Kysymys lappoamisesta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Persevä Lohi
Starting Member
Starting Member

Kysymys lappoamisesta

Viesti Kirjoittaja Persevä Lohi »

Hellurei,

Vääntäiskö joku kiltti ihminen rautalangasta kuinka lappoa käytetään..
Ongelma: puristelen ensin "pumppauskohdasta" ja saan suppiloon soraa. Puristelen ja puristelen, likahippuset irtoaa! Mutta kun vaihdan kohtaa niin likavedet palaavat takaisin veteen. Olen harjoitellut ja kokeillut eri tapoja, mutta ei onnistu. Pitääkö lappoletku aina nostaa vedestä kun vaihtaa kohtaa?

Älkää säikkykö - kahdessa kala-altaassa pohjalla puhallushiekkaa ja kierteisiä huoltamassa. Lappoamista harjoittelen liskoterran kanssa :)
mieletön innostus!
justiina8
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Siis imetkö letkun toisesta päästä veden juoksemaan ämpäriin/saaviin? Pidät letkun akvaarion pohjaa alempana, jolloin vesi juoksee itsestään ämpäriin ja lapon 'leveä' pää toimii imurin lailla.

Millainen lappo sulla on?
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
Persevä Lohi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Persevä Lohi »

Hei Justiina, juu teen just niin. Letkun toinen pää saaviin ja toinen altaaseen. Altaaseen menevässä päässä on sellanen suppilo, toisessa päässä puristeluosa (siis se jolla saa veden juoksemaan ja hiekat suppiloon pörisemään). Vettä tulee paljon ja tuleehan sitä p**kaakin, mutta silti suurin osa pölähtää pilvenä takaisin altaaseen.

Ostin ton systeemin eläinkaupasta, merkkiä en muista. Myyjä sanoi et se käy vedenvaihtoon ilman suppiloa ja suppilolla lapotaan että sorasta saa kakat pois.
mieletön innostus!
astarte
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja astarte »

En nyt aivan täysin tiedä, miten tuota teet, mutta lapon "imuripää" pitää pitää koko ajan vedessä. Jos nostat sen välillä pois vedestä, se tyhjentää vedet takaisin altaaseen.
Täplämonni
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Täplämonni »

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin sillä puristeluosalla vain imaistaan alkuun vesi juoksemaan ja sen jälkeen veden imu hoitaa lopun. Eli siis sitä puristeluosaa ei puristeta lappoamisen aikana, vaan vain alkuun. Oikaiskaa jos olen väärässä.
Itselläni on sellainen peruslappo josta imaisen alun itse ja sitten on kyllä lappoaminen helppoa ja "kakkapilvet" kyllä tulee tosi hyvin lappoa pitkin ämpäriin :)
Täpliä pitää olla!
dr. Axelrod
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja dr. Axelrod »

Pitääkö sitä koko ajan pumpata, jotta lappo imee vettä ja jätteet poistuu sitten valuvan veden mukana? vai? 8O
Olen aikaisemmin ollut ymmärtäväni, että tuollaisten puristettavalla pumppuosalla varustettujen lappo-letku -systeemien juju perustuu siihen, että tarvittavan tyhjiön veden imuvirtauksen alkuunsaattamiseksi saa tehtyä pumpulla ilman, että tarvitsee imaista letkun toisesta päästä. Vain siis lappoamisen aloittamista varten, jonka jälkeen vesi alkaa valua itsestään letkua pitkin. Sinulla tosin saattaa olla jokin sellainen hilavitkutin, johon en ole ennen törmännytkään. Olisiko kuvaa kyseisestä aparaatista?
Jaana77
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jaana77 »

Mun karvalakkimallin lapossa ei ole mitään pumpputsydeemejä, ihan vaan letku, jonka toisessa päässä on sellainen leveämpi tötterö.

Itse hoidan lappoamisen näin:
1. tötterö veteen ja vettä täyteen.
2. painan sormella letkun kapean pään tukkoon.
3. nostan tötterön ilmaan niin, että vesi valuu letkuun ja täyttää sen.
4. painan tötterön taas veden alle (varovasti ettei siihen mene ilmaa sisään).
5. otan sormen letkun päästä pois, jolloin vesi alkaa valua sankkoon.
6. kun sanko on lähes täynnä, niin nostan tötterön ylös vedestä ja annan valua letkusta loput vedet sankoon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”