Nyt sitten hankittiin tytölle uusi koiras. Ja juu, ei ole karanteeniallasta
Kysymys kuuluukin, että kun tämä "uusi" pariskunta nyt sitten kuti (piikkarit söivät tosin mädin), niin onkos normaalia tämä koiraan käytös kudun jälkeen? Tuntuu olevan "vauhko" liikkeissään, nopeat käänteet ja äkkinäiset liikkeet. Poika on ollut altaassa vasta alle viikon. Pari päivää oli kalpoinen, kuten ostettaessa ja lymyili kasvien seassa, mutta pian sai hienot tummat raidat sekä keltaisen pohjavärin sinisine pilkkuineen, ja alkoi jahdata naarasta.
Vesiarvot:
pH 7,0 ja 7,5 välillä. Se on ollut koko ajan sama, tiedän sen olevan hitusen korkea affenille. Easycarboa on käytetty säännöllisesti, tuloksetta. Hiilari/kiljupulloa en tytön huoneeseen mielelläni virittele.
Nitraatti n. 12,5, jossa se on pysytellyt oikeastaan koko ajan. Vettä on vaihdettu n. puolet viikoittain, ja joka toinen viikko ollaan imuroitu hienon hiekan päältä jätökset pois. Jos sorkin pohjaa joka viikko, tuntuu, että kalat stressaantuvat liikaa. Monniset ovat aika säikkyjä.
Nitriitti on ollut koko ajan nolla.
Kokonaiskovuus on 4 luokkaa ja karbonaattikovuus n. 2 - 2,5.
Olen vain huolissani, kun olen nyt lukenut enemmänkin näiden perhosten herkkyydestä ja loisista yms. Onko mitään tehtävissä, jos tuota valkeaa höttöä ilmestyy? Viimeksi en osannut toimia oikein. Nimittäin (hysteerisenä?) olen näkevinäni selkäevän juuressa vaaleaa. Voi toki olla vain vaaleampi kohtakin (kai?). Ja auttaisiko tuohon "vauhkoon" käytökseen vedenvaihto kenties? Eli voiko oirehtia veden takia?