Partamonni laji

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Partamonni laji

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Mulla ois pari kysymystä tuosta partamonnista.

1. Osaiko joku kertoo että mitä rotua mun partamonni on. Sen pohja väri on vihertävän musta, jossa on kellertäviä pilkkuja. Pään takana on isohko vaalea laikku ja pyrstön kärjissä on valkoiset kolmion malliset täplät.

2. kuinka vanhoina partamonnit tuodaan akvaario liikkeeseen? Kun kävin ostamassa mun Valle partamonnin nii se oli jotain 4cm pitkä, nyt se on kasvanut melkein 10 senttiseksi. Haluaisin tietää että miten vanha mun partis voisi olla. :) Kiitos etukäteen vastauksista.
pikku-tatti
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: tas
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja pikku-tatti »

Kuva ois kiva!
540l, 180l ja Minttu-koira <3
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Joo voisi olla mutta meidän kameralla ei saa niin hyvää kuvaa otettua, että partamonni näkys kunnolla.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Onko kännykässä kameraa kenelläkään perheessä? Niillä saa yllättävän hyviä kuvia ja kun ilman kuvaa tunnistusta on melkoisen vaikea tehdä, menee lähinnä lottoamiseksi...
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

meidän partamonni on vissiin Ancistrus sp., ainakin kun Googlesta etin kuvahaulla partamonneja niin siellä oli aivan saman näkönen partamonni kun meillä.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

miljoonakala84 kirjoitti:meidän partamonni on vissiin Ancistrus sp., ainakin kun Googlesta etin kuvahaulla partamonneja niin siellä oli aivan saman näkönen partamonni kun meillä.
Ja mikäköhän sp.? Eli olet määrittänyt sen olevan jokin partamonni laji, aivan samoin kuin ennenkin. Partamonneja on useaa eri lajia, kaikkia ei ole vielä tunnistettu/ nimetty/ tieteellisesti kuvattu.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

No en mie tiijä. Siinä Googlen kuvassa vaan oli semmonen nimi. [:I]
Ossaako joku sanoo jotain tohon kakkos kysymykseen.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tuohon kakkoskysymykseen ei oikein pysty täysin selkeää vastausta antamaan koska;
-jotkut harrastajat tuovat liikkeisiin partistensa jälkikasvua välittämättä siitä etteivät ne ole vielä saavuttaneet suositeltavaa myyntikokoa eli n. 5cm:ä jolloin alkaa myös sukupuolet erottua hiljalleen
-paljon riippuu monnin ruokinnasta ja sen laadusta mitä tahtia kasvetaan ja muutenkin kehitytään (joissain tapauksissa saattaa myös altaan koko tai poikasena koetut sairaudet/tapaturmat vaikuttaa kasvuun)

Mutta suurinpiirtein 2-6kk:n ikäisiä ovat, tosin kyllä kaupoissa näkee usein myytävän ihan täysikasvuisiakin yksilöitä jotka kuulemma ovat todella haluttuja. Valitettavasti myös välillä melkein "vastakuoriutuneita" poikasia joita hädin tuskin erottaa. Kerran olen ollut todistamassa tilannett kun asiakas tuli liikkeeseen pussin kanssa joka kuhisi n. 1cm:n mittaisia poikasia, lättäsi kauppiaan käteen ja totesi ulosmennessää että sama mitä teet mutta hän ei niitä halua vedä vaikka vessasta alas... 8O [}:)]

Mistä tulee tieteellisissä nimissä käytetty lyhenne sp?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Eli mun partamonni saattaa siis olla vuoden pari ikänen jo.
artzuli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja artzuli »

crisse_83 kirjoitti: asiakas tuli liikkeeseen pussin kanssa joka kuhisi n. 1cm:n mittaisia poikasia, lättäsi kauppiaan käteen ja totesi ulosmennessää että sama mitä teet mutta hän ei niitä halua vedä vaikka vessasta alas...
Hmm onpas karua :frown: , itse ostin kavaariooni partiksia ja maksoivat 5 e kipale, aika kalliita tuumasin, sillä niitähän saa vaikka mistä ilmasiksi, ei kehdannut enää peruuttaa kauppaa :S
vastaus on yleensä ratkaisussa
_Ansku_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Ansku_ »

Täällä makso toisessa kaupassa kaikki partikset 4€, toisessa (josta tuon ostin) pienet 3€ isot 4€
annuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja annuli »

Olen vienyt tuohon "lähikauppaan" partamonnin poikasia 5 cm pitkänä, ikää pienokaisilla oli 3-4 kk. Varmaan kokoon ja ikään vaikuttaa kasvuolot, mutta näin meillä kasvettiin.

Sain muuten jopa hyvitystä näistä, vaikka ajattelin vain viedä ilman ja kyseisessä liikkeessä partikset maksavat 2-4 euroa koosta riippuen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”