pH-arvon alentaminen ja nosto
Valvoja: Moderaattorit
Reetta J. kirjoitti:Käykös auton akuissa oleva rikkihappo?
Kuinka sitä laimennetaan?
Ja mistä tiedän paljonko laitan happoa ja laitetaanko sitä veden vaihdon yhteydessä ennen altaaseen laittamista?
Autotarvikeliikkeissä myytävä ns. akkuhappo on n. 30-36%:sta rikkihappoa, eli aika tujua tavaraa. => EI pidä mennä lisäämäään ko. tuotetta suoraan akvaan!!!
Ko. tuote kun ei ole mitään apteekki- / akvaariotuote, niin pitoisuuskin on siten vähän mitä milloinkin. Tuolla on tuoteseloste yhden maahantuojan tuomasta akkuhaposta.
-
MrLogistics
- Member

- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Hei!
Aika hatusta heitetty, mutta voiko suuri kierteisten määrä kovettaa vettä ja nostaa ph arvoa???
Tilattu 720 litranen Akvastabil kaikilla mausteilla! 400 liranen monniste paratiisi..
-
-Tassu-
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Ainakin suuri kierteisten määrä voi olla merkki veden kovuudesta. Kotilot kun yleensä viihtyvät ja lisääntyvät paremmin kovassa vedessä
Elävistä kotiloista tuskin irtoaa veteen mitään (paitsi tietysti kotilonkakkaa), mutta varmaan suuri määrä kotilonkuoria kovettaa vettä jonkun verran. Käytetäänhän simpukankuorirouhettakin akvaarion pohjalla veden kovettamiseen.
Tämähän on vain omaa arveluani, ei mitenkään todistettu juttu..
Elävistä kotiloista tuskin irtoaa veteen mitään (paitsi tietysti kotilonkakkaa), mutta varmaan suuri määrä kotilonkuoria kovettaa vettä jonkun verran. Käytetäänhän simpukankuorirouhettakin akvaarion pohjalla veden kovettamiseen.
Tämähän on vain omaa arveluani, ei mitenkään todistettu juttu..
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Keskustelu on jo hieman "vanhentunut", mutta kysynpä silti uudelleen...
Paljonko sitä rikkihappoa (laimennettua, apteekista) pitää sinne akvaarioon sitten laittaa? Siis onko jokin laskenta kaavio... tällä määrällä KH laskee tämän verran ja kun KH laskee tämän verran pH laskee tämän verran jne. Entäs vaikuttaako akvaarion koko, on 160 litraa.
Paljonko sitä rikkihappoa (laimennettua, apteekista) pitää sinne akvaarioon sitten laittaa? Siis onko jokin laskenta kaavio... tällä määrällä KH laskee tämän verran ja kun KH laskee tämän verran pH laskee tämän verran jne. Entäs vaikuttaako akvaarion koko, on 160 litraa.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Viesti:
Ei ole olemassa mitään kaaviota. Ratkaisevaa on veden alkaliniteetti ja mistä mihin pitää muuttaa. Kyllä se vain on kokeiltava. Akvaarioveden kanssa vaikka ämpärissä ensin.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Itse vaihdan vettä n.70-80l vettä kerrallaan. Laitan veden ensin saaviin ja lisään n.10ml 10% rikkihappoa. pH tipahtaa 8-->6 tetran tippatestillä tehtynä, lukemat noin arvoja.Reetta J. kirjoitti:Keskustelu on jo hieman "vanhentunut", mutta kysynpä silti uudelleen...
Eli kokeiltava\mitattava on että löydät itsellesi sopivat arvot
hieman ehkä asian sivusta (anteex...)
mutta miten usein teillä on tapana vaihtaa osa vedestä? Olen vähän ihmetellyt Akvaariokeskuksen hoito ohjtetta jossa suositellaan viikottaista
30-40% vedenvaihtoa. Kuulostaa aika tiheältä, eikös veden kemia siitä häiriinny? Mulla itelläni on 200l pönttö ja siihen Eheim Ecco ulkosuodatin.
mutta miten usein teillä on tapana vaihtaa osa vedestä? Olen vähän ihmetellyt Akvaariokeskuksen hoito ohjtetta jossa suositellaan viikottaista
30-40% vedenvaihtoa. Kuulostaa aika tiheältä, eikös veden kemia siitä häiriinny? Mulla itelläni on 200l pönttö ja siihen Eheim Ecco ulkosuodatin.
Eteläamerikkalaisia asukkaita: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 1 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp, 2 x Cryptoheros myrnae
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Viesti:
Vaihdan viikottain noin puolet vedestä.
Luonnossa vesi vahtuu sitäkin userammin. Esimerkiksi virrassa, jossa kalat elävät jossain tietyssä kohdassa, saattaa vesi vaihtua jatkuvasti muutamassa sekunnissa. Seisovassakin vedessä vesi vaihtuu aina kun kalat vaihtavat olinpaikkaa,. Akvaariossa on aina sama vesi riippumatta kalojen olinpaikasta.
On siis syytä vaihtaa mahdollisimman usein osa vedestä.
Mitä useammin vaihdetaan, sitä vähemmän veden kemia muuttuu.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Luonnossa vesi vahtuu sitäkin userammin. Esimerkiksi virrassa, jossa kalat elävät jossain tietyssä kohdassa, saattaa vesi vaihtua jatkuvasti muutamassa sekunnissa. Seisovassakin vedessä vesi vaihtuu aina kun kalat vaihtavat olinpaikkaa,. Akvaariossa on aina sama vesi riippumatta kalojen olinpaikasta.
On siis syytä vaihtaa mahdollisimman usein osa vedestä.
Mitä useammin vaihdetaan, sitä vähemmän veden kemia muuttuu.
Kiitos tiedoista
Kysyn vielä että kauankos tolla rikkihapolla niin se pH pysyy alhaalla?
Ja mitä tulee veden vaihtoon niin itse harrastan viikottaista veden vaihtoa. Tuossa olin muutaman viikon harvemmalla veden vaihdolla kun oli polvi sökönä ja heti tuli altaaseen leväongelma, mutta eiköhän se sieltä poistu kun hommat taas rullaa normaalisti...
Ja mitä tulee veden vaihtoon niin itse harrastan viikottaista veden vaihtoa. Tuossa olin muutaman viikon harvemmalla veden vaihdolla kun oli polvi sökönä ja heti tuli altaaseen leväongelma, mutta eiköhän se sieltä poistu kun hommat taas rullaa normaalisti...
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Viesti:
Hyvin todennäköisesti vedenvaihtovälin. Siihen vaikuttavat hyvin monet biologiset reaktiot akvaariossa.
-
tanija
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Yritin keskustelua kahlata läpi, mutten löytänyt (tai huomannut) vastausta tällaiseen kysymykseen.
Haluaisin alentaa akvaarioni pH:ta (180 litrainen) seitsemästä noin 6 tai 6.5
Turvelisäystä olen ajatellut, mutta laiheuttaako itsetehdyn turveveden lisääminen akvaarion veden samenemista? Olisko tämä vältettävissä lisäämällä turve esimerkiksi sukkahousuissa ulkosuodattimen sisään?
Turvelisäystä olen ajatellut, mutta laiheuttaako itsetehdyn turveveden lisääminen akvaarion veden samenemista? Olisko tämä vältettävissä lisäämällä turve esimerkiksi sukkahousuissa ulkosuodattimen sisään?
Helpoiten saat pH alenemaan co2:sta lisäämällä noilla turpeilla on sellaista puljaamista ja et saa sitä kuitenkaan putoamaan noin paljon vaikka suodattimeen sitä lisäisitkin.tanija kirjoitti:Yritin keskustelua kahlata läpi, mutten löytänyt (tai huomannut) vastausta tällaiseen kysymykseen.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-
Räähkä
- Junior Member

Vaikka se olisi sukkahousuissa, niin vesi samenee silti. Pienin höttö tulee siitäkin läpi. Itse olen saanut alennettua pH:n hyvin alas (tippatesti ei riitä), kun liotan vettä suuressa määrässä turvetta. Se on vaan melkoista läträämistä. Riippuu veden KH:sta, että aleneeko pH lisäämällä turvetta suodattimeen. Minä kokeilin lisätä kahteen ulkosuodattimeen reilusti turvetta - ei mitään vaikutusta, kun KH on 7.
-
tanija
- Junior Member

Eli hiilidioksidin lisäyksellä pH:n saisi alenemaan? Voisitteko neuvoa hieman tyhmää, kuinka hiilidioksidin lisääminen käytännössä tapahtuu? Jollakin itserakennetulla menetelmällä? Hyödyt/haitat?karihe kirjoitti:Helpoiten saat pH alenemaan co2:sta lisäämällä noilla turpeilla on sellaista puljaamista ja et saa sitä kuitenkaan putoamaan noin paljon vaikka suodattimeen sitä lisäisitkin.
Kiitän kovasti.
Mittasin Tetran tippatestillä KH arvon. Otin mittaputkeen 5 ml vettä ja pudotin ensin yhden tipan. Vesi muuttui siniseksi. Sitten tiputtelin kahden tipan verran lisää ainetta ja vesi oli jo keltainen. Onkos akvani KH arvo siis 2 ?
Ja mitäs nyt sitten, jos KH laskeminen vaikuttaa pH arvon (altaassani tällä hetkellä 7,2-7,5) laskuun... Eihän tuo KH paljon alempi voi enään olla
Mä olen nyt ihan ulalla...
Ja mitäs nyt sitten, jos KH laskeminen vaikuttaa pH arvon (altaassani tällä hetkellä 7,2-7,5) laskuun... Eihän tuo KH paljon alempi voi enään olla
Mä olen nyt ihan ulalla...
KH arvohan ilmoittaa veden puskurointikyvyn. Matala KH ei välttämättä automaattisesti tarkoita matalaa pH:ta. Itselläni Malawiallas ja hanaveden luontainen pH on tuollaista 7-8 luokka, ja KH on juuri kahden luokkaa. Tämä on tarkoittanut sitä, että pH arvo helposti heittelee -> laskee liian matalaksi vedenvaihtojen välillä, joten olen joutunut lisäämään ruokasoodaa, jotta KH nousisi hieman.
KH on nyt 4-5 ja pH pysyy mukavasti 8 tienoilla.
Viimeksi mittasin ennen vedenvaihtoa pH arvon ja vedenvaihdon jälkeen. Ennen vedenvaihtoa oli 7,3 - 7,4 ja vedenvaihdon jälkeen 7,4 - 7,5. Että eipä meillä tuo pH pahemmin vedenvaihdosta heilahda...beetle kirjoitti:KH arvohan ilmoittaa veden puskurointikyvyn. Matala KH ei välttämättä automaattisesti tarkoita matalaa pH:ta. Itselläni Malawiallas ja hanaveden luontainen pH on tuollaista 7-8 luokka, ja KH on juuri kahden luokkaa. Tämä on tarkoittanut sitä, että pH arvo helposti heittelee -> laskee liian matalaksi vedenvaihtojen välillä, joten olen joutunut lisäämään ruokasoodaa, jotta KH nousisi hieman.
No jos lisään ruokasoodaa ja KH arvo nousee niin onko sitten mahdollista että pH arvokin nousee? pH ei todellakaan tarvi nousta, ennemmin saisi laskea tasan 7.
Kyllä, jos lisäät ruokasoodaa myös pH arvo nousee.Reetta J. kirjoitti:Viimeksi mittasin ennen vedenvaihtoa pH arvon ja vedenvaihdon jälkeen. Ennen vedenvaihtoa oli 7,3 - 7,4 ja vedenvaihdon jälkeen 7,4 - 7,5. Että eipä meillä tuo pH pahemmin vedenvaihdosta heilahda...beetle kirjoitti:KH arvohan ilmoittaa veden puskurointikyvyn. Matala KH ei välttämättä automaattisesti tarkoita matalaa pH:ta. Itselläni Malawiallas ja hanaveden luontainen pH on tuollaista 7-8 luokka, ja KH on juuri kahden luokkaa. Tämä on tarkoittanut sitä, että pH arvo helposti heittelee -> laskee liian matalaksi vedenvaihtojen välillä, joten olen joutunut lisäämään ruokasoodaa, jotta KH nousisi hieman.
No jos lisään ruokasoodaa ja KH arvo nousee niin onko sitten mahdollista että pH arvokin nousee? pH ei todellakaan tarvi nousta, ennemmin saisi laskea tasan 7.
Mulla 275l akva, jossa uusi kalasto ja kasvisto. Nyt en saa pH:ta kohilleen. Tällä hetkellä se on 8, ja kalat tarvitsisivat sen seiskaan. Ostin Tetran pH Minusta, ja koko pullo meni. Välillä pH laski siinä 7,5 , mutta sitten taas kasissa. Mistä voi johtua?? Mitä voin tehdä?? KH on ihan ok.
In omnia paratus - Varautunut kaikkeen
-
marinum
- Advanced Member

Onko sinulla liuska vai tippatesti? Tippatesti olisi luotettavampi. Oletko mitannut hanaveden pH:n?
pH:han pitäisi laskea, kun veteen lisätään happoja, eli vaihtoehtoja on: lisää kaloja jotka siis tuottavat enemmän hiilidioksidia veteen, hiilidioksidia suoraan jollakin levittimellä, turpeella, juurakoilla ja ylivuotisilla puunlehdillä (tammi ja ketapang-mantelipuunlehdet), kaupallisilla valmisteilla, rikkihapolla ym.
Veden pH:n yleensä muutenkin ajan kanssa pitäisi laskea altaassa ollessaan, ellei siellä sitten ole jotakin tekijöitä jotka sitä nostavat.
Riippuu siis altaasi KH (karbonaattikovuus) arvosta, kalojen ja kasvien määrästä mikä altaasi kohdalla olisi paras laskuyritys keino
.
pH:han pitäisi laskea, kun veteen lisätään happoja, eli vaihtoehtoja on: lisää kaloja jotka siis tuottavat enemmän hiilidioksidia veteen, hiilidioksidia suoraan jollakin levittimellä, turpeella, juurakoilla ja ylivuotisilla puunlehdillä (tammi ja ketapang-mantelipuunlehdet), kaupallisilla valmisteilla, rikkihapolla ym.
Veden pH:n yleensä muutenkin ajan kanssa pitäisi laskea altaassa ollessaan, ellei siellä sitten ole jotakin tekijöitä jotka sitä nostavat.
Riippuu siis altaasi KH (karbonaattikovuus) arvosta, kalojen ja kasvien määrästä mikä altaasi kohdalla olisi paras laskuyritys keino
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Joskus tuo pH:n muuttaminen tuntuu kyllä olevan henkimaailman hommia.
Mutta yleensä hiilidioksidi ja turvelisäys viimeistään auttavat, jos kovuudet eivät kerran kuitenkaan ole korkealla.
Henkimaailman hommista esimerkkinä 40-litrainen rasbora-altaani. Olen jo jonkin aikaa vaihtanut siihen joka vedenvaihdossa sangollisen sadevettä (kovuudet nollassa ja pH 5,5-6). Altaassa ei pitäisi olla mitään kalkkipitoista, lukuun ottamatta ehkä teelusikallista merenrannalta kerättyä soraa, jossa varmaankin on simpukankuoren paloja seassa. Siitä olen saanut poistettua jo suurimman osan. Lisäksi siellä on hiiliidioksidilevitin, tammenlehtiä ja lepänkäpyjä.
Ennen vedenvaihtoa pH on 8 ja vedenvaihdon jälkeen 7,5. Tippatestillä.![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Henkimaailman hommista esimerkkinä 40-litrainen rasbora-altaani. Olen jo jonkin aikaa vaihtanut siihen joka vedenvaihdossa sangollisen sadevettä (kovuudet nollassa ja pH 5,5-6). Altaassa ei pitäisi olla mitään kalkkipitoista, lukuun ottamatta ehkä teelusikallista merenrannalta kerättyä soraa, jossa varmaankin on simpukankuoren paloja seassa. Siitä olen saanut poistettua jo suurimman osan. Lisäksi siellä on hiiliidioksidilevitin, tammenlehtiä ja lepänkäpyjä.
Ennen vedenvaihtoa pH on 8 ja vedenvaihdon jälkeen 7,5. Tippatestillä.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!