Aitoa parvikalaa 200l Aasia-altaaseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SuS
Starting Member
Starting Member

Aitoa parvikalaa 200l Aasia-altaaseen

Viesti Kirjoittaja SuS »

Minulla on tullut tällainen visio isosta parvesta pieniä kaloja. Parven koko saa olla sen verran iso kun se altaassani hyvältä näyttää. Allas ei saa siis näyttää täyteenahdetulta, mutta ei välttämättä ihan autioltakaan. Olen kuitenkin etsimässä melko pientä ja tiiviisti parvessa pysyvää kalaa.

Kriteereitä kalalle on jonkin verran:
  • - pysyy hyvin parvessa
  • - sopii 200 litran altaaseen
  • - sopii Aasia-teemaan
  • - kalan on viihdyttävä akvaarion muiden asukkien kanssa, joita ovat juovarihmakalahaaremi, kirsikkabarbit (3kpl), piikkisilmät ja kirsikkasukaravut.
  • - kalan on kestettävä melko korkeita lämpötiloja, koska kesäisin akvaarion veden lämpötila pysyttelee 28 asteen tienoilla. Muuten vesi on pehmeää ja hapanta.
Muutamia ajatuksia parvikalaehdokkaasta on jo mielessäni, mutta haluaisin kuulla vielä jonkun muun mielipiteitä ja ehdotuksia sopivaksi kalaksi. Pelkkien vesiarvojen ja kuvan perusteella kun on vaikea sanoa kalojen käyttäytymisestä lajitovereiden tai muiden kalojen seurassa.

Kiittis taas.:)
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja naatti »

Lisää kirsikoita? Onko muu parvi kuollut vai onko niitä muutenkin niin vähän?
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Minulle tuli mieleen Aasialainen helmiäisrasbora:
http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0 ... 7508-1.jpg
Kestää lämpöä 25-29 astetta ja jää n. 4 cm kokoiseksi. Miinuspuolena voi olla huono saatavuus ja aika kallis hinta.

Tai huippukaunis rusokiilakylki:
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... akylki.htm
Tämä pikkukala on ainakin minut hurmannut täysin :P . Pysyy suht hyvin parvessa.

Jos ei täytyisi olla Aasia teemaa, niin olisin ehdottanut kardinaalitetraa.
Itsellä on samassa 464 l altaassa mm. juovarihmakaloja 3 kpl, kirsikkabarbeja 10 kpl, piikkisilmiä, leväbarbeja 5 kpl, rusokiilakylkiä 30 kpl, kardinaali- ja ruusutetroja 20+20 kpl, punakääpiöahvenpariskunta ja helmi-, kupari- ja safiirimonnisia yht. 21 kpl [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
SuS
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja SuS »

Kirsikkabarbit ovat vanhan parven viimeiset ja saavat viettää eläkepäiviään keskenään. Täytyy välillä kokeilla jotain muitakin kaloja.:)

Helmirasbora olisi kyllä muuten valintani, mutta kukkaro ei anna periksi isommalle parvelle.:|

Rusokiilakylki on ehdottoman hieno. Olin itsekin hieman miettinyt kiilakylkiä ja olenkin tässä jonkin verran harkinnut hohto- ja rusokiilakylkiä. En vaan osaa päättää kumpia kannattaisi ottaa. Ovatko parveutumistavoiltaan erilaisia? Ja mikäköhän olisi sopiva parven koko?

Myös pienet Boraras-suvun rasborat kiinnostavat, mutta en osaa sanoa sopivatko ne 200l akvaarioon nykyisen kalaseuran kanssa. Hukkuvatkohan ne sinne?
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Niin tuo ehdottamani kala oli siis helmiäisrasbora, ei helmi eli ent.galaxyrasbora [;)] .
Hohtokiilakylki pitäisi jäädä vähän pienemmäksi kuin ruso ja olen jostain lukenut että se olisi vähän herkempi tai arempi kuin rusokiila :roll: .

Kyllä nuo pienet rasborat esim. hehkurasbora, ovat mielestäni liian pientä seuraa juovarihmakaloille ja makupaloiksikin saattaisivat joutua.
Niitä myös pitäisi olla varmaan monta kymmentä 200 litraisessa, että niitä jotenkin edes näkyisi.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Hohtokiilakylkiä suosittelisin.

Itsellä on niitä ~30 kolmesataa litrasessa ja lisää hommataan ajan kanssa kun kukkaronnyörit ei kiristä niin tiukalla. :)

Ovat aikaisemmin asustelleet (silloin niitä oli puolet vähemmän) ~60l:ssa ja 112l:ssa, mutta jotenkin tuntuu, että vasta tuossa isossa altaassa heräsivät eloon. Aikasemmin sitä vaan möllötettiin tiukassa parviklimpissä (ei, ei ollut liian vähän kasveja, liian pelottavaa seuraa tai oudot vesiarvot) mutta kokeilin sitten siirtää tyypit tonne ja nyt sitten uidaan ihan reilusti eripuolilla akvaariotakin ja eletään. Tosin hyvin järjestäytynesti ja hallitusti, kyllä noi paljon enemmän on parvikaloja kuin monet mun tapaamat tetrat vaikkapa.
Kavereita hommasin niille lisää just kun huomasin, että ovat ne niin nättejä tuolla. :D

Kilttejä ovat, eivätkä nämä ainakaan ole arkoja. Ahneita eivät ole, syödään mitä jaksetaan muttei liikaa-periaatteella. Uivat suunnilleen keski vettä ylempänä rauhallisesti eestaas, ei mitään kovia höntyilijöitä ole, mutta eivät ne silti kammoksu esim. mustatetrojen rohmuisaa ryntäilyä ruoka-aikaan.
Ja kauniitahan ne on, ei käy kieltäminen. Laittaisin tänne kuvan, jos mulla olisi yksikin hyvä. Mutta kuvan ottaminen noista on jotenkin äärimmäisen vaikeaa (mulle), joko ne kiiltävät liikaa tai ovat liikkeessä (ei ne paikallaan taida olla ikinä), mutta ehkä vielä jokupäivä. :roll: :D

Rusoista en sitten osaa sanoa, kun ei niitä ole itelläni, mutta ilmeisen samanoloisia ovat. Kunhan nyt kasvavat vissiin puoli senttiä isommiksi. :)
I'm #1 so why try harder?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”