...poikasaltaassa?
Eli kyeessä on vuoden verran käytössä ollut 65 -litrainen poikasallas, jossa asukkaina on monnisten ja partisten poikasia, eri-ikäisiä.
Olen vaihtanut vesiä 5-7 päivän välein jatkuvasti, mittaillut vesiarvoja enää vain 2-4 viikon välein, koska arvoissa ei koskaan ole ollut heilahduksia mihinkään päin.
Tänä aamuna huomasin poikasaltaasta huonossa hapessa olevan monnisenpoikasen. Kun oli kiire töihin, pelastin sen haavilla isoon altaaseen ja heti kun pääsin kotiin, aloin tutkin allasta. Silmään sattui heti, että vesi oli "punaista" ja nitriittitesti kirkuikin sitten tulipunaisena.
Suodatin toimi, edellisestä vedenvaihdosta 4 päivää. Vaihdettu noin 2/3 osaa.
Poikasia ruokin kyllä useamman kerran päivässä, mutta en mielestäni "yli" ja kelluvassa poikasaltaassa olevilta pikkupoikasilta imen aina ruiskulla pois ylijääneen ruuan (ruokin niitä ihan pohjatabuilla).
Nyt on vettä vaihdettuna - mutta mitäs nyt jatkossa?
Mikä nosti nitriitin?
Valvoja: Moderaattorit
^Pohjahiekkaa on vähän, ei paljon, juuri jotta näen helpommin ettei pohjalle jää moskia.
Hanavesi testattu, se on ok.
Ja kyllä, ruokinta on ehkä parissa viikossa lisääntynyt, kun partikenpoikasia on ilmaantunut isoon altaaseen ja olen niitä onkinut sieltä poikasaltaaseen & kasvamassa on juuri pari viikkoa sitten kuoriutunut iso monnisten poikasten lauma...
Hanavesi testattu, se on ok.
Ja kyllä, ruokinta on ehkä parissa viikossa lisääntynyt, kun partikenpoikasia on ilmaantunut isoon altaaseen ja olen niitä onkinut sieltä poikasaltaaseen & kasvamassa on juuri pari viikkoa sitten kuoriutunut iso monnisten poikasten lauma...
Riippuen suodattimesta, typenkierto on paljolti pohjahiekan varassa. Tyypillisesti lähes kokonaan. Suosittelen ilmatoimista perinteistä, kuten täällä: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 5&start=30 Kuvakin siellä löytyy.
On hyvä tietää, että kloridit vedessä vähentävät nitriitin toksisuutta. 1/3 - 1/2 tl merisuolaa (karkeaa ruokasuolaa) voisi olla tässä paikallaan 60-litraiseen. Nitriittimyrkytyksen oireet tulevat myös paitsi nitriittipitoisuudesta myös altistumisajasta.
On hyvä tietää, että kloridit vedessä vähentävät nitriitin toksisuutta. 1/3 - 1/2 tl merisuolaa (karkeaa ruokasuolaa) voisi olla tässä paikallaan 60-litraiseen. Nitriittimyrkytyksen oireet tulevat myös paitsi nitriittipitoisuudesta myös altistumisajasta.