Hiilidioksidilevitys hiivakäymisellä 350l akvaarioon
Valvoja: Moderaattorit
Hiilidioksidilevitys hiivakäymisellä 350l akvaarioon
Olen suunnitellut rakentavani hiivakäymisellä toimivan hiilidioksidilevitys systeemin 350litraiseen akvaariooni aktiivilevittimella. Kaipaisin tähän kuitenkin asiasta enemmän tietävien näkemyksiä.
Eli, koska altaani on noin iso, olen kuullut monilta kauppiailta, että tarvitaan 2-3 pulloa käymään. Ajattelin toteuttaa tämän siten, että vedän kolmesta pullosta letkut puhdistuspulloon ja siitä letkun akvaarioon. Tähän viimeiseen letkuun tulee sitten vielä takaiskuventtiili sekä aktiivilevitin. Voinko käyttää ilmastinkiveä vai olisiko parempi kytkeä se esim. Tunzen C02 -aktiivilevittimeen? Mitä mieltä olette? Eli, kuinka monta pulloa ja millä reseptillä "kiljua" pitää olla sekä mikä olisi paras ratkaisu aktiivilevittimeksi?
Kiitos paljon vastauksista etukäteen.
-Antti-
Eli, koska altaani on noin iso, olen kuullut monilta kauppiailta, että tarvitaan 2-3 pulloa käymään. Ajattelin toteuttaa tämän siten, että vedän kolmesta pullosta letkut puhdistuspulloon ja siitä letkun akvaarioon. Tähän viimeiseen letkuun tulee sitten vielä takaiskuventtiili sekä aktiivilevitin. Voinko käyttää ilmastinkiveä vai olisiko parempi kytkeä se esim. Tunzen C02 -aktiivilevittimeen? Mitä mieltä olette? Eli, kuinka monta pulloa ja millä reseptillä "kiljua" pitää olla sekä mikä olisi paras ratkaisu aktiivilevittimeksi?
Kiitos paljon vastauksista etukäteen.
-Antti-
-
- Member
- Akvaarioseurat: SMAS, TAS
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Minulla on riittänyt 464 litraisessa altaassa Tunzen aktiivilevitin ja tupla-annos kiljua isohkoon lähdevesikannuun tehtynä (ei kuohu yli), ihan mainiosti toiminut yötäpäivää n. kuukauden kerrallaan.
Jos on ihan rutosti kasveja, (minullakin on reilusti), niin voihan sitten laittaa toisekin pullon porisemaan vaikka ilmastinkiven kanssa
.
Jos on ihan rutosti kasveja, (minullakin on reilusti), niin voihan sitten laittaa toisekin pullon porisemaan vaikka ilmastinkiven kanssa
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Kiitos paljon vastauksista.
Laitetaanko tuo Tunzen levitin siis puhdistuspullosta tulevan letkun päähän ilman mitään sen ihmeellisempiä kommervenkkejä, tarvitseeko siihen lisäksi vielä jonkun pumpun, vai riittääkö pelkkä levitin (voi olla, että tämä on tyhmä kysymys, mutta haluan vain varmistaa)? Käykö siihen esim. tämä:
http://www.akvaarioon.fi/index.php?page ... &Itemid=26
Laitetaanko tuo Tunzen levitin siis puhdistuspullosta tulevan letkun päähän ilman mitään sen ihmeellisempiä kommervenkkejä, tarvitseeko siihen lisäksi vielä jonkun pumpun, vai riittääkö pelkkä levitin (voi olla, että tämä on tyhmä kysymys, mutta haluan vain varmistaa)? Käykö siihen esim. tämä:
-
- Advanced Member
Juuri näin pullon letkuun vaan. Ei tarvitse pumppua koska levittimessä on jo pumppu joka siis sekoittaa letkusta tulevan hiilidioksidin suoraan putkessa olevaan veteen, jolloin se liukenee tehokkaimmin.aik1980 kirjoitti:Kiitos paljon vastauksista.
Itsellä ei ole ollut edes pesupulloa välissä koska minulla on se aika iso pullo josta ei kuohu, mutta se on kyllä asiallinen koska olen huomannut että muuten kuplien ulostulokohtaan kertyy jotakin ihme limahöttöä. Pesupullon kanssa ei varmaan kerry.
Tuolta juuri tilasin omankin levittimeni, nopea toimitus, suomen kieliset ohjeet, suosittelen!
-
- Advanced Member
Ole hyvä vaan!
Kannattaa sitten toki seurailla mikä on sopiva hiilarin määrä altaaseesi ja yöksi voi toki ottaa levityksen pois päältä koska kasvit eivät yöllä käytä hiilaria vaan happea.
http://www.akvaarioseura.net/hiilidioksidi.pdf
Tuolta löytyy taulukko jonka avulla voi seurata hiilarin määrää, jos tietää pH ja KH arvot
.
Kannattaa sitten toki seurailla mikä on sopiva hiilarin määrä altaaseesi ja yöksi voi toki ottaa levityksen pois päältä koska kasvit eivät yöllä käytä hiilaria vaan happea.
http://www.akvaarioseura.net/hiilidioksidi.pdf
Tuolta löytyy taulukko jonka avulla voi seurata hiilarin määrää, jos tietää pH ja KH arvot
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Member
Kuinka tuo käytännössä kiljupullojen kanssa tapahtuu, jos ei ole illalla tai aamulla paikalla tuota käsin tekemässä? Magneettiventtiilillä + ajastimella saisi letkun yöksi umpeen, mutta pullo taitaisi sillä konstilla räjähtää.marinum kirjoitti:Ole hyvä vaan!
Kannattaa sitten toki seurailla mikä on sopiva hiilarin määrä altaaseesi ja yöksi voi toki ottaa levityksen pois päältä koska kasvit eivät yöllä käytä hiilaria vaan happea..
Itse olen niin laiska, että hain tukusta kaasupullon joka odottaa tuossa käyttöönottoa. 10 kg kaasua maksoi muistaakseni 24 euroa, ei mielestäni kovin kallista sekään.
Itse olen käyttänyt pientä sisäsuodatinta tai Tunzen aktiivilevitintä ja molemmat saa ajastimella yöksi pois päältä jolloin kuplat kuplivat laitteista pinnalle eivätkä liukene veteen. (Tämä vaatii että Tunzen pumpun ritiläosa on ylöspäin... kokeillen tietää missä asennossa kuplat tulevat pois).akvaarioprojekti kirjoitti: Kuinka tuo käytännössä kiljupullojen kanssa tapahtuu, jos ei ole illalla tai aamulla paikalla tuota käsin tekemässä? Magneettiventtiilillä + ajastimella saisi letkun yöksi umpeen, mutta pullo taitaisi sillä konstilla räjähtää.
-
- Member
Ok, tuohan kuulostaa toimivalta. Jos siis haluaa kytkeä yöksi pois, jotkuthan ovat sitä mieltä että pH:n heilunta on vähäisempää jos antaa kaasun juosta koko ajan.sani kirjoitti:Itse olen käyttänyt pientä sisäsuodatinta tai Tunzen aktiivilevitintä ja molemmat saa ajastimella yöksi pois päältä jolloin kuplat kuplivat laitteista pinnalle eivätkä liukene veteen. (Tämä vaatii että Tunzen pumpun ritiläosa on ylöspäin... kokeillen tietää missä asennossa kuplat tulevat pois).akvaarioprojekti kirjoitti: Kuinka tuo käytännössä kiljupullojen kanssa tapahtuu, jos ei ole illalla tai aamulla paikalla tuota käsin tekemässä? Magneettiventtiilillä + ajastimella saisi letkun yöksi umpeen, mutta pullo taitaisi sillä konstilla räjähtää.