Mikä on hiljaisin ulkosuodatin (allas 136l) ?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Mimosa X kirjoitti:No kiinnostaa tuo Eheimin 2224 kanssa nyt, kun niin hyvä arvio täällä esitettiin. Mutta onko 2222 myös riittävä 136litraiseen (pumppausteho 500l/tunti) ja hipihiljainen ? Kalasto tulee olemaan aika suppea, aluksi ainakin vain taiston poikasia ja kasviakvaariota lähinnä muutenkin siitä olen suunnitellut.

Jos altaaseen tulee pelkkä ulkosuodatin niin mielummin eheim 2224 kuin 2222.
justiina8
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

temule kirjoitti:
justiina8 kirjoitti:Meilläkin tehtiin täysin epäpätevä mittaus kans nokian puhelimella pro3 kyljestä ja tulokseksi saatiin 76 desibeliä. :mrgreen: Ja akvaariokeskuksen sivuillahan tuokin sai 10 käyntiäänestä.
Nuita desibelejä mittaillessa kannattaaa muistaa että asteikko on logaritminen ja esim. kodinkoneiden dB lukema ilmoitetaan metrin päästä mitattuna.
Aivan...
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

MIulla on Eheimin Ecco 2236 ulkosuodatin ja ei kyllä kuulu kuin ihan akvan vieressä kuuntelemalla ääni. Eheimistä muutenkin on miulla positiiviset kokemukset laadun ja äänen (=äänettömyyden) suhteen. Olen mieltynyt Eheimiin merkkinä ja uudet suodattimet ostan Eheimiä.

Tädin mies kysyikin, että eikö miulla ole ollenkaan suodatinta, kun ei kuullut ääntä toiselle puolen olkkaria. Heidän vanhassa altaassaan kun oli aika äänekäs sisäsuodatin.

Äidilläni on Fluvalin sisäsuodatin ja on tuossa tämän huushollin pienimmässä akvassa myös sen mukana tullut vanha Fluval ainakin tilapäisesti.. Kyllä ne ovat myös hyvin äänettömiä sekä toimineetkin moitteetta. Fluvalin ulkosuodattimista ei ole kokemusta.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Kiitoksia taas keskustelun jatkamisesta :)

Jos hankin tuohon 136-litraiseen Eheim 2224 ulkosuodattimen, meneekö se myös 200-litraisessani ? Tarvitsen kumpaankin ulkosuodattimen. Aattelin sitä, että jos ostan yhdeksi Fluvalin, toiseksi Eheimin, niin että menis kumpaan vaan. Silloin voisin hissukamman laittaa makkarin puolelle. Ja tulisi vertailtua merkkejäkin. :roll:

Säästää rahaa......... :mrgreen:
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
outi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja outi »

hämmennän soppaa minäkin
itselläni 400 litrainen, jossa tetratec ex 1200
vieressä 450 litranen, jossa eheim 2028
tetratecistä ei kuuluu yhtään ääntä,varmistettiin aluksi edes onko se päällä
ääneni tetratecille
540 litrainen kasviallas
300 litrainen
250 litrainen
180 litrainen
180 litraa miljoonakalojen valtakuntaa
100 litrainen taistola
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Täältä taas pisteitä Eheimeille. 2224 ei pidä käytännössä mitään ääntä, ja kesti nikottelematta senkin, kun akvaristi unohti vedenvaihdon jälkeen avata hanat, jolloin suodatin kävi viikon ajan kuiviltaan kun töpselin olin kuitenkin muistanut laittaa seinään [:I] Silloin alkoi kyllä rohisemaan, ihmekkös tuo, saattoi moottori vähän ylikuumeta... Moitteettomasti on toiminut sen jälkeenkin.

Sängyn vieressä, noin puolen metrin päässä, pulputtaa kaksi 2217:aa, eivätkä ole unia haitanneet. Pieni hurina kuuluu käynnistettäessä, muuten ei metelöi.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

justiina8 kirjoitti:Meillä on nyt käytössä lasten huoneen akvaariossa fluvalin 204. Se on TODELLA hiljainen. Ei kuulu ollenkaan käyntiääntä. Ja muutenki oon ollu tyytyväinen Fluvalin suodattimiin.. vaikka on noita eheimejäkin käytössä enemmän ja vähemmän.Kaikki Eheimin suodattimet on ollu äänekkäämpiä, kuin tuo Fluval 204. :roll:
Peesi.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Miikku kirjoitti:Täältä taas pisteitä Eheimeille. 2224 ei pidä käytännössä mitään ääntä, ja kesti nikottelematta senkin, kun akvaristi unohti vedenvaihdon jälkeen avata hanat, jolloin suodatin kävi viikon ajan kuiviltaan kun töpselin olin kuitenkin muistanut laittaa seinään [:I] Silloin alkoi kyllä rohisemaan, ihmekkös tuo, saattoi moottori vähän ylikuumeta... Moitteettomasti on toiminut sen jälkeenkin.
Samaa mieltä. Kymmenen vuotta ollut 2224 käytössä yhtäjaksoisesti ja on ehdottomasti hiljaisin ja luotettavin suodatin mitä olen käyttänyt. Samaa luokkaa ovat 2226 ja 2228.
En 2224:sta kuitenkaan enää 200 litraisessa käyttäisi, ellei kalasto olisi todella kevyt. Tai sitten pitäisi olla sisäsuodatin sen kanssa suodattamassa.
Hamsteri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hamsteri »

Meillä 2kpl Eheim 2026 (350L / 950L/h) käytössä 200l ja 250l altaissa, hieman tuhti suodatus näille mutta kuten edellä mainittiin niin eipä nuo tukkiudu kun tuntuu että bakteerit repii kaiken.

200l altaan sisäänottoletkun edessä on eheimin oma kaupassa myytävä suoja ettei pienimmät kalat imeydy sisään joka tuntuu menevän tukkoon kyllä 2vk välein, letkut tuntuvat tarvitsevan puhdistuksen 3-4kk välein.

Oman käden kokemusta fluvaleista ei sitten ole.
250+200+125+100+100+65+65 eikä riitä
tetra67
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tetra67 »

Itsellä 200-litraisessa Tetratec EX700, joka on vajaan vuoden kokemuksen perusteella täysin äänetön. On myös toiminut moitteettomasti ja on ulkonäöltään tyylikäs.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Nyt pitäs kohta päättää..
Hmmm. :roll:
Hiljaisia tuntuu olevan monen mielestä Eheim2224. Fluvalkin on saanut pisteitä. Tetratecistäkin löytyisi. Olikos joku muukin merkki, en muista.

Nyt muuten tuo 136-litrainen on ollut lainasuodattimella kypsymässä reilun viikon (kypsytetty suodatin, lisäymppinä kanto, kasveja, suodatinmönjää) eikä nitriittiä ole ilmestynyt. Nitraatti lähti sen sijaan nousuun kalanruokahippusilla. Ja tämä lainasuodatin on fluval 3 vanhamalli. Pitää pientä hurinaa, mutta olen jo tottunut. Oikeastaan se on aika kiva, unettavakin hurina ;).

Asia on niin, että olen aika köyhä, joten hinta-asia tulee nyt myös melko tärkeäksi. Kun kahta ulkosuodatinta olen hankkimassa.
Ulkomailta en ala kuitenkaan tilaamaan. Suosin kotimaan kauppoja. Netistä halvimmalla vai.... ?
ranskikset
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ranskikset »

Pistämpäs lusikkani soppaan minäkin. Käytössä Tetratec EX700 ja Eheim 2028. Näistä Tetratec on käytännössä äänetön. Eheimi sensijaan pitää melkoista surinaa. Muutaman kerran olen avannut, mutta kaikki näyttää olevan ok ja osat ehjiä. Liekö maanantai kappale [}:)] Pettynyt joka tapauksessa olen valintaani, vaikka sitä on täällä niin kovasti kehuttu.
Hei mitä noi on? ne-on-tetroja
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ja vielä kerran Tetratecille ääni. Itsellä 2 kpl toita EX700 käytössä ja ovat äänettömiä. Ensimmäisen viikon taipi pientä tuskin kuuluvaa "vinkunaa" pitää. Tämän huomasin olevan ilmeisesti massoihin jääneistä ilmakuplista jotka pikku hiljaa kulkeutuivat roottoripesän seutuville. Pienellä tönäämisellä purskautti ilmat pois ja äänet loppuivat.

Joku on arvostellut läpinäkyviä letkuja kun näkyy likaantuminen niistä. Itse olen ihan tykännyt ja letkut kulkee seinäm ja altaan välissä niin eipä niitä näe jos ei sinne erikseen kurkkaa. Näkeepähän hyvin koska kannattaa putsata letkut. Eheimin jollain letkunpuhdistussetillä olen ne saanut vedettyä ihan näteiksi ja taas on hyvä. Suodattimen mukana tulevat materiaalit on hyvät. Tosin kun jättää sen aktiivihiilen pois aloituskokoonpanosta jää yhteen lokeroon noin 1/2 litraa tilaa. Itse olen startannut molemmat täyttämällä tämän tilan vanhoilla massoilla ja myöhemmin tilalle lisännyt Aqua Medicin bactopalleroita täyteen.

Laitos toimii mukavasti ja ei tarvitse murehtia mistään. En ole tippaakaan vettä saanut suodattimesta lattialle asti. Letkuyksikön pikalukitus toimii oikeasti hyvin. Ja erityisesti plussaa kantokahvasta jolla suodattimen kantaa helposti pesulle.

Ainoa negatiivinen puoli on että suihkuputkia pitää kääntää alaspäin vedenvaihdon yhteydessä. Muuten roiskuu pitkin seiniä. :mrgreen: Minä siis en sammuta laitteita muutoin kun laitteen itsensä huollon yhteydessä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Pipsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pipsu »

Täältä myös ääni Tetratecille. 180-litraisessa ex700 (400:ssa ex1200) ja on tosi hiljainen. Ja tetratecithän eivät ole hinnalla pilattuja!
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

No niin. :D
Luulen, että valintani on Tetratec EX 700 toiseksi suodattimeksi, eli tuohon 136litraiseen. Valintapäätökseen vaikutti hinta ja teidän käyttäjien mielipiteenne, sekä muu materiaali, jota olen kyseisestä suodattimesta lukenut.
200litraiseen en ole vielä päättänyt.

Kerron sitten loppukommentit, kunhan saan laitteen kotiin ja käyttöön. :D
Paras sitten olla hiljainen kans............... [;)] :mrgreen:

Ja se hiilisuodatinosa siis kannattanee vaihtaa heti alkuunsa johonkin muuhun materiaaliin.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Mimosa X kirjoitti: Ja se hiilisuodatinosa siis kannattanee vaihtaa heti alkuunsa johonkin muuhun materiaaliin.
Kyllä näin on joo. Ellei sitten sulla ole siellä juuri joku lääkekuuri loppumassa ja haluat lääkejäämistä eroon. Mutta päivittäisessä käytössä ei ainakaan yleisen mielipiteen mukaan tulisi sitä aktiivihiiltä käyttää. Heitä siihen toiseksi ylimpään (hiilen tilalle) alemmaksi mitä tahansa hyödylliseksi/kivaksi katsomaasi materiaalia. Palleroita, mattoa, turvetta, makarooneja tai ehkä jos jostain toisesta suodattimesta silppuat sinne vanhaa suodatinmateriaalia.

Itse ensimmäisen EX700:n "käynnistin" aiemmin käytössä olleen (ja äkillisesti tuhoutuneen) suodattimen lietteellä ja saksituilla matonpalasilla, eikä ko. akvassa ollut edes muuta suodatusta siihen aikaan ja nitriitit eivät päässeet nousemaan. Hiukan kyllä huoletti tyyliin: "nii oikke - kuis sit".

Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Minkävuoksi samalla tuotteella voi olla eri liikkeissä erilainen takuu ?
Tetratecille annetaan toisaalla puolen vuoden takuu, toisaalla 3.n vuoden. ?? 8O
Voiko olla kyseessä maanantaikappaleiden myynti puolenvuoden takuulla ???
justiina8
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Valmistajan sivuilla tuotteelle luvataan 3 vuoden takuu. Ei jälleenmyyjällä ole oikeutta muuttaa takuuaikaa puoleen vuoteen. Pidä puoles!
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kiitos.
Joo, pidän puoleni.
Muutenkin ihmettelen, että puolen vuoden takuulla myyvä sanoi, että tetratec on huono, ei todellakaan hiljainen ! Silloinhan ne on oltava maanantaikappaleita, josta ollaan tietoisia. Outoa..... :o
Örmy ja Körmy
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Örmy ja Körmy »

Itse suosittelen Eheimin 2213:sta. Itselläni ainakin todella hiljaisia ja maksaa alle puolet siitä mitä 2224.Tai sitten 2215, niin käy 200 litraseenkin ja hinnassa säästää myöskin verrattuna 2224:n. Joillakin on tuntunut olevan äänekkäitäkin classiceja, mutta itselläni ne ovat siis olleet erittäin hiljaisia. Niin ja akvaarioon.fi on osoite mistä löydät halvalla suodattimet.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

OIKAISU :
soitin kauppiaalle, joka puhui ensiksi tuosta Tetratecin puolenvuoden takuusta Takuuasia olikin väärinkäsitys: hän muisti takuun väärin, ja kolme vuotta on nyt takuu tälle tuotteelle.

Se tulee nyt olemaan se toinen suodatin. Saan vasta ensi viikon loppupuolella, mutta laitan sitten tänne kommentit. :)
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

No niin. Asensin juuri 136litraiseen upouuden TetratecEX700 ulkosuodattimen. Valintakriteeri ulkosuodattimella oli hiljaisuus ja hinta. No nyt se ainakin pitää pientä surinaa. Onko normaalia aluksi ? Välillä varovasti ravistin vähän, niin tulee ilmakuplia pois.

Sain kaveriltani vanhan fluval 303 ulkosuodattimen, jota kokeilen 200 litraiseen. Siihen pitää vielä hankkia uudet putket. Mites nuo suodatinlevyt ja makaroonit, onko kiehauttamisen jälkeen käyttökelpoisia ? Tuo suodatin tuskin on mikään kovin hiljainen, ainakin pömpeli näyttää aika "vanhanaikaiselta". Suodatin on ainakin 7 vuotta vanha.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Muutaman ekan päivän ajan vapautuu happea sieltä suodatinmateriaaleista jossain määrin. Ihan reilusti voi ravistella niin pyrskäyttää ilmat ulos. Itsellä ilma joskus aiheutti pientä "vihellystä" kun taisi olla roottoripesässä ja siihen auttoi myös. Ja hiljenee vieöä kunhan saat laitteen kunnolla sisäänajettua.

Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kirjoitanpa vielä tänne omat kommenttini tuosta Tetratecin EX 700 ulkosuodattimesta, jonka lopulta valitsin.

Eli kokemusta ei ole ennestään ulkosuodattimista. Hain hipihiljaista.
Äänetön tämä Tetratec ei ole: pitää hiljaista surinaa, siedettävää. Suodatin on lattialla, ei kaapissa, joten ääni kyllä kuuluu toiselle puolellekin huonetta hiljaisuudessa. Kaappi ehkä vaimentaisi melkein äänettömäksi.
Hyvin on pelittänyt ja hyvän näköinenkin.
En sitten tiedä, onko tätä hiljaisempia olemassakaan. Äänetön se ei ole.
:D

Kiitos kaikille, jotka ovat mua auttaneet tässä pulmassa ja hyvää ja raikasta syksyä ! :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”