240-litraisen asiat

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

pikku-tatti
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: tas
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja pikku-tatti »

Muutamaan kysymykseesi vastaus;

Olen huomannut että ihan itse tehty savi-turve lannoite on ellei parasta niin ainakin tosi hyvää.

mattosuodatin on kaikkein helppokäyttöisin (puhdistaa ei tarvitse pariaatteessa koskaan..) ainakin helppokäyttöisempi kuin minun muut suodattimet (on sisä- ja ulkosuodattimia)

Lämmittimistä paras merkki (ja ainut mistä minulla on kokemuksia :mrgreen: ) on jäger, altaaseesi kävisi (siis jos on 300l) 250-300wattinen.

Laitteista hiilidioksidi systeemi on hyvä jos aiot kasveja kasvattaa, samoin valaisin on kätevä :mrgreen:

Paras hiekkamerkki (mielipide kysymys) on bilteman hiekka, on niin puhdesta että sitä ei tarvitse puhdistaa.

Hyvä akvaario-opas on juuri ilmestynyt varjon kirja "akvaariokalat".

Parhaasta tippatesti merkistä en tiedä mutta näissä on (yleensä) selkeät ja helpot ohjeet.
540l, 180l ja Minttu-koira <3
Chrystal
Member
Member
Akvaarioseurat: -

Viesti Kirjoittaja Chrystal »

Okei. Mutta imeeköhän se mattosuodatin hiekkaa sisäänsä? Miten se asennetaan? Minä ehket ottaisin mieluiten ulkosuodattimen, koska olen jostain muistaakseni kuullut että matot ovat hiukan hankalia ja ne pitää vaihtaa... Onko totta?

Mistä sitä bilteman-hiekkaa saa?

Miten sitä saviturvelannoitetta tehdään? Lisätäänkö se vasta sitten kun kasvit ovat istutettu vaiko aiemmin?

Mikä se hiilidioksidisysteemi on? Miten sitä käytetään, minne se pistetään?
Kuka sanoikaan akvaarioita rentouttavaksi ja huolettomaksi harrastukseksi?
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Chrystal kirjoitti: Mistä sitä bilteman-hiekkaa saa?

Tuolta vois vaikka koittaa www.biltema.fi
Mistä näistä tietää..
Damae
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Damae »

Chrystal kirjoitti: Mikä se hiilidioksidisysteemi on? Miten sitä käytetään, minne se pistetään?
http://lehtis.arkku.net/hiilidioksiidinlannoitin.php

Tuossa lehtiksen tekemä helppo hiilarilevittimen teko-ohje.
Pessimisti ei pety.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Chrystal kirjoitti:Okei. Mutta imeeköhän se mattosuodatin hiekkaa sisäänsä? Miten se asennetaan? Minä ehket ottaisin mieluiten ulkosuodattimen, koska olen jostain muistaakseni kuullut että matot ovat hiukan hankalia ja ne pitää vaihtaa... Onko totta?
Ei ime, matot eivät ole hankalia ja harvemmin niitä pitää huoltaa kuin ulkosuodattimia, meillä ei esim. 250litraisen mattoon koskettu melkein kahteen vuoteen lainkaan.

Erinnäistä ohjeistu mattosuodattimwen tekoon
Chrystal kirjoitti:Onko ilmapumppu pakollinen? Miten sitä käytetään?
Ei, ilmapumppu ei ole pakollinen.
Pumppu asennetaan mieluiten allasta korkeammalle, lisäksi tarvitse mielellään takaiskuventtiilin (varsinkin jos pumppu veden pintaa alempana), ilmaletkua ja esim. hohkakiven (nämä kaikki saa akvaariokaupasta). Pumppu pumppaa letkua pitkin ilmaa altaaseen jossa se hohkakiven kautta nousee pohjalta pieninä kuplina pintaan.
Chrystal kirjoitti:Onko mitään muita laitteita oltava kuin suodatin ja lämmitin?
Valaisin mielellään, kasvit tykkää ja allasta on mukavampi katsella. Valaisinta varten kannattaa hommata ajastin niin valot syttyy ja sammuu automaattisesti.
Chrystal
Member
Member

Siis ohops, tottakai se valaisin pitää olla, mutta mitä muita suodattimen, lämmittimen ja valaisimen lisäksi? Tekeekö ilmapumppu vedestä parempaa? Kannattaisiko semmoinen ostaa?

Noniin, alan taipua sen mattosuodattimen puoleen, kun luin täältä mattosuodattimista kertovia aiheita. Kysymys kuuluu, millä mattosuodatin olisi helpoin kiinnittää pohjaan? Vai tuleeko siinä joku kiinnitysjuttu mukana? (tietämätön) Häiritseekö se kasveja?

Nuo kerritetrat näköjään tarvitsevat humusuutetta veteensä. Kestävätkö muut kalat sitä? Varmaan kestävät, mutta kysyin vain. :mrgreen: Voisinko käyttää humusuutteena tetran AlguMiniä? Onko jotain parempaakin uutetta kuin tämä? Vai pitäisikö se tehdä itse sannan akvaariosivujen ohjeen mukaan? Mikä olisi paras vaihtoehto?

------------------------

Ai niin, ja varmaan mattosuodattimen voi hankkia valmiina kaupasta? Minä en osaa tehdä sitä itse....
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja rsy »

Chrystal kirjoitti:Ai niin, ja varmaan mattosuodattimen voi hankkia valmiina kaupasta? Minä en osaa tehdä sitä itse....
Ei sitä kyllä taida ihan valmiina mistään kaupasta saada, mutta kyllä joku varmasti auttaa värkkäämisessä jos usko omiin askartelutaitoihin ei riitä.

Askarteluohjeita löytyy myös Googlella.
-=Rami=-
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Damae »

klik

Itse kokeilin näitä. Ovat aika tujua tavaraa, puolella annoksella tuli jo tummempaa vettä että on ainakin riittoisaa hintaansa nähden. Kokemuksia en voi vielä jakaa, käyttöaika on ollut sen verran lyhyt.
Pessimisti ei pety.
Chrystal
Member
Member

Öh, taidan sittenkin tyytyä ulkosuodattimeen...
Chrystal
Member
Member

Damae kirjoitti:klik

Itse kokeilin näitä. Ovat aika tujua tavaraa, puolella annoksella tuli jo tummempaa vettä että on ainakin riittoisaa hintaansa nähden. Kokemuksia en voi vielä jakaa, käyttöaika on ollut sen verran lyhyt.
Tuo vaikuttaa ihan kivalta, kertoilehan myöhemmin mielipiteesi? [;)]

Ulkosuodatin siis tähtäimessä... Ja 300-litrainen... Mikä olisi siis paras suodatinmerkki? Eheim? Vaiko fluval? Pitää vielä tutkailla sitä turvejuttua netistä, jospa sieltä löytyisi jotakin?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Itse laittaisin Eheimin proffa II sarjasta joko 2026 tai 2028, tosin hyvä vaihtoehto on myös Eheimin classik 2217.

Tosin se mattosuodatin on aivan helppo rakentaa ja aivan varmasti täältä foorumilta löytyy joku joka osaa auttaa ja voi tulla kanssasi sellaisen rakentamaan.
Imujon
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Imujon »

Jos on vähänkään raskaampi kalasto tulossa, niin laittaisin Eheim proffa II 2028.
Chrystal
Member
Member

crisse_83 kirjoitti:Itse laittaisin Eheimin proffa II sarjasta joko 2026 tai 2028, tosin hyvä vaihtoehto on myös Eheimin classik 2217.

Tosin se mattosuodatin on aivan helppo rakentaa ja aivan varmasti täältä foorumilta löytyy joku joka osaa auttaa ja voi tulla kanssasi sellaisen rakentamaan.
Oho, onpa noita suodatinmalleja monenlaisia... Mitenkä te niin paljon niistä olette oppineet?

Äidin mielestä ei olisi kovin suotavaa, jos joku ventovieras tulisi värkkäämään mun kaa mattosuodatinta... Ja olen itsekin ujommanpuoleinen, joten anti olla. En nyt oikein saa selvää: Tuleeko se mattosuodatin seinälle vai pohjaan?

Niin, ja niistä eheim-suodattimista vielä: Mitenkähän vaikea ne on rukata kokoon? Kun viimeksi harkitsimme eheimin suodatinta, eivät kauppiaatkaan osanneet koota sitä... Mutta, jos päädyn eheim-suodattimeen(joka on todennäköisintä), niin voitteko auttaa sen kokoamisessa? :mrgreen:

Mutta, kirjoitan kaikki hyvät suodatinmallit ylös. Onpahan vara valita [;)]

Ja ai niin, sopivathan nämä ehdottamanne suodattimet sekä 240-että 300(tai vähän yli) litraan? Ei nimittäin ole varmaa, tuleeko litroja 240 vai 250 vai 260 vai 270 vai 280 vai 290 vai 300 vai 310 vai 311 vai 312 vai...
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Tuossa sinulle lisää suodatinmalleja ja niiden tietoja:
http://www.kolumbus.fi/sarakontu/kalat/suodatin.html

Noita Eheimin suodattimia minäkin suosittelen [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Chrystal
Member
Member

Hmm, taidan valita joko Eheim professionel 2026 taikka sitten se Eheim proffa 2028... Kumpikohan pitäisi ottaa? Imujon sanoi, että jos on vähänkin raskaampi kalasto niin pitäisi ottaa 2028, pitäisikö se sitten ottaa? Onko minulla teidän mielestänne raskas kalasto?

Kysyinkö muuten jo, että imeekö ulkosuodatin hiekkaa?
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Chrystal kirjoitti:Hmm, taidan valita joko Eheim professionel 2026 taikka sitten se Eheim proffa 2028... Kumpikohan pitäisi ottaa? Imujon sanoi, että jos on vähänkin raskaampi kalasto niin pitäisi ottaa 2028, pitäisikö se sitten ottaa? Onko minulla teidän mielestänne raskas kalasto?

Kysyinkö muuten jo, että imeekö ulkosuodatin hiekkaa?
Minä laittaisin ehkä tuon ulkosuodattimeksi Eheim professional 2026 ja roskankerääjäksi Eheim Aquaball 2212. Nuo maksaa yhdessä vähemmän, kuin tuo pelkkä 2028.
Aquaball
2026
Tosin vielä halvempi olisi joku Eheim classic (2215/2217) ulkosuodatin:
Classic 2215+

Voihan se imeä, jos imuputki on liian alhaalla, eli ei kannata kovin alas laittaa [;)] .
Niin ja tuossa Aquaballissa on ilmastusdiffussori mukana, jotenka sen kanssa ei ainakaan tarvitse hankkia erillistä ilmapumppua [;)] .
Chrystal
Member
Member

Hei, juuri tuollaista eheim aquaballia mekin harkitsimme tuohon tämänhetkiseen purnukkaan, kun se 13085739475629573 vuotta vanha aquaelin suodatin meni rikki. Taidan sittenkin ottaa eheim proffa 2026 :n ja eheim aquaballin. Onko tuo akvapallo hankala koota, minä kun en ainakaan älyä minkään suodattimen kokoamisesta mitään.

Ja sitten se kypsytys. En osaa kypsyttää lainkaan, enkä tiedä kypsytyksestä(kunnon) edes alkuvaiheita. En tunne mitään multaymppejä tai mitään muita kypsytysaineita millään tavalla. Enkä myöskään voi kaluta koko aqua-webiä läpi kypsytysohjeiden takia, nimittäin ei ole aikaa. Oma tietsikka meni rikki, ainut lähellä oleva tietsikka on mummolassa, eikä siellä ehdi edes olla kunnolla kun pitää jo lähteä. Sori, tiedän kyllä että on olemassa miljoonia kypsytysaiheita täällä aquawebissä plus sitten vielä se Jukka Järven kypsytyshömppä, mutta en minä tajua niistä mitään. Kuten voi oppimattomalta kakaralta olettaa. Neuvoisitteko siis nyt mahdollisimman yksinkertaisesti huolellisen ja hyvän kypsytyksen alkutaaplauksista lähtien. Pliis.

----------------------

Huhuu? Onko ketään paikallaa?
prandon
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja prandon »

Meillä on jonkinlainen Aquaballin sisäsuodatin, semmonen vihreä palapeli. (En ole varma, onko noita nyt muunlaisia.) Sain sen aika vasta, joten kovin tuttu vempain ei ole. Ensikosketuksena oli helppo koota, mutta muutaman kerran lähti "pallot" toisistaan irti, kun akvaarioon sitä vänkäilin. Johtui kyllä huonoista imukupeistakin, jotka ei meinanneet pysyä lasissa. (Ilmeisesti ne kannattaisi käyttää kiehuvassa vedessä, niin tulisi imukuppeihin taas joustoa ja pitoa.)

En usko, että mikään insinööri pitää olla, että saat suodattimen kasaan.
Chrystal
Member
Member

Okei. Kiitos suodatinneuvosta. Ehkäpä minäkin pääsen jyvälle sen kokoamisessa...

Niin. Voisitteko kertoa siitä kypsytyksestä vielä. Yritän keritä koluta vähän tätä sivustoa, mutta kun sitä aikaa ei ole paljoa...
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Täältä löytyy yksinkertaiset ohjeet:
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ho ... ohjeet.htm
Chrystal
Member
Member

Ai, voiko bactozymilläkin kypsyttää kunnollisesti? No, ei sitä varmaan olisi edes keksitty, jos ei voisi....
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Chrystal kirjoitti:Ai, voiko bactozymilläkin kypsyttää kunnollisesti? No, ei sitä varmaan olisi edes keksitty, jos ei voisi....
No tuo Bactozym sisältää sitä ravintoa niille bakteereille, eli niinkuin ohjeissakin sanotaan Tetra Safe Start:ia pitää silti laittaa, jotta saadaan niitä bakteereja sinne.
Chrystal
Member
Member

Ai jaa, en tiennytkään että kypsyttää voi noin helposti! Jippii, nyt tarvii vain odotella uuden akvaarion ostoa... Ja etsiä uutta taloa....
Chrystal
Member
Member

Hei, taidanpa sittenkin noudattaa tämmöistä neuvoa SafeStartista:
----------------------------------------------------------------------------
1.vrk 5 mg/l ammoniumia/ammoniakkia ja hieman kalanruokaa

2.vrk 2,5 mg/l

3-14 vrk 1, 25 mg/l

Lopuksi vedenvaihto ja valmista on.

--------------------------------------------------------------
Oisko hyvä? Mimmonen määrä sitä ammoniakkia pitäisi laittaa n.300-litraiseen? Tai 128-litraiseen? Saako sitä ammoniakkia eläinkaupasta vai mistä?

Oho, nyt taisi tulla hommaan hämminkiä... Kirsikkabarbit kutivat! Ei olisi uskonut.... mitenkä poikaset saisi säilymään, vai saako niitä ollenkaan?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”