Ensimmäinen purjepleko
Valvoja: Moderaattorit
Ensimmäinen purjepleko
Hei!
Kertokaa kaikki purjeplekoista, tai jotain pääasioita. Ensimmäinen purjepleko menossa, kauanko elää, ruokinta (riittääkö pelkät vihertabl.), oikeanlainen väritys ja mitä eroa on täpläimumonnin väritykseen? Miksi evät ovat rispaantuneet? Riittääkö akvaarion koko, se on 385 litraa?
Kertokaa kaikki purjeplekoista, tai jotain pääasioita. Ensimmäinen purjepleko menossa, kauanko elää, ruokinta (riittääkö pelkät vihertabl.), oikeanlainen väritys ja mitä eroa on täpläimumonnin väritykseen? Miksi evät ovat rispaantuneet? Riittääkö akvaarion koko, se on 385 litraa?
Olisiko se tällainen
http://members.surfeu.fi/jarte/purje.htm
http://members.surfeu.fi/jarte/purje.htm
Tässä omat kokemukseni purjeplekosta:
Vanhemmilleni myytiin vuosia sitten purjepleko "imumonni" nimellä 100-litraiseen ja ihan hyvinhän se siinäkin aikansa polski. Samainen akvaario monneineen muuttivat pari vuotta sitten minulle ja aikani purjeplekoa säälittyäni lahjoitin kalan ystävälleni suurempaan akvaarioon. Nuorempana/pienempänä kala oli rohkea ja söi melkein kädestä, mutta koon kasvaessa pleko luonnollisesti tylsistyi ja laiskistui ahtaassa ympäristössä. Uudessa isommassa kodissaan on kuulemma taas vilkastunut ja kaivaa kasvit aina tilaisuuden tullen pintaan
Jos joskus saan inspiraation hommata vähintään 300-400 litraisen altaan, niin purjepleko on ehdoton valinta! Todella komea ja mielenkiintoinen kala!
Ihmeellistä muuten tuo akvaariokauppiaiden asiantuntemattomuus plekojen kohdalla, vaikka tietämys on käsittääkseni parin vuoden sisällä lisääntynyt eikä kaikkea myydä imumonni/partamonni nimellä... vai mitä mieltä olette?
Vanhemmilleni myytiin vuosia sitten purjepleko "imumonni" nimellä 100-litraiseen ja ihan hyvinhän se siinäkin aikansa polski. Samainen akvaario monneineen muuttivat pari vuotta sitten minulle ja aikani purjeplekoa säälittyäni lahjoitin kalan ystävälleni suurempaan akvaarioon. Nuorempana/pienempänä kala oli rohkea ja söi melkein kädestä, mutta koon kasvaessa pleko luonnollisesti tylsistyi ja laiskistui ahtaassa ympäristössä. Uudessa isommassa kodissaan on kuulemma taas vilkastunut ja kaivaa kasvit aina tilaisuuden tullen pintaan

Ihmeellistä muuten tuo akvaariokauppiaiden asiantuntemattomuus plekojen kohdalla, vaikka tietämys on käsittääkseni parin vuoden sisällä lisääntynyt eikä kaikkea myydä imumonni/partamonni nimellä... vai mitä mieltä olette?
Minä nyt et laittaisi kuitenkaan Isopurjetta alle 600 litraiseen altaaseen ja sekin on vähän rajoilla. Itselläni purjepleko kuussatkussa ja on kyllä 42 senttisenä hivenen iso sinne. Ja kuormittaa muuten sitten biologisestikkin allasta ihan reilusti.
Evien rispaantumisesta: Tuntuu olevan herkkä vesiarvoille ja näkyy ensimmäisenä evissä. Eli mittailehan ne typpiyhdisteet.
vms
Evien rispaantumisesta: Tuntuu olevan herkkä vesiarvoille ja näkyy ensimmäisenä evissä. Eli mittailehan ne typpiyhdisteet.
vms
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Minulla upea luonteikas Ispourje "Fido" elelee 540-litraisessa. Se on jäänyt 30cm pitkäksi, lienee asunut edellisessä kodissaan 300-litraisessa pienen ikänsä vaikka minkä muun pohjamönkijän kanssa. Jä iästähän edellisellä omistajalla ei ollut harmaintakaan aavistusta. Fido ei ole lähtenyt kasvamaan sen vajaan vuoden aikana joka se minulla on ollut (tai jos on kasvanut niin sitä ei pahemmin huomaa). Eli tilaa se vaatii, mutta on upea pleko, etenkin kun se päättää näyttää kotiväelle purjeitaan.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Mies
Minä sain noin kolme vuotta sitten "melkein kymmenen vuotiaan monnin", se on isopurjepleko, ja silloin 19 cm pitkä ja elänyt koko elämänsä noin 110 litraisessa altaassa. Kala oli hyvässä kunnossa kun sain sen, ja asutin sen 250 litraiseen altaaseen. Heti alkoi kasvaminen ja noin vuosi sitten siirsin sen 720 litraiseen (silloin se oli liki 40 cm), nyt kasvu on hidastunut, vaikka muutama sentti on tullut lisää.
Kysynkin tietoja (en luuloja), miksi ko. kala ei muka pärjää pienemmissä altaissa ?
On mulla kokemuksia muistakin plekoista, mutta ko. kala ainakin on voinut ihan hyvin.
Kysynkin tietoja (en luuloja), miksi ko. kala ei muka pärjää pienemmissä altaissa ?
On mulla kokemuksia muistakin plekoista, mutta ko. kala ainakin on voinut ihan hyvin.
Tuolla "pärjäämisellä" voi tarkoittaa monia asioita.
Kyllähän 42cm isopurjepleko "pärjää"=pysyy hengissä vaikka 150 litraisessa altaassa, mutta miten pitkään ja onko sille silloin tarjottu
lajinmukaiset olosuhteet, vastaan itse että Ei ole.
Isopurje ja tummaleväpleko kuuluvat samaan kastiin kultakalojen kanssa,
eli kasvavat isoiksi, sotkevat paljon ja niitä tänäkin päivänä kauppiaat
surutta myyvät ihan millaisiin altaisiin tahansa... valitettavasti
Kyllähän 42cm isopurjepleko "pärjää"=pysyy hengissä vaikka 150 litraisessa altaassa, mutta miten pitkään ja onko sille silloin tarjottu
lajinmukaiset olosuhteet, vastaan itse että Ei ole.
Isopurje ja tummaleväpleko kuuluvat samaan kastiin kultakalojen kanssa,
eli kasvavat isoiksi, sotkevat paljon ja niitä tänäkin päivänä kauppiaat
surutta myyvät ihan millaisiin altaisiin tahansa... valitettavasti

" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Purjepleko
Meille tuli isopurjepleko viime kesänä. Tullessaan se oli reilut 10cm
mittainen. Nyt on menny puolisen vuotta ja pituutta on 20cm. Kala
kasvaa kovaa vauhtia ja jatöksiä syntyy huimasti. Välillä p*ska on
reilu 50cm pitkä ja sitä tulee kokoajan.
On huippu hauska kala mutta kova sotkemaan ja syömään. Jos ajattelisi
että kalaa pidetään vaikka 150l altaassa niin kyllä vesiarvojen pitäminen
suotuisina olisi ongelma. Meillä kala on n.480 L altaassa mutta isompi
hommataan kun keritään!
http://koti.mbnet.fi/oskutvs
mittainen. Nyt on menny puolisen vuotta ja pituutta on 20cm. Kala
kasvaa kovaa vauhtia ja jatöksiä syntyy huimasti. Välillä p*ska on
reilu 50cm pitkä ja sitä tulee kokoajan.
On huippu hauska kala mutta kova sotkemaan ja syömään. Jos ajattelisi
että kalaa pidetään vaikka 150l altaassa niin kyllä vesiarvojen pitäminen
suotuisina olisi ongelma. Meillä kala on n.480 L altaassa mutta isompi
hommataan kun keritään!
http://koti.mbnet.fi/oskutvs
meillä on isopurjepleco karvaa alle 500l ollut koko ikänsä eli 2 vuotta. pituutta 25cm about. siirtyy 50 litraa isompaan. Kalasta näkee että se voi hyvin: ruoka maistuu, jyystää juurakoita (kala tarttee vanhemmiten puiden kuitua massulleen). rakastaa jahdata okamonneja ja tiikerinuoliaisia. on siis seurallinen kala. en ole vielä kuullut sen naksuttavan mutta sitäkin se varmaan tekee vielä.
Kyllä se täällä Härmässä on vaan ihan tavallinen pleko.meillä on isopurjepleco
Ei tartte, ei nuoremmiten, eikä vanhemmiten. Se kyllä syö puuta, koska ei saa siitä levää muuten irti, mutta puuaines tulee sen suoliston läpi aivan muuttumattomana. Vain Panaquet, Panaqolukset ja Cochliodonit tarvitsevät puuta ravinnokseen.jyystää juurakoita (kala tarttee vanhemmiten puiden kuitua massulleen)
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Asiallinen korjaus, olen miettinyt tuota Isopurjeeni puunsyöntiä jo jonkun aikaa. Nyt selvisi minullekin, kiitos!Ei tartte, ei nuoremmiten, eikä vanhemmiten. Se kyllä syö puuta, koska ei saa siitä levää muuten irti, mutta puuaines tulee sen suoliston läpi aivan muuttumattomana. Vain Panaquet, Panaqolukset ja Cochliodonit tarvitsevät puuta ravinnokseen.jyystää juurakoita (kala tarttee vanhemmiten puiden kuitua massulleen)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: PAK
- Sukupuoli: Mies
Meillä isopurje 720l ei ollenkaan liian iso allas isolle kalalle.
on ollut aina akvan kunkku ja nyt vaikka kultasauma-ahven pari muutti altaaseen pistää kovasti hanttiin reviiriä muodostavalle parille.
Upea ilmestys tuo pleco on, mittaa yli 30cm, tuli taloon pienen pienenä poikasena n.7cm mittaisena 1½vuotta sitten.
Tiesin mitä ostin ja myyjäkin vielä varmisti että varmasti tiedän minkä kokoista kalaa olen ostamassa ja kysyi silti vielä että minkä kokoinen allas on. Tämä on mielestäni ammatillisuutta!
on ollut aina akvan kunkku ja nyt vaikka kultasauma-ahven pari muutti altaaseen pistää kovasti hanttiin reviiriä muodostavalle parille.
Upea ilmestys tuo pleco on, mittaa yli 30cm, tuli taloon pienen pienenä poikasena n.7cm mittaisena 1½vuotta sitten.
Tiesin mitä ostin ja myyjäkin vielä varmisti että varmasti tiedän minkä kokoista kalaa olen ostamassa ja kysyi silti vielä että minkä kokoinen allas on. Tämä on mielestäni ammatillisuutta!
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
- Sukupuoli: Nainen
Kertokaa millä saan tuttavani luopumaan isosta Plekostaan.Kokoa sillä on 45cm ja asustaa 250 litrasessa?Joka päivä omistaja tuskailee kalan uudelleensisustuksen kanssa.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)