Laitoinko tarpeeksi silikonia styroxtaustan taakse?
Valvoja: Moderaattorit
Laitoinko tarpeeksi silikonia styroxtaustan taakse?
Eli ilta meni ähertäessä styroxitaustaa silikonilla akvaarioon takaseinään ja nyt jälkeepäin alko mietityttämään, että laitoinko sitä silikonia tarpeeksi, jotta se ei joku kaunis päivä ponnahtaisi ylös sieltä.
Takaseinän koko on 100x45 cm ja siinä on noin 66 silikonilänttiä, joiden halkaisija on noin 4 cm ja ne on suht tasaisin välein.
Vielä toinen kysymys eli kauan tuon pitäisi antaa kuivua ennekuin voisin laittaa vedet sisälle?
Takaseinän koko on 100x45 cm ja siinä on noin 66 silikonilänttiä, joiden halkaisija on noin 4 cm ja ne on suht tasaisin välein.
Vielä toinen kysymys eli kauan tuon pitäisi antaa kuivua ennekuin voisin laittaa vedet sisälle?
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Täällä on 175 x 55cm tausta jonka paksuus vaihtelee 4-10cm. Taisi mennä silikonia reilu puolitoista tuubia ja hyvin pysyy.. Ensin kyllä hirvitti kun silikooni loppuikin kesken että kuinkahan käy..
Kuivatusvaiheessa pidin pari ensimmäistä päivää taustaa "puristuksissa", eli tungin suuria styroksin palasia taustan ja etulasin väliin.. Muistaakseni annoin kokonaisuudessaan kuivua kaksi viikkoa mutta vähempikin varmasti riittää. Itse olin reissussa niin kuivatus venyi suunnitellusta viikosta..
Sitten se liotus kestikin kauemmin, meni kolmisen viikkoa ennenkuin viikko täytön jälkeen tullut samennus alkoi häviämään. En tiedä mistä tuo johtui..
Uskoisin kyllä taustasi pysyvän kiinni ja paikoillaan
Kuivatusvaiheessa pidin pari ensimmäistä päivää taustaa "puristuksissa", eli tungin suuria styroksin palasia taustan ja etulasin väliin.. Muistaakseni annoin kokonaisuudessaan kuivua kaksi viikkoa mutta vähempikin varmasti riittää. Itse olin reissussa niin kuivatus venyi suunnitellusta viikosta..
Sitten se liotus kestikin kauemmin, meni kolmisen viikkoa ennenkuin viikko täytön jälkeen tullut samennus alkoi häviämään. En tiedä mistä tuo johtui..
Uskoisin kyllä taustasi pysyvän kiinni ja paikoillaan

Hmm...olisiko mahdollista ottaa jo sunnuntaina pieni varaslähtö tuon vedenlaiton kanssa, kun sunnuntaina on koko päivä aikaa, kun taas ensiviikon arkiiltoina ei ole paljoa tuota ylimääräistä aikaa iltaisin, jolloin tuon täyttö lykkääntyisi viikolla(ja mielellään en kaloja pidä tuossa 98 l purtelossa, jossa ei ole kuin hiekka)?
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Minä kyllä odottaisin vielä.. Kannattaa ainakin se viikko kuivatella, riippuu hyvin paljon tuuletuksesta taustan takana.. Minä annoin ensin kuivua sen viikon sitten vasta vedin saumat reunoihin estämään veden pääsyn taustan ja lasin väliin ja sitten noin viikko venähti ennenkuin pääsin laittamaan vedet..
Anna kuivua niin kauan ettei etikka haise enää yhtään ja lisää siihen vielä ainakin pari kolme päivää, itse pidän tämän minimi kuivatusaikana. Riippuu myös paljolti silikonin paksuudesta, ilman lämpötilasta..
Parempi katsoa kuin katua ja kuivatella vaikka pari päivää "liikaa" kuin liian vähän.. Kalasi varmasti pärjäävät vaikka yhden ylimääräisen viikon tuossa vara-altaassa kunhan se ei ole aivan ahtaaksi tungettu ja huolehdit riittävästä ilmastuksesta. Pidä stressitaso mahdollisimman alhaalla: himmeä valaistus ja hieman vähemmän ruokaa kuin normaalisti ja vaikka jokunen kanto piilopaikaksi..
Tämä minun mielipiteeni..
Anna kuivua niin kauan ettei etikka haise enää yhtään ja lisää siihen vielä ainakin pari kolme päivää, itse pidän tämän minimi kuivatusaikana. Riippuu myös paljolti silikonin paksuudesta, ilman lämpötilasta..
Parempi katsoa kuin katua ja kuivatella vaikka pari päivää "liikaa" kuin liian vähän.. Kalasi varmasti pärjäävät vaikka yhden ylimääräisen viikon tuossa vara-altaassa kunhan se ei ole aivan ahtaaksi tungettu ja huolehdit riittävästä ilmastuksesta. Pidä stressitaso mahdollisimman alhaalla: himmeä valaistus ja hieman vähemmän ruokaa kuin normaalisti ja vaikka jokunen kanto piilopaikaksi..
Tämä minun mielipiteeni..