Montako ottoa?
Valvoja: Moderaattorit
Montako ottoa?
Eli tiedustelisin montako kaksoisnuolimonnia (Otocinclus macrospilus) voin ottaa 120 litran akvaan, jossa pohjakalana on ennestään ainoastaan partis? Itse olen niin huono arvioimaan tämmöisiä asioita.. 

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Olisi mukava tietää, mistä nämä "suositukset" syntyvät. Mikä on laskukaava silloin, kun 120 litran akvaarioon mahtuu 6-10 ottoa.crisse_83 kirjoitti:6-10 menee ainakin aivan kivuttomasti ko. kokoluokan altaaseen.
Aikoinaan käytetyn laskutavan mukaan 1 cm kalan pituutta akvaarion litraa kohden antaisi tilaa 30 otolle.
Otto on hyvin hentoinen kala, jonka massa on olematon ja sen myötä akvaariota kuormittava aineenvaihduntakin todella vähäinen. Se ei aseta kovinkaan suurta vaatimusta akvaarion tilavuudelle. Sen sijaan kun otto ei ole parvikala, vaan jokaisella yksilöllä on pikku reviirinsä. Näiden yhteiskoosta löytyisi oikea suositus ottojen tilantarpeelle. En viitsi sitä ryhtyä arvioimaan. Joka tapauksessa 120 litran akvaarioon mahtuu hyvin paljon enennän kuin 10 ottoa, jos akvaarion pinnoilla ei ole yhtä partista enempää kilpailijoita. Partis kun ei kykene imuttamaan ottojen suosimia hentoja kasveja.
Otot muuten aivät ole pohjakaloja. Pääosan ajastaan ne viettävät kokonaan muualla (kasveilla, kivillä, juurakoilla ja akvaarion laseilla). Ei niille tarvitse varata pohjapinta-alaa.Kalallinen kirjoitti:Ei se sillain mene, että määrä puolittuu suoraan. Itse sanoisin että ilman muita pohjakaloja voi laitta 6 kpl.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"
Eino Leino & Juice Leskinen
vaan toinen on heikinheimompi toista"
Eino Leino & Juice Leskinen
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Lajialtaassa varmasti olisi kiva tuollainen määrä, mutta taitaa olla harvemmassa ne harrastajat, jotka haluavat sisustaa koko altaansa yhdellä tai kahdellakaan lajilla. Jos rahaa mietitään, niin aika paljon tuollainen lauma ottojakin maksaisi.prboy kirjoitti:Aikoinaan käytetyn laskutavan mukaan 1 cm kalan pituutta akvaarion litraa kohden antaisi tilaa 30 otolle..

Niin, no itse jos lähden suosittelemaan esim. 120L ottojen määrää, niin kuvittelen altaassa automaattisesti olevan muitakin kaloja. Ja ottojen olevan levänsyöjinä altaassa.
Olisin itse myös suositellut 6-10 yksilöä, olettaen että altaassa olisi myös se mainittu partis, 10-20 kpl parvi keskivedessä ja 1-3 rihmakalaa taikka kääpiöahventa ja mahdollisesti vielä parvi monnisia tai pienimpiä nuoliaisia. Tällöin suurin piirtein 6-10 ottoa on se määrä, mikä pystyy pitämään levät kurissa, mutta allas (kuin allas) ei vielä ylikansoitu.
Olettamuksia, olettamuksia kaikki tyynni, mutta minkäs teet jos tarkempia tietoja ei anneta.
Olisin itse myös suositellut 6-10 yksilöä, olettaen että altaassa olisi myös se mainittu partis, 10-20 kpl parvi keskivedessä ja 1-3 rihmakalaa taikka kääpiöahventa ja mahdollisesti vielä parvi monnisia tai pienimpiä nuoliaisia. Tällöin suurin piirtein 6-10 ottoa on se määrä, mikä pystyy pitämään levät kurissa, mutta allas (kuin allas) ei vielä ylikansoitu.
Olettamuksia, olettamuksia kaikki tyynni, mutta minkäs teet jos tarkempia tietoja ei anneta.

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Nimenomaan tuollaista tavallista ns. seura-akvaariota ajattelin tuolla suosituksella, en mitään lajiakvaariota. Ja koska siellä on jo partamonni en suurempaa määrää lähtisi ottoja laittamaan. Oleellista olisi myös tietää tarkemin muustakin kalastosta joka vaikuttaa altaan kuormitukseen ja altaan hoidosta.
Ennemmin itse koitan arvioida ns. "maalaisjärkeä" käyttäen altaaseen ennemmin kohtuu löysän kalaston, kuin ahtaa sen täyteen.
Tuossa särähtää yksi asia korvaani, nimittäin aikoinaan...prboy kirjoitti:Aikoinaan käytetyn laskutavan mukaan 1 cm kalan pituutta akvaarion litraa kohden antaisi tilaa 30 otolle..
Ennemmin itse koitan arvioida ns. "maalaisjärkeä" käyttäen altaaseen ennemmin kohtuu löysän kalaston, kuin ahtaa sen täyteen.