Mihin katosi monnit?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Angelika
Starting Member
Starting Member

Mihin katosi monnit?

Viesti Kirjoittaja Angelika »

Heips!

Tässäpä kaikille pieni arvoitus, jota en ole vielä itse kyennyt ratkaisemaan 8O

Minulla oli toisessa akvassani 4kpl perunnuolimonneja. En ole muutamaan päivään huomannut siellä kuin pari kaveria kerrallaan, mutta olen ajatellut loppujen olevan jossain jemma-paikassa. Tänään sitten vedenvaihdon yhteydessä otin kaikki kannot, kivet ym. sisustuksen pois, koska halusin tietää montako monnia akvassani tällä hetkellä todella oli. Tulos: Perunnuolimonneja löytyi 2kpl.

Missä ihmeessä loput 2? Ei löytynyt raatoja. Myöskään akvan muiden kalojen en usko syöneen mahdollisia raatoja (neontetroja + sitruunatetroja). Ja eiköhän nuo kaksi mahdollisesti kuollutta kalaa olisi pilannut jo suht. pienen (n.70l) akvan veden ja aiheuttanut kuolemia tms. ongelmia muillekin kaloille...?

Olen keksinyt kaksi muuta vaihtoehtoa, mihin kalani olisi voineet kadota, mutta niistä kumpikaan ei kuulosta kovinkaan todennäköiseltä:
1. Kissa on saalistanut kalaset ja niistä ei ole enää mitään jäljellä. Tämä epätodennäköistä siksi, että kissat eivät ole lainkaan kiinnostuneita tästä akvasta - ainoastaan tuosta isommasta ja matalammalla sijaitsevasta. Lisäksi akvassa on kansilasi ja tod. pienet ruokinta-aukot (n. 3x3cm).
2. Olen laponnut monnit viemäriin. Tämäkin kuulostaa aika uskomattomalta, että olisin huomaamattani laponnut 2 monnia kerralla viemäriin. Lisäksi jos jätän lapon "itsekseen" valuttelemaan vettä, laitan päähän aina sukkahousun suojaksi.
Vaihtoehto 3. ???
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Olisivatko voineet hypätä altaasta?
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Angelika
Starting Member
Starting Member

Mielestäni nämä eivät ole kovin hyppiväisiltä vaikuttaneet, mutta varmasti tuo on aina mahdollista. Jospa monnit ovat päätyneet itsariin ja sen jälkeen kisut ovat hävittäneet ne, eikä niistä siksi ole näkynyt jälkeäkään...
paxy81
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja paxy81 »

...Ja sitten kissat syöneet... Minulla joskus kävi näinkin. Kissa tykkäsi herkusta, minä en tykännyt niinkään paljon kissasta sillä hetkellä :|
g.rosea
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

^On se hurja, kolme kertaa on kissat syöneet...No joo, okei pidän pääni kiinni. :roll:
Mutta tietysti on myös mahdollista että ovat kuolleet akvaarioon ja sitten muut kalat ovat syöneet ne (Ei kissat, vaan monnit).
Angelika
Starting Member
Starting Member

Olisikohan sitruunatetroista (6kpl), neontetroista (7kpl) tai kahdesta jäljellä olevasta perulaisesta syömään kavereitaan täysin hävöksiin...?
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Apua on. Kierteiset tosin ovat vielä tehokkaampia.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
g.rosea
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Myös bakteerit tekevät tietysti oman osansa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”