Riikinkukkopuikkokala

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jkw
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Riikinkukkopuikkokala

Viesti Kirjoittaja jkw »

Kokemuksia ja tietoa riikinkukkopuikkokalasta otetaan vastaan. Meneekö miten 720 litraisessa seura-akvaariossa, jossa ei pieniä kaloja?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tieteellinen nimi olisi tässä kohtaa kova juttu.
Yleisesti puikkokaloista sen verran, että erittäin tiiviit kansilasit on kova juttu. Luikertelevat pihalle altaasta uskomattoman pienistä rakosista.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Junttis
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Tieteellinen nimi on Mastacembalus, tai Macrognathus aral.

Vilkkainpia puikkokaloja mitä minulla on koskaan ollut. Ei piilottele kuten esimerkiksi tuo minun tulipuikkokala. Lähes koko ajan uiskentelee etulasilla tai luikertelee pusikoissa.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=18350
Tuossä topicissa puhuttiin tuosta riikinkukkopuikkokalan koosta. Nämä puikkokalat mitä minulla on, ja mitä jkw:n kanssa eilen kyyläiltiin, kasvavat todennäköisesti aika kookkaiksi (+40cm) ainakin kasvuvauhdista päätellen.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Junttis kirjoitti:Tieteellinen nimi on Mastacembalus, tai Macrognathus aral.

Vilkkainpia puikkokaloja mitä minulla on koskaan ollut. Ei piilottele kuten esimerkiksi tuo minun tulipuikkokala. Lähes koko ajan uiskentelee etulasilla tai luikertelee pusikoissa.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=18350
Tuossä topicissa puhuttiin tuosta riikinkukkopuikkokalan koosta. Nämä puikkokalat mitä minulla on, ja mitä jkw:n kanssa eilen kyyläiltiin, kasvavat todennäköisesti aika kookkaiksi (+40cm) ainakin kasvuvauhdista päätellen.
Macrognathus aral, KULTAPUIKKOKALA (eli mistähän nämä riikinkukot ovat kotoisin?) kasvaa Fishbasen mukaan ainakin 63,5 cm pitkäksi. Sopivuus akvaariokalaksi on siis kyseenalaista.

Muuten se toinen väärä sukuvaihtoehto on Mastacembelus, ei -balus

Sitä paitsi tämä topikki on väärässä osastossa. Kyseessä ei ole monni eikä nuoliainen.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
Junttis
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Noniin, löytyipähän näillekkin sitten oikea nimi. Itsekkin jo epäilin tuota riikinkukkopuikkokalaa (tällä nimellä ne myös myytiin).

Googlettamalla sai suomenkieliseksi nimeksi joko tuon kultapuikkokalan tai riikinkukkopuikkokalan. Tuohon kokoon taas löytyy paria eri versiota. Koko vaihtelee 15-60cm välillä eri lähteiden mukaan.

http://s72.photobucket.com/albums/i197/ ... ikkis2.jpg
http://s72.photobucket.com/albums/i197/ ... uikkis.jpg

Siinäpä kuvia. Onko kyseessä edes tuo kultapuikkokala? Kokoa löytyy n.15cm ja kasvavat vielä kovaa vauhtia. Kalat ovat vielä hieman laihoja, mutta pikkuhiljaa alkavat saamaan lihaa ympärilleen. :mrgreen:
klaucifer
Starting Member
Starting Member

joo

Viesti Kirjoittaja klaucifer »

itselläni mastacembelus aral ja kasvaa huimaa vauhtia, luulen että tulee n.50cm ei onneksi kuitenkaan niin isoksi pitäisi kasvaa kuin tuli tai kirjopuikkokala.
puikot on vaan aika vaativia ruokittavia, jos lähtee viikoksi reissuun niin pitää palkata joku ruokkimaan puikkoja survareilla, lomaruokaa eivät meillä ainakaan syö. muut kyllä pärjää lomaruoalla.

meillä siis mastacembelus aral ja mastacembelus circumcintus (18cm ja melkoinen pallero)
500 L Punaevätokijat, 240 L Punatimantit ja avainkirjot, 60 L Taisto, Marsu, 3 Kissaa, Koira, Hevonen, Kalifornian kuningaskäärme...jaa vielä yksi lintuhämähäkki.... = Ihan tarpeeksi yhdelle ihmiselle :D
marikap
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura JAS

Viesti Kirjoittaja marikap »

Moi!
Olen jo aiemmin kysellyt täältä palstalta apua, mutta en sitä hirmusesti ole saanut. Löysin nyt teidän keskustelun ja ajattelin että voisitte ehkä auttaa minua? Minulla on ollut n.2kk riikinkukkopuikkokala. Olen ollut aika ihmeissäni kun kala ei uiskentelekkaan altaassa, niin kuin luulin. Eli siis näkyvissä. Piilottelee minulla vedensuosikkipuskassa ja aikas harvoin sen nään liikkeellä. Mikä on vikana? Toiset kertovat kuinka puikkokalat oppivat syömään kädestäkin tosi helposti.
Voi kun osaisitte kertoa minulle kalan käyttäytymisestä jotain :( .
Olen nostanut lämpöä 27 astetta , vähentänyt seuraa ja mitannut vesiarvot.
Kaikki näyttää hyvältä syötän surviaista jokapäivä hiukan ja hiutaleita lisäksi kun altaassa on tetroja parvi. Mitä minä teen väärin kalan hoidossa?
Kyllä niin harmittaa kun kalaa en nää ollenkaan ja kun kaivan pusikkoa niin kyllä se siellä hyvissä voimissa on, eli syö kyllä kun hengissä vielä on. Onko laji sitten niin arka ettei uiskentele esillä lainkaan? Pitääkö ostaa kaveri sille? Kiva olla iloinen kalasta jota ei näe koskaan.
Kysyin eläinkaupasta neuvoa. Sanoivat että seuraile.
Olen 2kk seuraillut ja en enää käsitä koko juttua, että mitä teen?
jjj
Starting Member
Starting Member

puikostasi

Viesti Kirjoittaja jjj »

Moi! Mulla on itselläni kaksi tulipuikkoa,ovat hyvin aktiivisia ja syövät katkarapuja sormistani.Veden vaihtoja teen 4-6 kertaa vuodessa,lämmitintä käytän vain hyvin harvoin..Olen huomannut,että monet harrastajat ostavat kalliit ja hyvin kirkkaat monimetallit,mitkä ovat useinpien kalojen kannalta huonot-kalat kun hyvin usein suosivat varjoisia akvoja..Eli lyhyesti sanoisin,että jos muut kalat eivät puikkoasi kiusaa,tarjoat hienon hiekkapohjan,mangrove puiden suojaa ja varjoisia lymypaikkoja niin uskoisin että ongelmasi on piankin jo ohi..
marikap
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura JAS

Viesti Kirjoittaja marikap »

Kiitos vastauksesta :D . Kaikkia suosittelemiasi asioita altaassa on, joten voisiko olla että kalalla kestää näinkin kauan kuin 2kk sopeutua altaaseen?
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Vähän asian vierestä, mutta ei kuitenkaan liikaa:

Missä olette nähneet näitä isoiksi kasvavia (yli 50cm) puikkokaloja myynnissä? Olisi kiva hommata rauskujen seuraksi yksi isohko puikkokala. Ei tuottaisi ruokintakaan ongelmia. :P
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
jkw
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkw »

Noita tulipuikkoja ainakin oli vielä kuukausi takaperin Tikkurilassa Akvaario kurjessa. Olivat tosin vasta pieniä poikasia. Noin 10-15cm.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Oulussa myös ollut tulipuikkoja

Viesti Kirjoittaja Jani »

Haukun paikkaan on muutaman kerran tullut tulipuikkoja. Minullakin on yksi ja se kasvaa kohisten. Monia puikkokaloja olen nähnyt mutta tämä on täysin ylivertainen ainakin ulkonäöltään!
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Yksi pieni (~10cm) Macrognathus aral löytyy Siniriutan altaasta. Myös muita puikkoja näyttää listalta löytyvän.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Ostin lauantaina Akvaario Kurjesta kaksi tulipuikkokalaa itselleni, oli ihan jo hyvän kokoisia (n. 15cm) ja pulskia puikkoja. Hyvin näyttää survarit kelpaavan. Saavatkin kasvaa nopsaan, niin eivät joudu rauskujen kasvaessa ruokalistalle. :)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”