Aquael unifilter uv

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

nalbo
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies

Aquael unifilter uv

Viesti Kirjoittaja nalbo »

Suomesta ei tahdo löytyä uv mallit? coralreef:ssa löytyy toi normi uni 1000. Ruotsista esim. akvariebutiken.se löytyy Aquael unifilter uv1000 mutta sieltä ei postita suomeen. Lisäksi saksalaisista verkkokaupoista en ole huomannut että löytyy valikoimista. En ole löytänytkään mitään artikkeleita... Eikä haulla unifilter AND uv löytynyt mitään. Onko jollain kokemuksia/tietoa ko sisäsuodattimesta/mallista?
FishFinger
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja FishFinger »

Täältä löytyy ja lähettäävät Suomeenkin. Kaipaisin itsekin hieman tietoa/kokemuksia suodattimesta... 8O
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Onhan noita Pienessä Akvaariokaupassakin kolmea eri kokoa:
http://www.pieniakvaariokauppa.fi/
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
FishFinger
Junior Member
Junior Member

marinum kirjoitti:Onhan noita Pienessä Akvaariokaupassakin kolmea eri kokoa
...eipä vaan ole kuulunut vastausta sieltä. [;)]
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Muffe »

FishFinger kirjoitti:
Ettei vaan olis sattunu..
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

FishFinger kirjoitti:
Itsekkin suodattimesta kysynyt Pienestä Akvaariokaupasta ja erittäin hyvin minua on palveltu ja kysymyksiin vastattu. Kokemuspuolta kaipaisin minäkin jotta uskaltais kokeelle ottaa.
FishFinger
Junior Member
Junior Member

Täältä löytyy perustietoa suodattimesta.
TiiraTetra
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja TiiraTetra »

www.akvaarioon.fi tuolla on JBL.n UV-C lamppuja/suodattimia.

Nähähän ovat vain UV-C valoja.

8-)
FishFinger
Junior Member
Junior Member

Nuo JBL:n vermeet tarvitsevat vaan ulkosuodattimen. :o
FishFinger
Junior Member
Junior Member

Tilasinpa kokeeksi tuon UV 500-mallin tuolta Akvariecenteristä
PMDD = Premenstrual Dysphoric Disorder - ja tälläkö kasvit kasvaa...?
Millamagia76
Starting Member
Starting Member

aquael unifilteristä

Viesti Kirjoittaja Millamagia76 »

esitän jälleen kerran varmaankin tyhmän :D kysymyksen.. mutta onkohan järkeä pitää tämmönen aquael unifilter uv suodatin jatkuvassa käytössä akvaariossa?!
Ostin kyseisen kojeen, koska akvaariossani on vihersamennusta..
eräs akvaarioliikkeen pitäjä kritisoi kovasti kyseistä suodatinta ja meinasi että se "polttaa" vedestä kaiken muunkin levien lisäksi..
Onko kellään tietoa ja kokemuksia tästä suodattimesta...

Vesi näyttää ainakin pikkuhiljaa kirkastuvan :D
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Minullakin on Aquael UV-sterilisaattori, jonka ostin lähinnä taudinaiheuttajien tuhoamista varten. Aiemmin minulla on ollut vuokralla UV-lamppu jolla sain myös vihersamennuksen pois.
Ei minua ainakaan haittaa jos laite poistaa lähes 100% vedestä loisia ja taudinaiheuttajabakteereita :roll:
Aiemmasta kokemuksesta tiedän, että vesikin kirkastui todella kristallinkirkkaaksi.

Mielestäni laite on hyvä ainakin sillloin jos ostaa paljon uusia kaloja, jotka siis voivat tuoda vaikka mitä tauteja mukanaan.
Todella pitkäaikaiseen käyttöön samassa altaassa en näe laitteella kai olevan mitään hyötyä, en kyllä haitoistakaan tiedä.
Ei se ainakaan hyödyllisiin bakteereihin vaikuta, koska nehän eivät juuri vedessä elele.

Mitäköhän kaikkea se sitten akvaliikkeen myyjän mielestä "polttaa"? Kysyitkö Millamagia76 tarkemmin mitä hän tarkoitti?

Haulla uv* löytyi myös vanhojakin keskusteluja [;)] :
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 2A&start=0
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

UV-valo ja PMDD

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Millamagia76 kirjoitti:meinasi että se "polttaa" vedestä kaiken muunkin levien lisäksi..
Itse ainakin olin huomaavinani että kasvien kasvu oli heikompaa tai hennompaa kun UV-suodatin oli käytössä. Syytin tästä kasvilannoitteiden, lähinnä kelatoitujen pilkkoutumista. Mitään edes teoriatason perustetta minulla ei moiseen ollut mutta mutu-tuntuma oli vahva. :roll:

Muuta säästettäväähän siinä vedessä ei sitten olekaan, hyödylliset bakteerithan asuu pinnoilla eikä olennaisesti leiju veden seassa toisin kuin loiset, itiöt ja haitalliset bakteerit.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Millamagia76
Starting Member
Starting Member

aquael unifilteristä

Viesti Kirjoittaja Millamagia76 »

Eipä se kauppias maininnut mitä kaikkia se sieltä vedestä "polttaa", mutta maanantaina menen käymään samaisessa liikkeessä.. kyselen asiasta silloin tarkemmin.
Ajattelin kyllä sitä pitää pitempi aikaisesti akvaariossa.

Tietenkin jos jollakin on asiasta tietoa, ettei se olisi hyväksi, niin informoikaa ihmeessä!!!!!!!
Ja samaa mietin noiden vedenparannus-aineiden ym muiden kanssa.. ja mitenkähän käy soodan, sitä ole lisäillyt kovettamaan vettä..palaakohan sekin kenties jonnekin?!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Soodat sun muuthan liukenevat veteen. Eivät ne pala mihinkään sieltä. Palaavat "luontoon" sitten poistuvan veden yhteydessä ja tämän vuoksihan sitä sitten lisäillään tarvittavat määrät taas uuteen veteen.

Ja mitä siihen pitempiaikaiseen käyttöön tulee, niin tietysti jos kärsii samennuksesta niin suurin muutos tapahtuu kun UV-C poistaa sameuden akvasta ja tämän jälkeenhän sen käyttö onkin enemmän ennaltaehkäisevää ilman suurempaa näkyvää vaikutusta. Tietysti se tuhoaa myös bakteereja vedestä koko ajan, mutta mitä olen noita erillisiä lamppuja katsonut niin sameuden saa pois esim 100-200 l akvaariosta 300-350 lph virtausnopeudella ja osittainen bakteerien tuhoaminen samalla lampulla saavutetaan 60-15 l akvaan 150 lph virtauksella. Väittäisin että kyllä se sitä bakteeristoa hiukan kurissa pitää sillä sameudenpoistotasollakin. Mutulla mennään, mutta menkööt.

Itse en ota kantaa UV-C:n haittoihin nestemäisten lantojen kanssa kun en niitä käytä. Jotain JBL:n palleroita on juurilla ja vihreät rehottaa.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
muuriset
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja muuriset »

Jyväskylän RIOssa on edustettuna kaikki kolma mallia 500UV 750UV ja 1000UV

Lähettävät varmasti matkahuollon tai postin kautta, jos pyytää.

Hinta oli muistaaksen 55€ tolla 500, 70€ 750 ja 85€ 1000, että ei kamalan kalliita.

Edustavat AquEl:ia, joten varaosat ja huollotkin hoituu vaivatta.
Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan muita vakuuttuneiksi
Junttis
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Minulla on ollut nyt reilun viikon käytössä tuo aquael UV1000. Muuten vaikuttaa ihan hyvältä peliltä hintaansa nähden, mutta miinuksia minulta tulee ainakin imukupeista sekä suodatinosan painavuudesta.

Imukupit eivät jaksa pitää ainakaan tuota isointa mallia lasissa kiinni, vaan suodatin löytyy muutaman päivän välein pohjalta. Lisäksi tuo suodatinosa missä nuo suodatimateriaalit ovat , painaa aivan liikaa ja suodatinosa irtoaa pumpusta ja tippuu taas altaan pohjalle.

Muuten kyllä vaikuttaa ihan toimivalta peliltä.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Niin täälläkin on tosi löysä tuo kotelon kiinnitys ihan uutena jo.
Siis tuossa pienimmässä 500 mallissakin.
FishFinger
Junior Member
Junior Member

Junttis kirjoitti:Minulla on ollut nyt reilun viikon käytössä tuo aquael UV1000. Muuten vaikuttaa ihan hyvältä peliltä hintaansa nähden, mutta miinuksia minulta tulee ainakin imukupeista sekä suodatinosan painavuudesta.

Imukupit eivät jaksa pitää ainakaan tuota isointa mallia lasissa kiinni, vaan suodatin löytyy muutaman päivän välein pohjalta. Lisäksi tuo suodatinosa missä nuo suodatimateriaalit ovat , painaa aivan liikaa ja suodatinosa irtoaa pumpusta ja tippuu taas altaan pohjalle.

Muuten kyllä vaikuttaa ihan toimivalta peliltä.
Minulla taas todella pitävät imukupit.
marinum kirjoitti:Niin täälläkin on tosi löysä tuo kotelon kiinnitys ihan uutena jo.
Siis tuossa pienimmässä 500 mallissakin.
...ja kotelokin tiukka on.

Suodatin ollut nyt nelisen tuntia käytössä ja silmään pisti ainakin todella hyvä ilmastus. Kun kumiputken kytkee siihen roottorikannen aukkoon niin suodatin puskee todella hienoa, lähes sumumaista kuplaa. Saattaisi olla, että suodatin todella ilmastaa vettä...?
FishFinger
Junior Member
Junior Member

Re: aquael unifilteristä

Millamagia76 kirjoitti:eräs akvaarioliikkeen pitäjä kritisoi kovasti kyseistä suodatinta ja meinasi että se "polttaa" vedestä kaiken muunkin levien lisäksi..
Vesi näyttää ainakin pikkuhiljaa kirkastuvan :D
Veikkaisinpa, että suodattimen kaksi 0,1W:n lediä eivät varmastikaan "polta" yhtään mitään.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

No onpa täällä ainakin yksi käyttäjä kirjoittanut saaneensa suurimmalla 1000 mallilla vihersamennuksen poistettua, joten ei se nyt kai ihan turha vehje voi olla :roll: .
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Reetta J. »

Mulla paloi "sininen valo" tasan kolme päivää eikä ole sen jälkeen toiminut... Mutta eipä tuo mua haittaa, lähinnä vaan halvan ja hyvä suodattimen halusin ja sellaisen sain :)
Vedestä pois ottaessa pitää piettää minun kiinni suodattimen alaosasta, silloin saattaa irrota mootoriosasta. Muuten pysyvät kiinni hyvin toisissaan ja imukupit on tiukasti lasissa kiinni.
Ei akvaariota tällä hetkellä, kotoa löytyy kolme koiraa, kaksi brasilianterrieriä ja yksi englanninkääpiöterrieri
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Reetta J. kirjoitti:Mulla paloi "sininen valo" tasan kolme päivää eikä ole sen jälkeen toiminut... Mutta eipä tuo mua haittaa, lähinnä vaan halvan ja hyvä suodattimen halusin ja sellaisen sain :)
Vedestä pois ottaessa pitää piettää minun kiinni suodattimen alaosasta, silloin saattaa irrota mootoriosasta. Muuten pysyvät kiinni hyvin toisissaan ja imukupit on tiukasti lasissa kiinni.
Eikös kannattaisi kuitenkin mennä liikkeeseen josta hankit sen, onhan siinä 2 v. takuu, niin saisit ehkäpä uuden, jos ei sitä korjata pysty.
Vaikka toimiihan se toki ilmankin varmaan, mutta kyllä tuo UV minusta hyödyllinenkin on.
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Reetta J. »

marinum kirjoitti:
Reetta J. kirjoitti:Mulla paloi "sininen valo" tasan kolme päivää eikä ole sen jälkeen toiminut... Mutta eipä tuo mua haittaa, lähinnä vaan halvan ja hyvä suodattimen halusin ja sellaisen sain :)
Eikös kannattaisi kuitenkin mennä liikkeeseen josta hankit sen, onhan siinä 2 v. takuu, niin saisit ehkäpä uuden, jos ei sitä korjata pysty.
Vaikka toimiihan se toki ilmankin varmaan, mutta kyllä tuo UV minusta hyödyllinenkin on.
Suodatin on kauempaa ostettu... ei ole ollut kulkua siellä päin... Kunhan toimii suodattimen ominaisuudessa niin riittää mulle :)
Ei akvaariota tällä hetkellä, kotoa löytyy kolme koiraa, kaksi brasilianterrieriä ja yksi englanninkääpiöterrieri
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Tilattu on 500 Aquael UV-peli. Ihan karanteenikäyttöön ajattelin, erinomainen tilaisuus elimininoida mahdolliset pöpöt ilman haittoja.

Toisaalta tulee mieleen, kun on "UV-ledit" tms, että riittääkö teho oikeasti, ja toisaalta kuinka pitkä kestoikä niillä on. Viimeinen kysymys erit. kriittinen että kannattaako jatkuvasti käytellä tms.

EDIT: Karanteenialtaassa on. Kierrättää vettä eri laiskasti, suodatinmassaosasto hieman pöljästi. UV:n käyttöikä n. 100000 tuntia eli hieman yli vuoden, jonka jälkeen ostettava uusi moottoripää.

UV-C:säteilyä tuottaa, mutta kehuvat että paljon.

Mutta käyttönsä tällä on varmasti karanteenialtaissa jne, miksei tällä muutoinkin saattaisi onnistua esim. joku pilkkuepidemia torjua ilman lääkkeitä?
Minä juon nyt kahvia!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”