Tehokkain kotilonsyöjä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sannahyton
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Jas-Jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Tehokkain kotilonsyöjä?

Viesti Kirjoittaja sannahyton »

Altaaseeni 325l on alkanut ilmaantua pieniä kotiloita :( akvaariokauppias suositteli kaikkein tehokkaimmaksi kotilonsyöjäksi verkkonuoliaista, ja kertoi vielä että on reviirikala, yksin pärjää parhaiten.
Nyt kuitenkin luettuani lisätietoja täältä, sillehän pitäisi ottaa kavereita ja kiireesti... ?
Ajattelin ottaa vaikka 3 verkkonuoliaista lisää, voinko ottaa " samaan parveen" joitain muita nuoliaisia (touhu, klovni..yms) ?
Aika monesta keskustelusta olen täällä lukenut että samassa parvessa voi olla useampia eri nuoliaisia?
Mikä näistä nuoliaisista on kaikkein tehokkain kotilonsyöjä? Kotilomyrkkyjä en halua käyttää.
Kaverini, joka on kokenut akvaristi, tarkisti vesi-arvoni ja sanoi kaiken olevan kunnossa.
Vaihdon vettä 1 kolmasosan-puolet kerran viikossa, käytän vedenparannusainetta. Mistähän nämä kotilot ovat tulleet (akvaariokaupastako kasvien mukana?) ja miten näistä pääsisi parhaiten ja luonnonmukaisimmin, ilman myrkkyjä eroon? Kiitos vastauksista :)
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Mulla on kolme raitanuoliaista ja oon ne todennu tosi hyviks pitämään kierteiskannan kurissa, niitä kun tuppas välillä vähä ylikansoittamaan allasta.. :mrgreen:

Raitanuoliaiseen oon ollu muutenkin tyytyväinen, monnisten silmät on saanu olla rauhassa ja muutenkin tuntuvat olevan aika rauhallisia yksilöitä, eivätkä kasva liika isoiksi :D
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Kierteiskannan kurissa pidosta en tiedä, mutta omat verkkonuoliaiset on nuo raivostuttavat kehäkotilot kyllä hävittäny tosi tehokkaasti. Olen itse muutenkin tykästynyt niihin ja ne ovatkin nuoliaisporukassa suosikkejani.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Minulle väitetty samaa verkkonuoliaisesta aikoinaan: "reviirikala, ei tarvitse seuraa." Ja tästähän ei seurannut muuta kuin huonoa onnea, eli verkkonuoliainen oli yksin muiden kalojen kanssa 250 litraisessa altaassa, jossa se alkoi "raadella" ja kiusata muita kaloja. Ainakin kolme kalaa se tappoi, ja yhdeltä monniselta repi pyrstön tyvineen päivineen irti. :frown: Sen jälkeen sai nuoliainen kyytiä, eikä meille enää sellaista tule!

Itse olen ollut myös erittäin tyytyväinen raitanuoliaisiin, tulonsa jälkeen hävittivät kotilot muutamassa päivässä, ja ovat ne on saatukin pidettyä poissa. Erittäin mukavan oloisia kaloja, vilkkaita mutta jättävät muut asukkaat täysin rauhaan. Suosittelen! :mrgreen:
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Ja ovathan nuo muutkin mainitsemasi nuoliaiset aika samantyylisiä, ja niitä voi varmaan aivan hyvin pitää sekaparvenakin kunhan joka lajia kuitenkin on useampi yksilö. :)
Omassa 317-litraisessani kotilot pitää poissa viisi harlekiininuoliaista. Kaikki pienet kotilot katoavat saman tien, mutta kierteisiä selviää aina jokunen. Ei niitä tosin läheskään niin paljoa ole kuin olen altaaseen muista purkeista kaatanut. :roll:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Oma kokemukseni on että tiikerinuoliainen on tehokkain.
Kuukausi sitten karanteeni altaasani 250L kävi kotilo invaasio allas täyttyi kieteisistä ja normaali kotiloista. En jaksanut pyydystää pääaltaastani tikruja vaan ostin paikallisesta akva liikeestä 3 uutta nuorta tikrua ja kaverukset putsasivat altaan 3 vuorokaudessa ylimääräisistä kotiloista.

Ennen kuin kukaan alkaa saarnaamaan tikrun altaan vaatimuksista ja parvikala ominaisuuksista niin totean että tiedetään pääsevät isompaan parviin aikanaan. :mrgreen:
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
stinde
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja stinde »

minulla on aina ollut pienempi tai isonpi (altaasta riippuen) parvi tiikerinuoliaisia. eikä koskaan ole ollut kotiloita. Tiedä häntä sitten kuinka hyviä tai huonoja ne on, mutta mielestäni hyvännäköinen ja tehokas kala. ( muista että parvikala. Yksin aika arka)
1000l olohuoneessa
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Tikru on kyllä aivan ehdoton! Olen päässyt seuraamaan, kuinka se etsii altaasta kotilot, kääntää ne väärinpäin ja imaisee sisällön.. Muutama tiikerinuoliainen tyhjentää isonkin akvaarion kotiloista alle viikossa. Huono puoli on se iso koko ja tilantarve :?

Itse olen ollut oikein tyytyväinen klovninuoliaisiini :)
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Meillä on nuoliaisista ollut tiikerinuoliaisia, raita- ja verkkonuoliaisia, kaarinuoliaisia, klovni- ja harlekiininuoliaisia....

Kokemus: altaissa, joissa tiikerinuoliaiset ovat eläneet useita vuosia ei ole koskaan ollut silminnähtäviä kotiloita. Siirsin tiikerit kiekkolaan, jossa tuppasi änkeämään kotiloinvaasio 8O ja kuukausia näytti että ei ne saa tuhottua kantaa. Kuitenkin pikku hiljaa totesin kotiloiden hävinneen (aikavälillä noin 1/2 vuotta).

Nyt hetki sitten myin tikruni pois ja voi samperi, kotilot alkavat minareina jo taas ilmaantua altaaseen.

Meidän 600 litraisessa altaassa on tällä hetkellä ainoastan harlekiineja, ja ilmeisesti tuhoavat nekin riittävän tehokkaasti kotiloita, kun olen yrittänyt jo pitkään kasvattaa sinne kierteiskantaa, mutta niin ne vaan jonnekkin hukkuvat, muita nuoliaisia ei siis sieltä löydy.

Tuntui siltä, että silloin kun meillä oli noita raita- ja verkkonuoliaisia, silloin tapahtui nopeasti...... kotilot hävisivät kuin taikaiskusta. Mutta, mutta, ehkä persoonakysymys,,,, saattavat olla häijjyjä muita kohtaan, pahin öykkäri muille oli kaarinuoliainen.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Lea_83
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura

Re: Tehokkain kotilonsyöjä?

Viesti Kirjoittaja Lea_83 »

Mikäs noista kotilonsyöjistä sopis 180litraiseen.
Kalastona siellä on miekkapyrstöjä,leväbarbi X 2. kirjomonnisia ja partamonni.
arvot: lämpö: 26-27,Gh 11-12,Kh 2-4 ja No2 ja No3 on 0 ja 100. viimeisen mittauksen mukaan.
pohjamateriaalina on soraa. ei mitään kovin teräväreunaista. vapaata uimatilaa löytyy etuosasta. muuten aika moinen viidakko :D
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
jonnasu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jonnasu »

Meillä 128l kääpiönuoliaisia eikä ainuttakaan kotiloa. Toiseen altaaseen otin sitten vyönuoliaisia kotiloita syömään niin ovat laiskoja kun olla voi, tosin meillä kotilot ei ole koskaan muodostunu ongelmaksi asti. Muut kalat saanu olla rauhassa molemmissa altaissa.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Lea&Taru kirjoitti:Mikäs noista kotilonsyöjistä sopis 180litraiseen.
Kalastona siellä on miekkapyrstöjä,leväbarbi X 2. kirjomonnisia ja partamonni.
arvot: lämpö: 26-27,Gh 11-12,Kh 2-4 ja No2 ja No3 on 0 ja 100. viimeisen mittauksen mukaan.
pohjamateriaalina on soraa. ei mitään kovin teräväreunaista. vapaata uimatilaa löytyy etuosasta. muuten aika moinen viidakko :D
- Kovuus on liian korkealla pehmeän veden kaloille
- sorapohja ei sovi pohjalla tonkiville nuoliaisille kovin hyvin, vaikka ei terävää olisikaan
- NO3 on pilvissä, vaihda ihmeessä nopeasti vettä. 8O

Kunhan nitraatin saa kuriin, petokotilot sopisivat.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”