Voiko rihmakalat laittaa lehtiksien akvaarioon?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Kyllähän niitä voi pitää menestyksekkäästikin yhdessä. Itse laittaisin 200 litran altaaseen nykyisin korkeintaan haaremin noita helmirihmoja ja pariskunnan lehtikaloja, sinirihmoja en ehkä niinkään monta.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
JukkaV kirjoitti: Itse laittaisin 200 litran altaaseen nykyisin korkeintaan haaremin noita helmirihmoja ja pariskunnan lehtikaloja, sinirihmoja en ehkä niinkään monta.

Itse suosittelisin lehtikalan kanssa(Akvaarion koko 250 ylöspäin) jotakin pienempää rihmakalaa, vaikkapa hunajarihmakalaa, jos olisi "pakko" näitä lajeja yhdistellä.
-
- Advanced Member
- Viesti:
VesiEläin, meillä on käsitykset hiukan erilaiset. Itse olen vuosikaudet katsonut mm. sinirihmoja 200 litran altaassa, tällä hetkellä niitä on haaremin verran. Taitaa tuo hullunhäijyys olla monesta jutusta kiinni.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: PAK
Miksi ei?Deirdre kirjoitti:Yleensähän näitä ei suositella samaan altaaseen. Omakohtaista kokemusta ei ole, olen omistanut vain rihmakaloja.
Itselläni on 4 lehtikalaa ja 4 rihmakalaa (kaksi sini ja kaksi kelta) samassa 540-litraisessa. Keskenään ei kahinointia ole näkynyt, mutta kaksi sinirihmaa ottaa keskenään välillä yhteen.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Kerronpa tähän oman kokemukseni, vaikka kirjoahvenlaji on eri, nimittäin avainkirjoahven.
Yritin altaaseeni (228 l) avainkirjoahvenpariskunnan kanssa kahta helmirihmakalanaarasta. Kuukauden päivät jaksoin sitä touhua katsella ja sitten helmirihmat saivat lähteä. Ei ole oikein mukavan näköistä, kun helmirihma ajaa takaa normaalisti aika hidasliikkeistä avainkirjoahventa.
Siirsin sitten sinne altaaseen pienemmästä hunajarihmakalapariskunnan ja yhteisolo on ainakin vielä sujunut ilman jahtailuja ("koputtaa puuta"). Eli olen VesiEläimen kanssa samaa mieltä siitä, että mieluummin ainakin tämän kokoluokan altaissa näitä pienempiä rihmakaloja. On aivan eri asia, jos allas on huomattavasti suurempi, silloin menee varmasti myös isommat rihmat kirjoahventen kanssa.
Yritin altaaseeni (228 l) avainkirjoahvenpariskunnan kanssa kahta helmirihmakalanaarasta. Kuukauden päivät jaksoin sitä touhua katsella ja sitten helmirihmat saivat lähteä. Ei ole oikein mukavan näköistä, kun helmirihma ajaa takaa normaalisti aika hidasliikkeistä avainkirjoahventa.
Siirsin sitten sinne altaaseen pienemmästä hunajarihmakalapariskunnan ja yhteisolo on ainakin vielä sujunut ilman jahtailuja ("koputtaa puuta"). Eli olen VesiEläimen kanssa samaa mieltä siitä, että mieluummin ainakin tämän kokoluokan altaissa näitä pienempiä rihmakaloja. On aivan eri asia, jos allas on huomattavasti suurempi, silloin menee varmasti myös isommat rihmat kirjoahventen kanssa.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Jaa... Itselläni oli pariskunta helmirihmoja ja avainkirjoahvenia samassa altaassa monia vuosia, ja vetoisuus oli tuo 200 litraa.