Kamalia hintoja
Valvoja: Moderaattorit
Kamalia hintoja
Nyt kun olen itsekin myymässä akvaariota,kauhistelen miten jotkut pyytävät pari sataa litraisista akvoista 300-600e! Ihan tajutonta kiskontaa. Vaikka akva olisi kuinka uusi ja pelkkä suodatin olisi maksanut 200e,ne eivät ole enää uusia..Paljonko maksaisist tarvikkeineen 200-litraisesta altaasta tarvikkeineen? Oletetaan että akva ja tarvikkeet ovat vuoden vanhoja,silikonit kunnossa ja ulkosuodatin sekä jalusta ja valaisn kuuluvat kauppaan. Itse maksaisin sen verran kun on litrojakin eli 200e maksimissaan ..eikös joskus ollut että 1e per litra?
146l sekä 3 maatiaiskissaa ja sfinx-kissa.
Laadukas akvaario ja siihen kuuluva kaapisto ovat aikalailla eri asia kuin joku "halpisversio" alumiinijalustalla. Kiinalaisista merkeistä en maksaisi paljoankaan (jos edes niitä erehtyisin ostamaan), kun taas jostain akvastabilista maksaisin mielelläni. Kannattaa vertailla mitä hinta on akvaarioliikkeessä samasta kokonaisuudesta. Jos mukaan tulee kalat, kasvit, hiekka ja tarvikkeita, niille taas en laskisi paljoakaan hintaa. Moni näyttää laskevan kasvillisuudelle ja muulle huimat hinnat.
Se on kuule sitä markkinataloutta. Tavaraa myydään siihen hintaan kun sitä ostetaan. Veikkaisin kyllä jotta nuo hintapyynnöt ei aina ole sama kuin se hinta jolla ne menee kaupaksi. Monet myyjät vaan ei aina ymmärrä että käytetty ei koskaan ole saman hintainen kuin uusi vaikka olisi muuten uuden veroinen.
Ja sitäkään ei aina ymmärretä että ostajaa ei kiinnosta hiukkaakaan mitä myyjä on siitä itse joskus aikoinaan maksanut. Ei sillä ole mitään merkitystä tavaran myyntiarvoon.
Sanoisin noin yleisesti että ei kannata pelästyä kovalta tuntuvia hintapyyntöjä. Yleensä ne ei mene kaupaksi ja kun myyjä sen huomaa niin vaatimukset pyöristyy.Kannattaa odotella ja katsella tarjontaa sillä välin.
Ja sitäkään ei aina ymmärretä että ostajaa ei kiinnosta hiukkaakaan mitä myyjä on siitä itse joskus aikoinaan maksanut. Ei sillä ole mitään merkitystä tavaran myyntiarvoon.
Sanoisin noin yleisesti että ei kannata pelästyä kovalta tuntuvia hintapyyntöjä. Yleensä ne ei mene kaupaksi ja kun myyjä sen huomaa niin vaatimukset pyöristyy.Kannattaa odotella ja katsella tarjontaa sillä välin.
-
- Junior Member
- Viestit: 110
- Liittynyt: 03:18, 12.12.2006
- Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Espoo
Huuto.netis on hauskaa kattoa että jotkut pyytää älyttömiä hintoja perus akvapaketista, kai ne jotkut toivoo että joku hölmö ostais kalliilla tai sit ne ei ymmärrä että käytetty on käytetty...? Se on toinen jos ostaa kalliin design akvapaketin ja myy niin varmasti haluaa enemmän kun 1€/L, ja tinkimään vaan jos pakettiin kuuluu halppis tekniikkaa jos sen haluaa...
-
- Senior Member
- Viestit: 779
- Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Helsinki
Monesti tuo hurja hintapyyntö voi johtua myös siitä että huuto.netissä ja Keltaisessa Pörssissä myyvät altaitaan ne "ei-niin-vannoutuneet-ja-valistuneet-harrastajat", jotka ovat ostaneet altaan tarvikkeineen uutena, kyllästyneet siihen aika pian ja kun kukaan ei enää jaksa hoitaa, laittavat paketin myyntiin ehkä noin vuoden vanhana. Sitten muistellaan että kuinka paljon se vaimon vaatima hieno kalusteallas maksoikaan kaupassa, "kyllähän siitä nyt ainakin 2/3 hinnasta pitää saada, sehän on niin uusikin".. Esim. Juwelin 240-litraiseen tarvikkeineen minä upotin n. 1 ½ vuotta sitten tonnin (allas+kaappi, kunnon suodatus ja kaikki tarvikkeet vesitesteistä lähtien kun mitään ei ollut ennestään). Jos käytettyjen alvaarioiden myyntihinnoista tietämätön muistelee maksaneensa itsensä kipeäksi, kyllä sitä varmaan tulee hinnoitelleeksi itsensä helposti ulos.
-
- Senior Member
- Viestit: 656
- Liittynyt: 19:33, 13.08.2006
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Uurainen
Minä taas oon huomannu, keltasessa pörssissä on paljo halvempia akvoja, kuin missään. Hinnat on järkiään alle sen 1€/litra.
Mutta en itsekään maksaisi käytetystä allaspaketista yli euron litra. Kuitenkin taitaa olla eri asia noi kalusteakvat. Mut mikä niissä maksaa? Valaisinkansi on erittäin epäkäytännöllinen. Mistä materiaalista jalusta on tehty? Jos lastulevystä, niin huh... Enemmän luottaisin 'halpaan' alumiinijalustaan. (Alumiiniprofiiliputki maksaa yli 20€/m) Muistaakseni.
Mutta en itsekään maksaisi käytetystä allaspaketista yli euron litra. Kuitenkin taitaa olla eri asia noi kalusteakvat. Mut mikä niissä maksaa? Valaisinkansi on erittäin epäkäytännöllinen. Mistä materiaalista jalusta on tehty? Jos lastulevystä, niin huh... Enemmän luottaisin 'halpaan' alumiinijalustaan. (Alumiiniprofiiliputki maksaa yli 20€/m) Muistaakseni.
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
-
- Elite Member
- Viestit: 6450
- Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Espoo, HAS
Kannattanee vilkaista sitä varusteluakin ennen arvostelua. Itse joskus hajoilin kun ihmiset sitkaasti väittivät että euron litra on ok hinta käytetystä akvaariopaketista kun olin myymässä isoa allasta kahdella ulkosuodattimella, monimetallivaloilla jne. 

En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Elite Member
- Viestit: 6704
- Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Karhula (Kotka)
- Viesti:
Kunnolla varusteltu allas on tuplasti arvokkaampi kuin pönttö huonoilla tai olemattomilla varusteilla. Kunnon jalusta myös tuo lisää hintaa, itse en. henk. pers. kohtaisesti maksaisi puupenniäkään lecaharkkohässäkästä. Perus-putkivalaisin, akvaario sekä alumiinijalusta yksistään ovat mielestäni €/l hinnoittelulla sopivan hintaiset. Kaikki mikä päälle tulee, on ekstraa.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Senior Member
- Viestit: 656
- Liittynyt: 19:33, 13.08.2006
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Uurainen
Eikö silloin kannattais myydä erikseen suodattimet ja valot... ja myydä pelkkä allas ja jalusta sillä euron litra?Mari kirjoitti:Kannattanee vilkaista sitä varusteluakin ennen arvostelua. Itse joskus hajoilin kun ihmiset sitkaasti väittivät että euron litra on ok hinta käytetystä akvaariopaketista kun olin myymässä isoa allasta kahdella ulkosuodattimella, monimetallivaloilla jne.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
-
- Member
- Viestit: 409
- Liittynyt: 15:23, 06.03.2003
Tästäkin asiasta on väännetty monta monituista topikkia täällä a-w:ssa. Toistan elelleen itseäni... eli hintaan aina vaikuttaa monta seikkaa. Minusta edelleenkään ei tuo 1 euro per litra ei pidä kutiansa missaan muissa kuin metallirimpula altaissa. Syystä että kalustealtaat ovat vähintään 2 kertaa kalliimpia kuin pelkät lasialtaat. En vieläkään ymmärrä tätä peri suomalaista tapaa että uuden hinnasta -50% pois on lopullinen myyntihinta. Mihin tämä käsitys perustuu? Minusta ei mihinkään. Ei autokaan autokaupassa maksa puolet vähemmän vuoden käytön jälkeen. Äly hoi!
Hintaan vaikuttaa aina:
1. varustelutaso (onko suodatinta, onko valaisinta jne. monesti varusteet maksavat jo yksistään enemmän kuin allas)
2. altaan ikä (alle 3 vuotta allas on jo mielestäni vielä uusi, mutta 10 vuotta vanhaa en ostaisi vaikka ilmaiseksi saisin)
3. kunto (onko naarmuja laseissa tms.)
4. takuut (jos takuuta on voimassa niin mielestäni se vaikuttaa suurestikin jälleenmyyntihintaan)
5. jalusta (kaapisto maksaa jo monta kertaa enemmän kuin esim. putkirunkoinen ja onko tuo jälkimmäinen edes vakuutusyhtiöiden hyväksymä rakennelma, muistaakseni tuosta oli jo täällä topikkikin missä oli selkeästi kielteinen näkökulma vakuutusyhtiöiden puolesta. Eli jalustan pettäessä vakuutusyhtiö ei välttämättä korvaakaan vahinkoa.)
Fiksu ihminen myy altaan erikseen, valaisimen erikseen, suodattimen erikseen, kalat erikseen, somisteet erikseen jne. koska totuus on se että saat näin paremman hinnan altaallesi. Tyhmä on se joka pakettina yrittää myydä -70% ovh ja kuuntelee päivät pitkät ihmisten naukumista että kaikki on kallista. Mutta elämä on... niin ne uudet laitteet tuolla akvaarioliikkeessäkin maksaa eikä ihan niin vähää maksakkaa!
Vielä lopuksi... toki jokainen myy alle pyyntihintojaan tutuilleen, sukulaisilleen jne. Mutta se onkin jo sitten toinen tarina se.
Hintaan vaikuttaa aina:
1. varustelutaso (onko suodatinta, onko valaisinta jne. monesti varusteet maksavat jo yksistään enemmän kuin allas)
2. altaan ikä (alle 3 vuotta allas on jo mielestäni vielä uusi, mutta 10 vuotta vanhaa en ostaisi vaikka ilmaiseksi saisin)
3. kunto (onko naarmuja laseissa tms.)
4. takuut (jos takuuta on voimassa niin mielestäni se vaikuttaa suurestikin jälleenmyyntihintaan)
5. jalusta (kaapisto maksaa jo monta kertaa enemmän kuin esim. putkirunkoinen ja onko tuo jälkimmäinen edes vakuutusyhtiöiden hyväksymä rakennelma, muistaakseni tuosta oli jo täällä topikkikin missä oli selkeästi kielteinen näkökulma vakuutusyhtiöiden puolesta. Eli jalustan pettäessä vakuutusyhtiö ei välttämättä korvaakaan vahinkoa.)
Fiksu ihminen myy altaan erikseen, valaisimen erikseen, suodattimen erikseen, kalat erikseen, somisteet erikseen jne. koska totuus on se että saat näin paremman hinnan altaallesi. Tyhmä on se joka pakettina yrittää myydä -70% ovh ja kuuntelee päivät pitkät ihmisten naukumista että kaikki on kallista. Mutta elämä on... niin ne uudet laitteet tuolla akvaarioliikkeessäkin maksaa eikä ihan niin vähää maksakkaa!
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vielä lopuksi... toki jokainen myy alle pyyntihintojaan tutuilleen, sukulaisilleen jne. Mutta se onkin jo sitten toinen tarina se.
Thomas29Hki kirjoitti:Tästäkin asiasta on väännetty monta monituista topikkia täällä a-w:ssa. Toistan elelleen itseäni... eli hintaan aina vaikuttaa monta seikkaa. Minusta edelleenkään ei tuo 1 euro per litra ei pidä kutiansa missaan muissa kuin metallirimpula altaissa. Syystä että kalustealtaat ovat vähintään 2 kertaa kalliimpia kuin pelkät lasialtaat. En vieläkään ymmärrä tätä peri suomalaista tapaa että uuden hinnasta -50% pois on lopullinen myyntihinta. Mihin tämä käsitys perustuu? Minusta ei mihinkään. Ei autokaan autokaupassa maksa puolet vähemmän vuoden käytön jälkeen. Äly hoi!
Hintaan vaikuttaa aina:
1. varustelutaso (onko suodatinta, onko valaisinta jne. monesti varusteet maksavat jo yksistään enemmän kuin allas)
2. altaan ikä (alle 3 vuotta allas on jo mielestäni vielä uusi, mutta 10 vuotta vanhaa en ostaisi vaikka ilmaiseksi saisin)
3. kunto (onko naarmuja laseissa tms.)
4. takuut (jos takuuta on voimassa niin mielestäni se vaikuttaa suurestikin jälleenmyyntihintaan)
5. jalusta (kaapisto maksaa jo monta kertaa enemmän kuin esim. putkirunkoinen ja onko tuo jälkimmäinen edes vakuutusyhtiöiden hyväksymä rakennelma, muistaakseni tuosta oli jo täällä topikkikin missä oli selkeästi kielteinen näkökulma vakuutusyhtiöiden puolesta. Eli jalustan pettäessä vakuutusyhtiö ei välttämättä korvaakaan vahinkoa.)
Fiksu ihminen myy altaan erikseen, valaisimen erikseen, suodattimen erikseen, kalat erikseen, somisteet erikseen jne. koska totuus on se että saat näin paremman hinnan altaallesi. Tyhmä on se joka pakettina yrittää myydä -70% ovh ja kuuntelee päivät pitkät ihmisten naukumista että kaikki on kallista. Mutta elämä on... niin ne uudet laitteet tuolla akvaarioliikkeessäkin maksaa eikä ihan niin vähää maksakkaa!![]()
Vielä lopuksi... toki jokainen myy alle pyyntihintojaan tutuilleen, sukulaisilleen jne. Mutta se onkin jo sitten toinen tarina se.
Hintaan vaikuttaa aina ja ikuisesti pääsääntöisesti ja lähinnä markkinahinta. Eli se on se hinta millä kauppatavara menee kaupaksi. Kaikki menee kaupaksi oli vehje mikä hyvänsä ja missä kunnossa tahansa. Hinta on se mikä ratkaisee. Asia on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen. Tavara mitä myydään viikosta tai kuukaudesta toiseen on ylihintaista. Sopivalla hinnalla kaikki menee.
Jos sulle joku tarjoaa kymmenen vuotta vanhaa allasta ilmaiseksi etkä sitä huoli niin ilmoita tänne mä kyllä huolin ja maksankin siitä. Ei kymmenen vuotta ole akvaariolle mikään tekninen käyttöikä. Eikä kyllä kolme vuotta allaskaan enää uusi ole. Siinä ajassa ehtii jo nuhruja tulla. Logiikka hoi!
Tuotetakuusta on myös hyvä muistaa jotta se koskee vain tuotteen uutena ostanutta tahoa.Takuu ei periydy uusille omistajille. Periaatteessa takuu voimassa myynti-ilmot on harhautusta. Jos takuista haluat maksaa niin maksa rauhassa. Toivottavasti ei tarvi pettyä jos on tarvetta lunastaa takuita.
Ja kerrotko vielä mulle mistä nuo "vakuutusyhtiöiden hyvksymä" jalusta rakenne pulinat oikein sikiää? Tai kerro edes miksi omasta mielestäsi siinä on jotakin logikkaa/järkeä?
Tokihan akvaario ja sen varusteet kannattaa myydä aina erikseen. Yleensä vaan se kestää kauemmin kun pitää etsiä sopivat ostajat jokaiselle erikseen ja suurin osa myyjistä haluaa vain lähinnä päästä tavarasta eroon mahdollisimman nopeasti kuin miettiä miten saa tuosta kohtaa lypsettyä pari penniä enemmän.
-
- Advanced Member
- Viestit: 1508
- Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: JKL
- Viesti:
Ei muuten pidä paikkaansa, sillä takuu on tuotekohtainen ja "periytyy" uusille omistajille. Tässä suora lainaus kuluttaja-asiamiehen ohjeista.joppe kirjoitti: Tuotetakuusta on myös hyvä muistaa jotta se koskee vain tuotteen uutena ostanutta tahoa.Takuu ei periydy uusille omistajille. Periaatteessa takuu voimassa myynti-ilmot on harhautusta. Jos takuista haluat maksaa niin maksa rauhassa. Toivottavasti ei tarvi pettyä jos on tarvetta lunastaa takuita.
"Takuusitoumus annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei siis voi rajoittaa tavaran ensimmäiseen
omistajaan, vaan takuunantaja vastaa sitoumuksestaan koko takuuajan tavaran omistajasta riippumatta. Tavaran käyttötarkoitus ei saa kuitenkaan olennaisesti muuttua esimerkiksi yksityiskäytöstä ammattikäyttöön. Takuunantaja voi myös edellyttää, että omistajanvaihdoksesta ilmoitetaan hänelle kirjallisesti."
Lisää takuuasioista voipi lukea täältä
Suosittelen pientä tutustumista mikro- ja makrotaloustieteeseen... Hinnan määräävät kysyntä ja tarjonta, ei siinä ole mitään sen kummempaa.joppe kirjoitti:Hintaan vaikuttaa aina ja ikuisesti pääsääntöisesti ja lähinnä markkinahinta. Eli se on se hinta millä kauppatavara menee kaupaksi.Thomas29Hki kirjoitti:Tästäkin asiasta on väännetty monta monituista topikkia täällä a-w:ssa. Toistan elelleen itseäni... eli hintaan aina vaikuttaa monta seikkaa.
[...]
Vielä lopuksi... toki jokainen myy alle pyyntihintojaan tutuilleen, sukulaisilleen jne. Mutta se onkin jo sitten toinen tarina se.
Kysyntä määrää hintakäyrän sen mukaan kuinka paljon ostaja on valmis ostamaan tietyllä hinnalla ja tarjonta puolestaan sen mukaan mitä myyjä on valmis myymään tietyllä hinnalla. Niillä tienoilla missä kysyntä ja tarjonta kohtaavat syntyy parhaiten niitä kauppoja. Halukkuuteen ostaa tai myydä tietyllä hinnalla vaikuttavat puolestaan kummankin osapuolen käytössä olevat resurssit. Akvaarioiden tapauksissa tällaisia resursseja voivat olla mm. aika, rahatilanne, tee-se-itse-taidot, tarpeen kiireelllisyys, käytössä oleva tila, jne.
Esim. 1: Jos myyjällä on tarve saada allas pois nopeasti ja sen viemä tila toiseen käyttöön (oli tilan tarvitsija sitten kirjahylly tai uusi akvaario) niin myyjä on luultavasti valmis myymään akvaarion halvemmalla verrattuna sellaiseen akvaarion myyjään, jolla on käytössään tilaa missä akvaariota voi säilyttää vaikka kuinka kauan ilman että se on tiellä.
Esim. 2: Jos ostajalla on käytössään noita tee-se-itse-taitoja - sekä aikaa tehdä juttuja - on hän todennäköisesti kiinnostuneempi ostamaan halvemmalla ja käyttämään omaa aikaansa + taitojaan kohteen kunnostamiseen verrattuna ostajaan jolta jompikumpi tai molemmat ko. resursseista puuttuvat.
Akvaarion hintaan ei siis todellakaan vaikuta vain se minkälainen myytävä kokonaisuus on.
Joo, terveisiä vaan kauppakorkeasta.

Tuohan väite ei pidä paikkansa takuu on aina tuotekohtainen ei missään nimessä henkilökohtainen.joppe kirjoitti: Tuotetakuusta on myös hyvä muistaa jotta se koskee vain tuotteen uutena ostanutta tahoa.Takuu ei periydy uusille omistajille. Periaatteessa takuu voimassa myynti-ilmot on harhautusta. Jos takuista haluat maksaa niin maksa rauhassa. Toivottavasti ei tarvi pettyä jos on tarvetta lunastaa takuita.
Takuu todistus tai osto kuitti jossa ilmenee takuuaika on voimassa olipa kuitissa kenen nimi hyvänssä.
Mistä olet tällaisen väitteen keksinyt että takuu raukee jos omistaja vaihtuu?

Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Eipä ole kukaan henkilötodistuksia kysynyt jos olen vienyt toisen ostaman tuotteen takuuta vastaan vaihdettavaksi tai huoltoon tms. Ja entisen altaanikin takuu siirtyi minulle (allas oli 6 kk sen ostaessani, takuuta 1,5 v. jäljellä) ja akvaariokeskuksesta varmistin että takuu todella on voimassa vaikka omistusoikeus siirtyy.
Vakiintunut käytäntö esim. kodinkone kaupassa. Tosin niinkuin mainittu ja tiedetty harvemmin sitä liikkeissä perään kysellään tai muistellaan kuka sen laitteen ekaksi osti. Just ostin markantalosta keittiöön romut ja vastaus takuukysymyksiin oli jotta ne pitää tulla ostajan kautta reklamaatio tapauksessa siis jos niiden romujen omistusoikeus muuttuu takuuaikana.karihe kirjoitti:Tuohan väite ei pidä paikkansa takuu on aina tuotekohtainen ei missään nimessä henkilökohtainen.
Takuu todistus tai osto kuitti jossa ilmenee takuuaika on voimassa olipa kuitissa kenen nimi hyvänssä.
Mistä olet tällaisen väitteen keksinyt että takuu raukee jos omistaja vaihtuu?
Tuon annetun linkin mukaan tosiaan käytännölle ei ole laillista pohjaa.Eli sen puoleen olin siis väärässä. Tosin käytännössä ja halutessa kauppiaan puolesta tuon takuiden rajaaminen ei liene käytännössä kovinkaan monimutkaista siihen ostavaan asiakkaaseen. Pitääpi siis soitella ja kysellä miten järjestelevät esim. markantalossa linjauksensa.
En ole lukenut lakia enkä perehtynyt kuluttajan oikeuksiin mutta jotakin on matkan varrella opittu kuten että kaikki asiat käytännössä ei aina mene ihan kuin tuhannen ja yhdenyön kuluttajan unissa. Esim. En just nyt osaa tarkkaan sanoa mikä ero on esim. ns. takuulla ja lakisääteisellä virhevastuulla. Takuuhan on kuten tiedettyä tavaran valmistajan vapaaehtoinen lisäsitoumus. Joka tarkoittaa lähinnä myynninedistämismielessä annettua kädenojennusta kuluttajalle ostokynnystä madaltamaan.
Takuusta oli tuolla linkissä yleisiä ohjeita ja periaatteita mutta ei esim. mainintaa paljonko myyjä voi ehdollistaa antamaansa takuuta esim. sen ostotahon lukumäärästä. Yleisesti juridiikka linjauksiin törmänneenä veikkaisin sen olevan mahdollista rajoittaa siihen ensimmäiseen ostajaan.
Jos joku hyvin kuluttaja asioihin perehtynyt osaa vastata niin mielelläni kuulisin.
Siis ennenkuin taas alkaa yleinen kitinä,marina ja marmatus kuinka minä kävin vaihtamassa sen vedenheittimen siellä citymarketissa kuitin kanssa plaa plaa plaa plaa jne. hoh-hohhoijaa niin antaa olla ei jaksa.
Siis periaatteessahan se normaali puolen vuoden takuu juttu ei oikeastaan ilmeisesti ole takuu vaan puolenvuoden virhevastuu. Jos asia on näin niin kaikki takuut siitä eteenpäin on tavaran toimittajan omia lisäetuja. Niihin ei sitten enää pädekään ihan täysin samat kuluttajan oikeudet kuin tuohon virhevastuuseen. Kertokaa nyt joku oikeasti viisas miten ne takuuasiat menee sen jälkeen kun puolivuotta on kulunut ja mikä se ero virhevastuulla ja takuulla nyt sitten ihan aikuisten oikeasti sitten olikaan?
-
- Advanced Member
- Viestit: 1508
- Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: JKL
- Viesti:
Tässä nyt aluksi ainakin tuon virhevastuun ja takuun ero.
Virhevastuuta koskevat säännökset on määritelty kuluttajansuojalain 5 luvussa ja niitä sovelletaan silloin, jos tuotteella ei ole takuuta tai takuuaika on päättynyt. Virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty aikarajaa, vaan virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella.
Takuu sen sijaan on myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Takuunantaja vastaa siitä, että tuote toimii määräajan.
Suomessa kuluttaja ei tarvitse muita takuutodistuksia kuin kuitin ostosta.
Virhevastuuta koskevat säännökset on määritelty kuluttajansuojalain 5 luvussa ja niitä sovelletaan silloin, jos tuotteella ei ole takuuta tai takuuaika on päättynyt. Virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty aikarajaa, vaan virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella.
Takuu sen sijaan on myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Takuunantaja vastaa siitä, että tuote toimii määräajan.
Suomessa kuluttaja ei tarvitse muita takuutodistuksia kuin kuitin ostosta.
Joo eli puolenvuoden pakollinen takuu on huijausta. Semmoista ei ole olemassa. On vain puolenvuoden virhe olettama. Ja sekin vain jos vika on ollut tavara luovutettaessa. Ei muuten.
Takuussa tavaran ei edes tarvi olla viallinen luovutettessa asiakkaalle.
Mielenkiintoista myös kuluttajaviraston linjaus takuun antamisesta joko kirjallisessa tai sähköisessä muodossa. Eli esim. puhelimessa annettu takuu ei ole pätevä. Eli ei sido antajaansa. Mielenkiintoista sinänsä koska on ristiriidassa yleisen sopimusoikeuden kanssa. Suulliset sopimukset on yhtä päteviä siinä kuin muutkin. Mitä muuta epäselvää ja epämääräistä tuolta vielä löytyykään. Siitäpä sitten vaan oikeusjuttuja pystyttelemään. Perusteluita löytyi vaikka mihin.
Takuussa tavaran ei edes tarvi olla viallinen luovutettessa asiakkaalle.
Mielenkiintoista myös kuluttajaviraston linjaus takuun antamisesta joko kirjallisessa tai sähköisessä muodossa. Eli esim. puhelimessa annettu takuu ei ole pätevä. Eli ei sido antajaansa. Mielenkiintoista sinänsä koska on ristiriidassa yleisen sopimusoikeuden kanssa. Suulliset sopimukset on yhtä päteviä siinä kuin muutkin. Mitä muuta epäselvää ja epämääräistä tuolta vielä löytyykään. Siitäpä sitten vaan oikeusjuttuja pystyttelemään. Perusteluita löytyi vaikka mihin.
-
- Advanced Member
- Viestit: 1508
- Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: JKL
- Viesti:
Suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinenkin, mutta mitenkäs todistat sen riitatilanteessa mitä on sovittu. Mikäs myyjätaho se vain suullisena sopimuksia haluaa tehdä? Itse jättäisin tuollaiset kaupat ainakin tekemättä.
Takuu annetaan kirjallisesti tai sähköisesti niin, että tietoja ei voi yksipuolisesti muuttaa ja että ne säilyvät ostajan saatavilla.
Tuo takuuaikahan löytyy siitä ostokuitista tai erillisestä tositteesta jonka liikkeestä saa. Jos sitä ei siinä kuitissa olisi mainittu niin ostajahan voisi melko vapaasti päättää kuinka pitkä takuuaika tuotteessa on.
Takuu annetaan kirjallisesti tai sähköisesti niin, että tietoja ei voi yksipuolisesti muuttaa ja että ne säilyvät ostajan saatavilla.
Tuo takuuaikahan löytyy siitä ostokuitista tai erillisestä tositteesta jonka liikkeestä saa. Jos sitä ei siinä kuitissa olisi mainittu niin ostajahan voisi melko vapaasti päättää kuinka pitkä takuuaika tuotteessa on.
