Hohtokiilakylkiä suosittelisin.
Itsellä on niitä ~30 kolmesataa litrasessa ja lisää hommataan ajan kanssa kun kukkaronnyörit ei kiristä niin tiukalla.
Ovat aikaisemmin asustelleet (silloin niitä oli puolet vähemmän) ~60l:ssa ja 112l:ssa, mutta jotenkin tuntuu, että vasta tuossa isossa altaassa heräsivät eloon. Aikasemmin sitä vaan möllötettiin tiukassa parviklimpissä (ei, ei ollut liian vähän kasveja, liian pelottavaa seuraa tai oudot vesiarvot) mutta kokeilin sitten siirtää tyypit tonne ja nyt sitten uidaan ihan reilusti eripuolilla akvaariotakin ja eletään. Tosin hyvin järjestäytynesti ja hallitusti, kyllä noi paljon enemmän on parvikaloja kuin monet mun tapaamat tetrat vaikkapa.
Kavereita hommasin niille lisää just kun huomasin, että ovat ne niin nättejä tuolla.
Kilttejä ovat, eivätkä nämä ainakaan ole arkoja. Ahneita eivät ole, syödään mitä jaksetaan muttei liikaa-periaatteella. Uivat suunnilleen keski vettä ylempänä rauhallisesti eestaas, ei mitään kovia höntyilijöitä ole, mutta eivät ne silti kammoksu esim. mustatetrojen rohmuisaa ryntäilyä ruoka-aikaan.
Ja kauniitahan ne on, ei käy kieltäminen. Laittaisin tänne kuvan, jos mulla olisi yksikin hyvä. Mutta kuvan ottaminen noista on jotenkin äärimmäisen vaikeaa (mulle), joko ne kiiltävät liikaa tai ovat liikkeessä (ei ne paikallaan taida olla ikinä), mutta ehkä vielä jokupäivä.
Rusoista en sitten osaa sanoa, kun ei niitä ole itelläni, mutta ilmeisen samanoloisia ovat. Kunhan nyt kasvavat vissiin puoli senttiä isommiksi.