Platyn poikasen julma loppu

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Rihmis
Member
Member

Platyn poikasen julma loppu

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Voi kuinka innoissani olin tänään kun huomasin akvaariossani uiskentelevan pikkuisen platyn poikasen, intoni ja iloni loppui kuitenkin hyvin lyhyeen, koska platyt päättivät syödä sen :(
Miten pystyisin pelastamaan pikku platyja, etteivät ne tulisi syödyksi.
On minulla tuossa varalla poissa käytöstä oleva 40 litrainen, mutta se vaatisi puhdistuksen ja kypsyttelyn, joka veisi paljon aikaa, joten en voi niitä siihen pelastaa.
Auttaisivatko kasvipöheiköt pienokaisia selviytymään vai mitä teen?
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
FishFinger
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja FishFinger »

Voit käyttää esim. tällaista poikasallasta.

Kuva

Kun naaras poikii laitat sen muoviritilän pohjalle. Ritilä päästää poikaset lävitseen ja näin ne välttyvät joutumasta emon suihin. Lopuksi, kun olet poistanut emon altaasta, voit poistaa myös ritilän. Allasta myynnissä ainakin Viherkalassa. Allas näkyy myös tuossa mun sigun linkissä oikeassa yläkulmassa.
PMDD = Premenstrual Dysphoric Disorder - ja tälläkö kasvit kasvaa...?
pikkuakvaariosta
Member
Member

Viesti Kirjoittaja pikkuakvaariosta »

Jep, poikasallas antaa ensiapua. Tosin olen huomannut noiden elävinä syntyvien poikasten olevan varsin sitkeitä sissejä, joten olen kasvatellut niitä ykskaks käyttöön otetussakin vara-akvassa.

Vettä vaan normaaliakvaariosta siihen tyhjillään olleeseen esim. 10 litraa ja poikaset siirretään saman tien. Päivän tai parin päästä taas lisätään vettä normaaliakvasta poikasille (normaaliakvaarion vedenvaje täytetään kraanasta saman tien). Ellei poikasakvaarioon aluksi mahdu lämmitintä, lämmitellään vaikka pitämällä pöytälamppua altaan lähellä. Pikkupoikaset eivät paljon likaa vettä, joten suodatinkaan ei ole alkuun välttämätön, varsinkaan jos poikasakvaan on siirretty myös kasveja.
koran_
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja koran_ »

Itselläni on tuommonen poikashäkki ja olen sinne pyydystänyt töyhtökääpiön poikasia mutta eipä ole häkistä kovasti hyötyä kun poikaset pääsevät karkaamaan häkin päädyissä olevien ritilöiden läpi. Mikähän ilo tuommoisesta häkistä on kun poikaset ei pysy siellä?
FishFinger
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja FishFinger »

...ja näkyypä löytyvän edullisesti myös Tulipyrstöstä. :)
PMDD = Premenstrual Dysphoric Disorder - ja tälläkö kasvit kasvaa...?
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Meillä ainakin o poikaset säilyneet hengissä hyvin.Itselläni on akvaariossa Konnanputkea Johon poikaset piiloutuvat.Aluksi kun huomasin poikaset ajattelin että palettikalat (joilla myös tällä hetkellä poikaset) syövät platyn poikaset,mutta rauhassa ovat saaneet olla :)
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
tillukka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tillukka »

Suosittelen kasveja, esim. karvalehteä ja peruspintakasveja poikasten suojaksi. Meillä on 2 kpl noita poikaskellukkeita kun innoissani alkuun hankein, mutta olen nyttemmin luopunut niitten käytöstä. Suurikokoiselle naaraalle häkki on aivan liian pieni olla, saati sitten synnyttää. Usein häkissä poikinut naaras sairastuu ja kuolee muutamassa päivässä, todennäköisesti stressistä. Jos joku välttämättä naaraan häkkiin laittaa niin antakaa sille edes kasveja suojaksi ettei tarvitse kirkkaassa valossa kellua ja huolehtikaa että se saa myös riittävästi ruokaa.

Ninze, missä vesiarvoissa saat paletit ja synnyttävät viihtymään keskenään? Kovetatko vettä?
180-L hohtomiljoonat, 720-L tiikerinuoliaiset
Koikarpit 200-L/lämmin, 720-L viileä ja 72 000-L ulkolammikko
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Suosittelisin verkkohäkkiä - sinne mahtuu niin emo kuin paljon kasvejakin poikasten suojaksi.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

koran_ kirjoitti:Itselläni on tuommonen poikashäkki ja olen sinne pyydystänyt töyhtökääpiön poikasia mutta eipä ole häkistä kovasti hyötyä kun poikaset pääsevät karkaamaan häkin päädyissä olevien ritilöiden läpi. Mikähän ilo tuommoisesta häkistä on kun poikaset ei pysy siellä?
Synnyttävien poikaset syntyvät niin paljon isompina kuin kutevien, että ne eivät vastasyntyneinäkään enää mahdu ritilästä läpi. [;)]
Muiden kalojen poikasia joutuu kasvattamaan isommiksi jossakin muualla. Itse olen käyttänyt tuollaista JukkaV:n mainitsemaa kangas/verkkohäkkiä, jonka pintaan kasvaa nopeasti myös leväkerros tuottamaan poikasille evästä. Sen läpi näkyy huonommin kuin muovilaatikon, joten kalat tuntevat olonsa turvallisemmaksi eivätkä pääaltaan kalat niin helposti keksi hotkia poikasia verkon läpi.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
butterfree
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja butterfree »

Mistä tuommoiset mainitunlaiset verkkohäkit on tehty? siis millaisesta verkosta, miten ne pysyvät tietyssä muodossa yms?

itsellä kyllä myös kokemuksia siitä, että platyn ja millin poikaset ovat päässeet vielä jo kasvaneinakin pakoon tuommoisista kelluvista muovisista synnytysaltaista, niissä tuppaa olemaan liian isot raot. :|
Perustamisen alla 112l miljoonakaloille omistettu akvaario

Milliharrastajat Turusta päin: Olen kiinnostunut ostamaan huntupyrstöisiä kaloja! jos sinulla on myydä, laita yksäriä tai mailia. :)
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

butterfree kirjoitti:Mistä tuommoiset mainitunlaiset verkkohäkit on tehty? siis millaisesta verkosta, miten ne pysyvät tietyssä muodossa yms?
Verkkohäkit on tehty ohuesta, vaaleasta kankaasta/verkosta, se on tavallaan pussi joka on vedetty muovisen kehikon päälle, jotta se pysyy häkin muotoisena. Reunaan on sitten kiinnitetty pari metallinpätkää, joilla sen saa kiinni akvaarion laitaan. Haittana muovisiin poikashäkkeihin verrattuna noissa on ehkä kellukkeiden puute, eli jos altaan täyttää liian täyteen, vesi tahtoo nousta yli häkinreunan ja poikaset karkaavat.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”