Kalojen osto yksityiseltä vaihtoehtona kaupasta ostamiselle
Valvoja: Moderaattorit
Kalojen osto yksityiseltä vaihtoehtona kaupasta ostamiselle
Olen tässä mietiskellyt, että minkähän takia jotkut ihmiset hankkivat mielummin kalansa liikkeestä kuin yksityiseltä "kasvattajalta".
Vastaan tuli tapaus, joka halusi mielummin maksaa liikkeelle parin kuukauden varausajan jälkeen samasta kalasta, jonka olisi saanut täältä ilmaiseksi. Harmitti, kun olin vienyt loput jo aiemmin liikkeeseen, kun henkilö perui noin pitkän ajan varaamisen jälkeen aiheuttaen niin meille "lisävaivaa". Pari päivää ennen peruutusta kun oli vielä hyvinkin innokkaasti tulossa kalojaan hakemaan.
Itse arvostan sitä, että saan kalan historian, vesiolot ym. tietooni, liikkeen kun lienee mahdotonta asiaa selvittää kalojen tullessa jostain kaukoidän massakasvattamosta.
Ainakin meillä vauvoilla on ihan oma altaansa, joten ovat tautienkin puolesta turvallinen vaihtoehto. Yksityisen kalat ovat usein vieläpä puoli-ilmaisia, sillä itsekin mielummin antaa kalansa niille sopiviin olosuhteisiin kun kalojen myynti ei ole elinkeino, vaan niistä pitää pikemminkin "päästä eroon".
Hakumatkastakaan ei voi olla kysymys, pääkaupunkiseudulla kun ollaan. Ei niitä liikkeitäkään joka nurkalla ole ja alle kympillä ajelee jo pitemmänkin matkan, kun alkaa vertailla kaupan hintoihin. Puhumattakaan muista "eduista", kuten kasvikaupanpäälliset ym.
Vastaan tuli tapaus, joka halusi mielummin maksaa liikkeelle parin kuukauden varausajan jälkeen samasta kalasta, jonka olisi saanut täältä ilmaiseksi. Harmitti, kun olin vienyt loput jo aiemmin liikkeeseen, kun henkilö perui noin pitkän ajan varaamisen jälkeen aiheuttaen niin meille "lisävaivaa". Pari päivää ennen peruutusta kun oli vielä hyvinkin innokkaasti tulossa kalojaan hakemaan.
Itse arvostan sitä, että saan kalan historian, vesiolot ym. tietooni, liikkeen kun lienee mahdotonta asiaa selvittää kalojen tullessa jostain kaukoidän massakasvattamosta.
Ainakin meillä vauvoilla on ihan oma altaansa, joten ovat tautienkin puolesta turvallinen vaihtoehto. Yksityisen kalat ovat usein vieläpä puoli-ilmaisia, sillä itsekin mielummin antaa kalansa niille sopiviin olosuhteisiin kun kalojen myynti ei ole elinkeino, vaan niistä pitää pikemminkin "päästä eroon".
Hakumatkastakaan ei voi olla kysymys, pääkaupunkiseudulla kun ollaan. Ei niitä liikkeitäkään joka nurkalla ole ja alle kympillä ajelee jo pitemmänkin matkan, kun alkaa vertailla kaupan hintoihin. Puhumattakaan muista "eduista", kuten kasvikaupanpäälliset ym.
-
Mimos
- Member

- Sukupuoli: Nainen
Se taitaa olla esim. vähän näiden ei kokeneiden mielestä vähän turvallisempaa ostaa kaupoista kuin kasvattajilta "kauppa on aina oikeassa" tyyliin vaikka onkin kalliimpaa,mutta minkäs sille tekee.
Itse kylläkin ostaisin lähellä olevan kasvattajan altaasta kuin kaupasta noh, mielipide.
Itse kylläkin ostaisin lähellä olevan kasvattajan altaasta kuin kaupasta noh, mielipide.
To be a rock and not to roll.
-
Mari Kurki
- Elite Member

Mä väittäisin että kyseessä on vaivattomuus ja valikoima. Paljon helpompaa mennä kauppaan joka on auki joka päivä klo x - y ja mistä löytyy käytännössä kaikki tarvittava saman katon alta, kuin sopia jokaisen lajin kohdalla eri kasvattajan kanssa molempien aikatauluihin sopiva hetki tulla ostamaan kaloja, eri puolilta kaupunkia jne..
Ohareiden tekeminen on sitten asia erikseen, mutta siihen joutuu tottumaan jos kauppaa meinaa tehdä.. se ei liikkeenharjoittajallakaan ole sen harvinaisempaa kuin yksityiskauppapuolellakaan, usein vain puhutaan isommista summista
Ohareiden tekeminen on sitten asia erikseen, mutta siihen joutuu tottumaan jos kauppaa meinaa tehdä.. se ei liikkeenharjoittajallakaan ole sen harvinaisempaa kuin yksityiskauppapuolellakaan, usein vain puhutaan isommista summista
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Itse olen ostanut molemmilta
. Jos haluaa ostaa kalat nuorina, yksityiseltä ostaessa tietää, minkä ikäisiä kalat ovat ja mikä tärkeintä, ehkä jopa millaisista oloista kalat ovat kotoisin.
Hyvä esimerkki on taistelukalat. Ostin juuri tytölle upean taistonuorukaisen yksityiseltä ( kiitokset Jimikkon
). Ollut pari kaupasta ostettua ja eivät sitten elä kotona niin kauaa, kuin muut kalat. Nuorella tytöllä suru on sitten suuri lemmikin kuollessa, noihin kun kiintyy erilailla kuin parvikaloihin.
Joitain kaloja ei kasvattajilta saa, joko eivät lisäänny akvaario-olosuhteissa tai ei vaan ole tarjolla lähistöllä ( tai ei ollenkaan ) ja kuten Mari sanoikin, tarjontaa on liikkeessä ihan erilailla. Jos vielä sattuu olemaan lähistöllä asiantunteva ja luotettava liike, jonka neuvoihin voi luottaa, voi myyjä joskus ehdottaa sellaista kalaa, jota ei ollut itse ajatellutkaan kauppaan mennessä. Hyvänä esimerkkinä Mari
.
Hyvä esimerkki on taistelukalat. Ostin juuri tytölle upean taistonuorukaisen yksityiseltä ( kiitokset Jimikkon
Joitain kaloja ei kasvattajilta saa, joko eivät lisäänny akvaario-olosuhteissa tai ei vaan ole tarjolla lähistöllä ( tai ei ollenkaan ) ja kuten Mari sanoikin, tarjontaa on liikkeessä ihan erilailla. Jos vielä sattuu olemaan lähistöllä asiantunteva ja luotettava liike, jonka neuvoihin voi luottaa, voi myyjä joskus ehdottaa sellaista kalaa, jota ei ollut itse ajatellutkaan kauppaan mennessä. Hyvänä esimerkkinä Mari
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
Olen toistaiseksi ostanut kalani kaikki liikkeestä ja nyt tuon yhden altaan mukana tuli muutamia kaloja.
Kovin olen koittanut bongailla täältäkin myyntipalstalta sopivia kaloja, mutta tuntuvat olevan sen verran kauempana toistaseksi olleen passelit, myytävät kalat, ettei ole tullut sitten lähdettyä kauppoja tekemään
Kovin olen koittanut bongailla täältäkin myyntipalstalta sopivia kaloja, mutta tuntuvat olevan sen verran kauempana toistaseksi olleen passelit, myytävät kalat, ettei ole tullut sitten lähdettyä kauppoja tekemään
Altaat 317 l (tetraario) ja 140 l (platyallas), työn alla 166 l ja 120 l
Carmila kirjoitti:Hakumatkastakaan ei voi olla kysymys, pääkaupunkiseudulla kun ollaan. Ei niitä liikkeitäkään joka nurkalla ole ja alle kympillä ajelee jo pitemmänkin matkan, kun alkaa vertailla kaupan hintoihin. Puhumattakaan muista "eduista", kuten kasvikaupanpäälliset ym.
Hakumatkasta on ainakin omalla kohdallani nimenomaan kysymys! Kympillä ajelee joo toki jo pidemmänkin matkan, sekä autolla että julkisilla, mutta laskepa mukaan myös se aika. Autottomana mua ei todellakaan huvita ajatus mennä julkisilla kalojen perässä pitkin poikin pääkaupunkiseutua, kökkiä bussipysäkillä tai juna-/metroasemalla ja tehdä mitä ihmeellisempiä vaihtoja, jotta pääsen perille. Julkiset toki kulkee pääosin todella mainiosti täällä pääkaupunkiseudulla ja olen niiden tottunut käyttäjä, niin että siitä ei ole kyse, että karsastaisin julkisten käyttöä. Omistan vieläpä kausilippuna seutulipun, joten samalla lipulla pääsen aika moneen kolkkaan tarvitsematta lipun hintaa erikseen miettiä. Kokopäivätöissäolevalle ne kalojen hakureissut osuvat kuitenkin usein illoiksi tai viikonlopuiksi ja jonnekin "skuttaan" saattaakin olla silloin yllättävän vaikea päästä. Lisäksi tietyillä alueilla sijaitsevat pysäkit/asemat eivät ole mitään miellyttäviä odottelupaikkoja. Pari euron säästö kalojen hinnassa ei ole mulle riittävä motivaattori, jotta viitsisin käyttää tähän aikaani. Mieluummin menen akvaarioliikkeeseen, joka on julkisillakin helppojen kulkuyhteyksien päässä.Mari kirjoitti:Mä väittäisin että kyseessä on vaivattomuus ja valikoima. Paljon helpompaa mennä kauppaan joka on auki joka päivä klo x - y ja mistä löytyy käytännössä kaikki tarvittava saman katon alta, kuin sopia jokaisen lajin kohdalla eri kasvattajan kanssa molempien aikatauluihin sopiva hetki tulla ostamaan kaloja, eri puolilta kaupunkia jne..
Toinen juttu on sitten vielä se, että monet myyjät edellyttävät, että kalat tms. noudetaan kotoa. Ei kiitos. Jonkun mielestä on kiva tavata muita harrastajia ja Suomi on se maailman lintukoto, mutta itse en lähde tällä palstalla myyvän ennestään tuntemattoman ihmisen kotiin kaloja ostamaan. Toki suurin osa on varmasti ok tyyppejä, mutta ei siihen tarvita kuin se yksi hämärä tapaus osumaan kohdalle. Saatte kutsua vainoharhaiseksi ihan vapaasti; itse pidän omaa luontaista epäluuloisuuttani vieraita ihmisiä kohtaan ihan hyödyllisenä piirteenä. ("Sulan" myös kyllä aika nopeasti jos uusi tuttavuus on ok tyyppi.)
Se onkin sitten eri juttu jos yksityismyyjäkin olisi sen verran palvelualtis, että suostuisi tulemaan johonkin helposti julkisillakin saavutettavaan yleiseen julkiseen paikkaan. Jos joku esimerkiksi on valmis kiikuttamaan kalansa rautatieasemalle tms. niin olisin kiinnostunutkin. Tälleen yleensä jotakin myydessäni olen itsekin muuten käyttäytynyt. Jos vain myymäni artikkeli on jotenkin kassissa kannettavissa, niin ehdotan suoraan, että tuon sen johonkin yleiseen "liikennesolmuun" eli juurikin keskustaan tai johonkin isompaan ostariin (Itis, Omppu, yms).
Jutussa on kuitenkin vielä nuo Marin mainitsemat pointit. Vaatii kuitenkin enemmän panostusta sopia monet eri treffit eri ihmisten kanssa, sumplia aikatauluja ja pitää huolta siitä, että muistaa ilmoittaa ajoissa jos myöhästyy tai joutuu perumaan vs. että lampsii johonkin akvaariokauppaan. Kauppa kun todellakin on auki tiettyyn aikaan, siellä on joku siis silloin paikalla ja näiden aukioloaikojen rajoissa voin vapaasti muutella omia suunnitelmiani - esim. jos työpäivän päätteksi väsyttää, niin päättää ihan tuosta vain että menenkin vasta huomenna. Saman katon alta löytyy kalat, kasvit, ruoat, lannoitteet ja tekniikka, eikä tarvitse juosta siellä täällä. Ja mikäli siitä yhdestä kaupasta ei nyt löydykään kaikkea haluamaani, niin luultavasti juokseminen rajoittuu pariin kolmeen paikkaan.
Kaupasta ostaessa kyseessä ei myöskään ole kahden yksityishenkilön välinen kauppa, joten lain suoja on hieman eri. Silläkin on oma merkityksensä. Tokihan sitä voisi alkaa pyytämään jokaiselta yksityiseltä kala- ja kasvimyyjältäkin että tehdäänpäs kauppakirja... Kaupassa käydessä on myös helppo muuttaa mielensä. Jos olet sopinut treffit jonkun yksityishenkilön kanssa on paljon vaikeampi - saatikka epäkohteliasta - todeta viime tingassa että ääh, en otakaan tota. Kauppias, tuttukin, on kauppiaan roolissaan kuitenkin kauppias ja kaupassa asioimisen vapauksiin kuuluu yleensä, että voi muutella mieltään suhteellisen vapaasti ennen maksutapahtumaa. Eri asia on tietysti vartavasten tilatut tuotteet. Lisäksi kauppaan ei tarvitse yrittää varata tasarahaa tai edes pientä käteistä, vaan pankkiautomaatin suoltamat kakskymppiset saa varmasti rikki ja lisäksi on erilaiset muovirahavaihtoehdot. Mitä tulee kaupanpäällisiin, niin niitä olen saanut kaupoistakin, ruokapurkkien, "ylimääräisen" parvikalan yms. muodossa.
Lasken siis todellakin arvoa käyttämälleni ajalle, ostamisen mukavuudelle sekä saamalleni palvelulle enkä tuijota vain eurosummiin. Jos nyt olisin vielä "köyhä opiskelija" ja olisi kaikki se silloinen aika käytössä, niin ehkä sitten. Vaikka luultavimmin mulla olisi vain silloinkin vähemmän akvaarioita ja erilaiset kokoonpanot. 60L ja milliksiä ei paljoa maksa!
Huh, tulipas avautuminen.
Minä olen ostanut yksityisiltä mm. matkahuollon kautta ja sitten hakenut jopa kotoa. On sekä hyviä että huonoja kokemuksia.
Erään myyjän kanssa sovittiin päivä ja aikakin ennen puolta päivää. Matkaa kun oli puolisen sataa kilometriä ja ajattelin yhdistää haun muiden asiolla käynnin kanssa yhtäaikaa ja ilmoitinkin myyjälle että haen sitten samalla reisulla. Myyjä ei ollutkaan kotona kun soittelin ennen sovittua aikaa, oli just lähtenyt kaupungille ja kysyi että tulisinko n. 2 tunnin päästä uudelleen hakemaan kaloja. Olin jo kotia lähdössä ja sovimme että haen ne seuraavalla viikolla, mutta tähän myyjä ei osannut sanoa että minä päivänä olisi töistä kotona, joten kalat jäi sitten hakematta. Minulle tuli kyllä itselle muita esteitä ja ajattelin saan kalat helpomminkin kaupasta jos sovittu ei kerta pidä paikkaansa.
Erään myyjän kanssa sovittiin päivä ja aikakin ennen puolta päivää. Matkaa kun oli puolisen sataa kilometriä ja ajattelin yhdistää haun muiden asiolla käynnin kanssa yhtäaikaa ja ilmoitinkin myyjälle että haen sitten samalla reisulla. Myyjä ei ollutkaan kotona kun soittelin ennen sovittua aikaa, oli just lähtenyt kaupungille ja kysyi että tulisinko n. 2 tunnin päästä uudelleen hakemaan kaloja. Olin jo kotia lähdössä ja sovimme että haen ne seuraavalla viikolla, mutta tähän myyjä ei osannut sanoa että minä päivänä olisi töistä kotona, joten kalat jäi sitten hakematta. Minulle tuli kyllä itselle muita esteitä ja ajattelin saan kalat helpomminkin kaupasta jos sovittu ei kerta pidä paikkaansa.
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
"Leipäkalaa" löytää kaupasta, jos sitä haluaa.
Erikoisemmat lajit ja poikaset löytyvät paremmin yksityisiltä harrastajilta. Hinta ja paikka ei haittaa, rahaa saa töistä ja autolla pääsee, joka maailmankolkkaan. Postin tai matkahuollon välityksellä en ole kaloja ikinä tilannut, enkä varmaan tilaakkaan. Haluan nähdä ostokseni.
Myös paljon kasviostoksia olen tehnyt harrastajilta ja ainakin köynnökset lähtevät lähes aina paremmin kasvuun kuin kaupasta ostetut. Posti on toimittanut monet siistis kasvipaketit kotiimme. Harrastajan luota haku on aina jännittävää ja hauskaa, kun saa tutustua uusiin persooniin ja käydä läpi heidän kokoelmiaan. Enkä pelkää erikoisempiakaan yksilöitä.
Erikoisemmat lajit ja poikaset löytyvät paremmin yksityisiltä harrastajilta. Hinta ja paikka ei haittaa, rahaa saa töistä ja autolla pääsee, joka maailmankolkkaan. Postin tai matkahuollon välityksellä en ole kaloja ikinä tilannut, enkä varmaan tilaakkaan. Haluan nähdä ostokseni.
Myös paljon kasviostoksia olen tehnyt harrastajilta ja ainakin köynnökset lähtevät lähes aina paremmin kasvuun kuin kaupasta ostetut. Posti on toimittanut monet siistis kasvipaketit kotiimme. Harrastajan luota haku on aina jännittävää ja hauskaa, kun saa tutustua uusiin persooniin ja käydä läpi heidän kokoelmiaan. Enkä pelkää erikoisempiakaan yksilöitä.
-
Miiwa
- Junior Member

Minä taas mieluummin ostan joltain toiselta harrastajalta. Jo ihan sen takia että ei tule sitten niin helposti yllätyksiä. Ja tulee halvemmaksi, mulla on oma auto joten ei ole niin tarkkaa missä ne kalat on kunhan olis 20km säteellä, pidemmälle ei oikein jaksa lähteä. Kasveja en edes harkitse ostavani liikkeestä, useimmissa eläinkaupoissa kasvit maksavat sen 5-7€/kpl ja ovat nuutuneen näköisiä, harrastajalta saa tuolla hinnalla kolme kertaa enemmän ja parempikuntoisia 
Tuo minun taistikseni on muuten myös aikuinen, tai ainakin aikuisen kokoinen. Saas nähdä miten kauan elelee..
Tuo minun taistikseni on muuten myös aikuinen, tai ainakin aikuisen kokoinen. Saas nähdä miten kauan elelee..
-
Mari Kurki
- Elite Member

Oletan että tarkoitat yllätyksillä kalatauteja. Miksi niitä mielestäsi tulee helpommin liikkeestä kuin yksityiseltä harrastajalta?Miiwa kirjoitti:Minä taas mieluummin ostan joltain toiselta harrastajalta. Jo ihan sen takia että ei tule sitten niin helposti yllätyksiä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Taidetaan käydä eri kaupoissa, kun itse bongailen putiikeista pääsääntöisesti hyväkuntoisia kasveja.Miiwa kirjoitti:Kasveja en edes harkitse ostavani liikkeestä, useimmissa eläinkaupoissa kasvit maksavat sen 5-7€/kpl ja ovat nuutuneen näköisiä, harrastajalta saa tuolla hinnalla kolme kertaa enemmän ja parempikuntoisia
Riippuu mitä kukakin nyt pitää "leipäkalana" tai "erikoisempana". Noita altaassani pulikoivia Trigonostigma hengeleitä ei parisen vuotta sitten niitä hankkiessani harrastajilla myytävänä näkynyt ja kaupoissakin niiden saatavuus oli vähän tuurista kiinni. Nykyään alkavat olla jo kaupoissa jossain määrin toistuvasti saatavilla - tai ainakin tilattavissa - mutta esim. AW:n kauppapaikassa ainoa ne mainitseva ilmoitus on tällainen.VesiEläin kirjoitti:"Leipäkalaa" löytää kaupasta, jos sitä haluaa.
Erikoisemmat lajit ja poikaset löytyvät paremmin yksityisiltä harrastajilta.
-
Kisu74
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Viesti:
Tungenpas minäkin itseni tähän(kin) keskusteluun mukaan. 
Mie ostan pääsääntöisesti kalani kaupasta. Ja olen myös "uskollinen" asiakas. Eli kun olen mieleisen liikkeen löytänyt, asioin mieluiten siellä ainoastaan, vaikka ehkä jonkin asian saattaisin jostain muualta saada edullisemmin. Toki olen yksityiseltäkin ostanut ja kokemukset ovat olleet hyviä. kasveja olen hankkinut lähinnä muuta kautta kuin tutusta akvaarioliikkeestä.
Mitkä seikat sitten vaikuttavat päätökseeni? Asioita on monia ja aivan varmasti en luettele tässä kaikkia.
Tässä muutama:
1) Hyvä asiakaspalvelu, selkeät aukioloajat. Kauppa ei tee minulle ohareita.
2) Olen jo useammassakin ketjussa kehunut käyttämäni liikkeen asiantuntijuutta akvaarioasioissa. Siellä ei myydä euron kuvat silmissä vilkkuen, vaan on oikeasti sanottu myös (diplomaattisesti, mitä täällä ei aina osata tehdä) että jos mielessäni oleva idea kalasta / kasvista ei sovikaan omaan akvaariooni.
3) sieltä olen saanut ainoastaan terveitä kaloja
4)Tuotteessa on takuu sekä on aina paikka mihin tehdä helposti reklamaatio tai mistä kysyä neuvoja (jopa puhelimitse olen kysellyt asioita, ostamatta sillä kertaa yhtään mitään). Myös kalojen kohdalla on takuujuttuja. Omia kaloja ei ole kuollut, mutta eräältä kaveriltani kuoli yllättävän pian ko. liikkeestä ostettu kala. Myyjä tarjoutui antamaan korvauksetta uuden kuolleen tilalle, lisäksi oli kovasti miettinyt syytä kalan odottamattomaan menehtymiseen.
Mitä sitten myyjä saa? Mie hankin ko. liikkeestä lähes kaiken akvaarioon liittyvän 4 eri akvaarioon. Pitäisi jo näkyä liikevaihdossa edes hieman. Lisäksi olen suositellut liikettä ystävilleni ja sukulaisilleni ja esim. tätini asioi ko. liikkeessä myös. Puskaradion kautta olen ehkä saattanut heille löytää jonkun uuden vakiaasiakkaan.
En jaksa kaikkia syitä tähän kirjoittaa, mutta kaupassa asioidessa tulee tosiaan olo siitä, että ei ole tullut huijatuksi. Mutta minulla tosiaan on ollut onni lköytää heti alkuun hyvä ja asiansa osaava liike. (Ko. liikkeestä myös muuten kerrottiin tästä foorumistakin, eli aika pitkälle sen ansioksi luen, että löysin tälle foorumille).
Mie ostan pääsääntöisesti kalani kaupasta. Ja olen myös "uskollinen" asiakas. Eli kun olen mieleisen liikkeen löytänyt, asioin mieluiten siellä ainoastaan, vaikka ehkä jonkin asian saattaisin jostain muualta saada edullisemmin. Toki olen yksityiseltäkin ostanut ja kokemukset ovat olleet hyviä. kasveja olen hankkinut lähinnä muuta kautta kuin tutusta akvaarioliikkeestä.
Mitkä seikat sitten vaikuttavat päätökseeni? Asioita on monia ja aivan varmasti en luettele tässä kaikkia.
Tässä muutama:
1) Hyvä asiakaspalvelu, selkeät aukioloajat. Kauppa ei tee minulle ohareita.
2) Olen jo useammassakin ketjussa kehunut käyttämäni liikkeen asiantuntijuutta akvaarioasioissa. Siellä ei myydä euron kuvat silmissä vilkkuen, vaan on oikeasti sanottu myös (diplomaattisesti, mitä täällä ei aina osata tehdä) että jos mielessäni oleva idea kalasta / kasvista ei sovikaan omaan akvaariooni.
3) sieltä olen saanut ainoastaan terveitä kaloja
4)Tuotteessa on takuu sekä on aina paikka mihin tehdä helposti reklamaatio tai mistä kysyä neuvoja (jopa puhelimitse olen kysellyt asioita, ostamatta sillä kertaa yhtään mitään). Myös kalojen kohdalla on takuujuttuja. Omia kaloja ei ole kuollut, mutta eräältä kaveriltani kuoli yllättävän pian ko. liikkeestä ostettu kala. Myyjä tarjoutui antamaan korvauksetta uuden kuolleen tilalle, lisäksi oli kovasti miettinyt syytä kalan odottamattomaan menehtymiseen.
Mitä sitten myyjä saa? Mie hankin ko. liikkeestä lähes kaiken akvaarioon liittyvän 4 eri akvaarioon. Pitäisi jo näkyä liikevaihdossa edes hieman. Lisäksi olen suositellut liikettä ystävilleni ja sukulaisilleni ja esim. tätini asioi ko. liikkeessä myös. Puskaradion kautta olen ehkä saattanut heille löytää jonkun uuden vakiaasiakkaan.
En jaksa kaikkia syitä tähän kirjoittaa, mutta kaupassa asioidessa tulee tosiaan olo siitä, että ei ole tullut huijatuksi. Mutta minulla tosiaan on ollut onni lköytää heti alkuun hyvä ja asiansa osaava liike. (Ko. liikkeestä myös muuten kerrottiin tästä foorumistakin, eli aika pitkälle sen ansioksi luen, että löysin tälle foorumille).
-
akvaarioprojekti
- Member

- Akvaarioseurat: SMAS, TAS
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Noutamalla. Ruotsissa olen käynyt vuoden sisällä neljä tai viisi kertaa ja Tallinna on vielä lähempänä. Matkakulut eivät hulppeiksi kasva kun Tallinnan halvin lippu suuntaansa lienee 10,90 €, Tukholmaan pääsee muutamalla kympillä ja noissa naapurimaissa tulisi muutenkin käytyä. Yhdistän kalojen ostamisen mieluummin rentoon vapaa-ajan toimintaan ystävien kanssa kuin kuuntelen kilpailevien kauppiaiden haukkumista johon minulta yritetään vaatia jonkinlaista "osallistumista" ja myötäelämistä - ei vastaa käsitystäni rentouttavasta harrastuksesta varsinkaan kun kauppiassuhteet ovat vuosien varrella muodostuneet ystävyyssuhteiksi tai päinvastoin eikä huvita ottaa osaa tuollaiseen.akvaarioprojekti kirjoitti:Tilaamallako, vai itse paikan päältä noudettuna?maisu kirjoitti: ulkomaisista kaupoista
Liikkeistä hankitaan, kun se on helppoa. Saat kalat ynnämuut sieltä silloin, kun sinulle se sopii. Itsekin joskus yksityisen kanssa viilannut aikatauluja tuskaan asti, yksinkertaisesti yksinkertaisempaa marssia liikkeeseen ja hakea tavara sieltä.
Ja tuosta ulkomailta hausta. Sittenhän se on hyvä vaihtoehto, jos kalareissun saa vaikka työmatkan kylkiäisenä. Minulla ainakaan ne "ruotsinreissun kulut" ei jää vain siihen matkalippuun
Vaikka täällä kyllä pistäytyisi useimminkin hankintamatkoilla. (Ainiin terveisiä Ruotsista
). Muutama "helmi" liike sattuu tähänkin majapaikkani lähistölle, kalalajeja on monia, joita ei ole ainakaan minun silmiin Suomessa sattunut. Lisäksi tekniikka on verrattain halpaa.
Sitten on tietenkin kaikenlaista, mitä nyt ei aina toivoisi näkevänsä. Esim ruotsalaisten viehtymys(?) pikkuakvaarioihin. Esimerkkinä tämän puodin tarjonta, jossa ohimennen käväisimme...
http://www.djurenscenter.se/akvarieartiklar.htm
Ja tuosta ulkomailta hausta. Sittenhän se on hyvä vaihtoehto, jos kalareissun saa vaikka työmatkan kylkiäisenä. Minulla ainakaan ne "ruotsinreissun kulut" ei jää vain siihen matkalippuun
Vaikka täällä kyllä pistäytyisi useimminkin hankintamatkoilla. (Ainiin terveisiä Ruotsista
Sitten on tietenkin kaikenlaista, mitä nyt ei aina toivoisi näkevänsä. Esim ruotsalaisten viehtymys(?) pikkuakvaarioihin. Esimerkkinä tämän puodin tarjonta, jossa ohimennen käväisimme...
http://www.djurenscenter.se/akvarieartiklar.htm
"I'll rise but I refuse to shine"
-
Azkhaeracan
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
Sekä kauppiaat että kasvattajat voivat tietysti kummatkin huijata ostajaa. Jos käy itse paikanpäällä vilkaisemassa fisuja ja toteaa ne hyväkuntoisen näköisiksi ja niitä pidetään hyvissä oloissa, niin todennäköisimmin fisut ovat tietenkin terveitä. Itse automaattisesti luotan paremmin aqua-webbiläisiin, jotka kirjoittavat paljon asiaa ja ovat paljon esillä. Vaikka eihän sekään kerro suoranaisesti mitään heidän rehellisyydestään kalatauteihin liittyen.
Sitten taas kaupassa fisuilla saattaa olla koko kaupan muiden fisujen kanssa yhteinen suodatusjärjestelmä. Miten riskialtista se sitten on? Todellisuudessa ei tietenkään voi tietää mistä ne taudit tulee, mutta paras keino tietty välttää niitä on ostaa terveen näköisiä kaloja luotettavan ja asiantuntevan oloiselta henkilöltä.
Otetaanpa esimerkki, että olen ostamassa vaikkapa helmikirjoahvenparia.
Toinen myyjä on Akvaariokeskus ja Petri Viskari, toinen myyjä joku uusi aw:läinen, joka myy kalojaan lauseella "myydään uros ja narttu helmi-ahven. kalat terveitä, vain nouto, Tampere."
--> Ilman muuta ostan kalani Petriltä.
Vaikka asunkin Tampereella, olen valmis maksamaan kalojeni kuljetuksesta, kun oletan niiden olevan paljon parempikuntoisia ja terveempiä kuin tämän yksityisen myyjän. En tiedä olenko jotenkin poikkeava muista tässä asiassa, mutta jos myyjä vaikuttaa hyvin tietämättömältä kaloihin liittyvissä perusasioissa, niin oletan ettei hän myöskään välttämättä tiedä niiden mahdollisista taudeista mitään, koska oletan ettei hän osaa tunnistaa oireita, kerran myy helmi-ahven urosta ja narttua.
Sitten jos tamperelainen myyjä myisi "helmikirjoahven pariskunnan tilanpuutteen vuoksi", voisin olla hyvinkin kiinnostunut. Tietty kuvat ja kotisivut ovat plussaa...
Jos haen jotain erikoisempaa fisua, niin ostan sen sieltä, missä niitä on ja missä niistä tunnutaan tietävän enemmän... Melko usein näissä tapauksissa kasvattajilta.
Mutta niistä kasveista... Olen aina ollut sitä mieltä, että voin maksaa kasveista vähän enemmän, jos ne ovat kalattomassa altaassa. Toki kalataudit sinnekin pääsevät, mutta eivät niin helpolla, kuin kalalliseen. Etenkään jos akvaan ei olla tuotu muutamaan viikkoon uusia kasveja. Enää en aio ostaa kasveja harrastajilta näkemättä akvaarion ja siinä uivien kalojen kuntoa etukäteen...
Sitten taas kaupassa fisuilla saattaa olla koko kaupan muiden fisujen kanssa yhteinen suodatusjärjestelmä. Miten riskialtista se sitten on? Todellisuudessa ei tietenkään voi tietää mistä ne taudit tulee, mutta paras keino tietty välttää niitä on ostaa terveen näköisiä kaloja luotettavan ja asiantuntevan oloiselta henkilöltä.
Otetaanpa esimerkki, että olen ostamassa vaikkapa helmikirjoahvenparia.
Toinen myyjä on Akvaariokeskus ja Petri Viskari, toinen myyjä joku uusi aw:läinen, joka myy kalojaan lauseella "myydään uros ja narttu helmi-ahven. kalat terveitä, vain nouto, Tampere."
--> Ilman muuta ostan kalani Petriltä.
Vaikka asunkin Tampereella, olen valmis maksamaan kalojeni kuljetuksesta, kun oletan niiden olevan paljon parempikuntoisia ja terveempiä kuin tämän yksityisen myyjän. En tiedä olenko jotenkin poikkeava muista tässä asiassa, mutta jos myyjä vaikuttaa hyvin tietämättömältä kaloihin liittyvissä perusasioissa, niin oletan ettei hän myöskään välttämättä tiedä niiden mahdollisista taudeista mitään, koska oletan ettei hän osaa tunnistaa oireita, kerran myy helmi-ahven urosta ja narttua.
Sitten jos tamperelainen myyjä myisi "helmikirjoahven pariskunnan tilanpuutteen vuoksi", voisin olla hyvinkin kiinnostunut. Tietty kuvat ja kotisivut ovat plussaa...
Jos haen jotain erikoisempaa fisua, niin ostan sen sieltä, missä niitä on ja missä niistä tunnutaan tietävän enemmän... Melko usein näissä tapauksissa kasvattajilta.
Mutta niistä kasveista... Olen aina ollut sitä mieltä, että voin maksaa kasveista vähän enemmän, jos ne ovat kalattomassa altaassa. Toki kalataudit sinnekin pääsevät, mutta eivät niin helpolla, kuin kalalliseen. Etenkään jos akvaan ei olla tuotu muutamaan viikkoon uusia kasveja. Enää en aio ostaa kasveja harrastajilta näkemättä akvaarion ja siinä uivien kalojen kuntoa etukäteen...
Fishy fella.
-
-Tassu-
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
On meitä täälläkin..valhalla kirjoitti:Itse en ole Lapin suunnalta kalakasvattajiin (vielä?) törmännyt ja siksi asioinut kalaostokset kaupoissa..
Vaikkakin sen verran harvassa, että varmemmin haluamansa saa kaupasta. Mitä paikallisista akvaarioliikkeistä ei löydy, voi tilata kauempaa. Yksityiset kasvattajat yleensä myyvät "vain nouto"-periaatteella, etelän kaupat myös lähettävät kaloja kauemmas. Jonkun partamonnin vuoksi ei tule ajettua toiselle puolen Suomea, vaikka täällä pohjoisessa ollaankin totuttu pitkiin välimatkoihin
Itse olen ostanut kaloja sekä liikkeestä, että yksityisiltä. Näin varmasti teen myös jatkossa. Olen myös saanut/ottanut vastaan kaloja yksityisiltä.
Suoraan kasvattajilta ostetuissa kaloissani ei tähän mennessä ole ollut mitään ongelmia. Eräistä liikkeistä ostetuissa pilkkutauti ainakin ennen oli enemmän sääntö, kuin poikkeus
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Onhan niitä kyllä niitäkin jotka myyvät "vain tuonti" -periaatteella, koska haluavat nähdä millaiseen soppaan ovat kalaansa luovuttamassa.-Tassu- kirjoitti:Yksityiset kasvattajat yleensä myyvät "vain nouto"-periaatteella
Itse jouduin juuri poistamaan markkinoilta 26 kasvattamaani rusotaistelijaa. Ei ollut kysyntää eikä edes ilmaiseksi luvattuja tultu koskaan hakemaan.
-
Miiwa
- Junior Member

Jep, tai sitten että kalat ottavat yhteen kotiin päästyään. Joskus viitisen vuotta sitten kun omistin akvaarion niin tuli ostettua milloin mistäkin liikkeestä ja sain kaikenlaista sitten kylkiäisenä. Joskus huomasi vasta kotona että mukaan oli laitettu huonokuntoinen kala joka eli sitten viikon verran. Samoin luotan enemmän kalan ikään jos sen sanoo harrastaja kuin myyjä. Myyjä kun saattaa ilmaista asian "eihän nämä nyt vanhoja ole, juuri aikuismittaan tulleita" kun harrastaja sanoo reippaasti että parivuotiaita ovat.Mari kirjoitti:Oletan että tarkoitat yllätyksillä kalatauteja. Miksi niitä mielestäsi tulee helpommin liikkeestä kuin yksityiseltä harrastajalta?Miiwa kirjoitti:Minä taas mieluummin ostan joltain toiselta harrastajalta. Jo ihan sen takia että ei tule sitten niin helposti yllätyksiä.
Toki on harrastajiakin erilaisia, mutta mulle tullut näin noviisina parempi mielikuva. Saattaa myös liittyä siihen että ensimmäinen harrastajalta saatu kala tuli Anna-Marjatalta
Ja kaikki liikkeet eivät karanteenaa kaloja. Eräästä kaupasta joskus varasin kaloja kun ei niitä sillä hetkellä ollut tarjolla ja sain sitten puhelua "kalat tulivat tunti sitten, tuletko hakemaan omasi pois". Eipä sitä tuolloin tiennyt karanteenista mitään...
En ole käynyt kuin yhdessä oikeassa akvaariokaupassa (muut olleet näitä yleisiä eläinkauppoja kuten Faunatar), siis sellaisessa jossa ei myydä muita kuin kaloja & kalajuttuja ja olin aika yllättynyt miten ei ollut kuolleita / puolikuolleita kaloja lillumassa selällään muiden seassa.
Miten ihmeessä tämä, ottavatko kalat yhteen vai ei, liittyy siihen ostetaanko ne yksityiseltä vai kaupasta?Miiwa kirjoitti:Jep, tai sitten että kalat ottavat yhteen kotiin päästyään.Mari kirjoitti:Oletan että tarkoitat yllätyksillä kalatauteja. Miksi niitä mielestäsi tulee helpommin liikkeestä kuin yksityiseltä harrastajalta?Miiwa kirjoitti:Minä taas mieluummin ostan joltain toiselta harrastajalta. Jo ihan sen takia että ei tule sitten niin helposti yllätyksiä.
Eiköhän kyse ole piekemminkin siitä, että tietää mitä ostaa. Kaupassa on toki helpompi tehdä heräteostoja kuin yksityisen kotona, valikoima kun on jälkimmäisessä yleensä huomatavasti suppeampi. Jos myyjäosapuolelta tulevia neuvoja taas ajatellaan, niin sekä yksityinen että kauppa on kykeneväinen ehdottamaan vaikka marsun laittamista sinne akvaarioon uimaan.