Operaatio soran vaihto hiekkaan

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
MinsQ
Starting Member
Starting Member

Operaatio soran vaihto hiekkaan

Viesti Kirjoittaja MinsQ »

Monia keskusteluja luettuani ja tarpeeksi kauan monnisparkojeni katoavia viiksiä surkuteltuani päätin vaihtaa soran hiekkaan. Nyt on puolet vaihdettu ja akvaarioista ymmärtämätön avomiehenikin totesi että "toi näyttää paljon paremmalta toi hiekka, ku toi sora" :). Itsekin olen tyytyväinen tulokseen ja niin ovat monnisenikin.

Operaation toisen puoliskon toteutan viikon päästä ja samalla laitan akvaarion sisustuksen uuteen uskoon. Veden arvoja en vielä ole mitannut, mutta teen sen heti kun ehdin, niin näen, onko vaihto aiheuttanut arvojen muutoksia suuntaan tai toiseen.

Melkoinen homma tuossa hiekan vaihdossa kyllä on. Hiekkaakin (Hiekkatuotteen puhallushiekkaa 0,1-0,6 mm) jouduin pesemään useampaan kertaan, joten melko likaista kyseinen tavara... [}:)]

Operaationi etenemisestä kiusaan teitä kanssafoorumilaisia taas, kun jotain uutta kerrottavaa keksin :)
Althaea
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Althaea »

Minäkin olen suunnitellut moista operaatiota, niin jotta kerro vain kuulumisia :)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Re: Operaatio soran vaihto hiekkaan

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

MinsQ kirjoitti:Monia keskusteluja luettuani ja tarpeeksi kauan monnisparkojeni katoavia viiksiä surkuteltuani päätin vaihtaa soran hiekkaan. Nyt on puolet vaihdettu ja akvaarioista ymmärtämätön avomiehenikin totesi että "toi näyttää paljon paremmalta toi hiekka, ku toi sora" :). Itsekin olen tyytyväinen tulokseen ja niin ovat monnisenikin.

Operaation toisen puoliskon toteutan viikon päästä ja samalla laitan akvaarion sisustuksen uuteen uskoon. Veden arvoja en vielä ole mitannut, mutta teen sen heti kun ehdin, niin näen, onko vaihto aiheuttanut arvojen muutoksia suuntaan tai toiseen.

Melkoinen homma tuossa hiekan vaihdossa kyllä on. Hiekkaakin (Hiekkatuotteen puhallushiekkaa 0,1-0,6 mm) jouduin pesemään useampaan kertaan, joten melko likaista kyseinen tavara... [}:)]

Operaationi etenemisestä kiusaan teitä kanssafoorumilaisia taas, kun jotain uutta kerrottavaa keksin :)
Miekii vaihdoin tuossa viimekuussa soran hienoon hiekkaan, jonka kävin yhdeltä hiekkakuopalta. Kyllä minustakin hienohiekka on paljon kauniimpi akvaariossa kun sora. :)
sanna14
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sanna14 »

Sama suunnitelmissa mullakin. Projektit 200 ja 450 litraset. Ootteko käyttäny mitä välissä jos vaihdatte puolet/puolet. Voiko tehdä viikon välein? Voiko laittaa kierteisiä kun on isohkoja tiikerinuoliaisia vai tuleeko niistä kalanruokaa?
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

MinsQ
Starting Member
Starting Member

Viikon välein minä ajattelin tehdä, jostain ketjusta täällä luin ohjeetkin... En vaan muista mistä.

Minä en laittanu mitään siihen väliin, joten kyllä ne (sora ja hiekka siis) hieman sekoittui, mutta en siihen "hätään" ehtinyt (aikaa kolme tuntia ennen kuin piti töihin lähteä) mitään välilevyä etsimään.
Phedra
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Phedra »

Minäkin olen haaveillut samasta projekstista...
Molempii akvaarioihin.

Mitenköhän jos vaihdan pienempää pohjan kerralla kun se on kooltaan vain 50l, onko kenelläkään kommenttia?
Siinä on pohjana englanninjokisoraa.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Phedra kirjoitti:Minäkin olen haaveillut samasta projekstista...
Molempii akvaarioihin.

Mitenköhän jos vaihdan pienempää pohjan kerralla kun se on kooltaan vain 50l, onko kenelläkään kommenttia?
Siinä on pohjana englanninjokisoraa.
Vaihdoin itse 40 litraiseen. Otin kasvit pois. Koska altaassa oli äärettömästi sukarapuja, niin niiden poistaminen ei onnistunut. Osaa kaloistakaan en saanut kiinni. Vaihdoin hiekkapuhallushiekan optirocin hiekkaan (mustaan, jota kaikki ei kyllä suosittele... luin myöhemmin). Sitten siirsin kannon toiseen reunaan, jossa ravut ja kalat saattoivat pitää suojaa vaihdon yhteydessä. Kaavin hiekkaa puolet pois. Sitten laitoin optirocia tilalle. Tämän jälkeen siirsin kannon optirocin päälle ja otin lopun hienon hiekan pois. Allas kärsi kyllä suuresta sameudesta päivän verran, mutta kyllä se siitä kirkastui. Vettä pidin melkein pintaan asti. Kalat ja ravut saivat varmaan halvauksen, mutta ruumiita ei tullut. Kasveja istuttelin jos saman tien ja loput seuraavana päivänä. Sitten vain laitoin suodattimen päälle, hieman huuhdeltuna. Vaihdoin muistaakseni vettä hieman useammin tämän teon jälkeen, koska ei ollut hajottajabakteereita sitten muualla kuin suodattimessa.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
MinsQ
Starting Member
Starting Member

Nyt on arvot mitattu kun vihdoin ehdin. Eli:

Nitraatti -> 25 mg/l
Nitriitti -> alle 0,3 mg/l
pH -> 7,5
Gh -> 8
Kh -> 2 (!?) 8O Mikähän moisen on aiheuttanu, aiemmin 3-5..

Torstaina sitten se toinen puolikas + uudelleen sisustus :)
Maltan tuskin odottaa :mrgreen:
MinsQ
Starting Member
Starting Member

Ai niin.

Akvaarioni on 128 l.

Tänään vaihdan loput :)
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Minä onneton vaihdoin soraa hiekkaan.No ei siinä mitään mutta kun suurin sameus alkoi haihtua niin sameassa veden pinnassa uiskenteli pikkuruisia neonsateenkaari-kalan poikasia 8O
Nyt niitä on ongittu 22l rapulaan ja kotiutettu piiitkän aikaa uuteen kotiin.Toivottavasti selviävät.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
MinsQ
Starting Member
Starting Member

waterwoman kirjoitti:Minä onneton vaihdoin soraa hiekkaan.No ei siinä mitään mutta kun suurin sameus alkoi haihtua niin sameassa veden pinnassa uiskenteli pikkuruisia neonsateenkaari-kalan poikasia 8O
Nyt niitä on ongittu 22l rapulaan ja kotiutettu piiitkän aikaa uuteen kotiin.Toivottavasti selviävät.
Ohhoh 8O . Mutta eikäs se olekin ihan kiva asia että tulee perheenlisää? [;)]

Nyt on sitten projekti valmis, vesi on sameaa, mutta kyllä se siitä. Kalat vaikuttaa kohtalaisen ok:lta, tosin yksi miljoonakalateini ei selvinnyt :(.

Sisustuksen vaihdoin lähes kokonaan, saa nähdä, tykkäänkö. Taisin laittaa akvaan hieman liian vähän hiekkaa, vaikka kasvit kyllä pysyy hyvin pohjassa. Sitten on hyvin pienenä ongelmana iiiiiiso miekkakasvi (ei mun mielestä pitäisi olla jättimiekka). Se on kasvanut hirmu isoksi ja levittää lehtiään pitkin pintaa. Pois en raasksi myydä, kun on niin komea, enkä oikein raaskisi katkoa lehtiäkään, mutta kai se on pakko, että mahtuu kasvamaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”