Nestemäinen hiili

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tanjahot
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Mitä eroa Carbolla ja Excelillä?

Viesti Kirjoittaja tanjahot »

Eli minulle ei nyt oikein ole selvinnyt että mikä ero on Easy-Lifen ja Seachemin nestehiilillä. Eli ovatko nämää samaa ainetta vai onkos niissä jotain eroa? Onko toinen ehkä parempaa tai tehokkaampaa?
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

miuagua kirjoitti: Tuntuu karttulehti kiukustuvan tosta nestehiilestä. Hiilen käytön aloittamisen jälkeen karttulehti muuttui kituvaksi ja kuoli melkein kokonaan pois.
Jep, monella samaa kokemusta, myös täällä. Luovuin nyt koko karttulehdestä kun aloitin nestehiilen käytön. Pieni taimi jäi nurkkaan ja kuoli pian.
Serafia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Serafia »

sani kirjoitti:
miuagua kirjoitti: Tuntuu karttulehti kiukustuvan tosta nestehiilestä. Hiilen käytön aloittamisen jälkeen karttulehti muuttui kituvaksi ja kuoli melkein kokonaan pois.
Jep, monella samaa kokemusta, myös täällä. Luovuin nyt koko karttulehdestä kun aloitin nestehiilen käytön. Pieni taimi jäi nurkkaan ja kuoli pian.
Kuinka pian nestehiilen aloittamisesta tuo karttulehti yleensä alkaa voida huonosti? Olen antanut nyt kaks viikkoo, eka viikko puolikkaalla annoksella, toka täydellä, eikä vielä näy mitään traagista. Ei tosin kasva yhtä nopeeta kuin esim. vedensuosikki, mutta ei se nyt kuoleenkaan oo alkanut...
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Kokeilin tuota ainetta (Easy-Life) testimielessä kolmessa akvaariossa kolmen kuukauden ajan.

Lopputulos:
- mustanorsukala siirtyi kalojen taivaaseen (en tiedä johtuiko nimenomaan tuosta)
- muutama monninen kadonnut
- yksi piikkisilmä kadonnut
- muutama pienempi fisu kadonnut
- ilmestynyt tupsulevää kasveihin
- levän kasvuun en huomaa muuta merkitystä. Sitä ei juuri ole ollut altaissa. Akvaariolasit levääntyvät.
- jaavansaniaismätäs suli pois, kasvi muuttui ruskeaksi mössöksi.
- aine haisee kamalalle

En näe syytä käyttää tuota omien kokemusten perusteella. Siirryn takaisin tuttuun ja turvalliseen hiilidioksidiin, jolla kasvit kasvoivat silmissä. Nestemäiseen hiileen siirtyessä kasvit ovat lähinnä levääntyneet tupsulevästä.

En suosittele.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

VilleJ kirjoitti: En näe syytä käyttää tuota omien kokemusten perusteella. Siirryn takaisin tuttuun ja turvalliseen hiilidioksidiin, jolla kasvit kasvoivat silmissä. Nestemäiseen hiileen siirtyessä kasvit ovat lähinnä levääntyneet tupsulevästä.
Mitähän se sun aine oikein on ollut, sillä normaalisti nestemäinen hiili tappaa tupsulevän 8O Ja millähän annostuksilla olet ainetta laitellut ja kuinka usein?

Ei nestemäinen hiili ole yhtä hyvä kuin joku normaali hiilidioksidilevitys mutta kyllä se on huimasti parempi kuin ei mitään.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

sani kirjoitti:Mitähän se sun aine oikein on ollut, sillä normaalisti nestemäinen hiili tappaa tupsulevän 8O Ja millähän annostuksilla olet ainetta laitellut ja kuinka usein?
Easy-Life, 1 ml / 50 l päivittäin, kuten pullossa todetaan.
miuagua
Member
Member

Viesti Kirjoittaja miuagua »

Serafia kirjoitti:
sani kirjoitti:
Kuinka pian nestehiilen aloittamisesta tuo karttulehti yleensä alkaa voida huonosti? Olen antanut nyt kaks viikkoo, eka viikko puolikkaalla annoksella, toka täydellä, eikä vielä näy mitään traagista. Ei tosin kasva yhtä nopeeta kuin esim. vedensuosikki, mutta ei se nyt kuoleenkaan oo alkanut...
Tarkalleen en osaa sanoa mutta karttulehti todellakin lopetti aluksi kasvamisen melkolailla samantien, kun se ennen venyi melkein silmissä ja todella komeana. Siinä vaiheessa lähestulkoon kuoli kun jäi vähän hämärämpään. Hyvässä valossa se tuntuu kasvavan vaikka käyttääkin nestehiiltä, mutta todella hitaasti ja aika ruikulan näköisenä.
tumppa2
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tumppa2 »

No en oo laittanu ite ku 1ml per allas nyt ekalla viikolla. Katon miten kalat tykkää. Ainakin tupsulevän katoamista on tapahtunut hyvin jo kiekko altaassa + Lehtikalat kutee :mrgreen: Ei vissii johu siitä.
Altaat 240+285+1000l
atte75
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja atte75 »

jimikkon kirjoitti:Oon kokeillu tuota Easy-Life Easy Carbo:a nyt pari kuukautta tuohon isompaan (100l) rapulaan jossa kirsikka- ja kimalaissukarapuja ja kolmisen viikkoa sitten aloin laittamaan sitä myös pienempää (35l) tuli- ja vihersukarapujen altaaseen.

Isompaan laitan n.4 ml keskimäärin ehkä joka toinen päivä ja pienempään samalla tahdilla 1ml. Viimeaikoina olen koittanut muistaa laittaa joka päivä tuota hiiltä, mutta aina niitä välipäiviä välillä tulee. Yhtään kuollutta rapua en ole kummassakaan altaassa todennut. Lisääntyneet ovat kovasti.
jimikkon
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jimikkon »

atte75 kirjoitti:
jimikkon kirjoitti:Oon kokeillu tuota Easy-Life Easy Carbo:a nyt pari kuukautta tuohon isompaan (100l) rapulaan jossa kirsikka- ja kimalaissukarapuja ja kolmisen viikkoa sitten aloin laittamaan sitä myös pienempää (35l) tuli- ja vihersukarapujen altaaseen.

Isompaan laitan n.4 ml keskimäärin ehkä joka toinen päivä ja pienempään samalla tahdilla 1ml. Viimeaikoina olen koittanut muistaa laittaa joka päivä tuota hiiltä, mutta aina niitä välipäiviä välillä tulee. Yhtään kuollutta rapua en ole kummassakaan altaassa todennut. Lisääntyneet ovat kovasti.
Nestehiilen annosteluun vaikuttaa tietenki kasvien määrä. Omat altaani ovat melkoista viidakkoa. 8-)
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
masi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja masi »

Hankin tuota Seachem Flourish Exceliä kokeeksi, koska minua ärsytti akvaariota paikoin "rumentava" rihmalevä ja lueskelin, että tällä voisi saada rihmalevää kuriin. Hiilidioksidiä olen tähän mennessä lisäillyt kiljupöntöllä ja JBL:n co2 vario -levittimellä.

Ohjeitten mukaan ensin laitettiin isompi annos ja sen jälkeen olen lisännyt sitä ohjeiden mukaisen annoksen 2 päivän välein. Rihmalevä katosi oikeastaan jo muutamassa päivässä, ja sen jälkeen sitä ei ole ilmestynyt, toivotaan ettei ilmestykkään. Kasvitkin ovat kasvaneet paremmin, olen tyytyväinen :P

Kaloissa en ole nähnyt mitään vikaa ja kotilotkin (esim. kierteissarvi) näyttävät voivan ihan hyvin. Jatkan aineen käyttöä varmasti jos levä pysyy poissa tuolla. :)
tomduud
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tomduud »

Minä olen tuota flourish exceliä käyttänyt vajaat pari vuotta (välillä säännöllisesti ja välillä vähemmän) 2-3 altaassa. Yhdessä altaassa on ollut co2 pullosta lisänä ja yli 1w/litraa kohden valoa, muissa ollaan menty pienemmällä valoteholla sekä ilman stabiilia co2 lisää (kiljupullot vaihdettu aina kun on muistanut, joten välillä co2 on ollut hukassa altaissa).

Mutta tuo allas johon tuota exceliä on tungettu suurinpiirtein Rain;n ilmoittamissa suhteissa (hiukan eri syklillä, mutta päivittäin) pysyi kalat, ravut ja kotilot hengissä ja kasvit kasvoivat todella hyvin. Muissa altaissa joissa ei ollut stabiilia co2 lisää on kasvit kasvaneet hyvin ja levät pysyneet poissa(tosin levät pysyvät poissa kyllä ilman exceliäkin, mutta kasvit kasvavat pikkuisen paremmin). Oman kokemukseni mukaan aine on oiva lisä ja saa kasvit kasvamaan paremminm, enkä tuohon aineeseen ole mitään mystisiä kuolemia yhdistänyt. Helpommin ne kalat saa hengiltä rikkoutuneen co2 systeemin avulla, kun noudattamalla järkeviä annostuksia tuon excelin kanssa. Aine on kyllä hiukan kallista jos sitä rupeaa isoihin altaisiin tunkemaan.
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Reetta J. »

outska kirjoitti:Kukoistaako kellään karttulehdet, joilla käytössä nestemäinen hiili?
Mulla oli mahtavasti kasvava puska, mutta se ei tykänny nestehiilestä. Muut kasvit kyllä näytti pitävän. Nyt en oo uskaltanu laittaa, kun se karttulehtipuska on vieläkin vähän kitukasvuinen.
Mulla karttulehti kukoistaa :mrgreen:
Ongelmia on ollut vallisnerioiden ja jaavansaniaisen kanssa, ne ei ole tykännyt EasyCarbo lisäyksestä.
Ei akvaariota tällä hetkellä, kotoa löytyy kolme koiraa, kaksi brasilianterrieriä ja yksi englanninkääpiöterrieri
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Minulla karttulehteen tulee sellaisia ihmeellisiä pieniä mustia pilkkuja, vaikka en enää hiiltä ole laittanutkaan :|
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Dauthi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Dauthi »

Poistaako tuo nestemäinen hiili piilevät? Minulla on malawaario täynnä sitä ja haluaisin eroon siitä.
Ostetaan/Otetaan malaweja!
Fizu-Fani
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fizu-Fani »

En nyt jaksanut selata kaikkia 13:sta sivua joten toivon että joku vastaa nyt tähän kysymykseen. En ymmärrä yhtikäs mitään siitä annosteluohjeesta! Pitäisikö sitä höttöä laittaa sinne JOKA PÄIVÄ 1 ml? En ymmärrä. Selityksiä? :)
hölmö rakkaus.
elisa83
Member
Member
Akvaarioseurat: has

Viesti Kirjoittaja elisa83 »

Joka päivä 1ml/50l
Kaksinkertainen rapula( 67l & 27l) :D ja kaksi seropia

-Kasveja ei voi ikinä olla liikaa-
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

elisa83 kirjoitti:Joka päivä 1ml/50l
Niin jos sinulla on vaikkapa 100 litrainen allas, niin hiiltä laitetaan 2 ml joka päivä [;)] .
Kannattaa annostella aamuisin, niin kasvit käyttävät sen päivän aikana hyväkseen, ei siis illalla.
Myös kannattaa huomioida, ettei kippaa sitä suoraan minkään kasvin tai kalan päälle, vaan vaikka suodattimen ulostuloaukon kohtaan, niin se sekoittuu nopeasti veteen.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Fizu-Fani
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fizu-Fani »

Okei, kiitos :>
Ajattelin vain että on se sillein aika hankalaa, jos vaikka ei ole kotona jne.
Ettei voi laittaa viikon annosta suoraan, niin etteivät kalat kuole.
Mutta hieno keksintöhän tuo on, oli pakko ostaa koko sarja.
hölmö rakkaus.
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Ja tosiaan jos on RUNSASkasvinen akvaario niin 2ml/50l eli tuplannostus. Näin ainakin Eysycarbon kanssa (muutoin se 1ml/50l).
Kuvia
317L kalakippo.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Mikäs nyt on lopputulos, onko nestemmäinen hiili vaarallista vaiko ei?

Itse olen käyttänyt säännöllisen epäsäännöllisesti ensin flourish exceliä 80L ja 120L, joissa ei tapahtunut havaittavaa vaikutusta käytöllä suuntaan taikka toiseen. Sitten kokeilin easy carboa kumpaankin altaaseen sekä 240L ja lopputulos on aika surkea kalojen kannalta vaikka kasvit kukukoistavatkin karttulehteä lukuun ottamatta:
-80L kuollut 2 korurihmakalaa, jotka tulleet liian lähelle annostelun jälkeen
-120L kuollut 3 kiilakylkeä, jotka uineet easyyn annostelun jälkeen
-240L kuollut sysievämonninen, joka (ylläri) ui annostelun jälkeen liian lähelle
-> kaikki kuolleet vuorokauden sisällä easy carboon uimisen jälkeen. Tiedän toki, että annostus pitää laittaa vesivirtaan eikä suoraan kalojen päälle, mutta kun ne on niin kiinnostuneita kaikeista mitä altaaseen lykkää, luulevat varmaan ruoaksi. :roll:
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Minä olen kyllä ollut tuohon easy-carboon tyytyväinen. En kylläkään kaatele sitä kalojen päälle, niin ei niitä kalakuolemiakaan sitten tule.

Voihan sitä tehdä myös runsaan laimennoksen. Laittaa annoksen vaikka kahteen litraan akvaariovettä, jos kalat eivät millään pysy loitolla.
mik
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mik »

Tää on nyt vähän OT, mut mun käyttämässä nestemäisessä kasvilannoitteessa lukee, että lannoite on laimennettava ennen veteen lisäämistä 8O millä mä sen laimennan, kun ei sitä voi vedellä laimentaa, koska sen pitää olla laimennettua, ennenkuin lykkää veteen 8O :mrgreen:
g.rosea
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

mik kirjoitti:Tää on nyt vähän OT, mut mun käyttämässä nestemäisessä kasvilannoitteessa lukee, että lannoite on laimennettava ennen veteen lisäämistä 8O millä mä sen laimennan, kun ei sitä voi vedellä laimentaa, koska sen pitää olla laimennettua, ennenkuin lykkää veteen 8O :mrgreen:
Sekoita vaikka vinaan... [;)]
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

No menee sekin ihan järjettömäksi ottaa altaasta vettä kippoon ja lurauttaa pari hassua milliä sekaan ja takas altaaseen. Eritoten kun 3 altaasta pitäisi toimenpiteen ajaksi nostaa valot ja kannet pois.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”