Uutta ruokaa monnisille

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

marinum kirjoitti:
miljoonakala84 kirjoitti:Mie oon laittanu noita Tetra Wafermix pohja tabuja 5. Hyvin sövät kaikki
jopa Neonit nyppivät niitä.
Eikös kahdeksalle monniselle 5 tablettia kerralla ole jo vähän liikaa?
Minulla on parikymmentä monnista ja tabuja laitan kerrallaan ehkä kaksi :roll: . Putoaahan sinne pohjalle muilta kaloiltakin ruokaa.
Muistui vaan mieleeni, että joskus ihmettelit kuinka sinun neontetrasi ovat niin pömppömahaisia :mrgreen: , ehkäpä syykin selvisi [;)] .
Mie vaan oon aatellu, että kun kerran on noita pohja tabuja niin syötän niitä noille pohjakaloille ja, hiutale ruoat jätän Neoneille. [:I] Mutta ehkä mie rupean antamaan noille monnisille kin niitä hiutaleita. Annan sen verran enemmän että tippuu pohjallekkin. :D
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Älä niin tee, vaan anna molempia vähemmän. [;)]
En tiedä paljonko sinulla monnisia on, mutta jos niitä on alle 10 pyrstöä, 1-2 tablettia päivässä riittää kyllä. Ja hiutaleita kannattaa yrittää antaa sen verran vähän, ettei niitä ainakaan isoja määriä putoa pohjalle, koska ne ajautuvat siellä kevyinä palasina helposti kivien ja kantojen alle, missä ne sitten mätänevät syömättöminä.

Ainakin tuo on oma periaatteeni. :)
Itse annan neljälle noitamonnille, partikselle (6 cm) ja kampaokamonnille (7 cm) yleensä yhden-puolitoista isoa tablettia illassa.
Toisen altaan lauma, joka sisältää harlekiininuoliaisia, juovaokamonnin, pienen ripsimonnin ja partiksen, taas saa 2-3 tablettia palasina.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

No monnisia miula on 8 plus partamonni.
Noita hiutaleita olenkin pyrkiny antamaan vähän, ei niitä kyllä hirveesti pohjaan joudu koska neonit syövät niitä sen verran ahneesti. :)
7330 mitä tarkotat tuolla isolla tabletilla, sitäkö joka kiinitetään akvaarion lasiin vai? Itelläni on semmosiakin tabletteja ja niitä oon antanu 11/2 .
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Juu, sellaista lasiin kiinnitettäväksi sopivaa isoa tablettia tarkoitan. :) Sellaisia riittäisi kaloillesi mielestäni yksi tai jopa vain kolme neljännestä. Tosin ruokinkin itse kalojani aika säästeliäästi moneen muuhun verrattuna, näköjään. [;)]
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuon ison tabletin oon vielä murustellu pienemmäksi, jotta ei tulisi niin tungosta.
tuukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 21:48, 16.08.2006
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tuukka »

Olen antanut seitsemälle kuparimonniselle päivässä 3-4 Sera Viformoa puolikkaiksi murrettuina, ja niiden lisäksi partikselle yhden JBL Novo Pleco chipsin päivässä.

Kiilakylki- ja neontetraparvet saavat TetraMiniä, Tetra Delica Mixiä ja Tetra Pro Vegetablea vaihtelevasti. Toki noistakin osa tippuu pohjalle monnisten ja partiksen riemuksi :)
Damae
Junior Member
Junior Member
Viestit: 191
Liittynyt: 15:36, 22.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja Damae »

Minä annan 19 monniselle ja neljälle levikselle kerran päivässä:

1 x Sera Viformo
2 x TabiMin
2 x PlecoMin

Mielestäni tuossa on kyllä jo liikaa, kun vielä isopurje saa mixinsä/kurpitsansa niin jäähän siitäkin mussuttamista. Ahneimmat monniset alkaa muistuttaa jalkapalloa.. :roll: Toisaalta tuntuu että pienimmät monniset ei kasva -> eivät saa tarpeeksi ruokaa. Mutta kyllä kai ne jotain suuhunsa saavat kun elossa pysyvät.
Pessimisti ei pety.
tuukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 21:48, 16.08.2006
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tuukka »

No ilmankos mullakin isoimmat monniset on aika pulleita 8O ja mä kun oon luullut että ovat vaan kutuvalmiina. Unohdin sanoa että olen usein yöksi laittanut vielä pari PlecoMiniä altaaseen. [:I]

Pitänee vähentää ainakin Viformot puoleen.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

tuukka kirjoitti:No ilmankos mullakin isoimmat monniset on aika pulleita 8O ja mä kun oon luullut että ovat vaan kutuvalmiina.
Niin mistäköhän sen pystyisi varmimmin erottamaan, onko pulleus lihavuutta vai kutupyöreyttä :roll: ? Paitsi paastoamisella :mrgreen: .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Seraphy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 00:19, 14.12.2006
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Seraphy »

Täytyy tunnustaa että hamstraan kalanruokia ihan liikaa [:I] Jotenkin on iskostunut päähän sellainen ajatus, että pari ruokapurkkia ei riitä, vaan niitä täytyy olla paljon. Laskin purkit nopeasti, 15 purkkia kalasille ja yksi ravuille tarkoitettu ruoka. Altaassani siis on 7 monnista, yksi partis, 6 mustaneontetraa, sekä taisto. Ruokin kaksi kertaa päivässä, tosin pari kertaa viikossa partis saa iltapäivällä tuoreruokaa ja muut kalat tubifexiä ym herkkuja. Kerralla ruokaa annan pohjakaloille 1-2 tablettia murrettuna osiin ja pintakalasille pienen mittalusikan verran hiutaleita/muroja. Iltaruokinnassa partis saa myös oman vihertabletin puolikkaan.

Näitä ruokia siis kaloilleni:
O.S.I Shrimp pellets
Sera Viformo
JBL NovoPleco chips
JBL NovoTab
Tetra WaferMix
Hikari sinking wafers

TetraMin
TetraMenu foodmix
Nutron Hi-Fi (ei oikein maistu kaloille..)
JBL Krill
TetraPro crisps

JBL NovoFex
JBL NovoDaph
TetraDelica Bloodworms
Sera Mixpur

Hikari crab cuisine (ravuille)

EDIT: Juu, meniköhän OT:ksi :mrgreen:
128l seura-akvaario.
dth
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 21:49, 17.06.2002
Paikkakunta: Helsinki/HAS

Viesti Kirjoittaja dth »

Eihän siinä mitään pahaa ole että ruokia on erilaisia. Kannattaa kyllä jokaisesta avatusta purkista vähintään puolet (tai enempi) laittaa pakkaseen niin ne säilyvät paremmin. :)

Edittiä; niin, vois kai listaa sitten ne ruuat mitä omille monneille syötän. Eli JBL pleco chips, Hikari sinking wafers, Sera viformo, Sera plankton tabs, Sera spirulina tabs, Omega one shrimp pellets, vihanneksia imusuille ja pintakaloilta putoavaa ruokaa mm. NLS small fish formula, tubifex.
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Miula ois pari kysymystä.
1 Kun täälä on ollu puhetta kalojen lihavuudesta, niin miten erottaa lihavan kalan mätiä täynnä olevasta kalasta?
2 Pitääkö tämmönen paikkaansa että avattua kalanruoka purkkia tulisi säilyttää vain 2-4 kuukautta ja heittää sen jälkeen pois.
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

1. Meillä ainakinpojaton hoikkia,tytöt pyöreitä... ja tytöt hoikistuilee vähän väliä... Eli jos pojatkin on pyöreitä, ruokaa on liikaa...

2. Näin minäkin olen kuullut, ja joskus pakastan ruokia, joskus en... Yritän ostaa muutamaa lajia pienimpiä purkkeja kaikille kaloille... JA kun ostaa harvakseltaan ruokia,aina joku on vitamiineiltaan tuoretta...
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Syökö teidän monniset miten innokkaasti noita O.S.I Shrimp pellettejä?
Ja kuinka monta pellettiä annatte kerralla?
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

Katkarapupelletit on kestosuosikkeja jo 14v. Niitä menee ehkä 1/4 pikkucorydorakselle, 1 imunuoliaiselle ja pari partikselle... Tosin niitä syö kaikki kalat, että hävikkiä on muuallekin... Kääpiöahvenetkin saa ängettyä sellaisen pienemmän pelletin kokonaisena kitaansa 8O .
Seraphy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 00:19, 14.12.2006
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Seraphy »

dth kirjoitti:Eihän siinä mitään pahaa ole että ruokia on erilaisia. Kannattaa kyllä jokaisesta avatusta purkista vähintään puolet (tai enempi) laittaa pakkaseen niin ne säilyvät paremmin. :)
Jep, ite oon keksinyt ostaa Aquaristikshopin (niin halpaa..) kautta noita pienimpiä kalanruokapurkkeja, menee tollanen perus novotabsipurkki noin kolmessa kuukaudessa. Sitten jos isompia satseja ostaa, niin toki pakkaseen ylimääräset :)
miljoonakala84 kirjoitti:Syökö teidän monniset miten innokkaasti noita O.S.I Shrimp pellettejä?
Ja kuinka monta pellettiä annatte kerralla?
Meillä on katkispelletit on kyllä nousseet monnisten suosioon, ennen ne tykkäsivät kovasti Seran Viformoista, mutta nuo kyllä hakkaa ne 1-0. Pellettejä on erikokoisia, joka mulla vaikuttaa kerralla annettavien pellettien määrään. Yleensä kaksi annan.
128l seura-akvaario.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Eli kuinkahan monta pellettiä menisi tämmöselle joukulle.
8 Kirjomonnista 10 rubiiniseeprakalaa 20 Neontetraa ja 1 partamonni.
Riittääkö 2?
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Malys »

Miten muuten New Life Spectrumin sapuskoista löytyy monnisille syötävää (muutenkin kuin pinnalta pohjaan vajoavia rakeita, joista monniset villiintyy)? Onhan tuo H2O Stable Wafers olemassa, mutta onko liian kovaa monnisille?
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Malys »

Vastaankin itse. Nuo wafersit löysivät paikkansa monnisten ruokapöydästä. Ensiksi asenne oli "hyiiiiiii, en syö" ja nyt tuota kurotellaan matalien suippomiekkakasvien välistä vaikka selälleen kääntymällä, jos ei muuten pääse käsiksi. Hyvä että tuo ei hajoa hetkessä.
hani
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 16:47, 27.04.2004
Paikkakunta: Joensuu

Kutua vai lihavuutta?

Viesti Kirjoittaja hani »

Mulla ainakin kutevat täplämonniset erottaa ennemminkin käytöksestä kuin paksuudesta. :D Kutuvalmiiksi ne sain kun syötin erilaisia ruokia paljon (siis normaaliin ruokintaan verrattuna). Vesiarvotkin ilmeisesti oli kohdallaan, kun oli ihan "vahinko" koko lisääntymistouhu. Kutevat monniset uivat "hulluna kilpaa" pitkin lasia ja muuallakin. Pienempi (uros) perässä ja isompi (naaras) edellä. Lihavat monniset tuskin paljon "kirmailee" altaassa. :roll:
Senja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 134
Liittynyt: 08:58, 15.03.2006
Paikkakunta: Oulu, OAS

Viesti Kirjoittaja Senja »

Tämä ei nyt ehkä tänne kuulu, mutta kysympä kuitenkin. Kun meidän töyhtökääpiöahven uros siirtyy oman ruokansa jälkeen syömään pohjakalojen sapuskoja pohjalta. No ei siinä mitään, mutta kun se sitten lopettaa niin sillä on huulet aivan punaiset ja "haavoilla". Hiekka on sitä hienointa maxin hiekkapuhallushiekkaa raekooltaan 0,1-0,6mm että ei kai pitäisi mitenkään terävääkään olla, mutta epäilen huulten osuvan hiekkaan ja sen aiheuttavan punaisuuden huulissa.
Mitenköhän tämän saisi loppumaan ettei kala paran huulet aivan murjoutuisi? Omasta mielestäni ruokin varsin runsaallakin kädellä ettei ahvenelle jäisi nälkä ja pohjaruoat voisi jättää syömättä.. :roll:
Akvaario 275l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”