Aloittelija kyselee vesiarvoista ja kalastosta
Valvoja: Moderaattorit
Aloittelija kyselee vesiarvoista ja kalastosta
Taas samoja aloittelijan kysymyksiä. Pahoittelen.
Miltäs kuulostaa
Akvaarion kalasto: (tällä hetkellä altaassa vain pieni osa kaloista)
2x lehtikala
6-8x kirsikkabarbi
15-20x kardinaalitetra
1x raitakorupleko
6-8x pandamonninen
(piikkisilmiä, viitsinkö ottaa vielä?)
Vesiarvot:
Ph: 7
Gh: 75
Kh: 80
Junglen liuskatestillä ph näytti 6.2, joten mittasin sen uudestaan Tetran tippatestillä: tulos 7.5. Nyt laskettu turveuuttella 7:ään. Gh ja Kh mitattu samoilla liuskoilla. En ymmärrä noista kovuuksista mitään.
Miltäs kuulostaa
Akvaarion kalasto: (tällä hetkellä altaassa vain pieni osa kaloista)
2x lehtikala
6-8x kirsikkabarbi
15-20x kardinaalitetra
1x raitakorupleko
6-8x pandamonninen
(piikkisilmiä, viitsinkö ottaa vielä?)
Vesiarvot:
Ph: 7
Gh: 75
Kh: 80
Junglen liuskatestillä ph näytti 6.2, joten mittasin sen uudestaan Tetran tippatestillä: tulos 7.5. Nyt laskettu turveuuttella 7:ään. Gh ja Kh mitattu samoilla liuskoilla. En ymmärrä noista kovuuksista mitään.
-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Lehtikala-allas, mitä kaveriksi? keskustelussa sulle onkin jo vastailtu etteivät kardinaalitetrat ole oikein hyviä allaskumppaneita lehtikaloille, pikemminkin mukava ateria.
-
Kalallinen
- Senior Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tällä hetkellä siellä on 10 kardinaalitetraa. Ensin vein sinne 5 ja lehtikset vähän hätyytteli niitä ja nyt kun siellä on 10, niin ihan kuin ne olis jättänyt ne rauhaan? Olisko kuitenkin parempi, etten ota niitä enempää?
No, viitsiskö joku vastata miltä toi Gh ja Kh kuulostaa? Kiitos taas kovasti vastauksista. Oon monta tuntia pyörinyt netissä ja etsinyt vastauksia kaiken maailman kysymyksiin, alkaa hermot meneen..
No, viitsiskö joku vastata miltä toi Gh ja Kh kuulostaa? Kiitos taas kovasti vastauksista. Oon monta tuntia pyörinyt netissä ja etsinyt vastauksia kaiken maailman kysymyksiin, alkaa hermot meneen..
-
marinum
- Advanced Member

Lämpötilasta en tiedä mikä altaassa nyt on, mutta plekolle tulisi olla lämmintä 26-30 asteista vettä, kun taas pandamonniset viihtyvät viileämmässä 22-25 asteisessa vedessä, eli ei hyvä yhdistelmäannikki kirjoitti:Ihan on hyvät vesiarvot.
Edellisessä keskustelussa jo tästä asiasta kyllä mainitsin.
Nuo muut lajit kestävät lämpimää vettä, eli mielellään lämpö saisi olla 25-28 asteen välillä.
Toivottavasti et ole vielä ottanut noita pandoja, jotka siis kannattaisi vaihtaa johonkin lämpimämpää kestävään lajiin.
Tuo kardinaalitetrojen ja lehtikalojen yhteiselo on vähän kaksipiippuinen juttu, koska pienessä parvessa kardinaalit ovat tietysti paljon pelkäävämpiä ja jos taas otat niitä lisää, niin voit joutua ostamaan niitä aika paljon, jos meinaan lehtikset alkavat niitä napsimaan.
Ei ehkä kardinaaleille kuitenkaan mitkään ihanneolot olla petokalojen kanssa samassa altaassa
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Ei ole vielä pandoja. Onko kaikilla monnisilla samat lämpötilavaatimukset?
Mulla oli aluksi ongelmia veden kuumuuden kanssa, mutta nyt olen saanut sen pysymään 26 asteessa. Akvaariokaupassa sanottiin, että kyllä ne pandat siinä menis, mutta en sit varmaan ota niitä.
Höh kun jokapaikasta tulee erilaista tietoa niin aloittelija on ihan puulla päähän lyöty.
Mulla oli aluksi ongelmia veden kuumuuden kanssa, mutta nyt olen saanut sen pysymään 26 asteessa. Akvaariokaupassa sanottiin, että kyllä ne pandat siinä menis, mutta en sit varmaan ota niitä.
Höh kun jokapaikasta tulee erilaista tietoa niin aloittelija on ihan puulla päähän lyöty.
-
dr. Axelrod
- Junior Member

Tai näin ainakin usein kuulee sanottavan. Onko tästä olemassa jotain tieteellistä faktaa? Sehän, että lehtikala vankeudessa syö samoilta elinalueilta kotoisin olevia tetroja ei vielä todista mitään sen puolesta, että niin olisi myös luonnossa. Olisin kiinnostunut lukemaan kyseisiä tutkimuksia lehtikalan luontaisesta ravinnosta.Kalallinen kirjoitti:Kardinaalitetrat ovat lehtikalojen luontaista ravintoa. Elävät samalla seudulla ja lehtikalat syövät kardinaalitetroja.
-
marinum
- Advanced Member

Toiset monniset viihtyvät vähän viileämmissä vesissä, kun taas toiset lämpimämmissä. Jos sinulla on ongelmana altaassasi veden lämpötilan nousu, niin suosittelen kyllä valitsemaan siinä lämpimässä parhaiten viihtyviä lajeja eli tässä joitakin:Sophie kirjoitti:Ei ole vielä pandoja. Onko kaikilla monnisilla samat lämpötilavaatimukset?
Mulla oli aluksi ongelmia veden kuumuuden kanssa, mutta nyt olen saanut sen pysymään 26 asteessa. Akvaariokaupassa sanottiin, että kyllä ne pandat siinä menis, mutta en sit varmaan ota niitä.![]()
Ruso,- kupari,-täpläpyrstö,- noki,- toveri,- helo,- kultapää,- guaporen,- hieta,- jaguaari,- leopardi,- mustaselkä,- kulmajuova,- pilkku,- safiiri,- helmi,- tukano,- venezuelan,-satula-ja seepiamonninen.
nämä kestävät lämpötilaa ainakin 27, osa 28 asteeseen asti. Ja tiedot ovat uudesta Akvaariokalat-kirjasta, jonka pitäisi nyt olla ajantasalla.
Kauppiaat nyt valitetavan usein eivät niin välitä/ole ajantasalla noista vaatimusjutuista, kunhan myytyä saavat
Näemmä kun asut Tampereella, niin Viherkalassa ainakin listalla näytti olevan mustaselkä- ja kulmajuovamonnisia, jotka ovat vähän saman värisiä kuin pandamonniset. Pandoilla siellä näytti olevan lämpösuositus tosiaan 22-28 astetta, joka ei ole kyllä muiden lähteiden mukaan oikeaa tietoa
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO