Voiko rihmakalat laittaa lehtiksien akvaarioon?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TaHa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 18:09, 03.07.2006
Sukupuoli: Mies

Voiko rihmakalat laittaa lehtiksien akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja TaHa »

Eli voiko?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Akvaarion koko, muu kalasto, mitkä rihmakalat?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Deirdre
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 14:40, 03.05.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Yleensähän näitä ei suositella samaan altaaseen. Omakohtaista kokemusta ei ole, olen omistanut vain rihmakaloja.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
Miiwa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 12:10, 16.03.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miiwa »

^^ Ainakin tuolla yhdessä toisessa keskustelussa aloittaja sanoo omistavansa 128-litraisen akvaarion.
TaHa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 18:09, 03.07.2006
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja TaHa »

^^ Joo omistan 128 akvaarion. En tahdo rihmakaloja mutta tuli vaan mieleen että voiko niitä pitää yhdessä. :roll:
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Kyllähän niitä voi pitää menestyksekkäästikin yhdessä. Itse laittaisin 200 litran altaaseen nykyisin korkeintaan haaremin noita helmirihmoja ja pariskunnan lehtikaloja, sinirihmoja en ehkä niinkään monta.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Buble-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 20:44, 10.07.2007

Viesti Kirjoittaja Buble- »

En nyt ehkä kässää, mut etkai oo hankkimassa 128litran purkkiin lehtikaloja? Mietin vaan, toivottavasti olen väärässä :D
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

JukkaV kirjoitti: Itse laittaisin 200 litran altaaseen nykyisin korkeintaan haaremin noita helmirihmoja ja pariskunnan lehtikaloja, sinirihmoja en ehkä niinkään monta.
8O ..Sinirihmoja en laittaisi yhtään, kun osaavat olla hullun häijyjä, varsinkin koiras kutuaikana. Enkä muutenkaan parisataseen tunkisi kahta isoa lajia, lehtikala kiukkuisena nylkee helmirihmat elävältä, jos sellainen "persoona" sattuu kohdalle. Joko lehtiksiä tai helmirihmoja, on mielipiteeni.

Itse suosittelisin lehtikalan kanssa(Akvaarion koko 250 ylöspäin) jotakin pienempää rihmakalaa, vaikkapa hunajarihmakalaa, jos olisi "pakko" näitä lajeja yhdistellä.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

VesiEläin, meillä on käsitykset hiukan erilaiset. Itse olen vuosikaudet katsonut mm. sinirihmoja 200 litran altaassa, tällä hetkellä niitä on haaremin verran. Taitaa tuo hullunhäijyys olla monesta jutusta kiinni.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
kalakaljami
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 19:59, 12.04.2007
Akvaarioseurat: PAK
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja kalakaljami »

itselläni on 3lehtikalaa ja 7sinirihmakalaa samassa 720litraisessa ilman mitään ongelmia että mun mielestä niitä voi pitää samassa altaassa ihan hyvin.
akvaariot,40+3x60+90+112+120+2x250+720+975 = 2737 litraa vettä
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Deirdre kirjoitti:Yleensähän näitä ei suositella samaan altaaseen. Omakohtaista kokemusta ei ole, olen omistanut vain rihmakaloja.
Miksi ei?

Itselläni on 4 lehtikalaa ja 4 rihmakalaa (kaksi sini ja kaksi kelta) samassa 540-litraisessa. Keskenään ei kahinointia ole näkynyt, mutta kaksi sinirihmaa ottaa keskenään välillä yhteen.
TaHa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 18:09, 03.07.2006
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja TaHa »

Buble- kirjoitti:En nyt ehkä kässää, mut etkai oo hankkimassa 128litran purkkiin lehtikaloja? Mietin vaan, toivottavasti olen väärässä :D
Joo en mä niitä tohon tunge mut tuli vain mieleen et voiko niitä ylipäänsä pitää yhdessä. [;)]
Drooms
Senior Member
Senior Member
Viestit: 575
Liittynyt: 20:46, 08.08.2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

Meillä on 450 litrasessa, 2 lehtikalaa ja 4 kääpiörihmakalaa ilman ongelmia samassa altaassa
Deirdre
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 14:40, 03.05.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Niin, loppujen lopuksi kaikki riippuu ihan siitä, onko altaassa tilaa kaikille. Jos on riittävän paljon litroja, niin voihan eri rihmakalalajejakin pitää samassa akvaariossa, vaikkei sitä usein suositella.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Kerronpa tähän oman kokemukseni, vaikka kirjoahvenlaji on eri, nimittäin avainkirjoahven.

Yritin altaaseeni (228 l) avainkirjoahvenpariskunnan kanssa kahta helmirihmakalanaarasta. Kuukauden päivät jaksoin sitä touhua katsella ja sitten helmirihmat saivat lähteä. Ei ole oikein mukavan näköistä, kun helmirihma ajaa takaa normaalisti aika hidasliikkeistä avainkirjoahventa.

Siirsin sitten sinne altaaseen pienemmästä hunajarihmakalapariskunnan ja yhteisolo on ainakin vielä sujunut ilman jahtailuja ("koputtaa puuta"). Eli olen VesiEläimen kanssa samaa mieltä siitä, että mieluummin ainakin tämän kokoluokan altaissa näitä pienempiä rihmakaloja. On aivan eri asia, jos allas on huomattavasti suurempi, silloin menee varmasti myös isommat rihmat kirjoahventen kanssa.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Jaa... Itselläni oli pariskunta helmirihmoja ja avainkirjoahvenia samassa altaassa monia vuosia, ja vetoisuus oli tuo 200 litraa.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Kyllä ne ilman ruumiita olis siinä varmastikin menneet, mutta itse en tykkää jahtaamisista. Hyvä kai siitä on täälläkin varoittaa.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

nirppu kirjoitti:Hyvä kai siitä on täälläkin varoittaa.
Juuri näin.
Ettei sitten käy jälkikäteen ilmi että, kaskummaa, kun altaassa loiskuu. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”