nyt tulee perhosia, jotka ovat hieman vaativampia. Toivottavasti taidot riittävät :P Mitäs neuvoja antaisitte? Esim. sisustukseen?
vinkulelu
Junior Member
Junior Member

Menin ja ostin sitten Tetratec EX600 tuohon purkkiin, piti myyjä niin hyvän mainospuheen. Ja Tetrahan on hyvä merkki kuitenkin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”