Olen töissä ruvennut tekemään uudelle altaalleni (500l) jalustaa samalla periaatteella kuin alumiiniset jalustat, eli. materiaali on 25x25x1,5mm huonekaluputki, 8 jalkaa, mitat: 200x50cm ja korkeus maks.70cm. Ja kaikki liitoskohdat hitsaan ympäri, ja säädettäviksi tassuiksi vähän jykevämmät m10 tai m12, pääli levyksi 18mm liimapuu...miltäs kuullostaa??? onko riittävä?
Ja jos laskee että altaasta mööpeleineen tulisi vaikka 800kg niin se olisi 100kg/jalka, luulisi teräsjalustan kestävän? eikö?
Itse tehty jalusta teräksestä!!?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
-
- Senior Member
- Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)
No kestää ja hyvin.. Oletko laskenut paljonko tulee kustantamaan?
"Eiku rytkyjä."
(Seppo Rädyn vastaus lentokentällä Ylen haastattelijan kysymykseen "Onko laukku nyt täynnä kisamieltä?" ennen Atlantan kesäolympialaisia 1996)
http://s1.fi.gladiatus.com/game/c.php?uid=20066
(Seppo Rädyn vastaus lentokentällä Ylen haastattelijan kysymykseen "Onko laukku nyt täynnä kisamieltä?" ennen Atlantan kesäolympialaisia 1996)
http://s1.fi.gladiatus.com/game/c.php?uid=20066
-
- Junior Member
Kustannukset jää aika pieneksi, huonekaluputket yht.18-20€ ja ruokatunnilla kun hitsailee niin ei tarvitse työstäkään maksaa, liimapuu levyt nyt hieman nostaa kustannuksia
Niin ja sitten kun sen saan hitsattua, hioskeltu, niin sitten annan työpaikan maalareitten maalata jalustan, käyttävät jotain jauhemaalia josta tulee todella hyvän näköinen pinta!!-niin ja se maksaa ison karkkipussin

Niin ja sitten kun sen saan hitsattua, hioskeltu, niin sitten annan työpaikan maalareitten maalata jalustan, käyttävät jotain jauhemaalia josta tulee todella hyvän näköinen pinta!!-niin ja se maksaa ison karkkipussin

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS
- Sukupuoli: Mies
Mä olen tekemässä 800 litraiselle (160x70) jalustaa 6-jalalla. En vielä ole muuta suunnitelmaa tehnyt kuin että ala-tukia ei tule. Ainoastaan yläkehikko 50x70mm ja jalat kai 50x50. Pienet "reevat" hitsaan nurkkiin. Alatukia en laita siksi että allas on merivesiallas ja jalustan sisusta tulee täyteen tekniikkaa+ala-allas. Tarkoitus on saada korvausvesipurkit sun muut harpäkkeet pyörien päälle jotta ne on helppo vetää sieltä alta pois.
-
- Junior Member
Re: Itse tehty jalusta teräksestä!!?
Mulla on kanssa itsetehty jalusta.Juurikin tuollainen mitä sulla tuossa on tulossa tosin vaan 6 jalalla ja hieman eri mitoillahöylämemmot kirjoitti:Olen töissä ruvennut tekemään uudelle altaalleni (500l) jalustaa samalla periaatteella kuin alumiiniset jalustat, eli. materiaali on 25x25x1,5mm huonekaluputki, 8 jalkaa, mitat: 200x50cm ja korkeus maks.70cm. Ja kaikki liitoskohdat hitsaan ympäri, ja säädettäviksi tassuiksi vähän jykevämmät m10 tai m12, pääli levyksi 18mm liimapuu...miltäs kuullostaa??? onko riittävä?
Ja jos laskee että altaasta mööpeleineen tulisi vaikka 800kg niin se olisi 100kg/jalka, luulisi teräsjalustan kestävän? eikö?
Hyvin on kestänyt ja allas on 484 Litranen
Isolla viskipullolla sain teetettyä

484L
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Jalusta teräksestä
Tein kans altaaseen jalustan teräksestä. Putki 30 mm 1,5 mm seinämävahduudella. Jalustassa on 13 jalkaa, terästä meni 25 metriä ja kunnon säätöjalat isolla muterilla ja pultti toimii säätöjalkana.
Jalusta ei vapise eikä vapu kyllä yhtään. Allas painaa täytenä hiekkoineen n. 1500 kiloa. Hitsattu teräs on kyllä ehdoton matsku verrattuna alumiinisiin koottuihin versioihin. Varmaankin alumiinista saisi ihan jees jalustan jos sitä ei kokoaisi niiden kulmapalojen avulla.
Jalusta ei vapise eikä vapu kyllä yhtään. Allas painaa täytenä hiekkoineen n. 1500 kiloa. Hitsattu teräs on kyllä ehdoton matsku verrattuna alumiinisiin koottuihin versioihin. Varmaankin alumiinista saisi ihan jees jalustan jos sitä ei kokoaisi niiden kulmapalojen avulla.
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php